ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Is er een 'ethische' manier om hier aan mee te doen?
i.e. een tracker die meer gefocust is op groene technologie en die bijvoorbeeld olieproducenten weert?
 
i.e. een tracker die meer gefocust is op groene technologie en die bijvoorbeeld olieproducenten weert?
Bedoel je nu een brede "ethische" tracker zoals deze: iShares MSCI Europe SRI UCITS ETF EUR (Acc) | IE00B52VJ196
Of een thematische?
 
Is er een 'ethische' manier om hier aan mee te doen?
i.e. een tracker die meer gefocust is op groene technologie en die bijvoorbeeld olieproducenten weert?
Er is een paar maanden geleden een discussie geweest in het beursforum over ethisch (esg) beleggen.

ESG is een salespraatje voor ondermaatse fondsjes van banken, en voor consultants om lucht te verkopen, of compliance.

Ik steek nog liever een ratelslang in mijn onderbroek dan mij daarmee te gaan bezighouden.

Wat ik zou doen, is gewoon clean DCA beleggen in een S&P500 of IWDA etf, en een deeltje van de opbrengst per x jaar aan een goed doel schenken.
Of zonnepanelen mee helpen leggen, of een warmtepomp mee financieren, ...

Daar ga je meer en concreet 'goed' mee doen dan esg beleggen.
 
Ligt Degiro plat momenteel ofzo? Ik kan niet meer inloggen met mijn credentials op de website en de app werkt ook niet meer.
 
Ik dacht dat ze onderhoud aangekondigd hadden voor dit weekend.
Ik dacht dat dit aangekondigd was voor het weekend van 1 April. Hier kan ik toch inloggen (wel via pc, app heb ik niet geprobeerd) hoewel het niet erg snel ging.

Gepland onderhoud op zaterdag 1 april 2023​


Vanwege periodiek onderhoud, om onze systemen en diensten continu te verbeteren, zal het platform tijdelijk niet beschikbaar zijn op zaterdag 1 april 2023, tussen 08:00 en 19:00 CET.

Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in te loggen op uw DEGIRO account. Houd er rekening mee dat de beurzen ook gesloten zijn tijdens de genoemde onderhoudsperiode, waardoor de impact beperkt blijft.

Onze excuses voor het eventuele ongemak.
 
Is dat niet gewoon Buffet zijn advies? IWDA en CSPX?
Is dat niet gewoon elke rationele mens zijn advies? Voor mij is iwda ook mijn spaarboek. Geen ideen of zin om iets te zoeken, en er is cash op overschot, IWDA it is.

Alsof iemand a priori kan weten of IWDA de beste is. I don't know. Is wel liquide, breed en volgt wereld markt. I'll take it any day. Meerdere indexen kopen om "accenten" te leggen is redelijk debiel. S&P, IWDA, etc die zijn voor >99% hetzelfde. Roteren tuasen indexen, dat is hetzelfde als in een portefeuille van 1M 50 euro Facebook bijkopen om een accent te leggen... drop in the ocean dan.
 
Is dat niet gewoon elke rationele mens zijn advies? Voor mij is iwda ook mijn spaarboek. Geen ideen of zin om iets te zoeken, en er is cash op overschot, IWDA it is.

Alsof iemand a priori kan weten of IWDA de beste is. I don't know. Is wel liquide, breed en volgt wereld markt. I'll take it any day. Meerdere indexen kopen om "accenten" te leggen is redelijk debiel. S&P, IWDA, etc die zijn voor >99% hetzelfde. Roteren tuasen indexen, dat is hetzelfde als in een portefeuille van 1M 50 euro Facebook bijkopen om een accent te leggen... drop in the ocean dan.
Ik zit in zowel IWDA als VWCE, niet omdat ik accenten wil leggen, maar ergens ter diversificatie van ETF-aanbieders en custodians te hebben. Kans dat er op dat vlak ooit iets mis gaat is uiteraard heel klein. Ben hier 5tal jaar geleden mee begonnen. Vindt het ergens wel vreemd dat er geen betere alternativen bestaan sindsdien.

Er zijn twee zaken die ik overweeg om nog te doen t.o.v. brede indexfondsen.
1) Factor investing via smart beta ETFs. Academish gezien zou bewezen zijn dat deze beter presteren omdat ze zich blootstellen aan bepaalde factoren. Zo zou bijvoorbeeld veel van de winsten van Buffet verklaard kunnen worden doordat hij zich (onbewust) blootstelt aan deze factoren zoals small cap value aandelen. Mensen die hier ervaring mee hebben en makkelijke manier weten om hierin te investeren? Hier video van Ben Felix, hij praat er vaak over en investeert zelf op deze manier:

2) Investeren in VT, dit is een wereldwijde ETF van Vanguard, echter niet verkrijgbaar in Europa. Weet iemand wat de reden hiervoor is en waarom dit niet aangeboden wordt? Voordeel t.o.v. VWCE zijn de veel lagere kosten van 0.07% ER ipv 0.22% ER (https://investor.vanguard.com/investment-products/etfs/profile/vt), is ook meer gespreid 10k aandelen ipv 4k. Er bestaat een omweg om deze toch in Europa aan te kopen via een koop-optie. Je koopt dus een optie op de ETF en zorgt ervoor dat de optie ingewisseld wordt in aandelen. Is al wat complexer natuurlijk. Iemand hier ervaring mee?
 
Weet je wat dat wil zeggen "diversification van custodians"?

Je punt 1. Beta is gewoon beta, alle onderzoek toont juist aan dat high beta chasen slechte return oplevert omdat mensen overbetalen voor mogelijke lotto ticketjes. Je raadt het nooit, je koopt beter een brede index of saaie beta=1 aandelen, zoals buffet.

Je kunt met high beta enkel winnen als je goed kunt timen, je weet wel, glazen bol.

Je punt 2 is exact wat ik bedoelde met slechte redenen. 4k of 10k aandelen, denk je dat dat een wezenlijk verschil maakt? Ook 0.07% of 0.22% verschil in kosten, etc alors?

Een call optie kopen op een etf die niet in Europa zit wegens mifid geneuzel, probably not the best idea in the world.
 
Om even terug te komen op de problemen met Saxo bank en het aankopen van courante ETF's, weet iemand of dit een tijdelijk euvel is, of is het zoals op het form dat @Didymus linkt wordt gezegd tijd om uit te wijken naar bv. Bolero?
 
Weet je wat dat wil zeggen "diversification van custodians"?

Je punt 1. Beta is gewoon beta, alle onderzoek toont juist aan dat high beta chasen slechte return oplevert omdat mensen overbetalen voor mogelijke lotto ticketjes. Je raadt het nooit, je koopt beter een brede index of saaie beta=1 aandelen, zoals buffet.

Je kunt met high beta enkel winnen als je goed kunt timen, je weet wel, glazen bol.

Je punt 2 is exact wat ik bedoelde met slechte redenen. 4k of 10k aandelen, denk je dat dat een wezenlijk verschil maakt? Ook 0.07% of 0.22% verschil in kosten, etc alors?

Een call optie kopen op een etf die niet in Europa zit wegens mifid geneuzel, probably not the best idea in the world.
Heb je bron van onderzoek voor punt 1?

Voor punt 2 even backtest gedaan op Curvo (https://curvo.eu/backtest/portfolio/vwce--NoIgag6gwgoiA0xQEkYAY0CEDSBWTAigCoAcaCAjALo1A).

10k geïnvesteerd in 2005, is nu 40k waard met 0,22 ter en 41k met 0,07 ter. Niet gigantisch het verschil, maar compound returns zorgen ervoor dat het toch niet niets is.
 
Heb je bron van onderzoek voor punt 1?



Voor punt 2 even backtest gedaan op Curvo (https://curvo.eu/backtest/portfolio/vwce--NoIgag6gwgoiA0xQEkYAY0CEDSBWTAigCoAcaCAjALo1A).

10k geïnvesteerd in 2005, is nu 40k waard met 0,22 ter en 41k met 0,07 ter. Niet gigantisch het verschil, maar compound returns zorgen ervoor dat het toch niet niets is.

 
Tariefwijzigingen bij Degiro...

Nog steeds (een van) de beste optie(s)?
Even zeggen wat er wijzigt is natuurlijk wel handig

Sinds 1 januari 2023 mogen er door nieuwe regelgeving geen ETF’s meer worden aangeboden als er geen Key Information Document (KID) beschikbaar is in de lokale taal. Daarom zijn we bezig met een nieuwe ETF Kernselectie voor alle landen. We laten het weten zodra deze nieuwe selectie beschikbaar is. Commissie voor de Kernselectie blijft € 0 (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten). Voor alle andere ETF’s rekenen we nog steeds € 2 commissie. Net als voor aandelen, betaal je voor alle ETF’s (inclusief de Kernselectie) binnenkort € 1 handlingskosten per transactie.

Ik denk dat die 1€ per transactie (per maand dus voor de meeste indexbeleggers) het verschil niet zal uitmaken om te kiezen voor DeGiro dan wel een andere broker.
 
Ik zie inderdaad ook niet in hoe ze nu plots niet meer de goedkoopste zouden zijn voor de populaire ETFs. Tenzij ze die uit de kernselectie gaan smijten.
 
Dat is 12 euro per jaar als je maandelijks aankoopt... bijna wat je bij een andere broker betaald voor 1 transactie.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan