Het zijn non discussies. Vroeger was ik vastbenoemd ambtenaar, nu ben ik zelfstandige onder vennootschap. Vergelijken kan ik dus.
Vraag me soms oprecht af hoe jullie mijn situatie dan zouden zien eigenlijk.
De officiële term van mijn huidige activiteit is handelsagent.
En akkoord hier en daar neem ik eens een werkje bij (zekeringskastje vernieuwen bvb). Plezant qua afwisseling, maar meer dan dat is het niet.
Tja, ben ik dan een freelancer? Ja en neen. Maar niet in de zin zoals de meesten hier. Ik heb geen dayrate. Echter komt 90% van mijn omzet wel van één klant, die al 8 jaar dezelfde is.
Echter, ik weet nooit hoeveel ik verdien als ik 's ochtends vertrek. Dat kan zeker ook nul euro zijn. Ik sta voor alle kosten zelf in (tot drukwerk toe!). Ik werk 100% van bij mij thuis en dien daar ook alle kosten voor af te dekken. Ik heb volledige vrijheid in mijn agenda (wat voor mij nog altijd het belangrijkste punt is!) en kan zo veel of zo weinig werken als ik wil (vanzelfsprekend dat eerste, workaholic toch wel...).
Het is dan ook mijn verantwoordelijkheid om mijn agenda op te vullen met klanten/afspraken. Gedeeltelijk krijg ik wel adressen door via mijn klant natuurlijk.
Ben ik dan een ondernemer? Tja, het wordt niet op een dienblaadje aangegeven. En hoewel ik toch voor heel wat werkgelegenheid zorg binnen het bedrijf waar ik voor werk, in mijn eigen vennootschap (op een sporadische jobstudent na die ik inschakel) niet. Laten we wel zeggen dat van wat ik doe, toch een 4 à 5 fulltimers afhankelijk zijn.
Mijn vrouw werkt ook als meewerkend vennoot al 5 jaar onder mijn BTW nummer in bijberoep. Hiervoor werd ook een ruimte ingericht in huis (medische pedicure), investeringen gedaan, etc... Door haar werkcombinatie werkt ze ook meer dan fulltime.
In mijn eigen vennootschap ben ik daarnaast ook wel het één en ander aan het opbouwen qua investeringen. Morgen terug in loondienst? Onmogelijk. Ik hang er toch ook wel aan "vast".
Dus dan ben ik toch een ondernemer? Of niet...?
Ik vind het een holle niettes - welles discussie.
Elk is vrij kom te kiezen hoe hij werkt / het regelt.
Als het allemaal zo evident is zou iedereen het doen, denk ik dan?
Als het gaat over belastingen, onder het méést gunstige regime, betaal je sowieso ook nog 32% belastingen (als je op dat geld al kunt wachten!) en dat is ook pas nadat er al 50k bruto aan loon werd uitgekeerd (mijn bruto is 51k op jaarbasis en dat is 2400 euro netto per maand trouwens).
Dan moet je die winst ook al over hebben. En dat is nu nét het verschil tussen een werknemer en een zelfstandige. Die eerste is best betaald z'n eerste werkuren, en die tweede z'n laatste werkuren. Als je dus graag veel werkt, word je best zelfstandig. Maar als zelfstandige dan ook niet jaloers zijn van die werknemer die gekozen heeft voor het gemak en zekerheid. Als werknemer dan ook niet jaloers zijn van de zelfstandige die elke week 60u werkt, geen ziektedagen heeft, ...
Leer eens content te zijn voor elkaar en respecteer elkaars keuzes. De wereld zou zo veel mooier zijn.