ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Hallo,

Ik wil VCWE aankopen op bolero. Waar kan ik het gemiddelde rendement terugvinden hiervan. Ben ook nog niet gaan kijken op bolero om te zien of er verschillende VCWE's zijn(indien dat wel het geval is, welke raden jullie aan?).

Thanks,
 
Klopt thanks, Maar 2020 was wel een uitzonderlijk jaar denk ik. Hoe was het ervoor gemiddeld jaarlijks rendement. Voor 2020?
 
De Ishares bestaat al veel langer als de Vanguard. Het rendement staat ergens halfweg de pagina.

10 Jaar geannualiseerd 12,9%
 
Op welk moment dan ook in de historie van de markt werd een crash voorspeld.
1j geleden, 2j, 3j, 4j, ...

Niemand weet wanneer maar als je de komende 40j nog in de markt zit zal je minstens eentje meemaken.
Ik hou er eerlijk gezegd weinig rekening mee.

Zelf heb ik er wel nog een verdere vraag bij. Binnen een 2-3 j zal ik het geld dat in mijn ETFs zit nodig hebben. Ik zoek nu een exit strategie om een eventuele crash tegen te gaan.

Op dit moment zit ik 0% cash 90% ETF 10% Crypto.
Wat is een goede manier om uit te stappen ? Toch nog zo lang mogelijk alles laten staan en dan in eenmaal verkopen ? DCA verkopen ? Op dit moment al wat winsten nemen en terug in cash gaan ?

Als hier niet genoeg respons komt probeer ik een apart topic maar ik wil het hier toch even proberen.
Alles in TINC steken, heel weinig risico en 4% netto dividend. Ik heb daar ook een groot deel geparkeerd. En het beste is zelfs nog dat ze 95% van het dividend als kapitaal uitkeren (geen RV), dus als je al aan 800€ dividenden zit voor de belastingen is dat zeker voordelig.
 
Hallo,

Ik wil VCWE aankopen op bolero. Waar kan ik het gemiddelde rendement terugvinden hiervan. Ben ook nog niet gaan kijken op bolero om te zien of er verschillende VCWE's zijn(indien dat wel het geval is, welke raden jullie aan?).

Thanks,

Als het zoals hierboven gaat om IWDA van Ishares en VWCE van Vanguard dan zou ik die laatste adviseren.

Vanguard is iets betrouwbaarder gezien het een organisatie is zonder winstoogmerk en in handen van de eigen klanten. Verder zou je met IWDA ook nog EMIM (ontwikkelingslanden) moeten nemen om een wereldwijde dekking te hebben; die zit mee opgenomen in VWCE. Gemakkelijkshalve zou ik dus gewoon VWCE kopen via je broker op de Duitste XETRA-beurs. Anders ga je om de zoveel tijd moeten rekenen of de verhoudingen wel goed zitten.
 
Als het zoals hierboven gaat om IWDA van Ishares en VWCE van Vanguard dan zou ik die laatste adviseren.

Vanguard is iets betrouwbaarder gezien het een organisatie is zonder winstoogmerk en in handen van de eigen klanten. Verder zou je met IWDA ook nog EMIM (ontwikkelingslanden) moeten nemen om een wereldwijde dekking te hebben; die zit mee opgenomen in VWCE. Gemakkelijkshalve zou ik dus gewoon VWCE kopen via je broker op de Duitste XETRA-beurs. Anders ga je om de zoveel tijd moeten rekenen of de verhoudingen wel goed zitten.
Je kan ook 50/50 VWCE en IWDA pakken.
 
Zou ik al mijn spaargeld in ETFs steken, of toch eerder spaargeld als buffer houden en dan wat er nu nog bijkomt in ETFs steken?
 
Zou ik al mijn spaargeld in ETFs steken, of toch eerder spaargeld als buffer houden en dan wat er nu nog bijkomt in ETFs steken?
Sowieso een buffer houden op de spaarrekening, hoeveel moet je zelf beslissen.
Denk je dat je de komende jaren weinig spaargeld nodig zal hebben dan kan je de buffer laag houden.
 
Valt te zien over welke bedragen spaargeld je spreekt en/of wanneer je het wil aanspreken voor een grote uitgave. Sowieso brengt het op het spaarboekje niks op.
Maandelijks een deel in etf's steken zal je LT altijd meer opbrengen als op het spaarboekje.
 
Bedankt voor de inzichten. :)
Denk dat ik nog even ga sparen en dan alles wat plus 3x maandloon is in ETFs steken.
 
TINC is the ticker en naam van het bedrijf TINC Comm. VA: https://www.tijd.be/markten-live/aandelen/tinc.60045163.html
De vraag was eerder bedoeld als: waarom hierin beleggen?
Ik veronderstel door de gedachte dat er veel overheidsuitgaven zullen plaatsvinden betreft infrastructuurwerken.

TINC is toch vooral gericht op de Belgische/Nederlandse markt, en ik betwijfel of die overheidsuitgaven voor infrastructuur ook hier plots zoveel de hoogte in zullen schieten... Toch niet te vergelijken met president Biden zijn plan met "groene" infrastructuur.
 
De vraag was eerder bedoeld als: waarom hierin beleggen?
Ik veronderstel door de gedachte dat er veel overheidsuitgaven zullen plaatsvinden betreft infrastructuurwerken.

TINC is toch vooral gericht op de Belgische/Nederlandse markt, en ik betwijfel of die overheidsuitgaven voor infrastructuur ook hier plots zoveel de hoogte in zullen schieten... Toch niet te vergelijken met president Biden zijn plan met "groene" infrastructuur.
Neenee, dat is het punt helemaal niet. De vraagsteller had zijn geld binnen 3 jaar nodig en zocht een exit strategie. En mijn antwoord was alles in TINC steken aan 4% netto dividendrendement per jaar, veiliger kan je het niet hebben buiten een spaarboekje. Je moet dan wel geen koersstijgingen van 50% verwachten op 1 jaar op dit aandeel, dit is puur een aandeel voor het dividend en ideaal om wat geld te parkeren.

Ikzelf heb er 50K in steken, ter vergelijking om hetzelfde aan rente te krijgen moet je 700K op een gemiddeld spaarboekje aan 0,3% laten staan. Alleja, ik weet het wel hoor.
 
Voor de geïnteresseerden, ik heb gisteren een (kort) artikel gepubliceerd over 2 strategieën die investors kunnen volgens "in the long run" om hun geld te spreiden in een index fund doorheen de tijd. Het gaat hier om Dollar Cost Averaging en Value Averaging.
Om het simpel te houden zou ik adviseren om voor DCA te gaan, hoewel VA eigenlijk iets beter is, maar moeilijker om toe te passen.

 
En mijn antwoord was alles in TINC steken aan 4% netto dividendrendement per jaar, veiliger kan je het niet hebben buiten een spaarboekje.
Ik ken het aandeel niet, maar klinkt helemaal niet slecht.
Leuke tip!
Is dat dividendrendement altijd fiscaal vriendelijk?
 
Laatst bewerkt:
Ik ken het aandeel niet, maar klinkt helemaal niet slecht.
Leuke tip!
Is dat dividendrendement altijd fiscaal vriendelijk?
Momenteel wel ja, iets van een 95% kapitaaluitkering en 5% als dividend, dus enkel op die 5% betaal je RV. Vandaar dat ik zei dat dit zeker interessant is voor diegenen die reeds aan de maximum van dividenden zitten voor de belastingen.
 
Terug
Bovenaan