Mij even goed. Het staat éénieder vrij op het schip te blijven zitten en te geloven in verbetering én het staat éénieder vrij om daar niet voor te kiezen. Ik voel me alvast niet aangesproken door je betoog, en wacht niet op een zoveelste rondje extra taxatie zonder return. Maar ik kijk met plezier toe hoe fantastisch de plannen van de toekomstige coalitie zullen zijn, en hoezeer er door nog maar eens dezelfden (jezelf incluis), met volle plezier nog extra afgedragen zal worden. Ieder zijn keuze. Als me dat een zoveelste vingerwijzende "dat is egoïstisch" oplevert, so be it.
Waar zeg ik dat meer belastingen de oplossing zijn? Ik zeg enkel dat het nogal cynisch is om het hele systeem af te breken wanneer je zelf product bent van dat systeem, en er ook mee de voordelen van ondervonden hebt/ondervindt. Niet meer, niet minder.
Het staat éénieder trouwens vrij om zich te verplaatsen naar een ander schip. Vrij bewegen van personen, het Belgisch paspoort is een van de sterkste van de wereld, en als je hoogopgeleid bent kan je overal wel aan een job geraken.
Wat is uw punt dan eigenlijk? Je verwijst wat zweverig naar het buitenland, lijkt imho te impliceren dat we het zo slecht nog niet hebben omdat we veel terugkrijgen voor onze zware belastingen (alé, zó slecht was ik nu toch ook niet in het begrijpend lezen van het 4e leerjaar) en rond dan af met "je valt aan wat in je nadeel is en verdedigt wat in je voordeel is"....
Is dat laatste dan misschien uw punt? Ik zie hier verschillende zelfstandigen de truut van extralegale voordelen, salariswagens, maaltijdcheques, etc... ook gewoon veroordelen, terwijl we daar ook gewoon gebruik van maken, dan kan je toch niet zeggen dat "je enkel een systeem verdedigt wanneer je er beter van wordt"?
"Het systeem" kan heus wel beter. Lees nogmaals mijn post waarvan je enkel kan zeggen "je hebt het punt gemist", wat waanzinnig zwak is om te counteren... Als ik je visie counter met feiten en data zeg je gewoon => "Ja maar dat is mijn punt niet". Heel goed dan maar dan moet je eens wat duidelijke leren van je punt uit te leggen.
Bon, aangezien je er over bezig blijft: als je in Indië in de laagste kaste geboren wordt (of zelfs zo laag in de sociale hierarchie dat je niet eens een kaste hebt) dan is de kans dat je een deftig leven kan leiden zo goed als nihil, omdat de maatschappelijke context je gaat tegenhouden om iets van je leven te maken. Een strontschepper blijft een strontschepper, ook al heeft hij de intrinsieke kwaliteiten van een CEO. Maar sociale mobiliteit is zo goed als onbestaande.
Hier is Ares opgeklommen tot zijn huidige positie. Misschien omdat hij een top-MBA heeft van een dure buitenlandse privé-universiteit, maar voor hetzelfde geld is hij een zoon van wat keuterboeren met 3 varkens en een koe. Die dan toch is kunnen naar universiteit gaan, ondanks zijn afkomst. Dat iedereen hier toegang heeft tot kwalitatief onderwijs (jammer genoeg was mijn onderwijs blijkbaar kwalitatiever dan wat ze nu krijgen, tijd om die tendens om te draaien) is een maatschappelijk gegeven waar velen hier van profiteren.
Verder heeft zijn werkgever zich hier ooit gevestigd omdat Belgie een stabiele democratie is die deel is van een grote vrijhandelszone. Met voldoende hooggeschoolde werknemers die via een wegennet of openbaar vervoer op hun werk raken. Werknemers die over het algemeen gezond zijn door een uitgebreide gezondheidszorg. Wederom allemaal maatschappelijke keuzes.
Dus: de huidige levensstandaard van iedereen hier is deels het gevolg van de maatschappij waarin we leven. Echter denken mensen nogal eens vaak dat hun succes enkel aan zichzelf te danken is, los van de context waarin ze opgroeien.
Over de rest van je post, jij dacht dat mijn punt was dat het elders slechter is, en dan kom je met voorbeelden waar het elders beter is. Ik heb nooit beweerd dat het hier walhalla is dus ik voel mij niet aangesproken door je argumentatie. Ja, er zijn efficientere landen. En minder efficiente landen. Omdat we niet het meest efficiente land zijn, wil je dan ook een maatschappij die crasht zoals Ares?