>>> FAQ <<< beeld & geluid (tv, speakers, headsets)

Is er iemand weet hoe je een soundbar best configureerd in de PS5?
Op soundbar zetten zou hier genoeg moeten zijn.
Ik kan die alleen op PCM gebruiken want anders is de delay echt niet om aan te zien (spreek over ruim 0,5s).
De PS5 is verbonden met de TV (Samsung 75Q80T), die is met HDMI 2 (eARC) verbonden met een Samsung HW-Q80 soundbar (dolby atmos geval), maar krijg daar niets anders uit dan stereo.
In het geval van eARC zou er lossless atmos moeten doorgestuurd worden.
Idealiter ga je van ps5 naar de soundbar en van de soundbar naar de TV, in de veronderstelling dat de soundbar de video van de HDMI gewoon doorstroomt naar de TV, dan heb je normaliter geen delay.

Andersom zou de TV de audio van de HDMI kunnen doorstromen naar de sound bar, wanneer je de ps5 op de TV hebt geschakeld. Hier kunnen eventueel settings voor zijn op de TV zelf die voor de vertraging en omvorming naar stereo zorgen.

Wel met (te) diepe bas, maar dat kan niet de bedoeling zijn.
Kan deels van de omvorming van de TV zijn, maar kan ook zijn dat de soundbar verkeerd interpreteert welke bassen wel of niet naar de subwoofer gaan. Hier zit vaak het probleem bij de sounbars, maar als het wel werkt met een >=5.1 mix, dan ligt het wellicht aan de signaalomvorming.

Ik stel deze vraag omdat we de hele woonkamer aan het aanpakken zijn (eens de dingen geleverd worden natuurlijk, ook 6+ maanden wachten op ne stomme salon) en ik precies beter voor 2 deftige stereospeakers kan gaan zodat er niets meer onder de TV ligt...
Ik prefereer stereospeakers boven soundbars, maar dat is soms moeilijker voor digitbeten of niet technisch aangelegde mensen. Vaak zelfs geen subwoofer nodig bij stevige stereo speakers, tenzij je graag meetrilt bij blockbusters of into electronische bass music bent etc.
 
Ik prefereer stereospeakers boven soundbars, maar dat is soms moeilijker voor digitbeten of niet technisch aangelegde mensen. Vaak zelfs geen subwoofer nodig bij stevige stereo speakers, tenzij je graag meetrilt bij blockbusters of into electronische bass music bent etc.

Die soundbar heb ik gekozen omdat dat wel heel makkelijk was. De PS5 op soundbar zetten helpt ook niet echt. Laat hem wel op stereo staan...

Probleem met stereo speakers is dat je ook een versterker moet hebben, je hebt echter niet veel voor 1000 euro wat toch wel het max budget is dat ik mag uitgeven van de vriendin. Heb wel eens speakers gezien waar de versterker inzat (ook met HDMI en ARC), maar ken het merk nietmeer. Weet ook niet of dat wat deftig is.
 
absoluut, ik zou niet twijfelen en beginnen met dit:

en twee toren speakers:


mits wat solden of binnenkort de Black Friday shit kan je er voor 1000 euro zeker geraken.
damn, doet me denken dat ik mijn AVR moet upgraden om gebruik te kunnen maken van VRR en 120fps. Zal een Denon worden ipv Onkyo vanwege de betere auto room Cali.

EDIT: deze dus https://www.whathifi.com/reviews/denon-avc-x3700h maar die is niet goedkoop en bijna nergens beschikbaar. De oude versterker zou ik nog voor 400 kunnen verkopen, maar dan komt het nog op 800 euro extra bijleggen, mn klak
 
Laatst bewerkt:
absoluut, ik zou niet twijfelen en beginnen met dit:

en twee toren speakers:


mits wat solden of binnenkort de Black Friday shit kan je er voor 1000 euro zeker geraken.
damn, doet me denken dat ik mijn AVR moet upgraden om gebruik te kunnen maken van VRR en 120fps. Zal een Denon worden ipv Onkyo vanwege de betere auto room Cali.

Zoiets zou ik nog zien zitten. Hoe verhoudt zich dat tot weergave met een HW-Q80 soundbar? Volume qua bas zal ik allicht moeten inboeten, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Hiermee kan ik PS5, XSX en Telenet decoder met de reciever verbinden en dan naar de TV op de HDMI 2.1 ingang? Of de eARC?
Gebruik geen 120fps op dit moment, dus dat is niet zo belangrijk. Wil gewoon geen audio delay.
 
Zoiets zou ik nog zien zitten. Hoe verhoudt zich dat tot weergave met een HW-Q80 soundbar? Volume qua bas zal ik allicht moeten inboeten, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Voor veel toepassingen gaat dat echt beter worden, je gaat misschien wat definitie missen in de lage tonen.
Hiermee kan ik PS5, XSX en Telenet decoder met de reciever verbinden en dan naar de TV op de HDMI 2.1 ingang? Of de eARC?
beide zijn nu een degelijke optie als uw TV en AVR eARC ondersteund. ARC is niet te vertrouwen.
Gebruik geen 120fps op dit moment, dus dat is niet zo belangrijk.
als je toch 120fps wilt, dan rechtstreeks op TV aansluiten en via eARC naar AVR.
Wil gewoon geen audio delay.
Dan moet je in principe bij uw soundbar blijven, geen enkel modern product zou een merkbare Delay mogen hebben. Check zeker de settings, ook voor lip sync en andere geavanceerde audio settings. Probeer ook eens zonder subwoofer, als die draadloos is, zijn er misschien syncing issues met de subwoofer.
 
Dan moet je in principe bij uw soundbar blijven, geen enkel modern product zou een merkbare Delay mogen hebben. Check zeker de settings, ook voor lip sync en andere geavanceerde audio settings. Probeer ook eens zonder subwoofer, als die draadloos is, zijn er misschien syncing issues met de subwoofer.

Mijn vriendin wil een cleane look in de woonkamer, nu staat er een soundbar, XSX, PS5 ed en de bedoeling is om onder de TV niets meer te hebben. De nieuwe oplossing mag dus zeker geen audio delay hebben. Als er te weinig bass in zit kan ik nog altijd een sub aanschaffen denk ik, maar nu is de bass veel te uitgesproken. Zelfs op de minimum stand is dat nog teveel soms.

Zonder geluidsoplossing gaat niet, want ik krijg hoofdpijn van te schelle luidsprekers zoals er in een TV zitten. Ook om te gamen is dat 2x niks dus.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin wil een cleane look in de woonkamer, nu staat er een soundbar, XSX, PS5 ed en de bedoeling is om onder de TV niets meer te hebben. De nieuwe oplossing mag dus zeker geen audio delay hebben. Als er te weinig bass in zit kan ik nog altijd een sub aanschaffen denk ik, maar nu is de bass veel te uitgesproken. Zelfs op de minimum stand is dat nog teveel soms.
Als de bass overaanwezig is, is iets dat meestal door plaatsing komt.
Staat ie in de hoek?
 
Als de bass overaanwezig is, is iets dat meestal door plaatsing komt.
Staat ie in de hoek?

Yep, omdat die anders in het zicht staat. Maar op de zitpositie is dat redelijk te pruimen. Echter aan de tafel waar het huiswerk gemaakt wordt iets verder is het heel heavy. En zo zijn er nog 'spots' die heel heavy zijn qua bass maar waar we niet zitten.
 
Yep, omdat die anders in het zicht staat. Maar op de zitpositie is dat redelijk te pruimen. Echter aan de tafel waar het huiswerk gemaakt wordt iets verder is het heel heavy. En zo zijn er nog 'spots' die heel heavy zijn qua bass maar waar we niet zitten.
das normaal, op de MLP (main listening position) moet het afgelikt klinken, maar alle andere plaatsen kan je niet in toom houden.
Hier hetzelfde, als ik aan de tafel zit worden mijn oren dichtgeduwd door de 'room gain'. Twee kamers verder zelfs, is er plots luidere bass.
 
Ben er dus uit mede dankzij @NDEFCB, het wordt een Denon AVR-S960H (reeds besteld wegens tekorten, moet hem nog gaan afhalen) icm Dali oberon 7 speakers om te beginnen. Kan zijn als ik de bass echt mis dat er een SVS SUB bijkomt, maar dat moet ik thuis luisteren eens alles ingericht is.

Heb ook nog de Klipsch RP-6000f beluisterd (niet back to back jammer genoeg) en die klonken ook wel heel goed. Echter is mijn vriendin geen fan van het design (ik wel), zijn ze wat diep en moeten ze verder van de muur staan. Dat maakt dat onze 2de zetel niet goed te gebruiken is om TV te kijken. Dus dat gaan we niet doen.
 
Ik ben op zoek naar een monitor voor in mijn bureau = kleine man cave.
Het aanbod qua HDMI 2.1-schermen lijkt me erg klein te zijn, met prijzen rond de 800 à 900 euro.

Om van 4K aan hogere refresh rates te kunnen profiteren is het wel nodig, of zie ik iets over het hoofd?
Waarop gamen jullie op de PS5? Een (kleinere) tv zou ook kunnen, maar liever een monitor die ik ook aan mijn pc kan hangen tijdens het werk.
 
Ik ben op zoek naar een monitor voor in mijn bureau = kleine man cave.
Het aanbod qua HDMI 2.1-schermen lijkt me erg klein te zijn, met prijzen rond de 800 à 900 euro.

Om van 4K aan hogere refresh rates te kunnen profiteren is het wel nodig, of zie ik iets over het hoofd?
Waarop gamen jullie op de PS5? Een (kleinere) tv zou ook kunnen, maar liever een monitor die ik ook aan mijn pc kan hangen tijdens het werk.
Voor dingen als 4K, 120FPS, VRR en eARC heb je inderdaad HDMI 2.1 nodig dacht ik. Hou er ook wel rekening mee dat de PS5 geen 1440p ondersteunt voor monitors als ik me niet vergis.

Monitors zijn natuurlijk vooral gemaakt voor computers, en voor consoles ben je beter af met een TV als je wilt genieten van dingen als VRR, HDR etc. De vraag is natuurlijk wat je allemaal wilt en wat je budget is. Volstaat 4K 60FPS of wil je ook HDR, 120FPS, enz?
 
Voor dingen als 4K, 120FPS, VRR en eARC heb je inderdaad HDMI 2.1 nodig dacht ik. Hou er ook wel rekening mee dat de PS5 geen 1440p ondersteunt voor monitors als ik me niet vergis.

Monitors zijn natuurlijk vooral gemaakt voor computers, en voor consoles ben je beter af met een TV als je wilt genieten van dingen als VRR, HDR etc. De vraag is natuurlijk wat je allemaal wilt en wat je budget is. Volstaat 4K 60FPS of wil je ook HDR, 120FPS, enz?
Bedankt voor je antwoord. Ben me er zeer van bewust dat een tv beter is, maar omdat ik niet groter wil gaan als 34", en het ook als tweede pc-scherm wil kunnen gebruiken, was dat niet mijn eerste keuze.

Ik wil vooral de PS5 ten volle benutten.
 
Bedankt voor je antwoord. Ben me er zeer van bewust dat een tv beter is, maar omdat ik niet groter wil gaan als 34", en het ook als tweede pc-scherm wil kunnen gebruiken, was dat niet mijn eerste keuze.

Ik wil vooral de PS5 ten volle benutten.
Monitors die de PS5 ten volle benutten zijn inderdaad schaars en duur. Momenteel ook nog geen games die de capaciteiten van de console volledig benutten. Hier staat een Samsung Q90t en 'grafische' games zijn hier echt prachtig, maar Warzone en online sport games speel ik nog steeds liever/beter op mijn 24inch full HD 75Hz monitor.

Ik zou nog even wachten met een 4k 120Hz HDMI 2.1 monitor.
 
Mijn werk monitor is 32" 4k@60Hz met een soort van HDR. Toch een betere keuze dan.
Voor PS5 dan, ik gebruik die van mij ook voor pc gaming dus komt de 144Hz op 1440p wel van pas ;)

Btw, het is de LG 27GL850, 1 van de betere monitoren in zijn prijsklasse.
Ik wacht nog steeds tot er een 32" 4K 144Hz met degelijke HDR en HDMI 2.1 uitkomt.
 
Terug
Bovenaan