Financiële onafhankelijkheid

Iedereen die vastgoed kocht voor 2005 als opbrengsteigendom kan nu wss al lang fire gaan?
In 2024 heb ik 1600 euro aan huurinkomsten per maand(2 volledig afbetaalde huizen), nu nog 400 a 500 maandelijkse dividenden en voila, kben FIRE. Zoiets?
Zooooooo zot is dat FIRE nu ook weer niet toch? Tenzij dat je nu een starter bent, dan ben je wel gejost ja.
 
Dat klopt vrij goed Van vroeg vastgoed kopen, heb een kennis die in 2002 voor 200K (8miljoen in den tijd)
op een grond die hij gekregen had (waar een bouwvallig krotje opstond). Een 4woonst opgezet heeft. 2 huizen met 2appartementen erboven op.
pas geschat op 1,1 miljoen Voor de 4 samen. (Los van het feit dat hij de afgelopen 19 jaar lang 4 huuropbrengsten heeft geincasseerd.)
 
Hoe groter je spaarpercentage, hoe kleiner je uitgaven en dus uiteindelijk ook een lager doel.

FIRE is voor ons dezelfde levensstijl die we nu hebben aanhouden zonder ervoor te moeten werken. Wij zijn perfect gelukkig en kunnen in principe -in het redelijke- doen wat we willen. Tegen dan kan een hobby of andere passieve inkomsten (onroerend goed) ook nog extra inkomsten genereren.

Financiële onafhankelijkheid wilt niet zeggen dat je per se moet stoppen met werken. Parttime als chauffeur of eender wat je graag zou doen is ook nog steeds mogelijk. Het gaat voor ons eerder over het hebben van een keuze dan over een loonslaaf te blijven tot ons pensioen.

Wie zich eens in de cijfers wilt verdiepen raad ik deze simulator aan. https://www.flexibleretirementplanner.com/
Wij zien dit exact hetzelfde en je berekeningen lijken mij ook te kloppen. Ik begrijp niet goed waar die negatieve reacties vandaan komen.
Is iedereen hier een big spender of leven wij onbewust zuinig zonder iets te missen? 😅
 
Wij zien dit exact hetzelfde en je berekeningen lijken mij ook te kloppen. Ik begrijp niet goed waar die negatieve reacties vandaan komen.
Is iedereen hier een big spender of leven wij onbewust zuinig zonder iets te missen? 😅
Goh ik weet niet, lifestyle inflation ofzo?

Limburg vs Antwerpen
Airbnb vs georganiseerde reis + skivakantie
Maandelijks vs wekelijks restaurant
Tweedehands vs luxewagen op afbetaling
Zelf poetsen vs poetsvrouw, ruitenwasser
Casual vs merkkleding
Colruyt vs Delhaize
Scarlet vs Telenet
Ikea vs design

In hun geval gaat het om twee personen he, niet als alleenstaande. Toch nog iets anders.
Onze gemiddelde uitgaven naast leningen is al jaren dat bedrag. Voor FIRE is dat uiteraard geïndexeerd en zonder eventuele (tijdelijke) uitkeringen, parttime werken of passieve inkomsten. Nu met Corona zaten we soms zelfs aan 1500/1600 euro in de echt saaie maanden. Wij hebben echt alles wat we willen of nodig hebben. Ik zou het wel eens interessant vinden om onze uitgaves naast elkaar te leggen.
 
Hier een doodse coronamaand aangepast met wat gemiddelde vaste kosten/budgetten.

Exclusief investeringen en afbetalingen blijft er dus voor onze levensstijl naast ons huis nog een dikke 300 euro over om te uit te geven.

Respect trouwens voor alleenstaanden die elke maand moeten puzzelen. Ik zou het daar moeilijk mee hebben denk ik.

Voedsel€ 600,00
Boodschappen€ 500,00
Afhaal / Restaurant€ 100,00
Baby€ 116,07
Kinderopvang€ 123,97
Diverse€ 158,56
Kindergeld€ -166,46
Persoonlijke kosten€ 226,66
Kleding€ 164,74
Lifestyle€ 36,92
Kapper€ 25,00
Maandelijkse rekeningen€ 207,27
Elektriciteit€ 51,00
Aardgas€ 61,27
Water€ 40,00
GSM€ 15,00
Scarlet€ 40,00
Jaarlijkse ver(r)assingen€ 184,52
Zorgpremie€ 9,00
Vuilnisophaling€ 7,19
Gezinsbelasting€ 2,58
Medische kosten€ 30,00
Kadastraal inkomen€ 76,19
Verzekering huis€ 59,56
Auto€ 114,06
Verzekering€ 33,61
Onderhoud€ 30,00
Belastingen€ 20,45
Diesel€ 30,00
Abonnementen€ 40,17
Ynab€ 3,22
Netflix€ 15,99
Spotify€ 10,99
Prime€ 5,99
Icloud€ 3,98
Huis onderhoud€ 195,00
Onderhoud€ 100,00
Zwembad€ 15,00
Elektrische toestellen€ 80,00
€ 1.683,75
 
Hoe groter je spaarpercentage, hoe kleiner je uitgaven en dus uiteindelijk ook een lager doel.

FIRE is voor ons dezelfde levensstijl die we nu hebben aanhouden zonder ervoor te moeten werken. Wij zijn perfect gelukkig en kunnen in principe -in het redelijke- doen wat we willen. Tegen dan kan een hobby of andere passieve inkomsten (onroerend goed) ook nog extra inkomsten genereren.

Financiële onafhankelijkheid wilt niet zeggen dat je per se moet stoppen met werken. Parttime als chauffeur of eender wat je graag zou doen is ook nog steeds mogelijk. Het gaat voor ons eerder over het hebben van een keuze dan over een loonslaaf te blijven tot ons pensioen.

Wie zich eens in de cijfers wilt verdiepen raad ik deze simulator aan. https://www.flexibleretirementplanner.com/
Het idee van FIRE vind ik op zich wel leuk maar bemerkingen die ik daarbij heb zijn:

- Is dit niet gewoon een gigantische workaround om maar niet de kern van een probleem te moeten aanpakken. En dat is dat je met tegengoesting in de verkeerde job zit? Als je nu gewoon eens een andere job zoekt die je wel graag doet, en dat hoeft zelfs niet voltijds te zijn, dan voelt dat toch niet aan als slavenarbeid om tot je 65ste vol te houden?

- Wat ga je dan juist doen als je op je 40ste met pensioen bent? Je kan moeilijk de hele dag gewoon op facebook en BG zitten. Genoeg gepensioneerden die op hun 65ste begeleid moeten worden om niet in een zwart gat te vallen. Als je dat op 40 jaar voorhebt, met veel meer energie en ampers kilometers op je teller, wat ga je dan juist doen (doel / zingeving leven etc ...)? Ik kan me voorstellen dat je je na een paar jaren zodanig verveelt dat je uit frustratie terug een job zoekt. :thinking:

- Heb je er rekening mee gehouden dat je uitgavepatroon drastisch kan verhogen wanneer je retired bent? Zolang je werkt heb je amper tijd om geld uit te geven. Maar als je de godganse dag vrije tijd hebt en je wilt iets leuks doen, de meeste zaken in het leven kosten nu eenmaal geld.

Soit, ik zou dat toch niet in 1 beweging doen, maar gradueel afbouwen (enkele jaren halftijds werken) om te zien of dat eigenlijk wel meevalt.

600k lijkt mij ook vrij krap. Ik zou niet kunnen rondkomen met 2k/maand. Dat zou aanvoelen als een financiële gevangenis. 5k, cava nog, maar minder, daar pas ik voor.
 
- Wat ga je dan juist doen als je op je 40ste met pensioen bent? Je kan moeilijk de hele dag gewoon op facebook en BG zitten. Genoeg gepensioneerden die op hun 65ste begeleid moeten worden om niet in een zwart gat te vallen. Als je dat op 40 jaar voorhebt, met veel meer energie en ampers kilometers op je teller, wat ga je dan juist doen (doel / zingeving leven etc ...)? Ik kan me voorstellen dat je je na een paar jaren zodanig verveelt dat je uit frustratie terug een job zoekt. :thinking:
Dat is ook zo'n typisch antwoord voor wat als je de lotto wint hé.
Ik snap dat niet, er is toch zo veel te doen in het leven naast een job?
Er zijn duizenden soorten hobby's die je kan proberen.
Je kan zo veel goeds doen door vrijwilligerswerk.
...
Terug een job gaan doen voor geld dat je niet nodig hebt is toch zo inspiratieloos?
En je kan dan toch wel op zijn minst zelfstandig worden? Dat je toch al voor jezelf werkt ipv voor een ander.
 
Dat is ook zo'n typisch antwoord voor wat als je de lotto wint hé.
Ik snap dat niet, er is toch zo veel te doen in het leven naast een job?
Er zijn duizenden soorten hobby's die je kan proberen.
Je kan zo veel goeds doen door vrijwilligerswerk.
...
Terug een job gaan doen voor geld dat je niet nodig hebt is toch zo inspiratieloos?
En je kan dan toch wel op zijn minst zelfstandig worden? Dat je toch al voor jezelf werkt ipv voor een ander.
Maar de lotto, dan spreekt men over miljoenen. Dan wordt geld opsmossen gewoon je nieuwe levensdoel. :p
Dit is .... amper 600k?

Mijn moeder is nu met pensioen. Die heeft toch nooit geen behoefte gehad om duizenden hobbies uit te proberen. Die verveelt zich thuis gewoon en is blij als ze eens op de kleinkinderen kan letten. Ideeën om het huis te renoveren ... ah oei, met 2k per maand, dat wordt een moeilijke.

Om nu te zeggen dat je een job, waarvoor je in euro's betaald worden, opzegt en vervolgens vervangt door een andere job, die je gratis en voor niets doet .... Kan je dan niet gewoon een leuke job zoeken waar je wel voor betaald wordt? :thinking:

Als je maar 2k/maand heb om met twee rond te komen, dan lijkt wat extra geld mij wel leuk.

Nog zoiets: allebei op pensioen -> de hele dag moeten apegapen op je partner, ik zou toch heel wat van mijn vrije tijd sowieso ook dingen op mijn eigen willen doen, puur om niet 24/24 uur op elkaars nek te staan staren.
 
Maar de lotto, dan spreekt men over miljoenen. Dit is amper 600k.

Mijn moeder is nu met pensioen. Die heeft toch nooit geen behoefte gehad om duizenden hobbies uit te proberen. Die verveelt zich thuis gewoon en is blij als ze eens op de kleinkinderen kan letten.

Om nu te zeggen dat je een job, waarvoor je in euro's betaald worden, opzegt en vervolgens vervangt door een andere job, die je gratis en voor niets doet .... Kan je dan niet gewoon een leuke job zoeken waar je wel voor betaald wordt? :thinking:

Als je maar 2k/maand heb om met twee rond te komen, dan lijkt wat extra geld mij wel leuk.

Nog zoiets: allebei op pensioen -> de hele dag moeten apegapen op je partner, ik zou toch heel wat van mijn vrije tijd sowieso ook dingen op mijn eigen willen doen, puur om niet 24/24 uur op elkaars nek te staan staren.
Als je het geld nodig hebt is het een ander verhaal. Maar ik ga er even van uit dat het een situatie is waar het extra geld je niets doet.
En je kan toch ook gewoon vrije tijd op jezelf gebruiken ipv altijd maar samen dingen te moeten doen?
Een job doen is maar 1 van de onnoemelijk vele opties die je hebt als geld geen probleem meer is.
 
Het idee van FIRE vind ik op zich wel leuk maar bemerkingen die ik daarbij heb zijn:

- Is dit niet gewoon een gigantische workaround om maar niet de kern van een probleem te moeten aanpakken. En dat is dat je met tegengoesting in de verkeerde job zit? Als je nu gewoon eens een andere job zoekt die je wel graag doet, en dat hoeft zelfs niet voltijds te zijn, dan voelt dat toch niet aan als slavenarbeid om tot je 65ste vol te houden?
Ergens speelt dat een beetje maar ik besef wel dat ik in een luxe positie zit als IT-consultant met redelijk loon, bedrijfswagen en volcontinue thuiswerk. Als ik eens een minder momentje heb dan speel ik wat met crypto, surf ik wat hier op het forum of eender waar. Ze zijn op 't werk ook zeer flexibel met verlof. Eigenlijk heb ik naast 8 uur per dag achter een PC zitten en vrij eentonig werk weinig om over te klagen. Goed zot als ik zoiets zou opofferen als ik over een dikke 10 jaar mij nergens meer iets van moet aantrekken.

- Wat ga je dan juist doen als je op je 40ste met pensioen bent? Je kan moeilijk de hele dag gewoon op facebook en BG zitten. Genoeg gepensioneerden die op hun 65ste begeleid moeten worden om niet in een zwart gat te vallen. Als je dat op 40 jaar voorhebt, met veel meer energie en ampers kilometers op je teller, wat ga je dan juist doen (doel / zingeving leven etc ...)? Ik kan me voorstellen dat je je na een paar jaren zodanig verveelt dat je uit frustratie terug een job zoekt. :thinking:

- Heb je er rekening mee gehouden dat je uitgavepatroon drastisch kan verhogen wanneer je retired bent? Zolang je werkt heb je amper tijd om geld uit te geven. Maar als je de godganse dag vrije tijd hebt en je wilt iets leuks doen, de meeste zaken in het leven kosten nu eenmaal geld.

Soit, ik zou dat toch niet in 1 beweging doen, maar gradueel afbouwen (enkele jaren halftijds werken) om te zien of dat eigenlijk meevalt.
Zorgen voor later maar om toch te antwoorden: vastgoed is iets dat mij interesseert dus na een opleiding zal ik wellicht zelfstandig iets beginnen met projectontwikkeling. Aandelen kunnen meetellen als onderpand dus komt goed uit. Wat meer sporten sowieso want met een kind en fulltime werk heb ik daar de energie niet voor. Gelukkig ben ik de laatste persoon die moeilijkheden heeft om mezelf bezig te houden. Ik ben van nature nieuwsgierig en kan in alles wel iets leuk vinden. Voor mij was deze coronaperiode een verademing. Veel meer tijd voor mezelf en minder verplichtingen. Maar inderdaad de bedoeling is om eerst wat halftijds te werken in jobs die gewoon dikke fun zijn. Van heftruckchauffeur tot begeleider in een dagcentrum of hulpkok, ik noem maar iets. Gewoon eens wat random dingen in de wereld leren kennen. Mijn vakantiejobs waren ook zo en daar heb ik veel van opgestoken maar ook geleerd dat ik nu mijn pollekes mag kussen.
 
Als je het geld nodig hebt is het een ander verhaal. Maar ik ga er even van uit dat het een situatie is waar het extra geld je niets doet.
En je kan toch ook gewoon vrije tijd op jezelf gebruiken ipv altijd maar samen dingen te moeten doen?
Een job doen is maar 1 van de onnoemelijk vele opties die je hebt als geld geen probleem meer is.
Hoe kan extra geld je nu niets doen als je met 2 40’ers maar 2k/maand hebt om rond te komen? Dat is uiteindelijk maar 500€ extra boven het minimum pensioen dat de regering aan het bespreken is. En je kinderen zullen later ook niet moeten rekenen op een financiële stimulus voor een nieuwe wagen of een trouwfeest, want mama en papa zijn broke.
 
Hoe kan extra geld je nu niets doen als je met 2 40’ers maar 2k/maand hebt om rond te komen? Dat is uiteindelijk maar 500€ extra boven het minimum pensioen dat de regering aan het bespreken is. En je kinderen zullen later ook niet moeten rekenen op een financiële stimulus voor een nieuwe wagen of een trouwfeest, want mama en papa zijn broke.
Het is hun doelstelling om met 2k per maand FIRE te zijn. Dus dan neem ik ook aan dat meer geld hen ook niet zo veel doet.
Want anders moeten ze hun doelstelling misschien wel wat bijstellen.
 
Het idee van FIRE vind ik op zich wel leuk maar bemerkingen die ik daarbij heb zijn:

- Is dit niet gewoon een gigantische workaround om maar niet de kern van een probleem te moeten aanpakken. En dat is dat je met tegengoesting in de verkeerde job zit? Als je nu gewoon eens een andere job zoekt die je wel graag doet, en dat hoeft zelfs niet voltijds te zijn, dan voelt dat toch niet aan als slavenarbeid om tot je 65ste vol te houden?

- Wat ga je dan juist doen als je op je 40ste met pensioen bent? Je kan moeilijk de hele dag gewoon op facebook en BG zitten. Genoeg gepensioneerden die op hun 65ste begeleid moeten worden om niet in een zwart gat te vallen. Als je dat op 40 jaar voorhebt, met veel meer energie en ampers kilometers op je teller, wat ga je dan juist doen (doel / zingeving leven etc ...)? Ik kan me voorstellen dat je je na een paar jaren zodanig verveelt dat je uit frustratie terug een job zoekt. :thinking:
Dat is ook mijn bedenking bij dat systeem, waarom zo snel mogelijk op pensioen willen of nu een sobere levensstijl aanhangen om een paar jaar vroeger te kunnen stoppen. Ik doe mijn werk doorgaans graag en zie geen enkele reden waarom ik vroeger op pensioen zou moeten gaan, ik kan mij in mijn vrije tijd ook niet zo goed bezig houden. Af en toe een paar weken verlof per jaar is voldoende, maar bijv. volgende week al pensioen gaan vind ik een ronduit deprimerende gedachte (ongeacht wel cash buffers je hebt).
Ik geef mijn geld bijv. ook liever uit aan reizen tussen mijn 25-50 jaar, dan alles op te sparen voor erna.

En met FIRE and YNAB heb ik ook de indruk dat er veel focus gaat naar minor kosten. Het is goed om een totaaloverzicht te hebben van alles (ik doe dit zelf in excel ook heel gedetailleerd), maar 90% van de focus zou moeten gaan naar je top 3 inkomstenbronnen en je top 3 kosten en dan zien hoe je dit kan verbeteren.
 
Dat is ook mijn bedenking bij dat systeem, waarom zo snel mogelijk op pensioen willen of nu een sobere levensstijl aanhangen om een paar jaar vroeger te kunnen stoppen. Ik doe mijn werk doorgaans graag en zie geen enkele reden waarom ik vroeger op pensioen zou moeten gaan, ik kan mij in mijn vrije tijd ook niet zo goed bezig houden. Af en toe een paar weken verlof per jaar is voldoende, maar bijv. volgende week al pensioen gaan vind ik een ronduit deprimerende gedachte (ongeacht wel cash buffers je hebt).
Ik geef mijn geld bijv. ook liever uit aan reizen tussen mijn 25-50 jaar, dan alles op te sparen voor erna.

En met FIRE and YNAB heb ik ook de indruk dat er veel focus gaat naar minor kosten. Het is goed om een totaaloverzicht te hebben van alles (ik doe dit zelf in excel ook heel gedetailleerd), maar 90% van de focus zou moeten gaan naar je top 3 inkomstenbronnen en je top 3 kosten en dan zien hoe je dit kan verbeteren.
Ik heb ook de indruk dat de meesten veel te nipt werken met hun FIRE-instelling. Eens je stopt met werken, kan je ook niet echt meer terug he...
Als ik mijn situatie vergelijk met bvb @Vierkant, dan sta ik er een stuk beter voor, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om binnen een paar jaar te stoppen met werken. Ik reken er wel op om binnen een 15-20 jaar misschien te stoppen, maar tegen dan is het kapitaal al op een heel ander niveau...
 
Het is hun doelstelling om met 2k per maand FIRE te zijn. Dus dan neem ik ook aan dat meer geld hen ook niet zo veel doet.
Want anders moeten ze hun doelstelling misschien wel wat bijstellen.
Awel. Ik denk dat ze dat serieus onderschatten.
Welke levensstijl verwacht je er rond 2035 nog op na te kunnen houden met 2 personen aan 2k€ / maand?

Naarmate je ouder wordt, ga je automatisch ook wat meer van het leven beginnen verwachten en opeisen. Het idee om jezelf nu op je tandvlees te zetten, met het vooruitzicht om vanaf je 40ste dat ook zo voor de rest van je leven te moeten doen (maar met gigantisch veel vrije tijd), klinkt imo niet aantrekkelijk.

Klinkt cru, maar je gaat een manier moeten vinden om 2 x 40 uur extra vrije tijd op te vullen, met zo min mogelijk extra kosten want je gezinsbudget is beperkt tot 2k per maand.

Ik heb zo eerder het idee dat 4k/maand nodig is om een levensstijl te kunnen aanhouden die wij 'middenklasse' kunnen noemen. En dat is ook zo hoe de meeste Vlamingen er waarschijnlijk wel over zullen denken, aangezien we allemaal wel eerder rond 50-60 denken aan ons pensioen pakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe kan extra geld je nu niets doen als je met 2 40’ers maar 2k/maand hebt om rond te komen? Dat is uiteindelijk maar 500€ extra boven het minimum pensioen dat de regering aan het bespreken is. En je kinderen zullen later ook niet moeten rekenen op een financiële stimulus voor een nieuwe wagen of een trouwfeest, want mama en papa zijn broke.
Voor ons kind beleggen wij 100e de maand samen met de grootouders dus die heeft met wat geluk op haar 25ste 100k zonder extra schenkingen.

Dat is ook mijn bedenking bij dat systeem, waarom zo snel mogelijk op pensioen willen of nu een sobere levensstijl aanhangen om een paar jaar vroeger te kunnen stoppen. Ik doe mijn werk doorgaans graag en zie geen enkele reden waarom ik vroeger op pensioen zou moeten gaan, ik kan mij in mijn vrije tijd ook niet zo goed bezig houden. Af en toe een paar weken verlof per jaar is voldoende, maar bijv. volgende week al pensioen gaan vind ik een ronduit deprimerende gedachte (ongeacht wel cash buffers je hebt).
Ik geef mijn geld bijv. ook liever uit aan reizen tussen mijn 25-50 jaar, dan alles op te sparen voor erna.

En met FIRE and YNAB heb ik ook de indruk dat er veel focus gaat naar minor kosten. Het is goed om een totaaloverzicht te hebben van alles (ik doe dit zelf in excel ook heel gedetailleerd), maar 90% van de focus zou moeten gaan naar je top 3 inkomstenbronnen en je top 3 kosten en dan zien hoe je dit kan verbeteren.
In ons geval vind ik dat echt niet sober. Menig alleenstaande zou moorden voor het budget dat wij nog kunnen uitgeven. Wij zijn in de afgelopen jaren evenzeer naar Thailand en Portugal geweest bijvoorbeeld. Met een ticket van een paar honderd euro kan je daar rondreizen met wat het je anders thuis kost om te leven. Als we later echt nood blijken te hebben aan een luxereis dan zullen we er wel extra voor werken. Kleiner gaan wonen als de kinderen het huis uit zijn is ook mogelijk. Al dat gespaard geld komt dan ook mee in de FIRE.

27 jaar eerder zorgeloos zijn en financieel onafhankelijk is niet een paar jaar :oink:

Ik heb ook de indruk dat de meesten veel te nipt werken met hun FIRE-instelling. Eens je stopt met werken, kan je ook niet echt meer terug he...
Als ik mijn situatie vergelijk met bvb @Vierkant, dan sta ik er een stuk beter voor, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om binnen een paar jaar te stoppen met werken. Ik reken er wel op om binnen een 15-20 jaar misschien te stoppen, maar tegen dan is het kapitaal al op een heel ander niveau...
Ik snap niet dat mensen het als een ultimatum zien terwijl letterlijk elke post gaat over de eerste twee letters van FIRE. Voor hetzelfde geld werken wij nog 5 jaar en is onze lean-FIRE een fat-FIRE van een miljoen. Chapeau trouwens met het hebben van een heel ander niveau, ik gun het iedereen.
 
Voor ons kind beleggen wij 100e de maand samen met de grootouders dus die heeft met wat geluk op haar 25ste 100k zonder extra schenkingen.


In ons geval vind ik dat echt niet sober. Menig alleenstaande zou moorden voor het budget dat wij nog kunnen uitgeven. Wij zijn in de afgelopen jaren evenzeer naar Thailand en Portugal geweest bijvoorbeeld. Met een ticket van een paar honderd euro kan je daar rondreizen met wat het je anders thuis kost om te leven. Als we later echt nood blijken te hebben aan een luxereis dan zullen we er wel extra voor werken. Kleiner gaan wonen als de kinderen het huis uit zijn is ook mogelijk. Al dat gespaard geld komt dan ook mee in de FIRE.

27 jaar eerder zorgeloos zijn en financieel onafhankelijk is niet een paar jaar :oink:


Ik snap niet dat mensen het als een ultimatum zien terwijl letterlijk elke post gaat over de eerste twee letters van FIRE. Voor hetzelfde geld werken wij nog 5 jaar en is onze lean-FIRE een fat-FIRE van een miljoen. Chapeau trouwens met het hebben van een heel ander niveau, ik gun het iedereen.
Ja, het FI stuk is natuurlijk belangrijk, want dat opent deuren. Ik vind trouwens aan jouw uitgavenpatroon te zien ook niet dat jij nu zo beperkt moet leven ofzo.

Maar onze situatie is ongeveer het dubbel qua netto-gezinsinkomsten, een hoop meegekregen van thuis om te bouwen (al resulteert dat vooral in een duurder huis, niet in meer vermogen om te beleggen) en ooit staat er nog een serieuze erfenis te wachten. Maar de moment dat ik stop met werken, valt dat inkomen natuurlijk wel volledig weg en moet je al genoeg passief inkomen hebben om te blijven leven. Die 4% op 600k€ is in principe genoeg om van te leven (als uw lening al is afbetaald), maar je wil ook een meer gespreide belegging (vastgoed bvb) en dat kost sowieso al zodanig veel dat het wel aan uw mogelijkheden vreet.
 
Terug
Bovenaan