Werk Freelancers & Ondernemers

Na hoeveel dagen sturen jullie een herinnering ter betaling?

Eerste factuur en ze zijn al te laat :sop:
 
Ik heb het nog nooit tegengekomen, maar mijn vervaldag van de factuur is meestal 3 maanden. Ik heb nog nooit tegengekomen dat ze te laat betalen voorbij dat punt. Bij Robert Half was het zelfs zo dat 3 dagen na opsturen van de facuur het al op mijn rekening stond. Ik vond dat schitterend als starter.

Tip: duidelijke taal en cordaat zijn. You do not fuck with invoices.

gerelateerd:

Verwijlintrest: boete wegens te laat betalen


Eén van de kosten die je kunt aanrekenen is de verwijlintrest, ook wel bekend als rente op achterstallige betalingen. De hoogte van deze rente wordt bepaald door de wettelijke interestvoet. Als je klant te laat betaalt, kan je het factuurbedrag verhogen met een bepaald percentage. Bij de meeste bedrijven varieert deze verwijlintrest tussen 10% en de 12% van het factuurbedrag, soms ook meer.

Iemand dit al effectief eens gedaan?
 
Na hoeveel dagen sturen jullie een herinnering ter betaling?

Eerste factuur en ze zijn al te laat :sop:
We hebben net een feestdag achter de rug, waardoor de overschrijving bij de bank misschien vertraagd is. Ik heb een klant die altijd op de vervaldag zelf de betaling uitvoert, maar zich niets aantrekt of dat dan op een feestdag of weekend valt. Zo was de betaling vorige maand enkele dagen te laat: vervaldag was 30/03, maar wegens het paasweekend stonden de centen pas op dinsdag 2 april op mijn rekening. Je zou dan denken dat ze toch een dag eerder betalen om correct te zijn...

In uw geval zou ik tot een week na vervaldatum wachten en dan eens horen. Of in het contract de voorwaarden nog eens nakijken voor het geval de termijn afwijkt van de norm.
 
We hebben net een feestdag achter de rug, waardoor de overschrijving bij de bank misschien vertraagd is. Ik heb een klant die altijd op de vervaldag zelf de betaling uitvoert, maar zich niets aantrekt of dat dan op een feestdag of weekend valt. Zo was de betaling vorige maand enkele dagen te laat: vervaldag was 30/03, maar wegens het paasweekend stonden de centen pas op dinsdag 2 april op mijn rekening. Je zou dan denken dat ze toch een dag eerder betalen om correct te zijn...

In uw geval zou ik tot een week na vervaldatum wachten en dan eens horen. Of in het contract de voorwaarden nog eens nakijken voor het geval de termijn afwijkt van de norm.

De voorwaarden zijn 30 dagen (heb ik naar beneden gekregen van de standaard 45) beginnend vanaf de eerste dag van de volgende maand. Mijn factuur is opgemaakt 30/3 maar de 30 dagen begint dus pas 1/4.

Zijn nu dus 2/5 en het staat er nog niet op. Een kleinere klant heeft gelukkig al betaald maar ben starter dus zou graag me kunnen een loon uitbetalen.. Ik zal dan nog afwachten tot maandag en dan een herinnering sturen.
 
De voorwaarden zijn 30 dagen (heb ik naar beneden gekregen van de standaard 45) beginnend vanaf de eerste dag van de volgende maand. Mijn factuur is opgemaakt 30/3 maar de 30 dagen begint dus pas 1/4.

Zijn nu dus 2/5 en het staat er nog niet op. Een kleinere klant heeft gelukkig al betaald maar ben starter dus zou graag me kunnen een loon uitbetalen.. Ik zal dan nog afwachten tot maandag en dan een herinnering sturen.
Kan je niet gewoon eens informeel navragen maandag waarom die nog niet betaald is? Zoals aangegeven: 1 mei was een feestdag, misschien is diegene die ondertekent ziek/op verlengd weekend,... Niet aangenaam, maar gezien de zeer beperkte dagen te laat zou ik toch eerst eens navragen.
 
Meestal wachten ze zelf tot ze het bedrag van de eindklant gekregen hebben om de betaling in gang te zetten en geen cashflow problemen te veroorzaken.

Ik zou er ook alleszins streng in zijn (informeel en dan formeel). Je bent bij 'normale' betaling al 2 maand na de eerste dag service en hoe langer je wacht hoe meer dagen er bijkomen. Stel je voor dat je pas na 2 weken ontdekt dat er iets louche aan de hand is, dan heb je potentieel 2.5 maand voor niks gewerkt.
 
Meestal wachten ze zelf tot ze het bedrag van de eindklant gekregen hebben om de betaling in gang te zetten en geen cashflow problemen te veroorzaken.

Ik zou er ook alleszins streng in zijn (informeel en dan formeel). Je bent bij 'normale' betaling al 2 maand na de eerste dag service en hoe langer je wacht hoe meer dagen er bijkomen. Stel je voor dat je pas na 2 weken ontdekt dat er iets louche aan de hand is, dan heb je potentieel 2.5 maand voor niks gewerkt.
Inderdaad. En gezien hij starter is, zou ik ook duidelijk stellen dat het wel uitmaakt voor u. Ik zou er minder wakker van liggen als ze er 30 dagen extra over doen.
 
Kan je niet gewoon eens informeel navragen maandag waarom die nog niet betaald is? Zoals aangegeven: 1 mei was een feestdag, misschien is diegene die ondertekent ziek/op verlengd weekend,... Niet aangenaam, maar gezien de zeer beperkte dagen te laat zou ik toch eerst eens navragen.
Kan het inderdaad eerst wel is vragen via een mailtje aan de persoon die mijn directe contact is daar. Het is een tussenpartij dus veel meer contact dan “teken dit contract” heb ik er niet mee gehad.
 
Het was gisteren idd bank feestdag en dan komt alles later. Als ze voor u de termijn van 45 naar 30 hebben aangepast in uw contract zit dit mss niet verwerkt in hun processen..............
 
Kan het inderdaad eerst wel is vragen via een mailtje aan de persoon die mijn directe contact is daar. Het is een tussenpartij dus veel meer contact dan “teken dit contract” heb ik er niet mee gehad.
Gentis als tussenpartij? Ik heb het ook gehad in het begin en heb dan er ook wel echt achtergezeten, is voor mij ook een principekwestie. Het argument is ook wel gewoon dat iedereen graag zijn loon 'op tijd' heeft en zeker in de opstart is dat lastig want dan heb je nog niets opgebouwd. Nu 4 maanden later stoort dat minder.
 
Het was gisteren idd bank feestdag en dan komt alles later. Als ze voor u de termijn van 45 naar 30 hebben aangepast in uw contract zit dit mss niet verwerkt in hun processen..............
Ga toch morgen gewoon een informele mail sturen. Ik heb er ook al aan gedacht dat ze het gewoon zijn om 45 dagen te doen..
Gentis als tussenpartij? Ik heb het ook gehad in het begin en heb dan er ook wel echt achtergezeten, is voor mij ook een principekwestie. Het argument is ook wel gewoon dat iedereen graag zijn loon 'op tijd' heeft en zeker in de opstart is dat lastig want dan heb je nog niets opgebouwd. Nu 4 maanden later stoort dat minder.
Nee, niet Gentis.
Inderdaad, ene keer ik vertrokken ben boeit dat minder. Is toch in 1 keer een smak geld en dan kunnen we weer verder.
 
Ik heb het nog nooit tegengekomen, maar mijn vervaldag van de factuur is meestal 3 maanden. Ik heb nog nooit tegengekomen dat ze te laat betalen voorbij dat punt.
Huh, 3 maanden?
Maximum wettelijke betaaltermijn b2b is 60 dagen, en al die fantasiekes zoals een betaaltermijn pas laten lopen nadat werken of geleverde goederen nagekeken zijn (waar ze vroeger ook al eens 30 dagen over deden) is er allemaal uitgesmeten.

Bij moeten ze er alvast niet mee afkomen, 30 dagen einde maand (en ik zorg dat mijn facturen de 30ste buiten zijn)...

Eerste herinnering na 7 dagen te laat, tweede na 14 dagen, 3de na 3 weken (is aangetekende brief) met nota dat indien niet binnen 7 dagen betaald, de factuur naar incasso/deurwaarder gaat. Op dat ogenblik zitten we op 60 dagen.
Mijn facturatieprogramma doet dat automatisch, moet er zelf niets voor doen, zelfs die aangetekende brief gaat automatisch buiten...

Eén keer een "derde" herinnering moeten sturen, nog nooit incasso moeten gebruiken, op ettelijke honderden facturen.
 
Huh, 3 maanden?
Maximum wettelijke betaaltermijn b2b is 60 dagen, en al die fantasiekes zoals een betaaltermijn pas laten lopen nadat werken of geleverde goederen nagekeken zijn (waar ze vroeger ook al eens 30 dagen over deden) is er allemaal uitgesmeten.

Bij moeten ze er alvast niet mee afkomen, 30 dagen einde maand (en ik zorg dat mijn facturen de 30ste buiten zijn)...

Eerste herinnering na 7 dagen te laat, tweede na 14 dagen, 3de na 3 weken (is aangetekende brief) met nota dat indien niet binnen 7 dagen betaald, de factuur naar incasso/deurwaarder gaat. Op dat ogenblik zitten we op 60 dagen.
Mijn facturatieprogramma doet dat automatisch, moet er zelf niets voor doen, zelfs die aangetekende brief gaat automatisch buiten...

Eén keer een "derde" herinnering moeten sturen, nog nooit incasso moeten gebruiken, op ettelijke honderden facturen.
Ik ga het anders zeggen: ik heb er nog nooit problemen mee gehad, tot nu toe.

En correctie, net gekeken, mijn facturen hebben idd altijd 60 dagen vervaldatum. Geen 90.
 
Heb dat ook gehad in het begin met een tussenpartij. Alle facturen kwamen binnen behalve het geld. De tussenpartij was geen grote onderneming maar een zelfstandige die op regelmatige basis met freelancers samenwerkt. Zijn uitleg was "je weet wat er bij jou binnenkomt per maand, ik heb nog een aantal freelancers die in dezelfde grootorde facturen maken. Ik moet dat ook allemaal kunnen betalen hé". Maar voor de rest wel stoefen met de huizen die hij kocht. Achteraf kwam ik dan ook te weten dat hij nog is 100% fee nam. De samenwerking was daarna snel gedaan...
 
2 mogelijkheden:

- kwalificatie als relatiegeschenk: 50% aftrekbaar, geen bijzondere voorwaarden
- kwalificatie als publiciteitskost: 100% aftrekbaar, maar dan moet het logo of de naam van je bedrijf blijvend en duurzaam aangebracht worden op de artikelen, een sticker is niet voldoende. Je zou de tennisballen dan moeten laten bedrukken.
 
Voor den hele avond 😅

Hallucinant als je zo een bedrag voor de eerste keer gestort krijgt..
Enjoy man! Oprecht, ik ben blij voor u.

En inderdaad: het is een "holy shit!" momentje die eerste keer als je zo een bedrag plots krijgt. Ik zeg niet dat ik de waarheid in petto heb, maar het stelt wel enkele zaken beetje in perspectief.

En... nu weet je waarom al die managers boven u met een BMW something big rijden in grote bedrijven...
 
Terug
Bovenaan