Financiële onafhankelijkheid

Ja, het FI stuk is natuurlijk belangrijk, want dat opent deuren. Ik vind trouwens aan jouw uitgavenpatroon te zien ook niet dat jij nu zo beperkt moet leven ofzo.

Maar onze situatie is ongeveer het dubbel qua netto-gezinsinkomsten, een hoop meegekregen van thuis om te bouwen (al resulteert dat vooral in een duurder huis, niet in meer vermogen om te beleggen) en ooit staat er nog een serieuze erfenis te wachten. Maar de moment dat ik stop met werken, valt dat inkomen natuurlijk wel volledig weg en moet je al genoeg passief inkomen hebben om te blijven leven. Die 4% op 600k€ is in principe genoeg om van te leven (als uw lening al is afbetaald), maar je wil ook een meer gespreide belegging (vastgoed bvb) en dat kost sowieso al zodanig veel dat het wel aan uw mogelijkheden vreet.
Je moet soms ook gewoon eens een stap durven nemen in het leven he. Jij bent nogal conservatief denk ik. Neem gewoon de gok als je aan die 600K zit (in vierkant zijn geval), loopt het toch niet volgens plan ga je gewoon weer werken voor een tijdje. No big deal.
 
Je moet soms ook gewoon eens een stap durven nemen in het leven he. Jij bent nogal conservatief denk ik. Neem gewoon de gok als je aan die 600K zit (in vierkant zijn geval), loopt het toch niet volgens plan ga je gewoon weer werken voor een tijdje. No big deal.
Maar daar zit het probleem he. Als je na 10 jaar merkt "oei, ik ga er toch niet geraken", dan moet je terug gaan werken in een sector waar een gat van 10 jaar in uw cv ervoor zorgt dat je niks meer vindt...
 
Wat een rare huishoudens hier.
Zijn jullie dan effectief ook gelukkig of wat moet ik mij hierbij voorstellen?
 
Over wie heb je het specifiek? Mensen kunnen niet gelukkig zijn omdat ze een andere droom, visie of wereldbeeld hebben? Lol.
Elke euro 10x omkeren, een simpele aankoop maanden uitstellen, etc. Kan toch alleen maar frustrerend zijn na een bepaalde periode?
Zoveel leden hier die denken dat ze bezig zijn met FI, maar wel focussen op de verkeerde kant van de balans: ipv je uitgaven te beperken zou je beter manieren zoeken om de inkomsten te vergroten. Dat lees je amper hier 😀
 
Elke euro 10x omkeren, een simpele aankoop maanden uitstellen, etc. Kan toch alleen maar frustrerend zijn na een bepaalde periode?
Zoveel leden hier die denken dat ze bezig zijn met FI, maar wel focussen op de verkeerde kant van de balans: ipv je uitgaven te beperken zou je beter manieren zoeken om de inkomsten te vergroten. Dat lees je amper hier 😀
Aan de inkomsten kant kan je maar beperkt dingen doen... Je kan niet ineens geld bijtoveren, jammer genoeg.
 
Elke euro 10x omkeren, een simpele aankoop maanden uitstellen, etc. Kan toch alleen maar frustrerend zijn na een bepaalde periode?
Zoveel leden hier die denken dat ze bezig zijn met FI, maar wel focussen op de verkeerde kant van de balans: ipv je uitgaven te beperken zou je beter manieren zoeken om de inkomsten te vergroten. Dat lees je amper hier 😀
Dan zou ik mij toch eens inlezen over hoe mensen leven die FI willen bereiken. Het leven is niet zwart/wit want anders kan ik gerust vertellen over onze baas die de ene na de andere burnout heeft met miljoenen op zijn rekening. De centen op uw rekening of uw inkomsten hebben quasi niks te maken met of ge al dan niet gelukkig zijt. Hebzucht is een vies beestje. De gemiddelde mens heeft nooit genoeg.

Maar daar zit het probleem he. Als je na 10 jaar merkt "oei, ik ga er toch niet geraken", dan moet je terug gaan werken in een sector waar een gat van 10 jaar in uw cv ervoor zorgt dat je niks meer vindt...
Net het grote voordeel van FIRE. Als ge eenmaal uw bedrag bereikt hebt en niet al te laks omgaat met die 4% blijft uw portfolio minstens hetzelfde. Vanaf dan kan je elke job doen om uzelf te spijzen in plaats van een maatschappelijk uitgestippelde carrière waar ge continue verplicht uw kennis voor moet updaten omdat ge anders door de mand valt. Wie wilt nu niet leven als een Victor of Marie Verhulst. Die werken ook meer voor de lol dan voor de centen.
 
Tsjah ondernemen (waar fear of god op zinspeelt?). Voor elke onderneming die succesvol is/wordt, zijn er ontelbare die falen.

Uiteraard een ander verhaal indien je een 2e (of verdere) generatie van een succesvol familiebedrijf bent, een heel stuk makkelijk zo @fear of god :biglaugh: (waarmee ik niet gezegd heb, dat het dan vanzelf gaat).
 
OnlyFans?
Nee, maar jij hebt toch amper kosten als consultent? Ruimte genoeg voor investeringen dan?
En als je dan de posts van bvb @Vierkant bekijkt, dan zie je dat hij (quasi letterlijk) al zijn spaargeld investeert...
Je kan dan investeren in dingen met hoger risico, en dat kan uw vermogen tijdelijk omhoog halen, maar er is zeker geen regel die zegt dat dat op lange termijn ook zo is. En dàt is nu niet waar FIRE over gaat, namelijk iets dat op lange termijn sustainable is.
 
Nu was ik toch aan het wachten op die manieren om mijn inkomen te verhogen (en gelukkig te zijn, dus een nachtjob zal het niet zijn denk ik).
 
Net het grote voordeel van FIRE. Als ge eenmaal uw bedrag bereikt hebt en niet al te laks omgaat met die 4% blijft uw portfolio minstens hetzelfde. Vanaf dan kan je elke job doen om uzelf te spijzen in plaats van een maatschappelijk uitgestippelde carrière waar ge continue verplicht uw kennis voor moet updaten omdat ge anders door de mand valt. Wie wilt nu niet leven als een Victor of Marie Verhulst. Die werken ook meer voor de lol dan voor de centen.
Die 4% is natuurlijk wel geen statisch gegeven.
Als je weer zo'n beurscrash zoals in 2008 voorhebt, gaat je portfolio wel ff zwaar omlaag.
 
Die 4% is natuurlijk wel geen statisch gegeven.
Als je weer zo'n beurscrash zoals in 2008 voorhebt, gaat je portfolio wel ff zwaar omlaag.
Uiteraard maar zoals @Racing_Genk aanhaalt mag dat geen reden zijn om de gok niet te nemen. Wetenschappelijk en statistisch gezien herstelt uw portefeuille redelijk gemakkelijk van zo'n crash. In de andere jaren moet ge ook niet vergeten dat uw portfolio verder blijft aangroeien want tot op heden is het rendement van de beurs meer dan die 4%. Enfin, veel slimmere mensen hebben zich hier al mee bezig gehouden: Trinity Study.
 
Terug
Bovenaan