ÉÉN Factcheckers

Hier in de gemeente zijn er controles hierop, waardoor de cafés zelf ook beter controleren (de helft van de cafés is ook eigendom van politici...)
Nu, de wereld is wel veranderd sinds ik 16 was, maar ik kon destijds ook gewoon eender wat in eender welke winkel gaan halen ze... Op een gegeven moment zijn er zo "tokens" voor sigarettenautomaten gekomen, die stonden gewoon op de toog of zelfs op de automaat...
 
Ik heb als kind (en dan echt als 10-jarig manneke) volgens mij ook al wel eens alchohol gekocht in de winkel, maar dat was dan eerder in de context van op zondagvoormiddag met het fietske naar de buurtwinkel 1km verder in het dorp om nog wat vergeten zaken voor het eten te halen "en breng anders ook een fleske wijn mee". In zo'n context zal een winkeluitbater (zeker als die u en uw ouders kent van ziens) ook wel er van uit gaan dat ge die niet stiekem zelf ergens gaat opzuipen.

Twee pubers die in een stedelijke omgeving een fles Jack Daniels komen kopen, daar zou élk mens zich toch serieus vragen bij moeten stellen en resoluut moeten weigeren.
 
Ben benieuwd naar hoe het zou gaan zonder mondmaskers op.
Vroeger moest ik alleszins veel vaker mijn pas tonen hoor :unsure:
 
In de Colruyt in de rij naast mij vorig jaar daadwerkelijk eens twee meisjes van -18 hun fles wodka weten afpakken.
Voor de rest heb ik ook niet de indruk dat men makkelijk een pas vraagt (was vroeger bij mijzelf ook niet het geval).

Als ik in NL ging winkelen (en ooit zelfs eens op een terrasje) is mij dat wel al gevraagd toen ik een jaar of 20-25 was. Daar hangt dat ook aan elke kassa een bordje met de waarschuwing dat ze niets verkopen aan minderjarigen.
 
Ik vraag me af hoe dit komt. Zou het niet kunnen zijn dat wij Vlamingen elkaar niet durven aanspreken op wangedrag (itt Nederlanders, Duitsers etc)?
 
Ik vraag me af hoe dit komt. Zou het niet kunnen zijn dat wij Vlamingen elkaar niet durven aanspreken op wangedrag (itt Nederlanders, Duitsers etc)?

Of dat vlamingen er op sommige vlakken de kantjes van af lopen in hun cultureel dna hebben zitten? Allee, tis maar alcohol, we zijn toch allemaal jong geweest. Dat soort dingen.
 
Ik heb als kind (en dan echt als 10-jarig manneke) volgens mij ook al wel eens alchohol gekocht in de winkel, maar dat was dan eerder in de context van op zondagvoormiddag met het fietske naar de buurtwinkel 1km verder in het dorp om nog wat vergeten zaken voor het eten te halen "en breng anders ook een fleske wijn mee". In zo'n context zal een winkeluitbater (zeker als die u en uw ouders kent van ziens) ook wel er van uit gaan dat ge die niet stiekem zelf ergens gaat opzuipen.

Twee pubers die in een stedelijke omgeving een fles Jack Daniels komen kopen, daar zou élk mens zich toch serieus vragen bij moeten stellen en resoluut moeten weigeren.
Goja het is ook hoe we zelf opgroeien he.

Nog niet zo erg lang geleden was dat allemaal normaal. Shotjes, flugel enz

En ik ging eig vrij weinig weg in het middelbaar.
Zwembadfeestjes, gentse feesten ging altijd gepaard met een filliers en noem maar op.

Dat speelt ook mee denk ik.je ziet dan 2 15 jarige meisjes en die kopen Jack Daniels. Je kan denken van oei deze jongeren moeten beschermd worden, maar iemand die zelf jong is zal mss al denken 'ah zie ze gaan naar een feestje vnvnd' en het laten 'sliden'.

In supermarkten heb je dan nog eens jobstudenten die gwn geen pas durven vragen. Ja ik weet dat is stom, maar velen durven amper vragen aan mensen om hun zak eens open te doen. Veel jongeren zien zo een vraag al als een beschuldiging.

Wat ik dan veel erger vind is mensen die je gwn de hele dag door ziet. Ze komen hele tijd pinten halen en lopen gwn dronken door de winkel en dat de hele dag, iedere dag... Mss moeten we die wat meer gaan afremmen.
 
De alcohol test was gefilmd in Leuven. In bijna alle nachtwinkels ben ik ook geweest vroeger toen ik nog middelbare student was. Toen ook was er bijna geen controle op aankoop van alcohol. Iedereen wist toen dat je naar een nachtwinkel moest gaan om eraan te geraken... :)
 
Dat lijkt me eigenlijk wel tof zo werken als helderziende van thuis uit. Ik denk niet dat ik het er zwaar mee zou hebben. Zou ik dat ook eens proberen?
 
Vraag die ik nog had na de aflevering: zijn er nu stappen gezet naar de telefoonnummers die ze gebruiken maar wettelijk gezien niet mogen.
 
Vraag die ik nog had na de aflevering: zijn er nu stappen gezet naar de telefoonnummers die ze gebruiken maar wettelijk gezien niet mogen.
Dat kwam alleszins niet aan bod. Met de confrontatie van de andere partij die zaken doet die niet zo correct (of zelfs illegaal) zijn, houden ze zich in het programma meestal niet bezig heb ik de indruk, ze focussen zich puur op het checken of het feit wel of niet klopt.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de uitzending en daaruit volgende aandacht er voor kan zorgen dat zulke sectoren extra in de gaten zullen worden gehouden door de nodige instanties.
 
Dat kwam alleszins niet aan bod. Met de confrontatie van de andere partij die zaken doet die niet zo correct (of zelfs illegaal) zijn, houden ze zich in het programma meestal niet bezig heb ik de indruk, ze focussen zich puur op het checken of het feit wel of niet klopt.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de uitzending en daaruit volgende aandacht er voor kan zorgen dat zulke sectoren extra in de gaten zullen worden gehouden door de nodige instanties.
Erg triest om op de kap van andere mensen hun miserie je geld te verdienen. Hopelijk wordt dit ASAP aangepakt. De mensen die daar naar bellen zitten echt dieper dan diep. (had ik het gevoel) Waarom zou je überhaupt naar dergelijke Astro lijn bellen i.p.v. professionele hulp te zoeken? Is het echt alleen omdat het zo laagdrempelig is? Zoals Britt aangaf zouden ze toch perfect naar Tele Onthaal kunnen bellen? Ik begrijp het echt niet.
 
Erg triest om op de kap van andere mensen hun miserie je geld te verdienen. Hopelijk wordt dit ASAP aangepakt. De mensen die daar naar bellen zitten echt dieper dan diep. (had ik het gevoel) Waarom zou je überhaupt naar dergelijke Astro lijn bellen i.p.v. professionele hulp te zoeken? Is het echt alleen omdat het zo laagdrempelig is? Zoals Britt aangaf zouden ze toch perfect naar Tele Onthaal kunnen bellen? Ik begrijp het echt niet.

Ik denk dat de grens tussen Astrolijnen vs Teleonthaal ligt bij het wel of niet durven/kunnen toegeven aan uzelf dat ge ergens mee zit?

"mijn man bedriegt mij maar ik hoop dat hij nog van me houdt en alles goed komt want het is zo'n lieve!" vs "mijn man bedriegt mij, ik vind het zo moeilijk om de nodige stappen te zetten mijn leven over een andere boeg te gooien en voel me hier echt slecht door"
 
Je kan alleen maar hopen dat zo'n bellers iemand treffen die empathisch genoeg is om hun verhaal te aanhoren en geen idiote adviezen te geven...
 
Ik vind het ook wel jammer dat er niet, zoals bij BOOS, verder wordt ingegaan op zoiets als die astrolijnen. Zeker nu blijkt dat het ook niet helemaal wettig is wat ze doen. Dat telefoongesprek met de verantwoordelijke van die astrolijn was bijvoorbeeld wel erg braaf.
Maar soit, dat is misschien inderdaad niet het doel van Factcheckers.
 
Terug
Bovenaan