Uitdaging Foto Uitdaging | POLL | September | Negatieve Ruimte

Op welke foto stem je?


  • Totaal aantal stemmers
    67
  • Opiniepeiling gesloten .
Elke maand dagen de fotografen (of eerder creatievelingen) van BeyondGaming zichzelf uit met een fotochallenge! De bedoeling hierbij is vooral om beter te worden en elkaar wat constructieve feedback te geven. Maar uiteraard is het extra leuk als je wint want dan mag je het onderwerp van de volgende ronde kiezen. Stem nu op jouw favoriete foto en beslis mee de winnaar van deze maand!

Deze maand hebben we weer 12 inzendingen! :love:

Extra uitleg over het thema deze maand:
https://www.grobet.be/nl/blog/het-belang-van-negatieve-ruimte-in-de-fotografie

DE POLL

Stemmen kan tot tot 30 september en nakeuvelen (feedback geven, raden welke foto van wie is, etc) kan ook in deze thread.
Op 1 oktober start de nieuwe challenge met een onderwerp gekozen door de winnaar van deze maand.

Eigenlijk is iedereen die meegedaan heeft weeral een winnaar :coolbrows:

REGELS

Stemmen tot 30 september
Niet op jezelf stemmen
Gelieve je foto niet bekend te maken zodat we kunnen raden achteraf
Feedback mag maar hou het leuk en contructief

PRIJS

"Foto Challenge Winner Of September" mag je in je signature zetten.
En je mag het thema van de volgende challenge kiezen!

Foto's staan in volgorde in de slider.



Hall Of Fame
 
Ik heb ook gestemd. Ik moet wel zeggen dat ik niet echt vind dat alle foto's goed overeenstemmen met het thema van negatieve ruimte.
 
Ik heb op foto 2 gestemd, de negatieve ruimte is hier misschien wat verwaarloosbaar maar de foto heeft een verhalend karakter, zonder de twee personen zou de foto een pak minder interessant lijken.

De kajakker is meer wat ik verwacht van negatieve ruimte maar ik vind dat het water te veel afleid van het onderwerp, misschien dat met wat meer (of minder?) post processing we iets meer de aandacht op de kajakker krijgen.
 
Ik heb ook gestemd. Ik moet wel zeggen dat ik niet echt vind dat alle foto's goed overeenstemmen met het thema van negatieve ruimte.
Ik ben geen fotografietheoreticus, maar welke foto's zijn in dat opzicht dan minder geslaagd? Hier en daar te weinig meerwaarde met die negatieve ruimte?
 
Het was spannend tot het eind maar uiteindelijk heeft Foto 2 toch met een kleine voorsprong gewonnen!

Proficiat aan iedereen!
Straks of morgen geef ik mijn uitgebreide feedback :unsure: met de bekendmaking van alle deelnemers.
 
Opnieuw wat feedback zonder technische kennis, want als ik de commentaren in deze thread van de echte connoisseurs lees, dan heb ik het precies niet correct opgevat? Ik had me wel voorgenomen om niet op een luchtfoto te stemmen omdat ik dat zelf al inzond en het toch te cliché is:
  1. De origineelste van de hoop, best grappig maar kan er niet echt op stemmen vergeleken met de andere foto's. Ik denk dat dit van @Loser kan zijn.
  2. Mijn inzending, zie hieronder.
  3. Een plantje in besneeuwd niemandsland, ik vind het wel leuk maar kan er verder niet veel over zeggen dan dat het een plantje in besneeuwd niemandsland is.
  4. Een beetje een Russisch gevoel hier, een Kremlintoren ergens in Vlaanderen. Ik had de toren wat meer naar links (of eerder veel meer naar rechts gezien de lichtinval aan de linkerkant) geplaatst en net onder de rode lijn getrimd.
  5. Dezelfde foto als #4 maar dan centraler en met een boom, geen idee of het een Russische variant is. Het lichtblauwe rond de boom vind ik wat vreemd ogen, of het voelt toch niet natuurlijk aan, ik kan niet thuiswijzen vanwaar het komt. De stam is ook triestig om te zien, een echte treurboom, het eenzame komt hier wel goed door. Deze is van @Master_Chief!
  6. Heb ik op gestemd omdat de foto echt binnenkwam toen ik het de eerste keer zag, prachtexemplaar van een rund ook. Het enige, maar dat was al na het stemmen door de opmerking van de ravissante @BlackOccult, is dat het negatieve misschien niet in de opdracht past. Ik weet het niet goed meer nu, voor mij mag het maar vergeleken met de andere foto's is het wel heel druk voor de negatieve ruimte. Hoe dan ook héél mooie foto en nog altijd tevreden van mijn stem eraan te geven.
  7. Beetje desoriënterend en dat plukje schaamhaar steekt me de ogen uit, het contrast/donkere van de onderkanten van de X vind ik anders wel mooi. Denk dat het iets sterker ging zijn met minder wolken? Of de lucht in kleur?
  8. Had ik voor kunnen stemmen maar die oranje bol/vlek vind ik toch wat minder. Trekt dat nu niet te veel aandacht van de spin terwijl het opvulling is in plaats van negatief, of zie ik dat verkeerd? Derde plaats voor mij.
  9. Ik denk, net zoals de mijne hoor, de typische interpretatie van dit thema. Mja OK, maar doet me eerlijk gezegd niet veel. Het gebrek aan kleur helpt daar ook niet in, gok ik.
  10. De vreemdste van allemaal voor mij. Ik weet niet goed wat ervan te denken ... de positie van de hond is wat raar en ik denk dat de hond zelf te licht is voor deze achtergrond. Voor mijn ogen althans. En van honden op een bed word ik gewoon horendol, dus dat deken triggerde me. Grote hondenliefhebber maar nooit van mijn leven komt er een huisdier op mijn bed. Ik was best verrast dat deze zoveel stemmen kreeg eigenlijk, nogmaals een bewijs zeker dat ik de opdracht verkeerd heb ingeschat?
  11. Mijn tweede plaats. Zelfde 'probleem' misschien als het rund en de negatieve ruimte, al is het hier ondanks de drukte van de golven wel meer egaler ... alleen sprong het beeld er niet zo uit gelijk #6, de kajakker gaat eigenlijk op in het water. Had ik voor kunnen stemmen als het eigenlijke onderwerp niet zo opging in het water.
  12. Beetje gelijk #9.


Mijne was een foto van januari, dus nog net geldig, vandaar de kale bomen. Gewoon een snapshot met een Samsung S8 gsm, en dan achteraf wat scherper en de kleuren wat feller moeten maken want die waren nogal flets. Misschien is het dat wat ge merkt, @Tanuki_ , maar zo is het hoe ik me die wandeling herinner. Een brandende lage zon bij een temperatuur van vijf graden rond half vijf namiddag. Verder niets aangepast, vader en kind stonden daar zo op dat moment. Ingezonden omdat ik aan niets anders ging geraken, ik heb zelfs nog aan @Strijkijzer gevraagd of het wel paste in het thema! Het is heel cliché maar de positie van vader+kind en de wonderbaarlijk zuivere kleurbanden leken me toch iets toe te voegen, en zeker de combinatie ervan. Alweer dank voor de stemmen allemaal en om af te sluiten nog een foto vanop de plaats waar vader en kind stonden op de inzending, ge ziet ze nog wegwandelen achter de glooiing dus geen van de twee hun leven werd meteen beëindigd voor zover ik weet.
16b0jp1.jpg
 
De mijne is nummer 8.

Uit de losse hand getrokken, want mijn statief geraakte niet hoog genoeg en ik had weinig tijd. Maar dat is dus getrokken vanuit mijn bureau en daar zag ik een spinnetje hangen aan de buitenkant. Door mijn diafragma open te trekken werd de ondergaande zon links in beeld (dus géén kunstmatig licht) behoorlijk groot en leek het alsof de spin energie haalde uit de zon. Er zit wat in die foto, maar het raam is vuil en dat zie je aan de vlekken. Foto is aan een zeer hoog ISO getrokken (50K), maar op zich stoort dat niet want wat grain draagt bij tot het moody karakter ervan. Het beperkt wel de nabewerkingsmogelijkheden, want ik kon het web bijvoorbeeld niet scherper naar voor brengen wat wel jammer is. De zon kent ook wat kleurvervorming (bandvorming), wellicht door de coating op het raam.

Bedankt voor de 9 stemmen!

Als mijn vrouw die foto ziet zal ik dit weekend mee moeten helpen om de ramen nog eens te kuisen. :unsure:
 
Als ik naar de opdracht kijk, springt 5 voor mij het meeste in het oog, daarop dus gestemd.

Maar zonder de opdracht eraan verbonden: geef me foto 6 in kleur en ik hang m direct in huis op! 😍
Je mag de foto altijd aankopen. Stort het geld maar door :unsure:

Een van de weinige keren dat ik me niet op mijn gemak voelde tijdens het fotograferen wel :cry:

edit: zie nu wel dat deze de onbewerkte versie is. Achja :p
 

Bijlagen

  • DSC06929.jpg
    DSC06929.jpg
    2 MB · Weergaven: 13
  • DSC06930.jpg
    DSC06930.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 15
1. origineel, goed gevonden, sluit goed aan bij thema maar puur fotografisch vond ik het niet super interessant.
2. zelfde gevoel als tanuki. Mooie setting maar ik krijg het gevoel dat er iets niet helemaal aan klopt. Ik denk dat ik hem ook toffer zou vinden 16:9 formaat zonder dat de zon effectief in het beeld zit.
3. leuk, maar denk dat ik hem leuker vind met een extra stop licht erin, maar ook dan is het vrij rechttoe-rechtaan en heb ik daarna niet zo heel veel stof om over na te denken of om naar te kijken ofzo.
4. hetzelfde als hier boven eigenlijk, het stemt overeen met het thema maar ik blijf er niet bij plakken.
5. idem
6. toffe foto maar stemt voor mij niet overeen met het thema
7. vind ik een van de leukere shots in de reeks
8. heb ik op gestemd. Vind hem heel tof. Spin ligt nog mooi in het ligt, beetje impressionistische sfeer verder ook. Heel tof!
9. Idem als 4/5
10. Vind hem wel leuk maar kan ook wat extra licht gebruiken vind ik.
11. Idem als 4/5/9
12. idem als hier boven
 
Terug
Bovenaan