Werk Freelancers & Ondernemers

Als je een zelfstandige activiteit die al 4 jaar bestaat voortzet van eenmanszaak naar vennootschap dan geldt die regel ook niet he?

Mijn boekhouder heeft zich hierin gemist en toch 20% ipv 25% aangehouden.
Onderliggende boodschap is nu dat ik gewoon moet rekening houden met het feit dat ze dit mss toch nog achterstallig zullen opeisen…
Dus in feite een foute aangifte…
Kan dit retro actief toch herzien worden om boete te vermijden?
Dat geldt de startdatum van je eenmanszaak aangezien het een voortgezette activiteit is.
Spontaan rechtzetten is mogelijk maar dan ben je heel braaf :)

Boete kan je mogelijks laten kwijtschelden, mocht je gecontroleerd worden en mocht er een boete opgelegd worden...
 
Vraagje ivm DBI aftrek. Kan zijn dat ik boekhouder aanspreek maar gezien hier wel wat knappe koppen zitten op dat vlak... :)

Ik lees volgende voorwaarden:
Een DBI-aftrek, dividenden en meerwaarden uit aandelen 100% aftrekken van de winst, is mogelijk als voldaan is aan drie voorwaarden:

  • Permanentievoorwaarde: de vennootschap moet de aandelen minstens 1 jaar ononderbroken in volle eigendom aanhouden.
  • Taxatievoorwaarde: de winst van de uitkerende vennootschap wordt belast in een normaal belastingregime.
  • Participatievoorwaarde: de vennootschap bezit minstens 10% van de aandelen of het geïnvesteerde bedrag bedraagt minstens 2,5 miljoen euro.

Taxatie- en participatievoorwaarden zijn duidelijk.
Echter is mij niet duidelijk hoe de permanentievoorwaarde moet geinterpreteerd worden:
  • aandelen moeten al minstens 1 jaar ononderbroken in volle eigendom aangehouden zijn op moment van dividend
  • dividend is 100% aftrekbaar indien de aandelen 1 jaar ononderbroken in volle eigendom aangehouden worden, ook al zijn de aandelen op ogenblik van dividend nog geen jaar in eigendom

Concrete case:
- 01/05/2024 verwerving van 10% aandelen (inclusief alle formaliteiten en administratie die hiermee gepaard gaan)
- 01/06/2024 uitkering dividend
- 31/03/2025 einde boekjaar vennootschap die de aandelen in eigendom heeft

Op ogenblik uitkering dividend is dus pas 1 maand voldaan aan taxatievoorwaarde en participatievoorwaarde. Permanentievoorwaarde is pas voldaan in het volgend boekjaar.
Mag er gebruik gemaakt worden van DBI aftrek?
Zoja, mag dat reeds zo verwerkt worden in de jaarrekening van het boekjaar waarin dividenduitkering heeft plaatsgevonden? Of hoe anders te verwerken?
 
De termijn van één jaar volle eigendom moet nog niet verstreken zijn op moment van dividenduitkering om van DBI-aftrek te kunnen genieten.
 
De termijn van één jaar volle eigendom moet nog niet verstreken zijn op moment van dividenduitkering om van DBI-aftrek te kunnen genieten.

Thx! Dat is alvast positief :)
Dividend mag voor boekjaar eindigend op 31/03 dan ook 100% afgetrokken worden?

Stel dat je dan op 01/04 de aandelen verkoopt en dus niet voldaan hebt aan de permanentievoorwaarde, wat gebeurt er dan? Correctie in het volgende boekjaar, of bij niet corrigeren risico op boete bij controle?
 
Thx! Dat is alvast positief :)
Dividend mag voor boekjaar eindigend op 31/03 dan ook 100% afgetrokken worden?

Stel dat je dan op 01/04 de aandelen verkoopt en dus niet voldaan hebt aan de permanentievoorwaarde, wat gebeurt er dan? Correctie in het volgende boekjaar, of bij niet corrigeren risico op boete bij controle?
Als je aanspraak maakt op één of andere aftrek, impliceert dat eigenlijk een engagement om aan alle voorwaarden te voldoen of zullen voldoen.

Als je vennootschap om één of andere onvoorziene reden die aandelen toch verkoopt voor 01/05/2025, voldoe je niet aan de permanentievoorwaarde. Ik zou dat in dat geval spontaan laten weten aan het belastingkantoor en vragen om een aanpassing. Normaal (als de reden van verkoop niet in de richting van één of ander misbruik wijst, of als je eigenlijk al lang wist dat je vennootschap de aandelen geen volledig jaar ging aanhouden) kom je er dan wel zonder boete vanaf. Als je geen spontane wijziging doorgeeft en de belastingen komt er zelf achter, zal het waarschijnlijk aanpassing DBI-aftrek + belastingverhoging/boete zijn.
 
Als je aanspraak maakt op één of andere aftrek, impliceert dat eigenlijk een engagement om aan alle voorwaarden te voldoen of zullen voldoen.

Als je vennootschap om één of andere onvoorziene reden die aandelen toch verkoopt voor 01/05/2025, voldoe je niet aan de permanentievoorwaarde. Ik zou dat in dat geval spontaan laten weten aan het belastingkantoor en vragen om een aanpassing. Normaal (als de reden van verkoop niet in de richting van één of ander misbruik wijst, of als je eigenlijk al lang wist dat je vennootschap de aandelen geen volledig jaar ging aanhouden) kom je er dan wel zonder boete vanaf. Als je geen spontane wijziging doorgeeft en de belastingen komt er zelf achter, zal het waarschijnlijk aanpassing DBI-aftrek + belastingverhoging/boete zijn.

Top, duidelijk, en dan ben ik er gerust in.

Voor de duidelijkheid: het is de bedoeling dat de aandelen vele jaren zullen aangehouden worden. Mijn laatste vraag was vooral om het mechanisme te snappen (en de controle).
 
Sinds vandaag kan je de nieuwe belastingsaangifte invullen van de PB. Is die bij jullie, als zelfstandige, al onmiddellijk correct ingevuld? Ik vermoed dat die van mij nog aangepast moet worden door de boekhouder want heb in plaats van jaarlijks €1800 terug te trekken (woonkrediet) nu bijna €5k te betalen. Het is wel het eerste jaar dat mijn vrouw en ik een gemeenschappelijke aangifte hebben. De bedrijfsvoorheffing lijkt al te kloppen maar voor de rest kan ik die aangifte toch niet interpreteren dus maar wachten tot morgen als ik de boekhouder kan contacteren.
 
Ik zou zelf de stap naar freelance willen zetten maar zit toch met een aantal vraagjes, vooral in welke constructie.
Achtergrond: Ik ben een IT manager met 15 jaar ervaring, ben getrouwd en heb 2 kinderen

Ik zou bij mijn huidige werkgever kunnen blijven en aan hun een vast bedrag factureren ipv loon te trekken. Is dit problematisch naar schijnzelfstandigheid toe?

Kies ik voor BV, Vof of CommV?

Voor de laatste 2 heb ik een vennoot nodig, dit kan eventueel mijn vrouw zijn voor 1%? Stel echter dat we scheiden... wat dan? Het ziet er niet naar uit maar van alle doemscenarios weet ik graag ook de gevolgen.
Voor BV liggen de kosten en verplichtingen hoger.

Er is ook het verschil in aansprakelijkheid maar de kans dat ik failliet ga lijkt me echt klein aangezien ik buiten mijn eigen loon geen kosten heb.

Wat vinden jullie?
 
Ik zou zelf de stap naar freelance willen zetten maar zit toch met een aantal vraagjes, vooral in welke constructie.
Achtergrond: Ik ben een IT manager met 15 jaar ervaring, ben getrouwd en heb 2 kinderen

Ik zou bij mijn huidige werkgever kunnen blijven en aan hun een vast bedrag factureren ipv loon te trekken. Is dit problematisch naar schijnzelfstandigheid toe?

Kies ik voor BV, Vof of CommV?

Voor de laatste 2 heb ik een vennoot nodig, dit kan eventueel mijn vrouw zijn voor 1%? Stel echter dat we scheiden... wat dan? Het ziet er niet naar uit maar van alle doemscenarios weet ik graag ook de gevolgen.
Voor BV liggen de kosten en verplichtingen hoger.

Er is ook het verschil in aansprakelijkheid maar de kans dat ik failliet ga lijkt me echt klein aangezien ik buiten mijn eigen loon geen kosten heb.

Wat vinden jullie?
1) Dat is niet echt een risico
2) Uw bezorgdheden zijn terecht, hier ook een BV waar ik enige vennoot ben
 
Ik zou zelf de stap naar freelance willen zetten maar zit toch met een aantal vraagjes, vooral in welke constructie.
Achtergrond: Ik ben een IT manager met 15 jaar ervaring, ben getrouwd en heb 2 kinderen

Ik zou bij mijn huidige werkgever kunnen blijven en aan hun een vast bedrag factureren ipv loon te trekken. Is dit problematisch naar schijnzelfstandigheid toe?

Kies ik voor BV, Vof of CommV?

Voor de laatste 2 heb ik een vennoot nodig, dit kan eventueel mijn vrouw zijn voor 1%? Stel echter dat we scheiden... wat dan? Het ziet er niet naar uit maar van alle doemscenarios weet ik graag ook de gevolgen.
Voor BV liggen de kosten en verplichtingen hoger.

Er is ook het verschil in aansprakelijkheid maar de kans dat ik failliet ga lijkt me echt klein aangezien ik buiten mijn eigen loon geen kosten heb.

Wat vinden jullie?
Die vennootschapsvorm maakt niet zoveel uit bij een scheiding. Als je de vennootschap opricht met gemeenschappelijk vermogen zoals bij een standaard huwelijkscontract, dan is het vermogen van de vennootschap van jullie beide, doet er niet toe op wiens naam die aandelen staat. Het si maar als de aandelen zich in jouw vermogen bevinden (opgericht voor het huwelijk of met persoonlijke vermogen of getrouwd met scheiding van goederen) dat ze bij een scheiding ook bij jou blijven.

Als dat een bezorgdheid is moet je waarschijnlijk het huwelijkscontract laten aanpassen.
 
Ik zou zelf de stap naar freelance willen zetten maar zit toch met een aantal vraagjes, vooral in welke constructie.
Achtergrond: Ik ben een IT manager met 15 jaar ervaring, ben getrouwd en heb 2 kinderen

Ik zou bij mijn huidige werkgever kunnen blijven en aan hun een vast bedrag factureren ipv loon te trekken. Is dit problematisch naar schijnzelfstandigheid toe?

Kies ik voor BV, Vof of CommV?

Voor de laatste 2 heb ik een vennoot nodig, dit kan eventueel mijn vrouw zijn voor 1%? Stel echter dat we scheiden... wat dan? Het ziet er niet naar uit maar van alle doemscenarios weet ik graag ook de gevolgen.
Voor BV liggen de kosten en verplichtingen hoger.

Er is ook het verschil in aansprakelijkheid maar de kans dat ik failliet ga lijkt me echt klein aangezien ik buiten mijn eigen loon geen kosten heb.

Wat vinden jullie?
Lijkt me geen probleem zolang het duidelijk is dat je zelf de beslissing kan nemen omtrent je vennootschap.

BV heeft het voordeel van gesplitste aansprakelijkheid wat wel handig is afhankelijk van je verantwoordelijkheden.

M.b.t. scheiding, als je getrouwd bent onder het wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract komt de helft haar toe ongeacht of ze nu 1% of 50% bezit als vennoot.
 
Die vennootschapsvorm maakt niet zoveel uit bij een scheiding. Als je de vennootschap opricht met gemeenschappelijk vermogen zoals bij een standaard huwelijkscontract, dan is het vermogen van de vennootschap van jullie beide, doet er niet toe op wiens naam die aandelen staat. Het si maar als de aandelen zich in jouw vermogen bevinden (opgericht voor het huwelijk of met persoonlijke vermogen of getrouwd met scheiding van goederen) dat ze bij een scheiding ook bij jou blijven.

Als dat een bezorgdheid is moet je waarschijnlijk het huwelijkscontract laten aanpassen.
Ik denk dat eerder de vraag is:
je hebt samen een vennootschap, en je wilt 1 vennoot er uit krijgen. Maar dan schiet er maar 1 vennoot meer over, wat niet mag voor die vennootschapsvormen...
 
Ik denk dat eerder de vraag is:
je hebt samen een vennootschap, en je wilt 1 vennoot er uit krijgen. Maar dan schiet er maar 1 vennoot meer over, wat niet mag voor die vennootschapsvormen...
Inderdaad, vooral dit. Ik zou niet willen dat we dan naar de toekomst toe ook nog steeds dividenden moeten delen.
 
Dat wordt bij een scheiding geregeld, in het ergste geval vind je geen nieuwe vennoot en wordt de vennootschap opgedoekt (en start je meteen een nieuwe) maar da's eigenlijk meestal niet zo'n probleem als freelancer. Als het een standaard freelance vennootschap is er niemand die het echt wat kan schelen wat de vennootschap doet en is die vennootschap dan ook gewoon inwisselbaar voor een andere.
 
Ik heb het adres van mijn vennootschap laten wijzigen, ik zie op de kbo website het nieuwe adres staan bij de vestigingseenheid, maar niet bij "Gegevens van de geregistreerde entiteit". Iemand nog voorgehad dat die out of sync zijn?
 
Ik heb het adres van mijn vennootschap laten wijzigen, ik zie op de kbo website het nieuwe adres staan bij de vestigingseenheid, maar niet bij "Gegevens van de geregistreerde entiteit". Iemand nog voorgehad dat die out of sync zijn?
Publicatie in Belgisch Staatsblad ook laten doen veronderstel ik?

Daar kan wel enige tijd overgaan vooraleer dat verwerkt is, gaande van een tweetal weken tot enkele maanden.
De laatste publicatie die wij bij Ondernemingsrechtbank Gent afdeling Gent deden heeft zo 2 maanden geduurd vooraleer die gepubliceerd was...
 
Publicatie in Belgisch Staatsblad ook laten doen veronderstel ik?

Daar kan wel enige tijd overgaan vooraleer dat verwerkt is, gaande van een tweetal weken tot enkele maanden.
De laatste publicatie die wij bij Ondernemingsrechtbank Gent afdeling Gent deden heeft zo 2 maanden geduurd vooraleer die gepubliceerd was...
Ja, maar die is idd nog niet gebeurd. Allez de publicatie zelf dus.
 
Sinds vandaag kan je de nieuwe belastingsaangifte invullen van de PB. Is die bij jullie, als zelfstandige, al onmiddellijk correct ingevuld? Ik vermoed dat die van mij nog aangepast moet worden door de boekhouder want heb in plaats van jaarlijks €1800 terug te trekken (woonkrediet) nu bijna €5k te betalen. Het is wel het eerste jaar dat mijn vrouw en ik een gemeenschappelijke aangifte hebben. De bedrijfsvoorheffing lijkt al te kloppen maar voor de rest kan ik die aangifte toch niet interpreteren dus maar wachten tot morgen als ik de boekhouder kan contacteren.

Nooit, Voor een reden dat zelfstandigen geen voorstel van vereenvoudigde aangifte krijgen.

Sociale bijdragen bijvoorbeeld moet je altijd zelf invullen. Of je nu "bedrijfsleider" bent of een "éénmanszaak".
En er zijn nog een paar zaken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan