Foto Uitdaging | Januari | Interview met Shiftyke

zPvwSUq-small.jpg


Maandelijks houden we een Foto Uitdaging (of anders gezegd: een foto challenge) waarbij diverse onderwerpen aan bod komen. Zo was vorige maand het thema 'Zwart & Wit' aan de beurt. De winnaars hebben dan de kans om meer uitleg te geven bij de foto die ze genomen hebben en uiteraard leren we hen ook een beetje beter kennen.

In januari heeft @shiftyke onze BG foto challenge gewonnen. Ik heb hem weer kunnen strikken voor een interview, want hij behoort nu tot het selecte clubje van mensen die twee keer gewonnen hebben! En dat in twee verschillende jaren. En wie vindt katten nu niet leuk? Voor de volgende challenge heeft shiftyke "Straat" gekozen, waar je nog tot eind februari aan kan meedoen.

Kan je iets meer over je foto vertellen? Wat was je idee en waar is de foto gemaakt? Waarom speel je vals door @Cyberkef te misleiden met kattenfoto's?
Het was vooral een wanhoopspoging, omdat ik niet echt tijd heb gehad om er op uit te trekken. Ik heb dan maar een uur achter mijn kat gelopen, tot hij mij beu was en zich achter de gordijn ging verstoppen. De rest is geschiedenis. Nu iedereen weet wat Cyberkef z'n zwakte is, verwacht ik volgende maand twintig kattenfoto's.

Dit is nu de tweede foto challenge die je wint, waardoor je nu tot het select clubje behoort van mensen die twee keer gewonnen hebben. Wat doet dat met een mens?
Heel leuk dat ik er al twee gewonnen heb, maar er zitten hier echt wel nog een pak mensen die veel getalenteerder zijn dan mezelf. Misschien moeten we hen ook eens proberen lokken naar de challenge.

Hoe doe je inspiratie op wanneer je geen enkel idee hebt wat te fotograferen?
Niets speciaal. Wat rondsnuffelen op YouTube naar fotografen om hun inzichten te verwerven, maar vooral mezelf niet te veel pushen. Het is geen schande als je even in een dip zit, of er geen zin in hebt. Fotografie mag geen verplichting zijn.

Wat fotografeer je niet graag?
Portretten. Niet aan mij besteed en ook de portretten van de bekendste fotografen boeien me maar matig.

Wat zijn je voornemens qua fotograferen voor 2022?
Ik heb een macrolens gekocht aan het begin van de winter, maar er zijn nu amper beestjes te vinden natuurlijk. Van zodra het warmer wordt en alle creepy crawlies terug wakker zijn, trek ik met deze lens op pad!

Van al het fotomateriaal dat je hebt, wat gebruik je het minst of wat is een miskoop geweest?
Aangezien ik vorig jaar de overstap naar Fuji gemaakt heb, ben ik volledig van nul begonnen en heb ik geen materiaal meer dat overbodig is.

Kies één: Portret of Landschap. Waarom?
Landschap, ik vertoef gewoon graag buiten.

Als je één dag paparrazi mag spelen, met garantie dat je een sensationele foto zal kunnen maken die wereldwijd zal worden bekeken, wie zou je dan graag een dag schaduwen?
Ik zou veel liever een fotojournalist zijn en aanwezig zijn op een belangrijk moment in onze geschiedenis, dan een bekende persoon te volgen. Ik denk maar aan de bestorming van het Capitool, de vele bosbranden en overstromingen ten gevolge van global warming of zelfs de situatie in Afghanistan.

Waar kunnen we je portfolio terugvinden?
Dat heb ik niet, dus op deze moment nergens. Ik post wel af en toe eens een foto in het fotografie topic. Misschien maak ik er ooit wel eens werk van, nadat ik m'n derde challenge gewonnen heb :unsure:

Hall Of Fame
 
Terug
Bovenaan