Werk Freelancers & Ondernemers

Vraagje,

wij staan op het punt om een woning aan te schaffen met een losstaande garage in de tuin.
binnen in de woning zal er een bureau worden ingericht als kantoor voor mijn vennootschap; de regelgeving en berekeningswijze voor de huur daarvan is duidelijk.
Is er echter een mogelijkheid om de garage bijkomend te huren? of zelfs aan te kopen met de vennootschap? De garage zou dienen om een om de wagen van de vennootschap te stallen en van een laadpaal voorzien worden hiervoor. kwestie van privé wat meer marge te creëren voor met name de verbouwingen.
 
Vraagje,

wij staan op het punt om een woning aan te schaffen met een losstaande garage in de tuin.
binnen in de woning zal er een bureau worden ingericht als kantoor voor mijn vennootschap; de regelgeving en berekeningswijze voor de huur daarvan is duidelijk.
Is er echter een mogelijkheid om de garage bijkomend te huren? of zelfs aan te kopen met de vennootschap? De garage zou dienen om een om de wagen van de vennootschap te stallen en van een laadpaal voorzien worden hiervoor. kwestie van privé wat meer marge te creëren voor met name de verbouwingen.
Aankopen via BV is miserie bij verkoop.
Kijk wat de garageboxen in de buurt gaan kwa huurprijs en neem hetzelfde.
 
Nooit, Voor een reden dat zelfstandigen geen voorstel van vereenvoudigde aangifte krijgen.

Sociale bijdragen bijvoorbeeld moet je altijd zelf invullen. Of je nu "bedrijfsleider" bent of een "éénmanszaak".
En er zijn nog een paar zaken.
Klopt, heb inderdaad altijd een vereenvoudigde aangifte gehad en daar was alles onmiddellijk OK. Had eens vergeleken met een simulatie van de boekhouder en had gezien dat in de aangifte niets was ingevuld voor code 1405, dus inderdaad de sociale bijdragen :p. Onze woonlening was ook nog niet ingevuld; had om te testen al eens even de woonlening en sociale bijdragen ingevuld en was al direct van -4.7k naar +1.2k gegaan :D.
 
Krijg toch soms het sch**t van die tussenpartijen.
In dit geval doet die zelf aan detachering, lijken soms nog de ergste.
1,5 jaar geleden zijn ik en persoon B van die tussenpartij gestart bij de klant, ter vervanging/uitbreiding van persoon A van de tussenpartij. De tussenpartij vond dat ik veel vroeg, maar dat konden ze compenseren met een hoger tarief voor persoon B. Maar al na 2 maanden bleek dat hun persoon het totaal niet aan kon en is die dus na 4 maanden kunnen gaan. Heb ik al zijn werk kunnen overnemen en wat hij gemaakt had rechtzetten. Wilden ze nog voorstellen om mijn tarief te verlagen zodat hun marge behouden bleef!
Eind vorig jaar heb ik met mijn manager het tarief besproken en hij heeft dat wat kunnen verhogen (5€/uur). Heb ik de tussenpartij proberen te contacteren in januari. Kreeg direct een bounce op de email van de persoon die mijn account manager was. Zijn manager (in CC) was op vakantie.
Niets meer van gehoord, dus mijn factuur verhoogd met die 5€/uur eind januari.

Nu hebben ze een audit gehad en bleek dat ze eigenlijk nog een contract verlenging voor 2023 en 2024 moesten opstellen!
Stellen ze natuurlijk weer het originele bedrag voor. Dan vraag ik: "waarom niet de verhoging voor mij, want ik doe het werk en zo goed dat die verhoging er kwam?"
Hun antwoorden:
- maar onze marge!
- maar wij hebben dat onderhandeld (niet dus)
- maar je uren waren een paar keer niet op tijd goedgekeurd. Alsof dat mijn schuld is, en ik was telkens degene die er achteraan moest om het te fixen.
Op die 1,5 jaar hebben die echt niets anders gedaan dan factuurtjes gemaakt. Geen kerstcadeau, geen enkele keer een lunchgesprek op hun kosten of zo. Noppes. En nu willen ze met mijn onderhandelde verhoging gaan lopen. Ongelofelijk...
 
Krijg toch soms het sch**t van die tussenpartijen.
In dit geval doet die zelf aan detachering, lijken soms nog de ergste.
1,5 jaar geleden zijn ik en persoon B van die tussenpartij gestart bij de klant, ter vervanging/uitbreiding van persoon A van de tussenpartij. De tussenpartij vond dat ik veel vroeg, maar dat konden ze compenseren met een hoger tarief voor persoon B. Maar al na 2 maanden bleek dat hun persoon het totaal niet aan kon en is die dus na 4 maanden kunnen gaan. Heb ik al zijn werk kunnen overnemen en wat hij gemaakt had rechtzetten. Wilden ze nog voorstellen om mijn tarief te verlagen zodat hun marge behouden bleef!
Eind vorig jaar heb ik met mijn manager het tarief besproken en hij heeft dat wat kunnen verhogen (5€/uur). Heb ik de tussenpartij proberen te contacteren in januari. Kreeg direct een bounce op de email van de persoon die mijn account manager was. Zijn manager (in CC) was op vakantie.
Niets meer van gehoord, dus mijn factuur verhoogd met die 5€/uur eind januari.

Nu hebben ze een audit gehad en bleek dat ze eigenlijk nog een contract verlenging voor 2023 en 2024 moesten opstellen!
Stellen ze natuurlijk weer het originele bedrag voor. Dan vraag ik: "waarom niet de verhoging voor mij, want ik doe het werk en zo goed dat die verhoging er kwam?"
Hun antwoorden:
- maar onze marge!
- maar wij hebben dat onderhandeld (niet dus)
- maar je uren waren een paar keer niet op tijd goedgekeurd. Alsof dat mijn schuld is, en ik was telkens degene die er achteraan moest om het te fixen.
Op die 1,5 jaar hebben die echt niets anders gedaan dan factuurtjes gemaakt. Geen kerstcadeau, geen enkele keer een lunchgesprek op hun kosten of zo. Noppes. En nu willen ze met mijn onderhandelde verhoging gaan lopen. Ongelofelijk...
Goeie afspraken maken goeie vrienden, maar het is altijd een "vergissing" in hun voordeel en uw nadeel.
 

Op die 1,5 jaar hebben die echt niets anders gedaan dan factuurtjes gemaakt. Geen kerstcadeau, geen enkele keer een lunchgesprek op hun kosten of zo. Noppes. En nu willen ze met mijn onderhandelde verhoging gaan lopen. Ongelofelijk...
Je hebt nogal hoge verwachtingen van zo’n tussenpartij 😆
Die weten dan hun broodje gebakken is, waarom zouden zij nog enige moeite doen.
 
Op die 1,5 jaar hebben die echt niets anders gedaan dan factuurtjes gemaakt. Geen kerstcadeau, geen enkele keer een lunchgesprek op hun kosten of zo. Noppes. En nu willen ze met mijn onderhandelde verhoging gaan lopen. Ongelofelijk...

Dus wanneer neem je afscheid van die tussenpartij? (no really, seriously)
 
Waarom werkt gij verder zonder contract? :/
Vraag ik me toch ook af. Gewoon bij de klant zeggen dat ge morgen niet meer komt want dat uw contract niet in orde is. Dat legt de druk bij de tussenpartij en dan zullen ze wel moeten akkoord gaan met uw rate.
5€/u extra is trouwens amper de indexatie volgen.
 
Nog wat vraagjes, bij bepaling van het loon dat je jezelf uitkeert. Waar hou je best rekening mee?
En hoe kan je dit zo optimaal mogelijk houden: onkostenvergoeding? maaltijdcheques? hospitalisatieverzekering? groepsverzekering?

Zijn hier bepaalde 'limieten' aan gebonden?

Alsook zou ik een deel van mijn woning als kantoor verhuren aan de vennootschap, dat moet je dan weer ingeven in je personenbelasting. Komt dat voordelig uit? En kan je dan nog elektriciteit / verwarming en dergelijke inbrengen in je onkostenvergoeding?
 
Nog wat vraagjes, bij bepaling van het loon dat je jezelf uitkeert. Waar hou je best rekening mee?
En hoe kan je dit zo optimaal mogelijk houden: onkostenvergoeding? maaltijdcheques? hospitalisatieverzekering? groepsverzekering?

Zijn hier bepaalde 'limieten' aan gebonden?

Alsook zou ik een deel van mijn woning als kantoor verhuren aan de vennootschap, dat moet je dan weer ingeven in je personenbelasting. Komt dat voordelig uit? En kan je dan nog elektriciteit / verwarming en dergelijke inbrengen in je onkostenvergoeding?
Bespreek dit met je boekhouder...
 
Uiteraard maar ik heb met 3 boekhouders gesproken en ze zeggen allen iets anders. Het is gewoon om een beeld te krijgen hoe sommigen van jullie het aanpakken.
 
Uiteraard maar ik heb met 3 boekhouders gesproken en ze zeggen allen iets anders. Het is gewoon om een beeld te krijgen hoe sommigen van jullie het aanpakken.
Die elektriciteitsfactuur, dat gaat niet meer of heel de woning moet eigendom zijn van uw vennootschap
Er zijn natuurlijk limieten aan wat je inbrengt als kosten.
IPV te zoeken wat je allemaal kan doen om het zo optimaal mogelijk te maken, start je imo beter met "welke kosten heb ik effectief"...
 
In vraag in verband met relatiegeschenken / promotiemateriaal

Als ik bvb tennisballen (doos van 3) een sticker opplak en dit meegeef op beurzen, schrijf ik dat dan in als promotiemateriaal?
Of zijn er daar regels rond
 
Die elektriciteitsfactuur, dat gaat niet meer of heel de woning moet eigendom zijn van uw vennootschap
Er zijn natuurlijk limieten aan wat je inbrengt als kosten.
IPV te zoeken wat je allemaal kan doen om het zo optimaal mogelijk te maken, start je imo beter met "welke kosten heb ik effectief"...
Hmm, mijn boekhouder stelde voor om de elec/gas factuur (deels) bij te voegen bij de "Onkostennota beroepsruimtes".
Verrekend met het percentage verhuurde oppervlakte.

Concreet: ik verhuur 25% van mijn appartement aan mijn vennootschap, 25% van de gas/elec facturen staan op die onkostennota's.

Ben nu 1,5~jaar bezig, is dat in die tijd veranderd misschien?
Nu, da's wel besproken toen ik 100% remote werkte. Nu werk ik 1 dag op kantoor. Misschien dat dat in deze situatie anders is?
 
Hmm, mijn boekhouder stelde voor om de elec/gas factuur (deels) bij te voegen bij de "Onkostennota beroepsruimtes".
Verrekend met het percentage verhuurde oppervlakte.

Concreet: ik verhuur 25% van mijn appartement aan mijn vennootschap, 25% van de gas/elec facturen staan op die onkostennota's.

Ben nu 1,5~jaar bezig, is dat in die tijd veranderd misschien?
Nu, da's wel besproken toen ik 100% remote werkte. Nu werk ik 1 dag op kantoor. Misschien dat dat in deze situatie anders is?
Wordt hier ook zo gedaan maar 40% omwille van thuiswerken. Water is 20%.
 
Hmm, mijn boekhouder stelde voor om de elec/gas factuur (deels) bij te voegen bij de "Onkostennota beroepsruimtes".
Verrekend met het percentage verhuurde oppervlakte.

Concreet: ik verhuur 25% van mijn appartement aan mijn vennootschap, 25% van de gas/elec facturen staan op die onkostennota's.

Ben nu 1,5~jaar bezig, is dat in die tijd veranderd misschien?
Nu, da's wel besproken toen ik 100% remote werkte. Nu werk ik 1 dag op kantoor. Misschien dat dat in deze situatie anders is?

Nee, bovenstaande is OK en doe ik ook zo, ervan uitgaande dat jouw energiefactuur op je prive staat en niet op je zaak.

@anders. had het over geval wanneer elek rekening op de zaak staat en al dan niet toepassen van forfaitair VAA, dat is een andere situatie.
 
Uiteraard maar ik heb met 3 boekhouders gesproken en ze zeggen allen iets anders. Het is gewoon om een beeld te krijgen hoe sommigen van jullie het aanpakken.
Ik keer mezelf (2e boekjaar) eerder het minimum uit omdat ik toch nog aan verlaagd venootschapstarief zit.

Minimum komt uit rond de 20 000€ per jaar. (berekeningen staan hier enkele pagina's terug van apelords en primultatiteit)
Na het 3e boekjaar eens tellen wat wenselijk is, maar dat zal een berekening worden rekeninghoudend met de wetgeving op die moment en noden.
 
Terug
Bovenaan