Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het zat er hier al niet aan te komen, maar goed om weten

Wat zijn voor u de voornaamste redenen om tegen die belastingshervorming zijn? (ik ken de ins en outs niet, ben er wel eens kort doorgegaan)
Als kleine zelfstandige zie je de VVPR BIS en liquidatiereserve liever niet verdwijnen. Daarnaast weten we allemaal wie er echt baat gaat hebben bij een verlaging van de belastingdruk op brutolonen: de werkgever, die gaat dit aangrijpen om minder loonsverhogingen en bonussen toe te kennen waardoor dit voor de bevolking op termijn grotendeels leidt tot een status quo.Wat zijn voor u de voornaamste redenen om tegen die belastingshervorming zijn? (ik ken de ins en outs niet, ben er wel eens kort doorgegaan)
.Grotendeels akkoord. Ik probeer nu mijn winst zo hoog mogelijk te krijgen, als die winst zwaarder belast wordt dan zal er een véél duurdere bedrijfswagen, etc komen. Dan gaan we terug naar het verhaal waarbij je zoveel mogelijk kosten op de vennootschap moet maken, wat een negatieve impact heeft...Als kleine zelfstandige zie je de VVPR BIS en liquidatiereserve liever niet verdwijnen. Daarnaast weten we allemaal wie er echt baat gaat hebben bij een verlaging van de belastingdruk op brutolonen: de werkgever, die gaat dit aangrijpen om minder loonsverhogingen en bonussen toe te kennen waardoor dit voor de bevolking op termijn grotendeels leidt tot een status quo.
Ik vind de VVPR BIS en liquidatiereserve net een stimulans om uw winst zo hoog mogelijk te houden, die winst wordt sowieso belast in de vennootschapsbelasting. Men krijgt bij de liquidatiereserve al 10% voorafbetaling van de roerende voorheffing op de dividenden.
Schaf ze af en men gaat andere trucjes zoeken om zichzelf privé te verrijken, manieren die de belastbare winst zal verlagen.
Er zijn imo meerdere speelvlakken waar men echt een slag kan slaan om het gat in de begroting te dichten. De reden waarop de fiscale hervorming vorige keer is vastgelopen: heel het gedoe rond werkloosheidsuitkeringen.
Om nog maar te zwijgen over al die bedrijven die tijdens corona de stempel ‘bedrijf in moeilijkheden’ hebben verkregen, daardoor een deel van hun personeel op 4/5e heeft gezet of heeft ontslagen met royale overheidssteun, in 2022 ongeziene woekerwinsten hebben gerealiseerd maar tot op vandaag wel genieten van de overheidssteun voor hun personeel dat nog steeds op die 4/5e regeling tewerkgesteld staat.
De 1001 onnodige postjes binnen de overheden. De inefficiëntie waarmee overheden het belastingsgeld naar buiten smijten.
Maar wat doet men? Spelen op de kleine kruimels die een bepaald kiezerspubliek de ogen uit steken.
Terwijl ik zeker ben dat men niet het geoogd doel gaat bereiken met de afschaffing, er gaan minder belastbare winsten gerealiseerd worden.
Goh ja, die wagen verduren is leuk (voor sommigen) maar het zal duurder uitvallen dan de goedkopere wagen en de rest uit keren via welke manier dan ook. Een wagen is nu eenmaal een dikke verliespost (al het rollend materieel uiteraard).Grotendeels akkoord. Ik probeer nu mijn winst zo hoog mogelijk te krijgen, als die winst zwaarder belast wordt dan zal er een véél duurdere bedrijfswagen, etc komen. Dan gaan we terug naar het verhaal waarbij je zoveel mogelijk kosten op de vennootschap moet maken, wat een negatieve impact heeft...
Klopt, maar dan krijg je duurdere auto, duurdere pc, zoveel mogelijk gefoefel om dingen via vennootschap te laten betalen, "bedrijfsreizen", ...Goh ja, die wagen verduren is leuk (voor sommigen) maar het zal duurder uitvallen dan de goedkopere wagen en de rest uit keren via welke manier dan ook. Een wagen is nu eenmaal een dikke verliespost (al het rollend materieel uiteraard).
Het kan he, en het is misschien en moraal excuus om toch voor die droomwagen te gaan, maar veel verder dan een duurdere wagen en minder op je rekening kom je er niet mee, toch?
Het is vooral het idee "Waarom zou ik geen duurdere wagen nemen die extra 5k netto is mij minder waard, dan een auto die 10k meer kost."Goh ja, die wagen verduren is leuk (voor sommigen) maar het zal duurder uitvallen dan de goedkopere wagen en de rest uit keren via welke manier dan ook. Een wagen is nu eenmaal een dikke verliespost (al het rollend materieel uiteraard).
Het kan he, en het is misschien en moraal excuus om toch voor die droomwagen te gaan, maar veel verder dan een duurdere wagen en minder op je rekening kom je er niet mee, toch?
Wel goed voor de consumptiemaatschappij natuurlijkKlopt, maar dan krijg je duurdere auto, duurdere pc, zoveel mogelijk gefoefel om dingen via vennootschap te laten betalen, "bedrijfsreizen", ...
Net zoals je dat vroeger had he, absurde consumptie van onnodige dingen, puur omdat het minder belast wordt op die manier.
. Maar ik geloof ook dat winstoptimalisatie belangrijker zou moeten zijn dan optimalisatie van kosten, wat Van Peteghem wil bereiken.Dien auto is inderdaad maar een voorbeeld. Er zijn zoveel creatieve trucjes om uzelf privé te verrijken ten koste van de vennootschapKlopt, maar dan krijg je duurdere auto, duurdere pc, zoveel mogelijk gefoefel om dingen via vennootschap te laten betalen, "bedrijfsreizen", ...
Net zoals je dat vroeger had he, absurde consumptie van onnodige dingen, puur omdat het minder belast wordt op die manier.
. En ben vrij zeker dat die weer gaan floreren, vandaag wil je inderdaad uw winst net zo hoog mogelijk houden om hem voordelig privé te verwerven.Kan me anderzijds moeilijk voorstellen dat pakweg 10% verlies plots de poorten gaat openzetten. Als 70% overhouden van onze winst zijn we tevreden, maar als het maar 60% is dan gaan we onze winst opsouperen aan kosten die we eigenlijk niet willen maar nu wel gaan maken omdat het ons 10% minder kost. Het zal zeker een impact hebben maar de meeste van de trucs die nu niet gebeuren omwillen van voordeel/risico, gaan het niet plots allemaal waard worden omdat VVPR bis afgeschaft wordt.Dien auto is inderdaad maar een voorbeeld. Er zijn zoveel creatieve trucjes om uzelf privé te verrijken ten koste van de vennootschap. En ben vrij zeker dat die weer gaan floreren, vandaag wil je inderdaad uw winst net zo hoog mogelijk houden om hem voordelig privé te verwerven.
Als je vandaag 25% vennootschapsbelasting betaalt en 15% RV, wordt het volgens de nota 15% vennootschapsbelasting en 25% RV op je dividend (ipv 30). Voor zover ik kan rekenen is dat exact hetzelfde?Als kleine zelfstandige zie je de VVPR BIS en liquidatiereserve liever niet verdwijnen. Daarnaast weten we allemaal wie er echt baat gaat hebben bij een verlaging van de belastingdruk op brutolonen: de werkgever, die gaat dit aangrijpen om minder loonsverhogingen en bonussen toe te kennen waardoor dit voor de bevolking op termijn grotendeels leidt tot een status quo.
Ik vind de VVPR BIS en liquidatiereserve net een stimulans om uw winst zo hoog mogelijk te houden, die winst wordt sowieso belast in de vennootschapsbelasting. Men krijgt bij de liquidatiereserve al 10% voorafbetaling van de roerende voorheffing op de dividenden.
Schaf ze af en men gaat andere trucjes zoeken om zichzelf privé te verrijken, manieren die de belastbare winst zal verlagen.
Er zijn imo meerdere speelvlakken waar men echt een slag kan slaan om het gat in de begroting te dichten. De reden waarop de fiscale hervorming vorige keer is vastgelopen: heel het gedoe rond werkloosheidsuitkeringen.
Om nog maar te zwijgen over al die bedrijven die tijdens corona de stempel ‘bedrijf in moeilijkheden’ hebben verkregen, daardoor een deel van hun personeel op 4/5e heeft gezet of heeft ontslagen met royale overheidssteun, in 2022 ongeziene woekerwinsten hebben gerealiseerd maar tot op vandaag wel genieten van de overheidssteun voor hun personeel dat nog steeds op die 4/5e regeling tewerkgesteld staat.
De 1001 onnodige postjes binnen de overheden. De inefficiëntie waarmee overheden het belastingsgeld naar buiten smijten.
Maar wat doet men? Spelen op de kleine kruimels die een bepaald kiezerspubliek de ogen uit steken.
Terwijl ik zeker ben dat men niet het geoogd doel gaat bereiken met de afschaffing, er gaan minder belastbare winsten gerealiseerd worden.
Als je vandaag 25% vennootschapsbelasting betaalt en 15% RV, wordt het volgens de nota 15% vennootschapsbelasting en 25% RV op je dividend (ipv 30). Voor zover ik kan rekenen is dat exact hetzelfde?

Bwa, ik ging boven 100k winst komen, en daardoor warrantenplan opgestart omdat dat minder belast is dan 25% vb+15%rv ...Kan me anderzijds moeilijk voorstellen dat pakweg 10% verlies plots de poorten gaat openzetten. Als 70% overhouden van onze winst zijn we tevreden, maar als het maar 60% is dan gaan we onze winst opsouperen aan kosten die we eigenlijk niet willen maar nu wel gaan maken omdat het ons 10% minder kost. Het zal zeker een impact hebben maar de meeste van de trucs die nu niet gebeuren omwillen van voordeel/risico, gaan het niet plots allemaal waard worden omdat VVPR bis afgeschaft wordt.
Mensen gaan nog iets meer geneigd zijn om uitgaven te maken, maar voor de gemiddelde freelancer zijn die uitgaven vrij beperkt, zelfs een verdubbeling van die kosten, en dat lijkt me al absurd veel, gaat in het groter plaatje niet zoveel uitmaken.
Die 25% is toch alleen maar op het stuk boven 100K€?Bwa, ik ging boven 100k winst komen, en daardoor warrantenplan opgestart omdat dat minder belast is dan 25% vb+15%rv ...
Dus voor 5% meer belasting ben ik uiteindelijk al iets anders gaan zoeken.
Ja, en dus probeer je de winst onder de 100k te houden he.Die 25% is toch alleen maar op het stuk boven 100K€?
Dus voor die 5% extra belasting ga je extra kosten maken?Ja, en dus probeer je de winst onder de 100k te houden he.
Ja,Dus voor die 5% extra belasting ga je extra kosten maken?
Als item x me normaal 100 zakelijk dus 68 prive kost, is het het niet waard. Maar als je er 63,75 voor zou betalen koop je het ineens wel?
Hetzelfde, die berekening is incl alle kosten, het VAA, ... Het komt dan op minder dan 1% slechter uit dan VVPR BisEn na aftrek van al het gedoe en de boekhouder, hoeveel is het dan nog netto?
Maar waranten brengt je toch netto geld op? Ipv dat het een echte kost is.Dus voor die 5% extra belasting ga je extra kosten maken?
Als item x me normaal 100 zakelijk dus 68 prive kost, is het het niet waard. Maar als je er 63,75 voor zou betalen koop je het ineens wel?