Lijkt me geen probleem zolang het duidelijk is dat je zelf de beslissing kan nemen omtrent je vennootschap.Ik zou zelf de stap naar freelance willen zetten maar zit toch met een aantal vraagjes, vooral in welke constructie.
Achtergrond: Ik ben een IT manager met 15 jaar ervaring, ben getrouwd en heb 2 kinderen
Ik zou bij mijn huidige werkgever kunnen blijven en aan hun een vast bedrag factureren ipv loon te trekken. Is dit problematisch naar schijnzelfstandigheid toe?
Kies ik voor BV, Vof of CommV?
Voor de laatste 2 heb ik een vennoot nodig, dit kan eventueel mijn vrouw zijn voor 1%? Stel echter dat we scheiden... wat dan? Het ziet er niet naar uit maar van alle doemscenarios weet ik graag ook de gevolgen.
Voor BV liggen de kosten en verplichtingen hoger.
Er is ook het verschil in aansprakelijkheid maar de kans dat ik failliet ga lijkt me echt klein aangezien ik buiten mijn eigen loon geen kosten heb.
Wat vinden jullie?
BV heeft het voordeel van gesplitste aansprakelijkheid wat wel handig is afhankelijk van je verantwoordelijkheden.
M.b.t. scheiding, als je getrouwd bent onder het wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract komt de helft haar toe ongeacht of ze nu 1% of 50% bezit als vennoot.
. Onze woonlening was ook nog niet ingevuld; had om te testen al eens even de woonlening en sociale bijdragen ingevuld en was al direct van -4.7k naar +1.2k gegaan
.