Vega
Well-known member
Ik reageer kattig omdat je vraag zo waanzinnig open en bevooroordeeld is, dat het geen deugd doet om daaraan te beginnen.Ik stel gewoon de vraag; daar kattig op reageren, is geen antwoord. Je leek in je eerdere post te suggereren dat BE en specifiek Arizona echt al wel de juiste kant aan uitgaan is. Blijkt dus dat je gewoon verwijst naar het "zie eens wat we er allemaal voor terug krijgen"-verhaal, net zoals een Zarathustra.
So ok, ik zal vergelijken met anderen die nabij zijn: Nederland
- 38.5% Tax to GDP in 2023, hoger dan OECD, lager dan de 44.8% van België in 2023
- Overheidsbeslag van 43.2% in 2023, iets hoger in 2024, iets hoger dan OECD, veel lager dan de 54.6% van België in 2023
- Bijgevolg dus ook: een begroting in quasi evenwicht in NL, tekorten in BE (en bijgevolg schuldgraden van slechts 40-45% in NL, 105%+ in BE)
- Healthcare ranking (hier) --> België nummer 10, Nederland nummer 1 (nummer 2 wereldwijd, na Noorwegen)
- Education ranking (hier) --> Nederland op nummer 7 globaal, België stond voorheen op 11 maar staat er nu niet meer bij. En qua PISA zijn ze aan elkaar gewaagd.
Dus nee, ik zie de "waar voor geld" van de goede kanten nog niet, vandaar ook mijn vraag.
Ja, education en health care zijn goed in België, maar het rechtvaardigt daarom de Belgische fiscaliteit nog niet, en je moet maar naar de noorderburen kijken om te zien dat het ook anders kan. Daar zijn duidelijk gains te halen, en daar draait het om. Het riedeltje dat wat je in België terugkrijgt toch echt wel de fiscale kost rechtvaardigt, horen jullie intussen al enkele decennia, met het gekende resultaat.
Je vergelijkt met een land waar elke inwoner een ziekteverzekering dient aan te gaan dat begint vanaf de 300 à 400 EUR per maand (met dan nog een dikke franchise op jaarbasis) en waar ze enkele duizenden euro's per jaar meer moeten uitgeven aan gezondheid. Jeuj! Dat gaat niet naar de overheid en is dus geen overheidsbeslag! Kut! Dat gaat nog altijd uit die mensen hun zakken en finaal aan de lijn is het dus veel meer gelijkopgaand dan jouw percentages doen uitschijnen.
Nu kies je als zelfstandige met vurige overtuiging dat je al genoeg afdraagt als zelfstandige er toch een gek land uit om mee te gaan vergelijken... Kijk eens naar hoe daar de fiscaliteit van de zelfstandige in elkaar zit? Dan zou je wel anders piepen.
Heb ik gezegd "ja! België is goed bezig, we zijn de goeie kant aant opgaan!"? Neen. Maar een beetje tegenwerking voor van die doemdenkers die alleen maar zitten te zagen en mekkeren dat álles slecht is en onze overheid niets goed doet... Daar is niks mis mee.
.