ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

De drempel om aandelen te kopen is nu wel een pak kleiner geworden als je al bij Belfius zit hé. En ze zijn volgens mij niet duurder dan Saxo en Keytrade en zo.
Blijkbaar bieden ze nu ook VWCE aan op Re=bel. Dat is nieuw. En wel gemakkelijker dan IWDA en EMIM apart te kopen als je meer spreiding wilt tussen ontwikkelde en emerging markets. Maar ik dacht dat je daar meer TOB op betaalt dan op IWDA? Als ik op elke transactie 1% extra taks moet betalen (weet niet exact hoeveel) dan is IWDA toch nog steeds interessanter.
Ik let idd niet zo goed op die extra kosten :D
 
Ik let idd niet zo goed op die extra kosten :D
Ik toch wel, ik probeer altijd voor een deftig bedrag te kopen, niet maandelijks maar om de paar maanden, om zoveel mogelijk in schijven van 2500 euro te kopen. Dan blijven de transactiekosten beperkt. Stel dat je elke maand voor +- 300 euro koopt dan ga je in verhouding veel meer betalen. Maar TOB is een percentage dat je sowieso betaalt op uw transacties, dus daarvoor maakt het niet uit of ge voor 300 of voor 10000 euro koopt in één keer.

1.32% vs 0.12% TOB, dat is 1.2%, op 2500 euro is dat 30 euro transactiekosten MAAR die worden nog eens aangerekend bij verkoop, dus dat is in werkelijkheid 60 euro extra kosten. (op 10000 euro zou dat voor 240 euro extra kosten zijn)
 
Ik toch wel, ik probeer altijd voor een deftig bedrag te kopen, niet maandelijks maar om de paar maanden, om zoveel mogelijk in schijven van 2500 euro te kopen. Dan blijven de transactiekosten beperkt. Stel dat je elke maand voor +- 300 euro koopt dan ga je in verhouding veel meer betalen. Maar TOB is een percentage dat je sowieso betaalt op uw transacties, dus daarvoor maakt het niet uit of ge voor 300 of voor 10000 euro koopt in één keer.

1.32% vs 0.12% TOB, dat is 1.2%, op 2500 euro is dat 30 euro transactiekosten MAAR die worden nog eens aangerekend bij verkoop, dus dat is in werkelijkheid 60 euro extra kosten. (op 10000 euro zou dat voor 240 euro extra kosten zijn)
Maar het kan zijn dat je bij maandelijks kopen gewoon de kost al terugverdiend hebt tegen dat je uw paar maand bijeen hebt :p
Ik was ook eerst zo begonnen, maar dit jaar gewoon elke maand gedaan (nou ja nu terug gestopt omdat ik andere kosten heb en daarvoor geen spaargeld wil gebruiken) (wel altijd rond de 1250 euro / maand)

Maar heb eens al mijn transacties bekeken en heb 110 euro kosten over 13 transacties (25k in totaal belegd). Koop enkel op Parijs en Amsterdam voorlopig (ETF), mss ook wel eens voor Brusselse aandelen zien op termijn
 
Degiro valt onder het Duitse beleggerscompensatiestelsel, dat verlies van kapitaal door verlies aan assets (<> kapitaalsgarantie uiteraard) voor 90% beschermt met een maximum van 20k.
En wat als je na een aantal jaren boven de 20k komt?
Alles transfereren naar een Bolero bv en daar terug parkeren en bij Degiro terug van 0 beginnen?
 
Indien je onder de 20k zit en daar nog een hele tijd gaat blijven, account aanmaken bij Degiro en ETF's uit de kernselectie kopen (de codes kan je ergens in dit topic wel terugvinden, zoeken op VWCE of IWDA).

Indien er boven, account aanmaken bij IB/Lynx en diezelfde ETF's kopen.

Dat is zowat de rode draad qua advies.
Kgoh, het zit zo:
Momenteel sparen wij 50€/maand voor onze dochter (25€ op een spaarrekening en 25€ in een of ander tak gebeuren 😛)
In een van de topics hier over sparen voor je kind werden etfs aangeraden.

Dus ik zou is willen kijken om hier 50/100€ per maand voor men dochter extra "te sparen".
Maar dan met etf dat meer opbrengt en zogezegd "redelijk veilig is".

Maar als ik dat google vind ik niet een goede begin guide ofzo
 
Kgoh, het zit zo:
Momenteel sparen wij 50€/maand voor onze dochter (25€ op een spaarrekening en 25€ in een of ander tak gebeuren 😛)
In een van de topics hier over sparen voor je kind werden etfs aangeraden.

Dus ik zou is willen kijken om hier 50/100€ per maand voor men dochter extra "te sparen".
Maar dan met etf dat meer opbrengt en zogezegd "redelijk veilig is".

Maar als ik dat google vind ik niet een goede begin guide ofzo
Check eens www.reddit.com/r/befire. Daar staat een goeie wiki/faq.
 
En wat als je na een aantal jaren boven de 20k komt?
Alles transfereren naar een Bolero bv en daar terug parkeren en bij Degiro terug van 0 beginnen?
Met terug van 0 beginnen doe je uw opgebouwde rente-op-rente effect toch teniet? Dan zou ik eerder wat minder frequent aankopen maar op Bolero verder blijven doen.
 
Met terug van 0 beginnen doe je uw opgebouwde rente-op-rente effect toch teniet? Dan zou ik eerder wat minder frequent aankopen maar op Bolero verder blijven doen.
Als je 20x IWDA hebt bij DEGIRO en verhuisd naar Bolero, heb je toch gwn dezelfde 20x IWDA maar op een ander platform?

Die opgebouwde rente op rente (hoger gewaardeerde acc ETF’s in dit geval) verschuift van brooker maar blijft bestaan, of zie ik het verkeerd?
 
Als je 20x IWDA hebt bij DEGIRO en verhuisd naar Bolero, heb je toch gwn dezelfde 20x IWDA maar op een ander platform?

Die opgebouwde rente op rente (hoger gewaardeerde acc ETF’s in dit geval) verschuift van brooker maar blijft bestaan, of zie ik het verkeerd?
Amai ja, waar zat ik met mijn gedachten.. sorry
 
Conclusie: DeGiro blijft de goedkoopste als je kernselectie doet, met als extra voordeel dat beurstaks automatisch wordt geind.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan dat altijd lezen zonder login ofzo, dus ga er altijd van uit dat iedereen dat kan...

Overzicht:

 
Ik zou voor een groter bedrag (bv 50k) willen instappen in IWDA (begrijp dat dit beste keuze is). Zit ik dan bij Bolero goed - nl. dat hogere transactiekosten verbleken bij grotere investering of zijn er zaken dat ik hier mis?
Had ergens gelezen dat vanuit statistisch oogpunt in 1x investeren sowieso beter rendement geeft op lange termijn dan dollar cost averaging (bv. elke maand 5 à 10k) of geldt dit niet altijd?
 
Ik zou voor een groter bedrag (bv 50k) willen instappen in IWDA (begrijp dat dit beste keuze is). Zit ik dan bij Bolero goed - nl. dat hogere transactiekosten verbleken bij grotere investering of zijn er zaken dat ik hier mis?
Had ergens gelezen dat vanuit statistisch oogpunt in 1x investeren sowieso beter rendement geeft op lange termijn dan dollar cost averaging (bv. elke maand 5 à 10k) of geldt dit niet altijd?

- Bolero is zeker goed
- Klopt vanuit statistisch oogpunt. Je maximaliseert je kans om het beste rendement te halen door in 1x te investeren op LT.. Dat betekent uiteraard niet dat dat in 100% van de gevallen zo is.
 
Neen, het is geen 100% garantiestelsel. Indien je 20k assets zou 'verliezen' dan ben je 'verzekerd' voor 90% *20k = 18k.
Indien je 22.22k zou hebben staan dan is dat 20k. Indien je >22.22k zou hebben staan, dan krijg je nog steeds 20k.
 
Neen, het is geen 100% garantiestelsel. Indien je 20k assets zou 'verliezen' dan ben je 'verzekerd' voor 90% *20k = 18k.
Indien je 22.22k zou hebben staan dan is dat 20k. Indien je >22.22k zou hebben staan, dan krijg je nog steeds 20k.
Awel ja, dat bedoelde ik. :)

Dus een gezamenlijke beleggingsrekening is voor 90% van 44.444€ beschermd bij Degiro?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan