Daar wordt natuurlijk ook voor betaald via de RSZ-bijdragen. Veel van de zaken, zoals het FSO en de werkloosheid, zijn zaken waardoor een zelfstandige net geen bijdragen voor betaalt, hé. Logisch dat er dan ook geen recht op is. Een freelancer zal natuurlijk wél recht hebben op een faillissementsuitkering:
https://www.vlaanderen.be/economie-...ssement/overbruggingsrecht-voor-zelfstandigen
Tjah, eigenlijk komt het daar op neer hé, we betalen minder bijdragen, en hebben op een aantal zaken geen recht, balanceert de zaak wat uit en is voor mij ook correct.
Maar dat is net wat er zo vele malen reeds geschreven, als de lasten zouden gelijkgetrokken worden voor die zelfstandigen, dan moeten daar ook dezelfde rechten bij horen!
Ondernemers (in de zin: vennootschap) hebben dan weer de beperkte aansprakelijkheid bovenop het overbruggingsrecht/faillissementsuitkering (het aantal garanties voor persoonlijke investeringen is ook niet zo enorm, lijkt me?).
Goh, als starter, tenzij je met een zeer stevig startkapitaal begint, staan in het begin toch al snel voor een aantal zaken "persoonlijk" garant, net omdat men weet dat het risico voor faling zekers in de eerste jaren best reëel is, dus gaat het daar fout dan zit je al snel met een schuldenberg waar je als werknemer voor héél veel jaar aan gekluisterd kan zitten.
Eens je een paar deftige jaarbalansen/aanslagbiljetten kan voorleggen wordt het natuurlijk wel makkelijker, maar dat is paar na een paar jaar hé, die eerste jaar moet je wel degelijk een "stevig" risico nemen en in je zaak geloven.
En de meeste vennootschappen zijn geen werkgevers, hé.
Hoe bedoel je?
Al die BV's en NV's hebben geen personeel? Ik ken eigenlijk helemaal geen NV (wat ook maar een "vennootschap" is) die geen personeel heeft.
Als ik door een industriezone rij, dan zie ik rondom mij allemaal vennootschappen, de ene na de andere, en niet eentje die geen personeel heeft...
Als je door een winkelstraat wandelt zijn dat ook allemaal vennootschappen die je ronde je ziet, of naar de supermarkt gaat, is er ook eentje.
Akkoord, zeker in onze sector (bouw) wordt een deel van de arbeid door "onderaannemers" uitgevoerd ipv eigen personeel, maar niet alles hoor.
In tegendeel, onze klanten eisen tegenwoordig, zeker voor de wat grotere jobs, dat de werken door minstens X aantal % eigen personeel wordt uitgevoerd.
En dat is rap nagekeken in het wergeversrepertorium, hoeveel FTE's er in een vennootschap zitten...