Absoluut.
Ik overwoog bv. een poosje geleden echt om mij uit te schrijven uit België, privéverzekering betalen en 0,0 van de sociale zekerheid gebruik te maken, en verder te gaan als soort staatsloze digitale nomaad. Maar dat is momenteel een te ver van m'n bed show, en ik ben naar BG standaard ook niet rijk genoeg en heb geen zelfstandige activiteit die zoiets toelaat. Maar sommigen doen het dus wel effectief eh
Of de domicilie in België laten en 0 inkomsten aangeven terwijl alles op een buitenlandse niet EU/US CRS rekening terecht komt. Waardoor je dan natuurlijk wel in dat land belast kan worden.
Maar ja, 1% belasting, om geen landen te noemen, zijn werkelijkheid, je hebt dan natuurlijk geen sociale zekerheid die je pampert, maar daartegenover heb je in bepaalde landen dan wel gratis publieke gezondheidszorg of zeer goedkope kwalitatieve privé gezondheidszorg.
Zo enkele consultaties gehad bij een soort huisdokter en ook een dermatoloog, allemaal vlot, geen verzekering, en spotgoedkoop. Terwijl ik in België een week mag wachten eer ik bij de huisarts kan, en een paar maand bij een dermatoloog.
Al dat gepamper en de mensen bang maken in België is echt belachelijk. Mensen zijn zo aanhankelijk aan dit brakke Belgisch sociale zekerheidsysteem en profiteren er teveel van.
Op vele vlakken is ons land toch wel goed, maar op vlak van sociale zekerheid, fiscaalvriendelijkheid doen andere landen, en dan vooral buiten de EU het toch stukken beter.
Jammer van al die overhead, corruptie, overregulering, vriendjespolitiek enz.
Mocht elke euro belastingen ook efficiënt en vooral transparant uitgegeven worden, of we nu aan 25 of 50% belast worden, zou dit 'zichtbaar' moeten zijn.
Het gevoel van continu de overheid - fiscus die over je schouders meekijkt en met z'n lat een tik op de vingers kan geven en een stuk van je brood kan afnemen is dan ook lastig en contraproductief. Het is gewoon niet leuk om te ondernemen of zelfs maar te wonen in België, en dan spreek ik niet over freelancers die naar 1 of 2 werkgevers factureren, maar de echte ondernemers. Voor het minste wordt je kapotbelast.
Met alles wat ik al aan belastingen heb betaald had ik, zeker weten, meer kunnen investeren (= meer werk voor andere bedrijven) en meer personeel kunnen aanvaarden (=minder werkloosheid), en alledaags ook meer moeite gedaan. Misschien zelfs een 2de bedrijf opgericht...
Maar neen, het is allemaal opgeslorpt door de inefficiënte logge Belgische staat die er overduidelijk niks goed mee kan doen.