Freelancers & Ondernemers

Beide systemen zijn opgenomen in de plannen van Van Peteghem.
Een reeds aangelegde liquidatiereserve kunnen ze echter niet raken, je hebt uw 10% belasting immers al afgedragen. Daarom is dat voor vennootschappen die vandaag nog niet in aanmerking komen voor VVPR BIS absoluut the way to go.

En wat krijgen we in ruil als ze het dan ooit afschaffen? Een lagere RV op de dividenden?
 
Als de blauwdruk van Van Pethegem volledig opgenomen wordt, een verlaging van de vennootschapsbelasting dacht ik? En een verlaging van de RV op Dividenden idd:

We verlagen de belastingen op ondernemingswinsten voor kmo’sWe verlagen de vennootschapsbelasting voor kmo’s van 20% naar 15%.Daarnaast verhogen we de belastingschijf waarop dit verlaagde tarief vantoepassing is van 100.000 euro naar 200.000 euro. Er blijft meer winst over inde vennootschap zodat die productief kan worden ingezet. Op die manierstimuleren we ondernemerschap.
We verlagen de roerende voorheffing naar 25%We verlagen de roerende voorheffing op interesten, dividenden en andererecurrente inkomsten van roerende goederen en kapitalen van 30% naar25%. Die tariefkeuze volgt één van de basisprincipes van een dual incometax. Bovendien behouden we het stelsel van de bevrijdende bronheffing.

We bieden iedereen een belastingvrij bedrag voor inkomsten uitvermogenDoor een bedrag aan inkomsten uit sparen, beleggen en investeren fiscaalvrij te stellen, zorgen we ervoor dat iedereen vermogen kan opbouwen. Webieden iedereen jaarlijks via de belastingaangifte een algemene vrijstellingaan van 6.000 euro. Zo zorgen we ervoor dat de kleine spaarder, beleggerof investeerder niet wordt geraakt.

MAAR
We brengen de vennootschapsvorm naar zijn essentieWe vermijden het oneigenlijk gebruik van de vennootschapsvorm. Dit is aljaren een optimalisatiepiste om de hoge lastendruk op arbeid te omzeilen.Daarom verlagen we niet alleen de lasten op arbeid, maar nemen we ookgerichte maatregelen om de zogenaamde ‘vervennootschappelijking’tegen te gaan.We indexeren de minimumbezoldiging voor de toepassing van hetverlaagd tarief in de vennootschapsbelasting en laten niet langer toe omdie in alternatieve verloningsvormen uit te betalen.
 
Dat allerlaatste komt gewoon neer dat voordelen alle aard niet meer in rekening gebracht worden voor de minimumbezoldiging-voorwaarde.

Dat eerste tegen de "vervennootschappelijk" is zo vaag omschreven dat je het kan negeren :p.
Of iets zoals in Nederland waar je minstens 75% van het loon dat je in loondienst zou kunnen krijgen moet uitkeren als loon?
 
Of iets zoals in Nederland waar je minstens 75% van het loon dat je in loondienst zou kunnen krijgen moet uitkeren als loon?

Ik vraag mij af hoe dat dat bepaald wordt.
Dat lijkt mij vrij zwaar om op te volgen en te controleren?
Is dat vergeleken met je vorige job? Hoe vergelijk je dat? Is er ergens een gigantische dataset met lonen waar men dat kan vergelijken? Of is dat gewoon weg eigenlijk: je moet boven een bepaald minimumloon zitten? (Maar dat hebben we dus al: de minimumbezoldigingsvoorwaarde voor lagere vennootschapstarief.)
Wat als je meerdere activiteiten hebt in je vennootschap? (Wat websitedesign voor 10% van de tijd of losse 1 uur online cursussessie geven naast je vast project)

Lijkt mij een regel die in realiteit niet gecontroleerd kan worden.
 
Wat als je al een paar jaar (+3 jaar) gebruik maakt van vvpr-bis? Is het dan zinvol om over te stappen op liquidatie reserve?
Uitkeren maar in plaats van uit te betalen het netto-gedeelte op rekening courant boeken en effectief opnemen wanneer nodig? Je hebt dus enkel een directe cash out van de verschuldigde RV.
 
En wat krijgen we in ruil als ze het dan ooit afschaffen? Een lagere RV op de dividenden?
Dat valt niet te voorspellen. Alles hangt af van wie er aan de macht komt. Als dat groen/vooruit/PVDA wordt moeten we op niet teveel toegevingen naar de zelfstandige toe rekenen.

Moest ik kunnen, ik stem op MR, die houden heel dat spel tegen. Maar woon aan de verkeerde kant van de taalgrens :p.
 
Uitkeren maar in plaats van uit te betalen het netto-gedeelte op rekening courant boeken en effectief opnemen wanneer nodig? Je hebt dus enkel een directe cash out van de verschuldigde RV.
Om zeker te zijn dat ik u juist begrijp, zolang het kan:
  • VVPRBis jaarlijks uitkeren
  • Als niet nodig, niet direct uitbetalen maar op RC boeken
  • Stelselmatig van RC naar privé overschrijven, enkel wanneer je het privé nodig hebt, en enkel het bedrag dat je nodig hebt

Juist?
Paar vragen:
  1. Ge kunt dan ook nog intrest op dat bedrag op dat op uw RC staat aanrekenen? Is dat enkel als het 1j blijft staan?
  2. Kan mijn vennootschap dat bedrag alsnog gebruiken? Bvb door het in een termijnrekening te steken?
  3. Is er een limiet (hard of soft) aan in hoeveel stukken ge afneemt van uw RC?
 
Dat valt niet te voorspellen. Alles hangt af van wie er aan de macht komt. Als dat groen/vooruit/PVDA wordt moeten we op niet teveel toegevingen naar de zelfstandige toe rekenen.

Moest ik kunnen, ik stem op MR, die houden heel dat spel tegen. Maar woon aan de verkeerde kant van de taalgrens :p.
Volgens mij is er aan onze kant geen partij meer die nog iets voor de zelfstandigen kan betekenen.
 
Om zeker te zijn dat ik u juist begrijp, zolang het kan:
  • VVPRBis jaarlijks uitkeren
  • Als niet nodig, niet direct uitbetalen maar op RC boeken
  • Stelselmatig van RC naar privé overschrijven, enkel wanneer je het privé nodig hebt, en enkel het bedrag dat je nodig hebt

Juist?
Paar vragen:
  1. Ge kunt dan ook nog intrest op dat bedrag op dat op uw RC staat aanrekenen? Is dat enkel als het 1j blijft staan?
  2. Kan mijn vennootschap dat bedrag alsnog gebruiken? Bvb door het in een termijnrekening te steken?
  3. Is er een limiet (hard of soft) aan in hoeveel stukken ge afneemt van uw RC?
Deel 1 is inderdaad correct geïnterpreteerd.

1) Je kan interest aanrekenen maar je zal dan wel weer RV afdragen op die verkregen interest. Interest op schuld aan uzelf (privé persoon) zijn niet verplicht.;
2) Uw vennootschap behoudt de cash tot jij het opneemt:
3) er is geen limiet in opname.

Dacht dat de meesten dit wel al hanteerden om verder zichzelf een laag maandelijks nettoloon uit te keren 😅.
 
Deel 1 is inderdaad correct geïnterpreteerd.

1) Je kan interest aanrekenen maar je zal dan wel weer RV afdragen op die verkregen interest. Interest op schuld aan uzelf (privé persoon) zijn niet verplicht.;
2) Uw vennootschap behoudt de cash tot jij het opneemt:
3) er is geen limiet in opname.
Merci!!
Ivm #1, ja snap ik, maar netto voor uw privé is het uiteindelijk toch positief hé (hoe klein ook).


Dacht dat de meesten dit wel al hanteerden om verder zichzelf een laag maandelijks nettoloon uit te keren 😅.
Neen, ik keer mezelf een hoger loon uit dan de gemiddelde zelfstandige. Ik heb ook geen probleem dat ik daarmee / daarvoor meer belasting betaal (binnen bepaalde mate natuurlijk).

Mijn VVPRbis keer ik normaal 100% uit om privé dingen mee te doen.
Maar deze keer zou ik een groot deel van de uitkering niet direct gebruiken, maar wel beschikbaar willen hebben (for reasons, mogelijks staat het er een jaar, mogelijks maar 1 maand).
En dan lijkt het me wel interessanter om het op mijn RC te houden ipv privé spaarboek.
 
Indien ze beslissen om vvpr bis af te schaffen zal dit ook vanaf een bepaalde datum zijn vermoed ik. Je moet ook niet wachten tot je algemene vergadering om een dividend uit te keren (interim dividend).

Als ze op tijd een regering vormen en de fiscale hervorming komt erdoor vermoed ik ten vroegste afschaffing vanaf 1 Jan 2025. Momenteel zou ik dus nog steeds vvpr bis nemen.
 
Ik ben vorige week naar Carl van de Velde zijn business coaching seminar geweest en die deed echt raar over faillissement of stopzetting van BV. Laat het ons positief houden en even spreken over stopzetten BV. Is dat niet gewoon met 1 telefoon naar de boekhouder geregeld? Waarom is dit zo moeilijk? Gewoon ik wil stoppen volgend kwartaal, want ik ben 55 jaar en wil ermee stoppen.

Wat mis ik? Waarom is dit niet zo simpel als het lijkt?
 
Ik ben vorige week naar Carl van de Velde zijn business coaching seminar geweest en die deed echt raar over faillissement of stopzetting van BV. Laat het ons positief houden en even spreken over stopzetten BV. Is dat niet gewoon met 1 telefoon naar de boekhouder geregeld? Waarom is dit zo moeilijk? Gewoon ik wil stoppen volgend kwartaal, want ik ben 55 jaar en wil ermee stoppen.

Wat mis ik? Waarom is dit niet zo simpel als het lijkt?

Omdat je een vereffenaar nodig hebt en dat kost redelijk wat geld.
Dat is absoluut niet "1 telefoontje"
 
De enige die wil besparen en minder nieuwe belastingen willen is volgens mij nva. Geen idee wat hun globale gedachte is over kleine bv's..
Tja er gaapt een groot gat in de markt, wie weet komt er vroeg of laat een partij die voor de zelfstandigen opkomt en die het ondernemen aanmoedigt, ik geloof dat er ooit zo'n partij is geweest :unsure:
 
Terug
Bovenaan