Sim PC PS5 XBOX SWITCH Football Manager 2023

Benieuwd wat je dan allemaal doet om goeie jeugd te ontwikkelen. Moet mezelf altijd toeleggen op het scouten van goeie 17 jarigen om die dan te kopen. Eigen jeugd lukt nooit.
vooral geduld hebben en het weinige kapitaal dat je hebt in de youth recruitment en youth infrastructure stoppen. En vooral een simpele tactiek met enkele varianten (zowel aanvallend als verdedigend). En in het begin je beste jeugdspelers verkopen (met 50% doorverkoop) en blijven huren voor 2 jaar. Als je sjans hebt kan je die blijven huren tot hun contract is afgelopen en haal je ze opnieuw gratis binnen. Dat zijn de enigste transfers die toegelaten zijn voor mij. Je kan het natuurlijk ook nog strenger doen en gewoon 0 inkomende transfers toelaten maar dan moet je nog meer geduld hebben
 
Benieuwd wat je dan allemaal doet om goeie jeugd te ontwikkelen. Moet mezelf altijd toeleggen op het scouten van goeie 17 jarigen om die dan te kopen. Eigen jeugd lukt nooit.

Vroeger trok ik mij niks aan van jeugd ed, ik startte altijd bij een Belgische ploeg en wou telkens maximaal om de 2 seizoenen veranderen van club om zo te eindigen bij een buitenlandse topploeg.

Nu blijf ik altijd bij 1 club en probeer ik die groot te maken met eigen jeugd.

Ik scout dan ook alle mogelijke jongerencompetities over de hele wereld, stel de leeftijdsgrens zelfs in op u18 (dus maximaal 17 jaar). 18 is voor mij al te oud om te kopen, ik wil ze echt als eigen jeugd opleiden. Dus wanneer ik eens toch een oudere speler nodig heb ga ik daar zelf naar op zoek, mijn scouts zoeken enkel naar jeugd. Dus uw scouts met de juiste eigenschappen aantrekken en kennis van de betreffende regio is belangrijk.

Ik zorg er dan ook voor dat zowel mijn u21 als mijn u19(of u18) ploeg op elke positie dubbel bezet zijn met goede spelers, ik scout die ook effectief per positie voor mijn jeugdteams, ik ga dus niet zomaar goede spelers aantrekken als ik voor die positie al 2 goede rondlopen heb. Doorgaans koop ik de spelers niet als ze niet minstens 4 sterren potentieel hebben. Uiteraard probeer ik 5 sterren potentieel aan te trekken, maar die zijn natuurlijk niet in die mate beschikbaar dat je daar 2 volle jeugdteams dubbel mee kan vullen.

Ik stel voor elke speler de training specifiek voor zijn positie in, dus niet gewoon pakweg standaardmiddenveldtraining voor elke middenvelder, maar echt aanpassen voor zijn positie en rol in dat middenveld.

Uiteraard ook zsm jouw jeugdacademie en faciliteiten upgraden, ik zoek vaak naar team waar dat wel al redelijk in orde is.

En dan, één van de belangrijkste zaken maar ook het meest tijdrovende: 5 sterren trainers zoeken. Dat is volgens bepaalde formules die je online kan vinden, voor elk onderdeel is er een formule die rekening houdt met bepaalde eigenschappen van een coach. Hoe hoger dan die score, hoe hoger het aantal sterren. Ook dat is een werk van lange adem, want uiteraard wil niet elke 5 sterrencoach meteen naar jouw (kleine) club komen, maar het is echt heel belangrijk om de trainingen zo hoog mogelijk in sterren te hebben. Ook de belasting verlaagt je aantal sterren, dus voldoende goede trainers is echt belangrijk. Van zodra ik voldoende 5 sterrentrainers heb bied ik die nieuwe contracten aan 2 jaar voor hun contract verloopt, zoniet is de kans groot dat andere clubs achter hen aankomen. Zoals gezegd is dit het meest tijdrovende maar heeft dit wel veel invloed op de ontwikkeling van jouw jeugd.

Ik heb zo ooit bij Club Brugge 3x na elkaar de CL gewonnen, was wel in FM2016 en ergens in de jaren 2030, maar wel allemaal met eigen jeugd en quasi allemaal 5 of 4,5 sterren spelers, zelfs een Spaanse middenvelder die de absolute ster was van de Spaanse nationale ploeg, maar door mijn ondertussen immens budget en reputatie kon ik zulke spelers grote contracten geven en toch behouden.

Ja, ik voel het, ga er toch weer moeten aan beginnen... weg sociaal leven. :unsure:
 
Vroeger trok ik mij niks aan van jeugd ed, ik startte altijd bij een Belgische ploeg en wou telkens maximaal om de 2 seizoenen veranderen van club om zo te eindigen bij een buitenlandse topploeg.

Nu blijf ik altijd bij 1 club en probeer ik die groot te maken met eigen jeugd.

Ik scout dan ook alle mogelijke jongerencompetities over de hele wereld, stel de leeftijdsgrens zelfs in op u18 (dus maximaal 17 jaar). 18 is voor mij al te oud om te kopen, ik wil ze echt als eigen jeugd opleiden. Dus wanneer ik eens toch een oudere speler nodig heb ga ik daar zelf naar op zoek, mijn scouts zoeken enkel naar jeugd. Dus uw scouts met de juiste eigenschappen aantrekken en kennis van de betreffende regio is belangrijk.

Ik zorg er dan ook voor dat zowel mijn u21 als mijn u19(of u18) ploeg op elke positie dubbel bezet zijn met goede spelers, ik scout die ook effectief per positie voor mijn jeugdteams, ik ga dus niet zomaar goede spelers aantrekken als ik voor die positie al 2 goede rondlopen heb. Doorgaans koop ik de spelers niet als ze niet minstens 4 sterren potentieel hebben. Uiteraard probeer ik 5 sterren potentieel aan te trekken, maar die zijn natuurlijk niet in die mate beschikbaar dat je daar 2 volle jeugdteams dubbel mee kan vullen.

Ik stel voor elke speler de training specifiek voor zijn positie in, dus niet gewoon pakweg standaardmiddenveldtraining voor elke middenvelder, maar echt aanpassen voor zijn positie en rol in dat middenveld.

Uiteraard ook zsm jouw jeugdacademie en faciliteiten upgraden, ik zoek vaak naar team waar dat wel al redelijk in orde is.

En dan, één van de belangrijkste zaken maar ook het meest tijdrovende: 5 sterren trainers zoeken. Dat is volgens bepaalde formules die je online kan vinden, voor elk onderdeel is er een formule die rekening houdt met bepaalde eigenschappen van een coach. Hoe hoger dan die score, hoe hoger het aantal sterren. Ook dat is een werk van lange adem, want uiteraard wil niet elke 5 sterrencoach meteen naar jouw (kleine) club komen, maar het is echt heel belangrijk om de trainingen zo hoog mogelijk in sterren te hebben. Ook de belasting verlaagt je aantal sterren, dus voldoende goede trainers is echt belangrijk. Van zodra ik voldoende 5 sterrentrainers heb bied ik die nieuwe contracten aan 2 jaar voor hun contract verloopt, zoniet is de kans groot dat andere clubs achter hen aankomen. Zoals gezegd is dit het meest tijdrovende maar heeft dit wel veel invloed op de ontwikkeling van jouw jeugd.

Ik heb zo ooit bij Club Brugge 3x na elkaar de CL gewonnen, was wel in FM2016 en ergens in de jaren 2030, maar wel allemaal met eigen jeugd en quasi allemaal 5 of 4,5 sterren spelers, zelfs een Spaanse middenvelder die de absolute ster was van de Spaanse nationale ploeg, maar door mijn ondertussen immens budget en reputatie kon ik zulke spelers grote contracten geven en toch behouden.

Ja, ik voel het, ga er toch weer moeten aan beginnen... weg sociaal leven. :unsure:
Dikke merci voor de uitleg! Het kriebelt hier ook weer voor FM23.

Gouden tip -> ik speel het op de laptop naast de partner terwijl zij naar haar zin op tv kijkt. Af en toe is een woordje tegen elkaar zeggen (tijdens reclame) -> win win :) .
 
Dikke merci voor de uitleg! Het kriebelt hier ook weer voor FM23.

Gouden tip -> ik speel het op de laptop naast de partner terwijl zij naar haar zin op tv kijkt. Af en toe is een woordje tegen elkaar zeggen (tijdens reclame) -> win win :) .
Zalig, zo ben ik het ook van plan. De vriendin haar laptop jatten en in de zetel spelen.

Vermoed dat dat niet veel vereist qua specs?

Mijn grote probleem met FM is altijd: WELKE PLOEG? 😱😱😱

Ik heb het al moeilijk als ik een mmo/rpg speel, ga ik voor een mage, archer of melee. Awel, bij FM is dat nog 10x erger!
 
Zalig, zo ben ik het ook van plan. De vriendin haar laptop jatten en in de zetel spelen.

Vermoed dat dat niet veel vereist qua specs?

Mijn grote probleem met FM is altijd: WELKE PLOEG? 😱😱😱

Ik heb het al moeilijk als ik een mmo/rpg speel, ga ik voor een mage, archer of melee. Awel, bij FM is dat nog 10x erger!
Voor de match engine heb je niet veel nodig. Maar wil je met een grote database spelen, ga je toch een deftige pc nodig hebben.
 
Zalig, zo ben ik het ook van plan. De vriendin haar laptop jatten en in de zetel spelen.

Vermoed dat dat niet veel vereist qua specs?

Mijn grote probleem met FM is altijd: WELKE PLOEG? 😱😱😱

Ik heb het al moeilijk als ik een mmo/rpg speel, ga ik voor een mage, archer of melee. Awel, bij FM is dat nog 10x erger!
Ik speel met een Lenovo Legion 5. Core i7 van enkele jaren geleden, 16GB RAM en 1660Ti grafische kaart. Dat is een redelijk stevig bazeke :) .
Vanop Steam:
  • MINIMUM:
    • Vereist een 64-bitsprocessor en -besturingssysteem
    • Besturingssysteem: Windows 7
    • Processor: Intel Core 2 or AMD Athlon 64 X2
    • Geheugen: 4 GB RAM
    • Grafische kaart: Intel GMA X4500, NVIDIA GeForce 9600M GT, AMD/ATI Mobility Radeon HD 3650
    • DirectX: Versie 11
    • Opslagruimte: 7 GB beschikbare ruimte

Ik laat het lot altijd bepalen welke ploeg ik krijg. Ik kies enkele competities en wacht tot ik een job aangeboden krijg.
Maar vond de suggestie van hier enkele posts eerder 'waar je dat jaar op vakantie bent weest' ook wel een leuke. Misschien doe ik dat wel is :) .
 
Ik vermoed dat ik de deze ook ga aanschaffen. Ik laat meestal een aantal edities tussen omdat ik het zonde vind om elk jaar voor bijna hetzelfde spel zoveel geld neer te tellen. Als je er dan 2-3 edities tussen laat, heb je al meer het gevoel een nieuw spel te kopen.
Soms speel ik het ook gewoon niet voor enkele jaren, hangt er dus een beetje van af van mijn wilskracht ook.

Nu nog bezig in FM2021. Eerst een spel begonnen met Beerschot, maar dat werd ik snel beu. JPL winnen was vrij gemakkelijk maar Europees succes was gewoon niet mogelijk wegens gebrek aan goede spelers die naar mijn ploeg wouden komen. Had geen zin om 10 seizoenen aan te modderen, vooral omdat ik na 5 seizoenen nog geen enkel jeugdproduct had dat potentieel goed genoeg was voor het eerste team. Waanzin.
Dan enkele weken terug, naar aanleiding van enkele discussies op het forum, een nieuw spel begonnen met Anderlecht. FM 2021 dus met de database van 2020. Saelemaekers en Doku waren net weg, maar Sambi Lokonga was er nog wel. Ook hadden Verschaeren en El Hadj nog hun zot potentieel. De nieuwe generatie Neerpede-boys daarentegen dan weer niet (Stroeykens, Debast, etc). Met Kana, Sardella, El Hadj, Verschaeren en Lokonga, Nmecha dan vlotjes kampioen gespeeld, die laatste zelfs 37 goals in de JPL. Geen Europees omwille van de erfenis van Kompany.
2e seizoen dan eigenlijk op elke positie betere spelers (de jeugd werd natuurlijk beter door zoveel te spelen, en de zwakke spelers genre Ashimeru en Amuzu werden verkocht en vervangen). Ook voor 10 miljoen een nieuwe spits gekocht. Helaas de combo CL en JPL was niet zo succesvol. Afin, na reguliere competitie kampioen met 4 punten voorsprong maar in PO's maar 4/18 gehaald en Club kampioen. Wel door de groepsronde in CL maar gelijk erna uitgeschakeld door Man United (die CL ook wonnen).
3e seizoen weer kampioen met overwicht, maar 1 match verloren van de 40. Kwartfinale CL, verloren van AC Milan (die CL ook wonnen). Verschaeren en El Hadj kregen het wat hoog in hunnen bol en voelden zich te goed voor Anderlecht, Yari verkocht voor 30 miljoen aan Atletico Madrid, El Hadj voor 40 miljoen aan Bayern.
4e seizoen weer kampioen met overwicht, ditmaal 2 matchen verloren. Mijn 2 laatste matchen van het seizoen. Spelers hadden precies echt geen zin meer. Kwartinale CL, verloren van Liverpool (die ook weer de CL wonnen, ik begin een patroon te zien), maar wel Barca uitgeschakeld de 1e ronde.
Heb sinds seizoen 3 ook Moukoko in de spits rondlopen, contract liep af bij Dortmund en hij wou komen. Zalige speler. Ik zie die in de Jupkes League soms met bal op eigen helft vertrekken, 2 man dribbelen en alleen op goal af om dan te scoren. Helaas heeft Real Madrid zijn clausule gelicht en is hij voor 55 miljoen weg, na seizoen 4.

Na 4 seizoenen nog altijd met Kana op de 6 :coolbrows: Lokonga is het gebrek aan speelkansen beu en vertrok eerder deze transferzomer voor 25 miljoen naar Frankfurt. Ook al die afval die er rondliep is voor deftig wat geld vertrokken: Bundu 4,4 miljoen, Dimata 3,4 miljoen, Adzic 3 miljoen. Lawrence 1miljoen, Saief 600k, Vrancjees 500k, Sanneh 3,4, Vlap 4.7miljoen, Cullen 4 mil, Cobbaut 2,4 mil, etc. Mykhaylichenko zelfs voor 17 miljoen omdat die bij mij basisspeler was :laugh: Dat blijft uiteindelijk nog altijd de grootste lol aan FM, ge kunt uw kutspelers altijd voor een deftige prijs verkopen.

Ironisch genoeg kreeg Beerschot reeds in het 1e seizoen iets wat ik in mijn ander spel in 5 seizoenen niet kreeg. Een goeie regen. De nieuwe Kevin de Bruyne werd hij gedubt. Volgens Genie Scout een PA van 190. Uiteraard gekocht, maar duurde wel even want hij wou niet naar mij komen. 22 miljoen. Ik ben wel een voorstander van eigen competitie sterker maken, dus ik geef graag geld uit aan Belgen met potentieel. Heb zo 8 miljoen aan Oostende gegeven voor Theate, 22 mil dus aan Beerschot, 1 miljoen aan Diegem, 20 mil aan AA Gent voor een regen, en de duurste Belgische transfer is niet El Hadj naar Bayern voor 40 mil, maar een regen van Genk naar mij voor 50 mil.
Elk jaar door de groepsronde in de CL zorgt voor 35-40 miljoen, en spelers verkoop ik altijd met winst, dus ik zwem wel in de moneysss.

Anyway, na 4 seizoenen toch nog 2 Anderlecht spelers over: Kana die in de basis staat en Arnstad die op de bank zit. Voorts 3 talenten uit eigen jeugd ook naar de basis/bank opgeklommen. Coucke van Mechelen is mijn keeper. 6 Belgen in de basis, 4 op de bank. Ook Eden Hazard aangetrokken met vrije transfer deze zomer, maar viel al gelijk geblesseerd uit in zijn eerste match :laugh:
 
Je kan in FM dus wel nog altijd makkelijk een economisch powerhouse worden zie ik :p

Afgaande op FM is het mij een raadsel hoe clubs in het echt in de financiele problemen komen.

Langs de andere kant, bij kleinere clubs is dat wel een stuk moeilijker. Spelers bij grote clubs worden gewoon zwaar overschat in het spel. Zo'n Sanneh, Bundu of Vlap komen in het echt te kort voor Anderlecht (en voor andere clubs) maar in FM 2021 horen die wel bij de besten in de kern. Dat zijn spelers die in de basis staan bij ploegen die voor PO 1 strijden. Klopt dus gewoon niet. Daarom dat ik er zoveel geld voor kon krijgen. En reputatie van de club zelf speelt ook mee natuurlijk. Een Vlap bij Beerschot brengt minder op dan een Vlap bij Anderlecht. Maar dat is in het echt ook zo, kan je het spel niet kwalijk nemen.
 
Afgaande op FM is het mij een raadsel hoe clubs in het echt in de financiele problemen komen.

Langs de andere kant, bij kleinere clubs is dat wel een stuk moeilijker. Spelers bij grote clubs worden gewoon zwaar overschat in het spel. Zo'n Sanneh, Bundu of Vlap komen in het echt te kort voor Anderlecht (en voor andere clubs) maar in FM 2021 horen die wel bij de besten in de kern. Dat zijn spelers die in de basis staan bij ploegen die voor PO 1 strijden. Klopt dus gewoon niet. Daarom dat ik er zoveel geld voor kon krijgen. En reputatie van de club zelf speelt ook mee natuurlijk. Een Vlap bij Beerschot brengt minder op dan een Vlap bij Anderlecht. Maar dat is in het echt ook zo, kan je het spel niet kwalijk nemen.
Gouden regel vr een leuke save. Nooit de topploegen nemen. België doe ik zelf niet wegens het niet kunnen nemen van een andere dan mijn favoriete ploeg. Portugal al heel leuke saves gehad met bv. Braga en Boavista. Iets makkelijker is met sporting Lissabon. (Nooit Porto of Benfica nemen). Leukste competities voor mij zijn Italië (buiten Juventus) met 6 of 7 ploegen die potentieel hebben en Brazilië (buiten Flamengo) waar je wellicht 10 tal ploegen hebt om te nemen en waarbij je het talent ziet passeren vr ze nr Europa gaan. (Santos, São Paulo, Corinthians..).
 
Gouden regel vr een leuke save. Nooit de topploegen nemen. België doe ik zelf niet wegens het niet kunnen nemen van een andere dan mijn favoriete ploeg. Portugal al heel leuke saves gehad met bv. Braga en Boavista. Iets makkelijker is met sporting Lissabon. (Nooit Porto of Benfica nemen). Leukste competities voor mij zijn Italië (buiten Juventus) met 6 of 7 ploegen die potentieel hebben en Brazilië (buiten Flamengo) waar je wellicht 10 tal ploegen hebt om te nemen en waarbij je het talent ziet passeren vr ze nr Europa gaan. (Santos, São Paulo, Corinthians..).

Nah, er zijn maar 3 kleine clubs waarmee ik leuke saves kan hebben: Beerschot, GIF Sundsvall en Wisla Krakow. Wegens emotionele redenen.
Maar voor de rest spreekt het mij compleet niet aan om met Kortrijk, Utrecht, Burnley, Wolfsburg of Sassuolo te spelen. Dan speel ik liefst met (sub)-topploegen die snel een budget kunnen opbouwen. Ik ben sowieso niet iemand die 10-15 seizoenen in 1 spel speelt. Mijn record over alle FM's heen is misschien 8 seizoenen ofzo, en dat is eerder een uitzondering dan de regel. Mijn vorige FM 21 spel met Beerschot was ook maar 5 seizoenen bv.
 
Misschien United terug naar oude glorie brengen? Alleszins genoeg budget!
Of toch gaan voor de oude liefde van Milan? Al is de Serie A nu ook niet zo aantrekkelijk…
Of bescheiden beginnen in de jupkes league met Antwerp?
Of mezelf terug een successupporter van Lierse maken?
:help:
 
Kan je eigenlijk gewoon verder met uw beta save als het volledige spel uit komt? :unsure:
Kan inderdaad maar er zat een bug in de ontwikkeling van jonge spelers. Ondertussen opgelost maar geen idee of het invloed heeft op saves die voor de fix al gestart werden. Ik wacht toch alleszins altijd af, op dit moment nog de beta aan het spelen met Manchester United ter goede gewoonte.

1e transfer window closed gehouden en op dit moment staat City op 1 en strijden Liverpool en United voor plaats 2.
Nu is Qatar bezig en maak ik me klaar om toch iets van versterking te halen in de winter. Misschien nog wat cash proberen pakken op Ronaldo en een hardwerkende spits binnenhalen.
 
Dit heb ik nog nooit gezien :laugh:

club.png


Edit: voor de duidelijkheid, dat is KV Mechelen die in de competitie Club Brugge een 7-0 pandoering geeft.
 
Laatst bewerkt:
Kan inderdaad maar er zat een bug in de ontwikkeling van jonge spelers. Ondertussen opgelost maar geen idee of het invloed heeft op saves die voor de fix al gestart werden. Ik wacht toch alleszins altijd af, op dit moment nog de beta aan het spelen met Manchester United ter goede gewoonte.

1e transfer window closed gehouden en op dit moment staat City op 1 en strijden Liverpool en United voor plaats 2.
Nu is Qatar bezig en maak ik me klaar om toch iets van versterking te halen in de winter. Misschien nog wat cash proberen pakken op Ronaldo en een hardwerkende spits binnenhalen.
Lol, hier ook bezig met Utd. Wel stevige uitdaging. Half de ploeg mag weg van mij (Wan-Bissaka, Maguire, Fred, Eriksen, Donny) en op termijn verjonging voor De Gea, Ronaldo, Casemiro 🥶
 
Terug
Bovenaan