iamhollywood
Well-known member
We weten niet wat er van de nota gaat overeind blijven eh. Kan mij inbeelden dat een groen of vooruit staan te springen voor de afschaffing aftrekbaar privégebruik brandstof/elektriciteit bedrijfswagen, schrapping huidige gunstregels inzake dividenden, verhoogde minimum belastbare bezoldiging maar bijvoorbeeld niet een verlaging van het verlaagd tarief vennootschapsbelasting tot 15%. Alles hangt af van wie er mee aan de onderhandelingstafel zit. Feit dat hij zelf de nota opnieuw op tafel wil leggen staat echter wel vast.Kan me anderzijds moeilijk voorstellen dat pakweg 10% verlies plots de poorten gaat openzetten. Als 70% overhouden van onze winst zijn we tevreden, maar als het maar 60% is dan gaan we onze winst opsouperen aan kosten die we eigenlijk niet willen maar nu wel gaan maken omdat het ons 10% minder kost. Het zal zeker een impact hebben maar de meeste van de trucs die nu niet gebeuren omwillen van voordeel/risico, gaan het niet plots allemaal waard worden omdat VVPR bis afgeschaft wordt.
Mensen gaan nog iets meer geneigd zijn om uitgaven te maken, maar voor de gemiddelde freelancer zijn die uitgaven vrij beperkt, zelfs een verdubbeling van die kosten, en dat lijkt me al absurd veel, gaat in het groter plaatje niet zoveel uitmaken.
Zelf als de nota er door komt zoals ze is, dan nog is het een directe belastingverhoging voor de kleine zelfstandige: combinatie 15% verlaagd tarief vennootschapsbelasting en 25% onroerende voorheffing op dividenden EN verhoogde minimum belastbare bezoldiging om van het verlaagd tarief te kunnen genieten is nog steeds nadeliger dan de huidige situatie.
Misschien komt het net beter uit uw belastbare basis te verlagen onder die minimum belastbare bezoldiging?
De puzzel zal voor elke vennootschap opnieuw moeten geoptimaliseerd worden.
. 
.