ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Dat is 12 euro per jaar als je maandelijks aankoopt... bijna wat je bij een andere broker betaald voor 1 transactie.
Als je 100-200 euro per maand zou storten, komt dat op 1200-2400 per jaar. Als je dat in een keer stort bij bvb Bolero op Euronext, dan kom je al goedkoper uit. Indexbeleggen per jaar of per maand lijkt me op een termijn van 10-15 jaar niet zo heel veel verschil te gaan maken.
 
Als je 100-200 euro per maand zou storten, komt dat op 1200-2400 per jaar. Als je dat in een keer stort bij bvb Bolero op Euronext, dan kom je al goedkoper uit. Indexbeleggen per jaar of per maand lijkt me op een termijn van 10-15 jaar niet zo heel veel verschil te gaan maken.
Wat een vreemde vergelijking.
Als je dat in één keer stort bij DeGiro is het ook gewoon 1 euro he.
 
Dat is 12 euro per jaar als je maandelijks aankoopt... bijna wat je bij een andere broker betaald voor 1 transactie.

Wat een vreemde vergelijking.
Als je dat in één keer stort bij DeGiro is het ook gewoon 1 euro he.
Zoals al vele malen vermeld: je hebt geen best execution bij degiro.

Hoeveel je dus echt betaalt, weet je niet.

Als de kosten ontransparant en impliciet zijn , en het platform vooral gebruikt wordt door retailbeleggers, wat zegt uw intuïtie dan over de totale transactiekost?
Denk je dat die hoger of lager zal zijn? :)
 
Zoals al vele malen vermeld: je hebt geen best execution bij degiro.

Hoeveel je dus echt betaalt, weet je niet.

Als de kosten ontransparant en impliciet zijn , en het platform vooral gebruikt wordt door retailbeleggers, wat zegt uw intuïtie dan over de totale transactiekost?
Denk je dat die hoger of lager zal zijn? :)
Ik snap je punt en ga ook gewoon akkoord, maar het maakt echt geen fluit uit bij mijn use case IWDA. Paar honderd euro per maand. Enkele maanden geleden (half jaar ofzo) staat hier ook een testje van mij in deze thread.

Spread tussen bied en laat gewoon 1 of 2 cent en market order gewoon uitgevoerd aan laatprijs.
(en ja dat is maar één testje, maar ik ben al jaren bezig, en er is mij nog nooit iets vreemd opgevallen dat ik zou gekocht hebben aan een rare prijs)

Jij bent de koning van de zoekfunctie, je mag hem altijd terugzoeken.

YMMV bij andere (minder liquide) producten en hogere bedragen, maar voor die 6 stuks van IWDA elke maand zit je beter bij DeGiro (op vlak van transactiekosten) dan elders.
Wie weet lopen ze te frauderen en gaan ze over twee maanden op de fles, maar dat is een andere discussie.
 
Hoe staan jullie tegenover ETF's die dividenden uitkeren zoals 'iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Dist)'.

Ik weet dat hierop roerende voorheffing betaald moet worden maar heeft dat verder nog nadelen?
 
Hoe staan jullie tegenover ETF's die dividenden uitkeren zoals 'iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Dist)'.

Ik weet dat hierop roerende voorheffing betaald moet worden maar heeft dat verder nog nadelen?
Ik stel dezelfde vraag, maar dan voor de iShares Clean Energy, amper in acc te vinden, dus ja…
Buiten dat je de betaalde RV niet kan terugvorderen, zie ik geen verdere nadelen.

ps: ik geloof niet in de transitie naar ‘groene energie’, maar overheden pompen er massaal geld in.
 
Hoe staan jullie tegenover ETF's die dividenden uitkeren zoals 'iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Dist)'.

Ik weet dat hierop roerende voorheffing betaald moet worden maar heeft dat verder nog nadelen?

Een accumulerende heeft inderdaad het voordeel dat je geen roerende voorheffing betaalt op dividend. Aan de andere kant, het gaat over 1-2% dividend per jaar dus het verschil tussen Acc en Dist is uiteindelijk beperkt vergeleken met de koerswinst.
Samengestelde interest op X+1% tegenover X% scheelt op lange termijn natuurlijk wel, maar als je je dividend herbelegt samen met andere bedragen (enkel dividend beleggen zou qua kosten niet de moeite zijn) gaan beide niet ver uit elkaar liggen. Al is Acc natuurlijk efficiënter :)
 
Een accumulerende heeft inderdaad het voordeel dat je geen roerende voorheffing betaalt op dividend. Aan de andere kant, het gaat over 1-2% dividend per jaar dus het verschil tussen Acc en Dist is uiteindelijk beperkt vergeleken met de koerswinst.
Samengestelde interest op X+1% tegenover X% scheelt op lange termijn natuurlijk wel, maar als je je dividend herbelegt samen met andere bedragen (enkel dividend beleggen zou qua kosten niet de moeite zijn) gaan beide niet ver uit elkaar liggen. Al is Acc natuurlijk efficiënter :)
Ook vergeten velen bij de vergelijking dat je bij ACC dat je geen 30 procent dividend kwijt bent en ook geen kosten hebt om die dividend te herbeleggen. Het zijn misschien allemaal wel marginale winsten maar het zijn wel degelijk winsten. En er ook geen werk aan hebt. Eenmaal je aan grote bedragen zit komen die procenten natuurlijk wel aan merkbare bedragen.
 
Even een vraag omtrent welke broker te gebruiken ivm lange visie termijn.

Het idee is om elke maand +/-200euro te leggen in IWDA of een MSCI world. Echter had ik gehoopt op een manier dat ik dmv domicilie via een broker automatisch kan aankopen. Dit lijkt in de praktijk helaas moeilijk te vinden..

Degiro is sowieso het goedkoopst, maar die zijn toch al een paar keer slecht in het nieuws gekomen.. Echter als je de tarieven ziet van andere brokers is het verschil wel groot met degiro.

Welk advies van broker hebben jullie om het plan die ik heb uit te voeren?
 
Even een vraag omtrent welke broker te gebruiken ivm lange visie termijn.

Het idee is om elke maand +/-200euro te leggen in IWDA of een MSCI world. Echter had ik gehoopt op een manier dat ik dmv domicilie via een broker automatisch kan aankopen. Dit lijkt in de praktijk helaas moeilijk te vinden..

Degiro is sowieso het goedkoopst, maar die zijn toch al een paar keer slecht in het nieuws gekomen.. Echter als je de tarieven ziet van andere brokers is het verschil wel groot met degiro.

Welk advies van broker hebben jullie om het plan die ik heb uit te voeren?
Degiro.
 
Hier toch heel wat problemen met overboeking van Degiro naar Keytrade.

Denk dat ik nu al 6 weken bezig ben. Degiro reageerde nogal erg traag.
Dan moest ik van hen nog eens bevestigen welke ETF’s en hoeveelheden ik diende over te zetten. Mja het precieze aantal was ik al vergeten dus moest ik dat terug bij Keytrade vragen en dan weer terugspelen aan Degiro.
Nu toch van Degiro bevestiging dat ze het gaan overboeken als er voldoende liquide staat.
Ook een gemeenschappelijke rekening aan het proberen openen bij Keytrade. Ik had alles in orde gebracht, maar kreeg dan de vraag om een kopij van “een identiteitskaart” omdat die zou ontbreken.

Als 4-5 keer gemaild over wiens kaart dat zou gaan want het dossier was volledig, maar daar komt geen reactie op.

Vorige woensdag antwoordden ze dan dat ze het nog eens gingen doorsturen naar de juiste persoon maar natuurlijk nog steeds niets…

Beetje frustrerend.
 
Hier toch heel wat problemen met overboeking van Degiro naar Keytrade.

Denk dat ik nu al 6 weken bezig ben. Degiro reageerde nogal erg traag.
Dan moest ik van hen nog eens bevestigen welke ETF’s en hoeveelheden ik diende over te zetten. Mja het precieze aantal was ik al vergeten dus moest ik dat terug bij Keytrade vragen en dan weer terugspelen aan Degiro.
Nu toch van Degiro bevestiging dat ze het gaan overboeken als er voldoende liquide staat.
Ook een gemeenschappelijke rekening aan het proberen openen bij Keytrade. Ik had alles in orde gebracht, maar kreeg dan de vraag om een kopij van “een identiteitskaart” omdat die zou ontbreken.

Als 4-5 keer gemaild over wiens kaart dat zou gaan want het dossier was volledig, maar daar komt geen reactie op.

Vorige woensdag antwoordden ze dan dat ze het nog eens gingen doorsturen naar de juiste persoon maar natuurlijk nog steeds niets…

Beetje frustrerend.
Het alternatief is dan om alles te verkopen in Degiro, geld overschrijven naar Keytrade en daar terug inkopen ?
 
Bij degiro moet ik dan een aparte effectenrek openen ?
Bij het openen van een account maken zij een rekening voor je aan. Dat rekening nummer (Duits, moet je dus aangeven bij de NBB, net als je NL account van DeGiro), is dan gekoppeld aan je gewone bankrekening. Je stort dan gewoon over van je persoonlijke naar dat Duitse nummer.
 
Iemand die enig idee heeft hoe het nu eigenlijk met de TOB van 1,32% zit (VWCE)?
Bepaalde brokers hanteren de 1,32% terwijl Degiro bv nog steeds 0,22% hanteert.

Eventueel overschakelen naar IWDA + EMIM?
Dat maakt via de Kernselectie binnenkort dan weer dubbel betalen (elk 1€ transactiekosten), waarbij ik de EMIM dan al moet oppotten tot 100 à 200€ alvorens deze aan te kopen. Zelfde voor mijn kleinere positie in UISN (Small Caps)
Ik steek maandelijks 250€ in ETF's en 200€ in aandelen (aandelen koop ik niet altijd maandelijks).
 
Een nieuwe interessant alternatief voor VWCE is SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (ticker: SPYI, ISIN: IE00B3YLTY66). TER is gedaald van 0,40% naar 0,17%. Niet in België geregistreerd, dus 0,12% TOB. Het is kapitaliserend en geregistreerd in Ierland. Zelfde scope als VWCE + ook small caps.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan