Sim PC PS5 XBOX SWITCH Football Manager 2023

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
fm2023.png


release: 8 november 2022
genre: sim
dev: Sports Interactive

Komt voor het eerst ook naar PlayStation.

In Football Manager 2023, it’s not just about picking tactics or crafting a team. It’s about taking on challenges and writing history as you establish your own style.
Delve into unrivalled depth and detail as you take charge at your club. You’ll join the elite by earning the love of the fans and dominating the competition.

For the first time ever, the depth and drama of the world’s leading football management simulation series arrives on PS5. You’ll effortlessly navigate your path to footballing greatness with a user interface that’s optimized for victory with the DualSense controller and designed for console play on the biggest stage.

 
Als maar moeilijker en ingewikkelder / uitgebreider precies. Vroegere versies toch vele makkelijker.
Bwa, je maakt het toch zo makkelijk als je zelf wilt ?
Als je echt wil kan je je perfect van niets aantrekken en gewoon transfers, opstellingen en matchday volgen.
Training, Pers, scouting, micromanaging, zelf tactieken kan je allemaal achterwege laten als je dat niets zegt.

Zelf heb ik FM 22 even overgeslagen (heb hem wel geclaimd op Epic games maar lijkt me moeilijk om steam workshops hierop te activeren). FM 23 komt waarschijnlijk wel terug binnen.
 
Akkoord, maar er zijn toch meer uitbreidingen en menu's dan vroeger, ik spreek dan van fm 12 of zelfs nog vroeger.
tjah, ik speelde vroeger CM03/04. als je dat vergelijkt is FM12 óók meer schermen, moeilijker, etc.
ik vind het best wel beter zo, dat maakt dat je niet 10 jaar gewoon een db-update koopt voor 60€
 
tjah, ik speelde vroeger CM03/04. als je dat vergelijkt is FM12 óók meer schermen, moeilijker, etc.
ik vind het best wel beter zo, dat maakt dat je niet 10 jaar gewoon een db-update koopt voor 60€
True, heb die versie ook nog gehad.
Nuja zoveel verschil zit er niet op 21, 22 en 23 Wss. Ik kocht vroeger om de 3j
 
Ik kocht vroeger elk jaar de nieuwe, draai dan ook al mee van in de tijd van CM. Nu ben ik, na een heel lange pauze van een paar jaar, opnieuw begonnen met mijn game in FM16, waar ik 2 seizoenen ver zat. Daarvoor had ik een game waar ik al ergens in 2030ish zat met Club Brugge, maar ben die savegame kwijtgespeeld.

Mss dat ik deze dan toch eens aanschaf om de nieuwe echte talenten toch te hebben.
 
Elk jaar kriebelt het om opnieuw in te stappen, maar moet zeggen dat ik de nieuwste versies toch ook overweldigend vind. En tegelijk denk ik ook best dat ik er niet terug in stap, want wat een verslavend spel. One ... more ... turn.
 
ik begin precies altijd maar aan de nieuwe versie ergens na nieuwjaar als er een hoop goeie skins zijn, extra databases, weinig storende bugs,... zijn

Nu in een carrière van FM22 in het jaar 2040 waar ik met een klein Italiaans ploegje (waar ik deze zomer op reis ben geweest) ben opgeklommen vanuit vijfde klasse tot in de Serie A met alleen eigen jeugdspelers
 
ik begin precies altijd maar aan de nieuwe versie ergens na nieuwjaar als er een hoop goeie skins zijn, extra databases, weinig storende bugs,... zijn

Nu in een carrière van FM22 in het jaar 2040 waar ik met een klein Italiaans ploegje (waar ik deze zomer op reis ben geweest) ben opgeklommen vanuit vijfde klasse tot in de Serie A met alleen eigen jeugdspelers
Skins en databases zijn er meestal na enkele dagen, gamebrekende bugs zijn er meestal uit na de beta.

Maar ik koop ook pas als ik genoeg heb van mijn laatste save op een vorige game hoor. Toevallig wou ik nu reeds al enkele weken terug starten dus FM23 komt op het perfecte moment.
 
Skins en databases zijn er meestal na enkele dagen, gamebrekende bugs zijn er meestal uit na de beta.

Maar ik koop ook pas als ik genoeg heb van mijn laatste save op een vorige game hoor. Toevallig wou ik nu reeds al enkele weken terug starten dus FM23 komt op het perfecte moment.
nee hoor bvb vorig jaar was er lange tijd een bug ivm youth products en die is pas gefixed geweest ergens in december en zo zijn er nog wel gelijkaardige. Als je dan een savegame wilt met enkele eigen jeugd dan heb je natuurlijk een probleem

Skins zijn er idd ook al een stuk maar toch heb ik de indruk dat de kwalitatieve soms weken/maanden op zich laten wachten of mssn dan net diegenen die ik wil gebruiken. En ivm databases: een deftige volwaardige Italiaanse competitie tot en met niveau 6 is vorige editie maar uitgekomen na een maand of 2 als het al niet later was. Als je idd gewoon de standard competities speelt kan je idd meteen aan de slag, maar vanaf je wat meer in krochten van het Europees voetbal speelt, dan kan het wel enige tijd duren tegen dat er iets beschikbaar is :)
 
nee hoor bvb vorig jaar was er lange tijd een bug ivm youth products en die is pas gefixed geweest ergens in december en zo zijn er nog wel gelijkaardige. Als je dan een savegame wilt met enkele eigen jeugd dan heb je natuurlijk een probleem

Skins zijn er idd ook al een stuk maar toch heb ik de indruk dat de kwalitatieve soms weken/maanden op zich laten wachten of mssn dan net diegenen die ik wil gebruiken. En ivm databases: een deftige volwaardige Italiaanse competitie tot en met niveau 6 is vorige editie maar uitgekomen na een maand of 2 als het al niet later was. Als je idd gewoon de standard competities speelt kan je idd meteen aan de slag, maar vanaf je wat meer in krochten van het Europees voetbal speelt, dan kan het wel enige tijd duren tegen dat er iets beschikbaar is :)
Divisie 6 is inderdaad nog even wachten :D

Ik pak trouwens ook steeds ploegen waar ik op reis ben geweest, vaak is dat Oostenrijk of Italië. Misschien dit jaar eens Slovenië.
 
Gisteren is FM23 in beta gegaan.

Helaas hier op BG onder heel wat minder aandacht dan zijn "VTM variant" FIFA 23.
Zijn 2 andere spellen omdat je de spelers niet controleert hé.

Ik speelde ook wel meer FM vroeger, maar er kruipt zoveel tijd in dat ik gewoon qua management/strategiespellen eigenlijk gewoon iets anders prefereer. Maar het is wel leuk en verslavend. Ben ook geen voetbalfanaat meer ook, en ik was er ook wel niet goed in. In de jaren dat ik het serieuzer speelde starte ik altijd in 2e en 3e klasse... . Nu vind ik dat ietsje minder interessant door de competitiehervorming, maar ik herinner me dat ik echt matchen coachen zoals Verviers - Francs Borains, Verviers - Kapellen en Verviers - Ronse tof vond. Met Deinze ook eens gedaan in tweede klasse, en daar was ik de kampioen in gelijkspelen en vooral nul - nul.

6BA01D64A1968E8E8303F93A3BF5A60BC6321464


Was tof door de spanning van negen teams die degraderen, en doordat ik nooit helemaal veilig was en continu in de problemen zat. Uiteindelijk me toen gered met maar 29 doelpunten in 32 matchen en een negatief doelpuntensaldo... Ook lol Antwerp en Union toen nog in 2e.

Het tweede seizoen was nog veel erger. Toen gedegradeerd ondanks dat ik buitenshuis in de reguliere competitie maar 1 match verloor (de openingsmatch).

TgOPpTc.png


B0541A0C0A1C9475FFEB40A43CB531E387BAA3B5


In de reguliere competitie 17 keer gelijkgespeeld, 6 keer verloren en 5 keer gewonnen (28 matchen). En maar 21 keer gescoord. In de degradatie play-off wel volledig weggesmeten toen.

Sindsdien niet echt meer gespeeld. (FM16, misschien kort nog eens 18 gespeeld). Ik vind het ook redelijk duur om elk jaar weer de volle pot te betalen, dus ik ben er wat van afgestapt. En hetgeen ik het liefst deed is ook niet meer zo leuk nu door de competitiehervorming, dus daarmee mocht ik ooit opnieuw FM spelen, dat ik wellicht in een andere land me zou opwerken, iets zoals Italië wellicht gezien ik die pyramide leuker vind dan andere landen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb FM vorig jaar overgeslagen, maar nu toch wel terug aangeschaft.

Ik wou het eens 5 minuten testen, of mijn oudere laptop het deftig kan draaien (leuk voor in de zetel tijdens het TV 'kijken).
Plots waren we 3u verder :LOL:

Met Anderlecht begonnen, direct Raman, Trebel en Hoedt buitengewerkt..
 
Speelde vroeger ook heel veel,maar met het verlies in interesse van het voetbal in algemeen is deze bij de game ook verloren gegaan.
Was vroeger actief lid op het bijbehorende forum.
SI en FMBel/FMZone en elke andere naam dat dat ooit heeft gedragen.
 
Vorig jaar nog eens gekocht dus dit jaar ga ik skippen, meestal zit er toch niet zo heel veel vernieuwing in dus koop het om de 2 a 3 jaar.
Meestal start ik werkloos aan het spel en probeer ik mij zo op te werken. In FM22 begon ik zo mijn advontuur bij FC Luik in 1ste amateur begin november, de ploeg stond toen voorlaatste. Dat seizoen de ploeg nog naar een 5de plaats geloodst. Jaar erop gepromoveerd naar 1B en het eerste seizoen in 1B ook een vijfde plaats. Het seizoen daarop overgestapt naar Zulte Waregem dat net gedegradeerd was naar 1B en daarmee kampioen gespeeld en dan na een half seizoen in 1A een aanbieding gekregen van Charleroi waar Mazzu was opgestapt naar Anderlecht. Aangezien Charleroi meedraaide bovenin en een wonderkid (regen) had in de spits er op in gegaan. Dat seizoen kampioen gespeeld en het jaar erop opnieuw kampioen + overwintering in de CL. Mijn wonderkid was niet meer houdbaar maar wel kunnen verkopen voor 100M aan real madrid :biglaugh:. Ondertussen had ik het wel een beetje gezien in Belgie en koos ik voor een nieuwe uitdaging door naar Schalke04 te trekken die juist gedegradeerd waren naar tweede. Daar dan opnieuw kampioen gespeeld in tweede. En dan stak FM mij wat tegen en ben ik gestopt. Zou eigenlijk nog eens moeten verder doen.
 
ik begin precies altijd maar aan de nieuwe versie ergens na nieuwjaar als er een hoop goeie skins zijn, extra databases, weinig storende bugs,... zijn

Nu in een carrière van FM22 in het jaar 2040 waar ik met een klein Italiaans ploegje (waar ik deze zomer op reis ben geweest) ben opgeklommen vanuit vijfde klasse tot in de Serie A met alleen eigen jeugdspelers
Benieuwd wat je dan allemaal doet om goeie jeugd te ontwikkelen. Moet mezelf altijd toeleggen op het scouten van goeie 17 jarigen om die dan te kopen. Eigen jeugd lukt nooit.
 
Voor de geïnterreseerden , zit sinds enkele jaren ook in gamepass bij release, zowel voor xbox als pc.
 
Terug
Bovenaan