ÉÉN Factcheckers

515

Well-known member
FactCheckers is een Vlaams consumentenprogramma dat sinds 2019 wordt uitgezonden op de publieke zender Eén. Het programma wordt gepresenteerd door Jan Van Looveren, Britt Van Marsenille en Thomas Vanderveken.
 
Dat die hotels hun lakens niet verversen had ik misschien bij eentje verwacht ofzo. Maar dit was wel veel. En die WC's en bekers :puke:
Bij hun onderzoek met de "verloren portefeuilles" noemde ze wel de politiezones en nu geen namen gehoord van hotels. (Waarna enkele politiezones wel gereageerd hebben).
Hun zaak moet er niet aan kapot gaan maar nu is het makkelijk om er niets aan te doen ook.
 
Aangezien ik zelf in de hotelsector (grote internationale keten) gewerkt heb, vond ik het ook wel een boeiend en verrassend item.
Ik weet dat er bij ons destijds toch wel de nodige checklists moesten afgewerkt worden en men daar ook wel strikt op was, of dat daarom garandeert dat alles ook perfect in orde was, durf ik nu ook niet zeggen. Ik denk dat bij internationale hotelketens dat ook strikter opgevolgd zal worden omdat ge daar wereldwijd met bepaalde standaarden zit enz en zulke ketens ook van bovenhand mysterie visits krijgen enz.

De situatie die men deed kwam natuurlijk ook niet altijd heel natuurlijk over. Iemand die in z'n eentje een kamer huurt die gaat niet twéé bedden beslapen en het vervolgens laten lijken alsof het tweede bed niet volledig beslapen was. Als één bed er duidelijk beslapen uitziet, en het bij het ander lijkt alsof er enkel OP (maar niet IN) het bed gezeten/gelegen werd, dan kan ik ergens nog snappen dat men dat tweede bed niet volledig opnieuw ververst en er van uit gaat dat er ook gewoon niet in geslapen werd. Een bekertje "gebruiken" en vervolgens terug de plastic verpakking er over doen, is iets dat hotelgasten normaal ook niet zullen doen lijkt me. Zaken zoals een wc-bril die nog niet eens werd afgeveegd, daar zijn natuurlijk echt geen excuses voor.

Dat er nu geen namen van hotels vernoemd worden maar bij dat item destijds wel politiezones genoemd worden, zal wellicht te maken hebben met het feit dat er bij het ene commerciële gevolgen zouden zijn en bij het andere niet.
 
Sommige stukken vond ik overdreven (afstandsbediening niet gekuist bvb, who cares...) Maar lakens en wc...

Het item over rijbewijzen was ook wel pijnlijk. Zelf een oefenexamen gedaan en had gelukkig wel 47/50
 
Weet iemand welk all you can eat restaurant dat was?

Wereldkeuken in Genk:

Al hebt ge in de regio nog wel betere opties met Wok Dynasty in Hasselt (die hebben ook meerdere filialen in Vlaanderen).
Ook daar hebt ge een ruim aanbod met bv oesters enz, maar meer fastfoodachtige zaken zoals pizza gaat ge daar niet tegenkomen denk ik. Qua kwaliteit wel iets verfijnder dan andere all-you-can-eat wokrestaurants die ik al bezocht(al blijft het all-you-can-eat kwaliteit natuurlijk), zo kunt ge uw vlees ook laten grillen op The Green Egg enz.

Ben er nu wel niet meer geweest sinds corona dus ik weet niet hoe zo'n concept tegenwoordig in z'n werk gaat, maar gisteren bij het zien van de aflevering besloten m'n vriendin en ik er binnenkort alleszins nog eens langs te gaan :p

Persoonlijk eerder liefhebber van restaurants waar ge gewoon in verschillende rondes gerechtjes kunt bestellen die aan tafel gebracht worden.
 
Laatst bewerkt:
Was het niet in Gent? daar heb je ook een wereldkeuken en wok dynasty.
Die rijbewijzen dinges was ook in Gent/Zwijnaarde. Was vlak bij mij werk.
 
Was het niet in Gent? daar heb je ook een wereldkeuken en wok dynasty.
Die rijbewijzen dinges was ook in Gent/Zwijnaarde. Was vlak bij mij werk.

Het telefoonnummer dat in het groot op de gevel van het restaurant prijkte, begon met 089, vandaar dat ik zag dat het die in Genk was ;)
 
Het item over rijbewijzen was ook wel pijnlijk. Zelf een oefenexamen gedaan en had gelukkig wel 47/50
Ik vraag mij dan onder andere af hoe ze die selectie gedaan hebben van de 100 personen die daaraan meegedaan hebben?
Ik heb al geregeld zo een oefenexamens gedaan en zit altijd tussen de 46/50 en de 50/50.
(Ondertussen al 20 jaar mijn rijbewijs)
 
Dat er nu geen namen van hotels vernoemd worden maar bij dat item destijds wel politiezones genoemd worden, zal wellicht te maken hebben met het feit dat er bij het ene commerciële gevolgen zouden zijn en bij het andere niet.

Ja dat zal het wel zijn, maar de politie, overheid, mag dan wel benoemd worden/geconfronteerd worden.
Hier had ik ook graag gezien dat ze de hotels, desnoods anoniem gemaakt, confronteerde en we zo toch nog een uitleg kregen (of dat ze zeiden nog terug te komen om te zien of ze het aanpassen of niet).
 
Ja dat zal het wel zijn, maar de politie, overheid, mag dan wel benoemd worden/geconfronteerd worden.
Hier had ik ook graag gezien dat ze de hotels, desnoods anoniem gemaakt, confronteerde en we zo toch nog een uitleg kregen (of dat ze zeiden nog terug te komen om te zien of ze het aanpassen of niet).
Ja, ik vond het ook gek dat ze op zijn minst de klantendienst/manager van die hotels niet eens anoniem aan de telefoon halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Verbaasde me totaal niet en zeker niet bij die nachtwinkels, die zijn gewoon blij dat ze een centje verdienen.
 
Ik had eigenlijk toch wel verwacht dat er meer op leeftijd zou gecontroleerd worden bij verkoop van alcohol.
Ijdele hoop hoor. De controle daarop was en is gewoon quasi nihil.
Af en toe heb je een ijverige kassierster of nachtwinkel uitbater. Maar velen trekken zich geen zak aan van de leeftijd.
In ons dorp in de nachtwinkel gaan jongeren gewoon om bier, doen er zelfs niet flauw over dat ze geen 16 zijn. Nu goed er is wel een verschil tussen 13 jaar of 15 jaar natuurlijk.
 
Ik had eigenlijk toch wel verwacht dat er meer op leeftijd zou gecontroleerd worden bij verkoop van alcohol.

Ik was ook wel verrast door de uitslag, zeker in de supermarkten.

Dat er eens een pintje verkocht wordt aan een 15-jarige, "ok" nog. Maar dat 14-15jarigen zwaardere bieren en zelfs een fles Jack Daniels meekrijgen? :wtf:

Die laatste test had ik nu eigenlijk ook wel eens in de supermarkten willen zien gebeuren.
 
Als supermarkt medewerker kan ik wel zeggen dat er amper controle is bij ons. Sporadisch durven collega’s het eens vragen bij een twijfel geval. Nu bij ons passeert er wel niet zoveel jeugd tov bv een klein filiaal van een carrefour/delhaize ofzo in hartje antwerpen of andere grootstad
 
Ijdele hoop hoor. De controle daarop was en is gewoon quasi nihil.
Af en toe heb je een ijverige kassierster of nachtwinkel uitbater. Maar velen trekken zich geen zak aan van de leeftijd.
In ons dorp in de nachtwinkel gaan jongeren gewoon om bier, doen er zelfs niet flauw over dat ze geen 16 zijn. Nu goed er is wel een verschil tussen 13 jaar of 15 jaar natuurlijk.
Die meisjes zagen er ouder uit maar die 2 jongens konden perfect voor 13 jarigen doorgaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan