Freelancers & Ondernemers

Zie ook de reddit!

Is echt wel (weeral) slordig journalisme, bulkt van de fouten en halve waarheden...
Vennootschapsbelasting zetten ze op 25%, voor velen (de eerste jaren zelfs quasi iedereen) zal dat 20% zijn. Toch voor de eerste 100k€ belastbare winst, om als freelancer daarover te gaan moet je al redelijk goed factureren!

Dan dividenden aan 15%RV, klopt niet is 30%. Dat is nogal "reken jezelf rijk".
7000€ kosten per jaar is ook wel optimistisch, wagen, brandstof, kantoorkosten (al dan niet in je eigen woning), verzekeringen, boekhouder, ...
Geen immens verschil, maar toch ook weeral ettelijke duizenden Eurootjes door de roze zonnebril!

Je kan aan 15% uitkeren, maar dan moet je er wel de moeite insteken (liquidatiereserve, ...), je kan er de eerste jaren niet aan (tenzij via omwegen die ook weer wat geld kosten) en dan noemt het ook al zeker geen dividend meer...

Schrijven dat de arbeidskrapte en knelpuntberoepen (dus relatieve zekerheid van werk) de sociale nadelen (inkomstenverlies bij niet werken) teniet doen is ook heel kort door de bocht. Er zijn wel meer redenen dan "geen werk/contract hebben" waardoor je inkomstenverlies kan hebben! Ziekte, ongeval, ...

Het gaat trouwens ook helemaal niet over managementsvennootschappen (tenzij het een manager is die zelfstandig wordt, heel kleine minderheid zou ik zeggen), eenmansvennootschap zou een betere naam zijn...

En ja, de "fiscale" reden telt zeker mee, maar ik denk dat het "eigen baas" zijn ook voor velen een belangrijke factor is.

Het is nu niet dat "de moeite erin steken" iets voor stelt he...
 
Zie ook de reddit!

Is echt wel (weeral) slordig journalisme, bulkt van de fouten en halve waarheden...
Vennootschapsbelasting zetten ze op 25%, voor velen (de eerste jaren zelfs quasi iedereen) zal dat 20% zijn. Toch voor de eerste 100k€ belastbare winst, om als freelancer daarover te gaan moet je al redelijk goed factureren!

Dan dividenden aan 15%RV, klopt niet is 30%. Dat is nogal "reken jezelf rijk".
7000€ kosten per jaar is ook wel optimistisch, wagen, brandstof, kantoorkosten (al dan niet in je eigen woning), verzekeringen, boekhouder, ...
Geen immens verschil, maar toch ook weeral ettelijke duizenden Eurootjes door de roze zonnebril!

Je kan aan 15% uitkeren, maar dan moet je er wel de moeite insteken (liquidatiereserve, ...), je kan er de eerste jaren niet aan (tenzij via omwegen die ook weer wat geld kosten) en dan noemt het ook al zeker geen dividend meer...

Schrijven dat de arbeidskrapte en knelpuntberoepen (dus relatieve zekerheid van werk) de sociale nadelen (inkomstenverlies bij niet werken) teniet doen is ook heel kort door de bocht. Er zijn wel meer redenen dan "geen werk/contract hebben" waardoor je inkomstenverlies kan hebben! Ziekte, ongeval, ...

Het gaat trouwens ook helemaal niet over managementsvennootschappen (tenzij het een manager is die zelfstandig wordt, heel kleine minderheid zou ik zeggen), eenmansvennootschap zou een betere naam zijn...

En ja, de "fiscale" reden telt zeker mee, maar ik denk dat het "eigen baas" zijn ook voor velen een belangrijke factor is.
Die 25% vennootschapsbelasting en 15% roerende voorheffing zijn wel de standaard situatie. Als ik maar 1 percentage zou vermelden lijken me die wel de meest gepaste. Heel weinig freelancers betalen de standaard 30% roerende voorheffing en de fiscaal beste keuze is meestal om 25% vennootschapsbelasting te betalen.

Managementvennootschappen is inderdaad een wat ongelukkige benaming die voor verwarring kan zorgen, maar da's niet in dit artikel uitgevonden, die naam wordt wel meer gebruikt wordt voor vennootschappen van freelancers. Eénmansvennootschap is ook te ruim, dat bevat bijvoorbeeld ook bakkers met een vennootschap, waar het hier niet over gaat.

Dat van die 7000 is misschien wel niet helemaal juist maar wel een ok bedrag om te nemen. Die auto is een deel van je loon, in de realiteit zal die auto meer dan 7000 kosten maar ben je dat niet kwijt, in hun berekening ben je die 7000 euro gewoon kwijt en da's veel te nadelig voor wat de realiteit is, freelancers hebben geen 7000 euro aan echte extra kosten.

Lijkt mij al bij al een vrij correcte weergave van de realiteit. Ook het feit dat de meeste het doen omwille van fiscale voordelen kan je moeilijk ontkennen. Als het was om eigen baas te zijn kon je veel simpeler gewoon een eenmanszaak starten, die vennootschap is veel gedoe en het enige echt relevante verschil is dat je een paar tienduizend euro minder belasting betaalt per jaar. Als freelancer ben je meestal ook niet echt eigen baas trouwens, zeker niet als je langere opdrachten doet, in de praktijk draai je ook gewoon mee in een ander bedrijf en hun manier van werken. Als je echt eigen baas wil zijn moet je eerder een eigen product hebben dat je verkoopt of heel korte opdrachten hebben.
 
Die 25% vennootschapsbelasting en 15% roerende voorheffing zijn wel de standaard situatie. Als ik maar 1 percentage zou vermelden lijken me die wel de meest gepaste. Heel weinig freelancers betalen de standaard 30% roerende voorheffing en de fiscaal beste keuze is meestal om 25% vennootschapsbelasting te betalen.

Managementvennootschappen is inderdaad een wat ongelukkige benaming die voor verwarring kan zorgen, maar da's niet in dit artikel uitgevonden, die naam wordt wel meer gebruikt wordt voor vennootschappen van freelancers. Eénmansvennootschap is ook te ruim, dat bevat bijvoorbeeld ook bakkers met een vennootschap, waar het hier niet over gaat.

Dat van die 7000 is misschien wel niet helemaal juist maar wel een ok bedrag om te nemen. Die auto is een deel van je loon, in de realiteit zal die auto meer dan 7000 kosten maar ben je dat niet kwijt, in hun berekening ben je die 7000 euro gewoon kwijt en da's veel te nadelig voor wat de realiteit is, freelancers hebben geen 7000 euro aan echte extra kosten.

Lijkt mij al bij al een vrij correcte weergave van de realiteit. Ook het feit dat de meeste het doen omwille van fiscale voordelen kan je moeilijk ontkennen. Als het was om eigen baas te zijn kon je veel simpeler gewoon een eenmanszaak starten, die vennootschap is veel gedoe en het enige echt relevante verschil is dat je een paar tienduizend euro minder belasting betaalt per jaar. Als freelancer ben je meestal ook niet echt eigen baas trouwens, zeker niet als je langere opdrachten doet, in de praktijk draai je ook gewoon mee in een ander bedrijf en hun manier van werken. Als je echt eigen baas wil zijn moet je eerder een eigen product hebben dat je verkoopt of heel korte opdrachten hebben.
Ik spreek puur voor mezelf, maar mij gaat het om het feit dat je toch wel wat vrijheid hebt. Niet alleen in de keuze waar je werkt, maar ook hoeveel je werkt. En dat je wanneer alles gezegd en gedaan meestal toch beter boert dan gewoon in loondienst.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat de meeste consultancy bedrijven eigenlijk glorified pooiers zijn. "we hebben een netwerk van seniors om onze mensen te ondersteunen!". Tja, ik heb daar eigenlijk in de praktijk niet zoveel van gemerkt en kwam het meestal neer op "trek u plan".

Mijn mening is wel gekleurd wegens 8 jaar consultancy en iedereen heeft andere ervaringen op dat vlak. Maar als je het kan, je de skillset hebt en de nodig softskills, dan is freelancer zijn als IT'er een goeie zet.

Dus ik doe ongeveer dezelfde job als vroeger, maar ik kan nu de prijs stellen en zelf innen voor wat er blijbkaar voor mij betaalt wil worden. Er is daar wel iets voor te zeggen.
 
Mogelijk weer een stomme vraag: ik wil als particulier iets van consument kopen. Verkoper wil cash.
Kan ik gewoon efkes de nodige som geld afhalen als daar de verkoopovereenkomst tegenover staat?
Of betaal ik best met cash van prive rekening en stort ik dat van vennootschap naar prive rekening door?
 
Ik spreek puur voor mezelf, maar mij gaat het om het feit dat je toch wel wat vrijheid hebt. Niet alleen in de keuze waar je werkt, maar ook hoeveel je werkt. En dat je wanneer alles gezegd en gedaan meestal toch beter boert dan gewoon in loondienst.
Als freelancer werk je toch gewoon meestal van 9u tot 17u zoals iedere andere bediende of arbeider? Of kan je zomaar 's middags 3u eens gaan fietsen omdat het goed weer is of bv vrijdag om 14u30 al stoppen (terug omdat het goed weer is) ?

Dat zijn toch ook gewoon contracten van 38u per week?
 
Als freelancer werk je toch gewoon meestal van 9u tot 17u zoals iedere andere bediende of arbeider? Of kan je zomaar 's middags 3u eens gaan fietsen omdat het goed weer is of bv vrijdag om 14u30 al stoppen (terug omdat het goed weer is) ?

Dat zijn toch ook gewoon contracten van 38u per week?
Dat zijn geen contracten van aantal uur per week he. Uw contract is gewoon een prijs per uur.
Vaak wordt er wel een minimum aantal aaneengesloten uren gevraagd omdat facturatie per uur lastig is (dus in praktijk meestal per halve dag)
 
Als het was om eigen baas te zijn kon je veel simpeler gewoon een eenmanszaak starten, die vennootschap is veel gedoe en het enige echt relevante verschil is dat je een paar tienduizend euro minder belasting betaalt per jaar.
Is een vennootschap nu zoveel meer werk of gedoe?
Bij een eenmanszaak ga je toch best vaak een boekhouder moeten inschakelen, dus wat is het verschil? Die ene keer langs de notaris gaan bij de oprichting? Is zelfs ook niet nodig voor een Com. V.
En ik weet niet hoe goed jij boert, maar tienduizenden euro's vind ik nog altijd wel veel geld.
Als freelancer ben je meestal ook niet echt eigen baas trouwens, zeker niet als je langere opdrachten doet, in de praktijk draai je ook gewoon mee in een ander bedrijf en hun manier van werken. Als je echt eigen baas wil zijn moet je eerder een eigen product hebben dat je verkoopt of heel korte opdrachten hebben.
Daar ben ik niet mee akkoord. Je draait mee in een bedrijf, maar niet werknemer zijn verlost je toch van veel stress.
Geen gedoe met jaarlijkse beoordelingen, geen gezever over budget/type/... leasewagen, management dat rare beslissingen neemt ("ok, het zal wel, what do I care?"), office politiek, ...
Ja, als werknemer kan je ook redelijk gemakkelijk van job verwisselen, maar toch zit het bij de meesten er toch nog in dat ze bij het bedrijf horen en valt weggaan niet gemakkelijk.
Ik wil zeker dat het bedrijf van de klant het goed doet, maar als puntje bij paaltje komt, zal het mijn dag niet verknoeien.

Ben wel akkoord dat er een verschil is tussen freelancer en ondernemer (die eigen product maakt en verkoopt)

Als freelancer werk je toch gewoon meestal van 9u tot 17u zoals iedere andere bediende of arbeider? Of kan je zomaar 's middags 3u eens gaan fietsen omdat het goed weer is of bv vrijdag om 14u30 al stoppen (terug omdat het goed weer is) ?

Dat zijn toch ook gewoon contracten van 38u per week?
Ja, maar je kan wel per opdracht afspraken maken: nu werk ik 4/5e, of zelfs minder. Hangt er van af welk werk je doet. Nu werk ik weer meer voltijds bij een klant (hoewel gemiddeld 4/5e overeengekomen om trainingen te kunnen geven), maar vroeger deed ik meer trainingen en werkte ik veel kortere opdrachten bij klanten en slechts enkele dagen per week, gecombineerd met meer trainingen. Gelukkig net voor corona een voltijdse opdracht genomen, anders was 2020 misschien een mager jaar geweest.
Maar je kan het zelf invullen zoals je wil, met de bijhorende risico's ook wel natuurlijk.
 
Dat zijn geen contracten van aantal uur per week he. Uw contract is gewoon een prijs per uur.
Vaak wordt er wel een minimum aantal aaneengesloten uren gevraagd omdat facturatie per uur lastig is (dus in praktijk meestal per halve dag)
Toch ook wel minimum aantal uren of dagen per kwartaal of jaar.
 
Het gaat trouwens ook helemaal niet over managementsvennootschappen (tenzij het een manager is die zelfstandig wordt, heel kleine minderheid zou ik zeggen)
Ook hetgeen je tussen haakjes zegt is geen managementsvennootschap. Een managementsvennootschap volgens de correcte definitie dient voor andere vennootschappen te beheren.

Maar in de volksmond is dat verwaterd tot ‘vennootschap voor iemand die eigenlijk evengoed werknemer kon zijn, maar wegens fiscale redenen voor een vennootschap kiest’.
 
Ook hetgeen je tussen haakjes zegt is geen managementsvennootschap. Een managementsvennootschap volgens de correcte definitie dient voor andere vennootschappen te beheren.

Maar in de volksmond is dat verwaterd tot ‘vennootschap voor iemand die eigenlijk evengoed werknemer kon zijn, maar wegens fiscale redenen voor een vennootschap kiest’.
Dit, een paar keer hier in de topic al een keer hier tegen gestoten dat die 2 aan elkaar worden gelijk gesteld.
 
Als freelancer werk je toch gewoon meestal van 9u tot 17u zoals iedere andere bediende of arbeider? Of kan je zomaar 's middags 3u eens gaan fietsen omdat het goed weer is of bv vrijdag om 14u30 al stoppen (terug omdat het goed weer is) ?

Dat zijn toch ook gewoon contracten van 38u per week?
Neen, maar ik kan wel stellen dat "tgoch, in Juni werk ik niet, misschien September ook niet".

Ik ken persoonlijk freelancers die het gedaan hebben omdat ze meer congee willen dan de 25 dagen. You do you.
 
Neen, maar ik kan wel stellen dat "tgoch, in Juni werk ik niet, misschien September ook niet".

Ik ken persoonlijk freelancers die het gedaan hebben omdat ze meer congee willen dan de 25 dagen. You do you.
Dat is ook gewoon een heel goeie reden. Stel dat uw vrouw leerkracht is, gewoon samen 2 maand vakantie en geld genoeg om te kunnen reizen...
 
Hier zit denk ik geen enkele freelancer die 2 maanden verlof neemt. De meeste werken zoveel mogelijk omdat er dan meer geld binnenkomt. En een bedrijf waarmee jij een contract hebt, gaat dat ook niet zo leuk vinden als jij zomaar opeens 2 maanden weggaat. Ik wil maar zeggen dat vrijheid niet de reden is, eerder €€
 
Hier ken ik er genoeg :) nu zou ik zelf ook nog zoveel mogelijk werken maar als ik wat ouder ben zou ik dat toch ook doen, al dan niet tussen klanten in.
 
Hier zit denk ik geen enkele freelancer die 2 maanden verlof neemt. De meeste werken zoveel mogelijk omdat er dan meer geld binnenkomt. En een bedrijf waarmee jij een contract hebt, gaat dat ook niet zo leuk vinden als jij zomaar opeens 2 maanden weggaat. Ik wil maar zeggen dat vrijheid niet de reden is, eerder €€
Ik ga na de bevalling een half jaar niet werken en echt tijd nemen voor mijn kind. Als zelfstandige bouw je genoeg reserves op om langer thuis te blijven. Als werknemer had ik moeten goedkeuring vragen om ouderschapsverlof op te nemen, de stress om terug te keren naar de vaste rompslomp.. nu is het termijn afronden en na mijn verlof rustig uitkijken naar een nieuwe opdracht 😊. Zijn mijn huidige projecten niet afgerond voor de bevalling (ze stellen go lives continu uit), het zij zo, is het voor de volgende, geen stress 😃.
 
Hier zit denk ik geen enkele freelancer die 2 maanden verlof neemt. De meeste werken zoveel mogelijk omdat er dan meer geld binnenkomt. En een bedrijf waarmee jij een contract hebt, gaat dat ook niet zo leuk vinden als jij zomaar opeens 2 maanden weggaat. Ik wil maar zeggen dat vrijheid niet de reden is, eerder €€
Sinds ik freelancer ben al 2x 5 weken op reis geweest hoor. Zolang uw klant dat wat op voorhand weet, is dat zelden een issue.
 
Bij mijn huidige klant hebben de vaste werknemers meestal 5 weken zomervakantie, plus nog verscheidene weken door het jaar. (semi-overheid).
Als zelfstandige kan ik ook wel zoveel verlof nemen, maar vermits mijn vrouw slechts 2 weken kan nemen in de zomer, doe ik dat niet.
Maar het zou dus zeker kunnen.
 
Als freelancer werk je toch gewoon meestal van 9u tot 17u zoals iedere andere bediende of arbeider? Of kan je zomaar 's middags 3u eens gaan fietsen omdat het goed weer is of bv vrijdag om 14u30 al stoppen (terug omdat het goed weer is) ?

Dat zijn toch ook gewoon contracten van 38u per week?
Bij mijn voltijdse klant is het gebruikelijk dat ik de uren volg zoals de rest (dagtarief), maar ik heb nog een andere klant waar ik met uurtarief werk omdat dit dan na de uren/weekend is. Maar als ze bv vragen om eens langs te komen voor meetings, dan ga ik na de meetings gewoon gaan fitnessen en doe 's avonds verder, of helemaal niet.
 
Terug
Bovenaan