ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Een nieuwe interessant alternatief voor VWCE is SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (ticker: SPYI, ISIN: IE00B3YLTY66). TER is gedaald van 0,40% naar 0,17%. Niet in België geregistreerd, dus 0,12% TOB. Het is kapitaliserend en geregistreerd in Ierland. Zelfde scope als VWCE + ook small caps.
Deze begint precies wel aan populariteit te winnen als ik deze opzoek.
En ik zit inderdaad niet meer met dat gedoe dat ik bij de VWCE nog altijd de IUSN 'moet' aanschaffen.

Nu nog hopen dat Degiro deze in de nieuwe kernselectie opneemt :)
 
Ik wil ook een eft tracker volgen.
Ik hoor veel goed over vanguard tracker of een s&p500 tracker.
Echter vd vanguard.. welke moet ik daar exact selecteren ?
Eam is de amsterdamse beurs nietwaar?
Wat is het verschil tss de vanguard trackers en wat is voor mij de meest profijtige tracker gebruik makend v degiro app.
 
Ik wil ook een eft tracker volgen.
Ik hoor veel goed over vanguard tracker of een s&p500 tracker.
Echter vd vanguard.. welke moet ik daar exact selecteren ?
Eam is de amsterdamse beurs nietwaar?
Wat is het verschil tss de vanguard trackers en wat is voor mij de meest profijtige tracker gebruik makend v degiro app.

Vanguard is 1 van de grootste aanbieders, zoals je bv. ook BlackRock (ishares) hebt.

Dat staat los van welke tracker je wil kopen, elke grote aanbieder heeft wel een S&P500 tracker, een all world tracker,...
 
Ik ben niet op het juiste moment begonnen, maar ik blijf in het rood staan :p
Hopelijk keert het ooit een keertje
IE00BKM4GZ66 (EMIM)
IE00B4L5Y983 (IWDA)
beide om -3,5%

IE00B3WJKG14 (S&P500 Tech Sector)
-4,99%
 
Ik ben niet op het juiste moment begonnen, maar ik blijf in het rood staan :p
Hopelijk keert het ooit een keertje
IE00BKM4GZ66 (EMIM)
IE00B4L5Y983 (IWDA)
beide om -3,5%

IE00B3WJKG14 (S&P500 Tech Sector)
-4,99%

1 "normaal" of gemiddeld jaar en die komen wel in het groen. Lange termijn komt dat wel goed ;)

Zelfde situatie hier met veel van mijn ETF aankopen in 2021 en een deel van 2022...
 
Die problemen met de banken/rentestijgingen zetten neerwaartse druk op de prijs op de korte termijn, als we nu eens een jaar geen rentestijgingen meer zouden hebben zullen we wel weer in het groen staan normaal gezien.
 
Die problemen met de banken/rentestijgingen zetten neerwaartse druk op de prijs op de korte termijn, als we nu eens een jaar geen rentestijgingen meer zouden hebben zullen we wel weer in het groen staan normaal gezien.
Historisch gezien is dit gewoon onjuist*. Bericht van 3 januari 2001:

Taking Wall Street by surprise, the Federal Reserve has slashed short-term interest rates, sending signals that it is concerned about the health of the economy and is on guard to prevent a recession.

The central bank lowered the fed funds rate, the rate banks use for overnight loans, to 6 percent from 6.5 percent. The Fed cut the discount rate, which it uses when it loans funds to banks, to 5.75 percent from 6 percent. The unusual move came almost four weeks before the Fed's next scheduled policy meeting, which is to take place Jan. 30-31.

Wat denk je? Euforie alom? Beurzen hoger?
De Nasdaq noteerde op die dag aan 2617 punten en bereikte zijn dieptepunt ruim 21 maanden en vele renteverlagingen later op 7 oktober 2002, aan 1119 punten. De Nasdaq kwam toen overigens al van 5132 punten.

*History doesn't repeat itself, but it often rhymes.
 
Wachten tot wanneer er een nieuwe kernselectie komt bij Degiro. Wil de hogere TOB op VWCE namelijk vermijden, maar wil ook geen extra transactiekosten betalen.
 
Zijn er hier mensen die ipv de reguliere ETF equal weighted ETF’s hebben?

Nee, ooit wel eens naar gekeken maar afhankelijk van de periode (5-10-15 jaar) deed bv. een equal weighted S&P500 ETF het maar iets beter of iets slechter dan de gewone S&P500 ETF, met in verhouding nog wat meer volatiliteit tijdens crisisperiodes.

Ik snap het principe erachter en ik kan geloven dat je in bepaalde gevallen zo meer gewicht legt in bedrijven die nét de S&P500 binnen komen voor ze nog veel groter worden, maar aan de andere kant beleg je dan ook in verhouding meer in "middelmatige" bedrijven die groot genoeg zijn om in de index te zitten maar waar er totaal geen groei in zit. Dan volg ik liever de S&P500 met meer gewicht in tech.

Misschien heel simpel, maar voor mij leunt equal weighted ETF sterk aan bij "small caps ETFs". Historisch gezien doen die het als ik me niet vergis nog iets beter dan de gewone S&P500 maar ook niet zo overtuigend veel meer dat ik denk dat zo proberen te cherry-picken de manier is om op lange termijn veel geld te beleggen :thinking:
 
Iemand tips/guide/link om hiermee te beginnen?
Indien je onder de 20k zit en daar nog een hele tijd gaat blijven, account aanmaken bij Degiro en ETF's uit de kernselectie kopen (de codes kan je ergens in dit topic wel terugvinden, zoeken op VWCE of IWDA).

Indien er boven, account aanmaken bij IB/Lynx en diezelfde ETF's kopen.

Dat is zowat de rode draad qua advies.
 
Indien je onder de 20k zit en daar nog een hele tijd gaat blijven, account aanmaken bij Degiro en ETF's uit de kernselectie kopen (de codes kan je ergens in dit topic wel terugvinden, zoeken op VWCE of IWDA).

Indien er boven, account aanmaken bij IB/Lynx en diezelfde ETF's kopen.

Dat is zowat de rode draad qua advies.
En wat is je specifieke reden daarvoor?
Stel dat je nu onder de 20k zit maar na bv 2 jaar investeren er wel boven zit?
 
En wat is je specifieke reden daarvoor?
Stel dat je nu onder de 20k zit maar na bv 2 jaar investeren er wel boven zit?

Degiro valt onder het Duitse beleggerscompensatiestelsel, dat verlies van kapitaal door verlies aan assets (<> kapitaalsgarantie uiteraard) voor 90% beschermt met een maximum van 20k.
 
Ik ben lui en blijf gewoon bij Belfius
Wel voor het eerst sinds lang terug in het groen! Al zit ik nog in het rood als ik de kosten er af trek :p
 
Ik ben lui en blijf gewoon bij Belfius
Wel voor het eerst sinds lang terug in het groen! Al zit ik nog in het rood als ik de kosten er af trek :p
De drempel om aandelen te kopen is nu wel een pak kleiner geworden als je al bij Belfius zit hé. En ze zijn volgens mij niet duurder dan Saxo en Keytrade en zo.
Blijkbaar bieden ze nu ook VWCE aan op Re=bel. Dat is nieuw. En wel gemakkelijker dan IWDA en EMIM apart te kopen als je meer spreiding wilt tussen ontwikkelde en emerging markets. Maar ik dacht dat je daar meer TOB op betaalt dan op IWDA? Als ik op elke transactie 1% extra taks moet betalen (weet niet exact hoeveel) dan is IWDA toch nog steeds interessanter.
 
Indien je onder de 20k zit en daar nog een hele tijd gaat blijven, account aanmaken bij Degiro en ETF's uit de kernselectie kopen (de codes kan je ergens in dit topic wel terugvinden, zoeken op VWCE of IWDA).

Indien er boven, account aanmaken bij IB/Lynx en diezelfde ETF's kopen.

Dat is zowat de rode draad qua advies.

Ik heb mijn overgezet naar Keytrade, die betalen mij de transactiekosten terug.
Duurt wel een hele poos allemaal.

Ook rekeningen geopend bij keytrade en komt amper reactie op mails. Telefonisch geven ze toe dat ze daar enorm mee achterlopen.
 
De drempel om aandelen te kopen is nu wel een pak kleiner geworden als je al bij Belfius zit hé. En ze zijn volgens mij niet duurder dan Saxo en Keytrade en zo.
Blijkbaar bieden ze nu ook VWCE aan op Re=bel. Dat is nieuw. En wel gemakkelijker dan IWDA en EMIM apart te kopen als je meer spreiding wilt tussen ontwikkelde en emerging markets. Maar ik dacht dat je daar meer TOB op betaalt dan op IWDA? Als ik op elke transactie 1% extra taks moet betalen (weet niet exact hoeveel) dan is IWDA toch nog steeds interessanter.
Hoe verhoudt Bolero zich tegenover Belfius?

Ik koop nu voornamelijk IWDA, ik zie deze vaak samengaan met EMIM maar ik neem aan dat dit enkel is om meer spreiding te hebben.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan