Freelancers & Ondernemers - belastingsvoordelig?

Als zelfstandigen dezelfde fiscale behandeling moeten krijgen, dan moeten we ook dezelfde sociale voordelen krijgen.
als je dezelfde sociale voordelen wil krijgen, moet er niet enkel dezelfde fiscale bedragen betaald worden, maar ook dezelfde sociale bijdragen.

[*]Ziekte na 30 dagen, bij zelfstandigen is dat een forfaitair bedrag, niet afhangend van loon of zoiets, enkel van gezinstoestand. Op dit ogenblik 1620€ bruto/maand (63.01€/dag, berekend op 6-dagen week) in mijn geval, zonder gezinslast.
Voor een werknemer is dat (als ze een voldoende hoog brutoloon hadden) een maximum van net geen 110€/dag of 2820€ bruto/maand.
Al naargelang de situatie kunnen zelfstandigen dikwijls wel de vennootschap laten (deels) draaien tijdens ziekte, geld dan vooral voor de ondernemers en niet zozeer de freelancers.
de eerlijkheid gebied je wel te zeggen dat de minimumuitkering van een voltijdse werknemer 1638,26 euro is en dat een zelfstandige de uitkering van 1620 euro bruto per maand al krijgt bij een nihil-inkomen, terwijl de bijdragen die hij dan betaalt maar overeenkomen met een brutoinkomen van 9175,84 euro per jaar (wat minder dan deeltijds is bij een werknemer) (de bruto herrekend op basis van 38% sociale zekerheidsbijdragen). Bovendien is er een "cap" als zelfstandige, waarboven je geen bijdragen betaalt.
berenod zei:
[*]Geen werkloosheidsuitkering. Geen of minder werk is geen of minder inkomen. Werknemers hebben daar allerhande voordelen die tot een zekere hoogte een inkomen garanderen, gaande van (al dan niet deels) technische werkloosheid, over ontslag (met opzegperiode of vergoeding) gevolgd door werkloosheidsuitkering.
komt overeen, zeker gezien lagere bijdragen, met de faillissementsuitkering.
berenod zei:
[*]Bescherming bij faillissementen, wanneer onze klanten over kop gaan zien wij geen euro, buiten wat misschien gedekt is door kredietverzekeringen. Ik ben nog steeds het failissement van ASK Romein (ongeveer 2.5 jaar geleden) aan het verteren, was kantje boordje zelf failissement aanvragen.
Werknemers scheuren bij failissement op het einde van de rit ook wel hun broek, mogen we ook niet flauw over doen, maar zij hebben werkloosheidsuitkering en het FSO dat achterstallige lonen en dergelijke betaald, plus een stuk van de opzeggingsvergoeding (totaal gelimiteerd tot 30.500€ bruto).
[/LIST]
klopt, maar ook daar is er een bijdrage voor. Bijdrage die een zelfstandige opnieuw niet betaalt.

Als zelfstandigen mee betalen voor dezelfde risico's, is de logica dat ze dezelfde rechten zouden krijgen. NU is het verschil te groot.

de eerlijkheid gebied je wel te zeggen dat de minimumuitkering van een voltijdse werknemer 1638,26 euro is en dat een zelfstandige de uitkering van 1620 euro bruto per maand al krijgt bij een nihil-inkomen, terwijl de bijdragen die hij dan betaalt maar overeenkomen met een brutoinkomen van 9175,84 euro per jaar (wat minder dan deeltijds is bij een werknemer) (de bruto herrekend op basis van 38% sociale zekerheidsbijdragen). Bovendien is er een "cap" als zelfstandige, waarboven je geen bijdragen betaalt.
komt overeen, zeker gezien lagere bijdragen, met de faillissementsuitkering. klopt, maar ook daar is er een bijdrage voor. Bijdrage die een zelfstandige opnieuw niet betaalt.

Als zelfstandigen mee betalen voor dezelfde risico's, is de logica dat ze dezelfde rechten zouden krijgen. NU is het verschil te groot.
Zeg dan gewoon wat je wil zeggen e:

Alle vennootschappen worden afgeschaft en alleen de eenmanszaak is een eerlijke vorm van ondernemen, volgens u.

Alle vennootschappen worden afgeschaft en alleen de eenmanszaak is een eerlijke vorm van ondernemen, volgens u.
Dank dat jij bepaalt wat ik wil zeggen.

Een vennootschap mag wat mij betreft gerust blijven bestaan (ik zie niet waar ik het tegendeel beweerde), maar wel enkel voor mensen die écht samen een bedrijf hebben en beide substantieel inleggen OF voor mensen die zich willen beschermen tegen een ernstig ondernemingsrisico die niet gewoon via een aansprakelijkheidsverzekering is te verzekering (bvb grote leningen). In alle andere situaties mag een vennootschapsvorm ook, maar dienen de winsten/verliezen jaarlijks uitgekeerd te worden toegevoegd te worden aan het jaarlijks inkomen, met dan eventueel een mogelijkheid om velastingsvoordelig te gerinvesteren, nadat het meegeteld heeft als inkomen.

Neen neen, alles mag, zolang je maar (veel) meer belastingen betaalt :)
Iemand moet de spilzucht toch financieren?

Ja maar, alee. We betalen ook wel een vennootschapsbijdrage en dubbele provinciebelasting eh (zowel privé als een vennootschap).

Een vennootschap mag wat mij betreft gerust blijven bestaan (ik zie niet waar ik het tegendeel beweerde), maar wel enkel voor mensen die écht samen een bedrijf hebben en beide substantieel inleggen OF voor mensen die zich willen beschermen tegen een ernstig ondernemingsrisico die niet gewoon via een aansprakelijkheidsverzekering is te verzekering (bvb grote leningen). In alle andere situaties mag een vennootschapsvorm ook, maar dienen de winsten/verliezen jaarlijks uitgekeerd te worden toegevoegd te worden aan het jaarlijks inkomen, met dan eventueel een mogelijkheid om velastingsvoordelig te gerinvesteren, nadat het meegeteld heeft als inkomen.
Dus eerst belasten en dan het jaar erop wat teruggeven als er een stuk geherinvesteerd werd?

Dat betekent dan ook bij verlies, terug krijgen van de belastingen?!

Ja maar, alee. We betalen ook wel een vennootschapsbijdrage en dubbele provinciebelasting eh (zowel privé als een vennootschap).
het spreekt voor zich dat er andere belastingen dan afgeschaft kunnen worden. Zo'n provinciebelasting belast iets te forfaitair.
Dus eerst belasten en dan het jaar erop wat teruggeven als er een stuk geherinvesteerd werd?
investeren moet nog altijd beloond worden. Dingen zoals win-win leningen vind ik niet slechts
Dat betekent dan ook bij verlies, terug krijgen van de belastingen?!
tuurlijk. Zoals een eenmanszaak nu ook heeft.

Maar creëer je bij een te grote impact ten opzichte van de huidige fiscaliteit niet het risico dat freelancers en management vennootschappen uitwijken naar een nieuwe fiscale spitsvondigheid ( zoals vroeger firmawagens, auteursrechten vergoedingen, buitenlandse holdings, moeder/dochter constructies, ...) dat waren?

Wat nu te duur of te complex is, kan bij een sterk veranderende fiscaliteit misschien wel een opportuniteit worden. Eer de Belgische overheid dat gat gedicht heeft, zijn er alweer wat jaren voorbij. En reikt zich de volgende opportuniteit aan.

Maar creëer je bij een te grote impact ten opzichte van de huidige fiscaliteit niet het risico dat freelancers en management vennootschappen uitwijken naar een nieuwe fiscale spitsvondigheid ( zoals vroeger firmawagens, auteursrechten vergoedingen, buitenlandse holdings, moeder/dochter constructies, ...) dat waren?

Wat nu te duur of te complex is, kan bij een sterk veranderende fiscaliteit misschien wel een opportuniteit worden. Eer de Belgische overheid dat gat gedicht heeft, zijn er alweer wat jaren voorbij. En reikt zich de volgende opportuniteit aan.
Natuurlijk,
Als winst terug harder belast wordt, gaan de kosten van vennootschappen gewoon omhoog schieten. Nu heeft het een voordeel om dividend uit te keren, maar vanaf dat niet meer zo is, rijdt iedereen met nog duurdere auto's rond, gaan de IT-kosten plots de hoogte in, wordt er vastgoed op de vennootschap gekocht, ...

Ook niet vergeten dat als elk individu dezelfde lasten/deugden moet krijgen, ook ofwel de ambtenarenpensioenen naar beneden moeten, ofwel de rest van de pensioenen omhoog. En dat al die vennootschappen dan ook plots bij die toppensioenen geteld moeten worden.

Absoluut.

Ik overwoog bv. een poosje geleden echt om mij uit te schrijven uit België, privéverzekering betalen en 0,0 van de sociale zekerheid gebruik te maken, en verder te gaan als soort staatsloze digitale nomaad. Maar dat is momenteel een te ver van m'n bed show, en ik ben naar BG standaard ook niet rijk genoeg en heb geen zelfstandige activiteit die zoiets toelaat. Maar sommigen doen het dus wel effectief eh 😉

Of de domicilie in België laten en 0 inkomsten aangeven terwijl alles op een buitenlandse niet EU/US CRS rekening terecht komt. Waardoor je dan natuurlijk wel in dat land belast kan worden.
Maar ja, 1% belasting, om geen landen te noemen, zijn werkelijkheid, je hebt dan natuurlijk geen sociale zekerheid die je pampert, maar daartegenover heb je in bepaalde landen dan wel gratis publieke gezondheidszorg of zeer goedkope kwalitatieve privé gezondheidszorg.
Zo enkele consultaties gehad bij een soort huisdokter en ook een dermatoloog, allemaal vlot, geen verzekering, en spotgoedkoop. Terwijl ik in België een week mag wachten eer ik bij de huisarts kan, en een paar maand bij een dermatoloog.

Al dat gepamper en de mensen bang maken in België is echt belachelijk. Mensen zijn zo aanhankelijk aan dit brakke Belgisch sociale zekerheidsysteem en profiteren er teveel van.

Op vele vlakken is ons land toch wel goed, maar op vlak van sociale zekerheid, fiscaalvriendelijkheid doen andere landen, en dan vooral buiten de EU het toch stukken beter.
Jammer van al die overhead, corruptie, overregulering, vriendjespolitiek enz.
Mocht elke euro belastingen ook efficiënt en vooral transparant uitgegeven worden, of we nu aan 25 of 50% belast worden, zou dit 'zichtbaar' moeten zijn.

Het gevoel van continu de overheid - fiscus die over je schouders meekijkt en met z'n lat een tik op de vingers kan geven en een stuk van je brood kan afnemen is dan ook lastig en contraproductief. Het is gewoon niet leuk om te ondernemen of zelfs maar te wonen in België, en dan spreek ik niet over freelancers die naar 1 of 2 werkgevers factureren, maar de echte ondernemers. Voor het minste wordt je kapotbelast.

Met alles wat ik al aan belastingen heb betaald had ik, zeker weten, meer kunnen investeren (= meer werk voor andere bedrijven) en meer personeel kunnen aanvaarden (=minder werkloosheid), en alledaags ook meer moeite gedaan. Misschien zelfs een 2de bedrijf opgericht...
Maar neen, het is allemaal opgeslorpt door de inefficiënte logge Belgische staat die er overduidelijk niks goed mee kan doen.

Absoluut.

Ik overwoog bv. een poosje geleden echt om mij uit te schrijven uit België, privéverzekering betalen en 0,0 van de sociale zekerheid gebruik te maken, en verder te gaan als soort staatsloze digitale nomaad. Maar dat is momenteel een te ver van m'n bed show, en ik ben naar BG standaard ook niet rijk genoeg en heb geen zelfstandige activiteit die zoiets toelaat. Maar sommigen doen het dus wel effectief eh 😉

Of de domicilie in België laten en 0 inkomsten aangeven terwijl alles op een buitenlandse niet EU/US CRS rekening terecht komt. Waardoor je dan natuurlijk wel in dat land belast kan worden.
Maar ja, 1% belasting, om geen landen te noemen, zijn werkelijkheid, je hebt dan natuurlijk geen sociale zekerheid die je pampert, maar daartegenover heb je in bepaalde landen dan wel gratis publieke gezondheidszorg of zeer goedkope kwalitatieve privé gezondheidszorg.
Zo enkele consultaties gehad bij een soort huisdokter en ook een dermatoloog, allemaal vlot, geen verzekering, en spotgoedkoop. Terwijl ik in België een week mag wachten eer ik bij de huisarts kan, en een paar maand bij een dermatoloog.

Al dat gepamper en de mensen bang maken in België is echt belachelijk. Mensen zijn zo aanhankelijk aan dit brakke Belgisch sociale zekerheidsysteem en profiteren er teveel van.

Op vele vlakken is ons land toch wel goed, maar op vlak van sociale zekerheid, fiscaalvriendelijkheid doen andere landen, en dan vooral buiten de EU het toch stukken beter.
Mocht elke euro belastingen ook efficiënt en vooral transparant uitgegeven worden, of we nu aan 25 of 50% belast worden, zou dit 'zichtbaar' moeten zijn.

Het gevoel van continu de overheid - fiscus die over je schouders meekijkt en met z'n lat een tik op de vingers kan geven en een stuk van je brood kan afnemen is dan ook lastig en contraproductief. Het is gewoon niet leuk om te ondernemen of zelfs maar te wonen in België, en dan spreek ik niet over freelancers die naar 1 of 2 werkgevers factureren, maar de echte ondernemers. Voor het minste wordt je kapotbelast.

Met alles wat ik al aan belastingen heb betaald had ik, zeker weten, meer kunnen investeren (= meer werk voor andere bedrijven) en meer personeel kunnen aanvaarden (=minder werkloosheid), en alledaags ook meer moeite gedaan. Misschien zelfs een 2de bedrijf opgericht...
Maar neen, het is allemaal opgeslorpt door de inefficiënte logge Belgische staat die er overduidelijk niks goed mee kan doen.
Idem: als de loonlasten niet zo hoog lagen nam ik ook onmiddelijk personeel in dienst.

…aka… een eenmanszaak fiscaliteit. Dat was mijn punt

Stel dat er hier een freelancer jaarlijks €200.000 verdient, exclusief btw trouwens, en die persoon betaalt 20% belastingen op zijn loon, betaalt de nodige sociale lasten op zijn loon, betaalt alle andere belastingen, zijn leveranciers, boekhouder, wagen, restaurant, investering, kantoor, en uiteindelijk betaalt hij 15% VVPRBis om de rest naar zijn privé te trekken…

Nu even serieus, ik ken bitterweinig mensen die van mening zijn dat die mensen slecht zijn voor ons land maar ondertussen wel met andere mensen, die geen euro bijdragen, geen enkel probleem hebben. Dan staat de focus toch verkeerd denk ik.

Ik zou alleszins eerst beginnen met die 66 miljard subsidies te onderzoeken. Enfin, dat zou ik doen.

Laatst bewerkt:
Absoluut.

Zoveel gezaag en gemekker op alles wat Belgisch is om dan uiteindelijk maar in België te blijven en weer in loondienst te gaan.... Dan valt heel je betoog in mijn ogen toch gewoon in het water.

Zoveel gezaag en gemekker op alles wat Belgisch is om dan uiteindelijk maar in België te blijven en weer in loondienst te gaan.... Dan valt heel je betoog in mijn ogen toch gewoon in het water.
Ik snap dit argument ook niet goed, hij stond zgd op het punt om naar het fiscaal vriendelijke Zwitserland te trekken en als puntje bij paaltje komt blijft hij in België zitten (met de hoge belastingsdruk). Toont dat net niet aan dat die hele dreiging om naar het buitenland te vertrekken door de belastingsdruk geen steek houdt?

De essentie van een vennootschap moet zijn dat je makkelijker kapitaal opbouwt om mee te ondernemen. Dat kan vandaag, en dat is ook hoe het fiscaal beleid met maatregelen zoals de liquidatiereserve en VVPR-bis oorspronkelijk bedoeld was: ondernemers en kmo’s stimuleren om reserves op te bouwen en investeringen mogelijk te maken, in plaats van hun winsten meteen uit de vennootschap te halen.

Maar in de praktijk zien we een wildgroei aan managementvennootschappen die geen enkel kapitaal opbouwen. Ze worden puur gebruikt voor loonoptimalisatie: elk jaar opnieuw wordt de vennootschap leeggetrokken. Op zich hoeft daar niets mis mee te zijn, maar het wringt wel dat een bestuurder die zichzelf vergoedt via loon of dividend, vaak minder belast wordt dan een werknemer in loondienst.

Als we die oneerlijke fiscale kloof aanpakken – dus uitgekeerde vergoedingen (of loon, of dividend) op een gelijkaardig niveau belasten – dan blijft het speelveld eerlijk. Een werknemer en een zelfstandige-bestuurder worden dan gelijk behandeld in hun persoonlijke belasting. Tegelijk blijft er een voordeel voor de “echte ondernemer”: wie kapitaal in de vennootschap laat zitten om te ondernemen, kan dit nog steeds fiscaal gunstiger opbouwen en inzetten voor groei.

Is dat zo vreemd?

Normaal gezien keer je dividend enkel uit op winsten en zit je dus met 44-47.5 euro naar de belastingen toch?
Gewoon de 50% schaal in de persoonsbelasting afschaffen dus :unsure:

Jawel, want we doen er niks aan.

Dat ik nog heel eventjes blijf is maar tijdelijk, het heeft geen zin om m'n zelfstandigheid verder te zetten gezien ik alles al opgestart had om te stoppen, ik ben geen freelancertje die makkelijk zomaar kan overstappen naar een nieuwe job in loondienst. Dus ja, gemakkelijkheidshalve even in loondienst en dan zijn we weg.
Dat ik even blijf is door enkele familiale omstandigheden, maar ook om correct te zijn naar m'n klanten toe. Iets wat een freelancer met 1 klant weinig kan schelen.

voor wie zich gedraagt als een eenmanszaak, idd.
Wel met alle respect, je valt mij aan omdat ik "Dank dat jij bepaalt wat ik wil zeggen." terwijl we net overeen gekomen zijn dat dit was wat je wou zeggen.

En dan komen we op het ander punt:

Wie bepaalt wie de fiscaliteit van de eenmanszaak mag doen en wie niet?

Terug
Bovenaan