ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Je beslist om 1x per maand geld te steken in een ETF, laten we voor het voorbeeld IWDA nemen. Je koopt vandaag 5 aandelen aan 67 euro (335 euro dus), dat kost je 40 cent beurstaks. Die kost is dus dezelfde bij DeGiro of Binck. Bij DeGiro zit deze ETF in de kernselectie waardoor die 40 cent je enige kost is, bij Binck krijg je voor dezelfde aankoop een totale kost van €10,73 voorgeschoteld, €10,33 meer dus.

Wat gebeurt als je maandelijks €10,33 meer investeert aangezien je deze kost niet moet dragen?
We nemen onze 335 euro, we gaan voor een jaarlijks rendement van 7% en een horizon van 25 jaar. Na 25 jaar hebben we 271.374 euro
Laten we nu 345,33 euro per maand investeren, uiteraard aan dezelfde voorwaarden. Dan hebben we na 25 jaar 279.742.

Je €10,33 kost zorgt dus na 25 jaar voor een verschil van €8368.

 
Je beslist om 1x per maand geld te steken in een ETF, laten we voor het voorbeeld IWDA nemen. Je koopt vandaag 5 aandelen aan 67 euro (335 euro dus), dat kost je 40 cent beurstaks. Die kost is dus dezelfde bij DeGiro of Binck. Bij DeGiro zit deze ETF in de kernselectie waardoor die 40 cent je enige kost is, bij Binck krijg je voor dezelfde aankoop een totale kost van €10,73 voorgeschoteld, €10,33 meer dus.

Wat gebeurt als je maandelijks €10,33 meer investeert aangezien je deze kost niet moet dragen?
We nemen onze 335 euro, we gaan voor een jaarlijks rendement van 7% en een horizon van 25 jaar. Na 25 jaar hebben we 271.374 euro
Laten we nu 345,33 euro per maand investeren, uiteraard aan dezelfde voorwaarden. Dan hebben we na 25 jaar 279.742.

Je €10,33 kost zorgt dus na 25 jaar voor een verschil van €8368.

Beurstaksen bij DeGiro worden automatisch ingehouden dus inderdaad geen problemen qua belastingen. Je moet wel de Duitste Flatex rekening aangeven bij de centrale bank maar dat is zo gepiept. Ook in je belastingbrief ergens aangeven dat je een buitenlandse rekening hebt.

Het enige mogelijke probleem is de bankgarantie. In het onwaarschijnlijke geval dat de afgescheiden beleggingen niet kunnen worden geretourneerd aan klanten, valt DEGIRO onder het Duitse Investor Compensation Scheme. Dat compenseert eventuele verliezen uit niet-geretourneerde beleggingen tot 90% (met een maximum van €20.000).
 
Laatst bewerkt:
Als we het nu toch hebben voor die buitenlandse rekening aangeven bij de Nationale Bank, werkt dat voor iemand hier online? Ik heb nog nooit de login met eID bij hen werkend gekregen…
 
Beurstaksen bij DeGiro worden automatisch ingehouden dus inderdaad geen problemen qua belastingen. Je moet wel de Duitste Flatex rekening aangeven bij de centrale bank maar dat is zo gepiept. Ook in je belastingbrief ergens aangeven dat je een buitenlandse rekening hebt.

Het enige mogelijke probleem is de bankgarantie. In het onwaarschijnlijke geval dat de afgescheiden beleggingen niet kunnen worden geretourneerd aan klanten, valt DEGIRO onder het Duitse Investor Compensation Scheme. Dat compenseert eventuele verliezen uit niet-geretourneerde beleggingen tot 90% (met een maximum van €20.000).

Is er een verschil tussen DeGiro en Bux Zero op vlak van belastingen/gebruiksgemak van aangifte van belastingen?
 
Is er een verschil tussen DeGiro en Bux Zero op vlak van belastingen/gebruiksgemak van aangifte van belastingen?
Ja bij bux mailen ze je om de zoveel maanden een overzicht met de te betalen belastingen. Dit moet je dan aangeven bij de fod en dan storten binnen een bepaalde termijn. Bij Degiro wordt dit automatisch ingehouden bij je orders.
 
Als we het nu toch hebben voor die buitenlandse rekening aangeven bij de Nationale Bank, werkt dat voor iemand hier online? Ik heb nog nooit de login met eID bij hen werkend gekregen…
Nog nooit problemen mee gehad. Je moet er wel een extension voor downloaden bij chrome/firefox.
 
Als we het nu toch hebben voor die buitenlandse rekening aangeven bij de Nationale Bank, werkt dat voor iemand hier online? Ik heb nog nooit de login met eID bij hen werkend gekregen…
Is het enkel bij hen? Ik had dergelijke problemen met itsme die ik oploste door de cookies voor die specifieke site te verwijderen.

Toen ik vroeger problemen had met eID lukte het soms om een andere browser te proberen, een andere usb poort als de kaartlezer niet goed geïnstalleerd zou zijn en ook de eID middleware te (her)installeren. Als het enkel voor 1 site zou zijn, zou ik meer denken aan cookies te verwijderen.

Is er een verschil tussen DeGiro en Bux Zero op vlak van belastingen/gebruiksgemak van aangifte van belastingen?
DeGiro betaalt beurstaksen voor u, maar niet dividendenbelasting of meerwaardebelasting. Je moet die laatste belastingen niet betalen bij bepaalde ETFs (zoals VCWE) die accumulerend zijn, gedomicilieerd in Ierland en minder dan 10% aan obligaties bevatten.

Vanaf dit jaar moet je enkel aangeven op de belastingsaangifte of je meer dan 1 effectenrekening hebt. Weet nu wel niet of je DeGiro account + spaarrekening van Flatex tellen als 2 effectenrekeningen of niet.
 
1% betekent een spread van ~0.65€.
Het zou mij sterk verbazen dat de spread op deze gigafondsen hoger komt te liggen dan 20 cent, en zelfs dat klinkt hoog
Op 10 aandelen 2 euro dus. Op 10 jaar 240€ (+mislopen rente als je het zo ver wilt doordrijven).

Het is echter ook niet omdat je een limietorder inlegt rond de biedprijs, dat de laatprijs sowieso weer naar daar zakt.

Maar goed, inderdaad iets om in de gaten te houden dinsdag.
Net maandelijks order IWDA aangekocht.
Spread was 1 cent. Heb het ook op 2 cent zien staan.

Te verwaarlozen dus
 
Als we het nu toch hebben voor die buitenlandse rekening aangeven bij de Nationale Bank, werkt dat voor iemand hier online? Ik heb nog nooit de login met eID bij hen werkend gekregen…
Bij mij ook lang miserie gehad op laptop/desktop, uiteindelijk op de iPhone gedaan met itsme als loginmethode.
 
Voor de Nasdaq heeft ANX de dichtste match met de Nasdaq future prijzen en qua volatility en drawdowns sloten ze ook het dichtste aan. Ik heb ANX vergeleken met CNDX en nog 3 anderen waarvan de namen me momenteel ontgaan.
SPY5 en CSPX heb ik nog niet vergeleken, maar SPY5 was ook qua match met SPY.
 
Degiro heeft daar ook minstens ene van in hun kernselectie.
IE00BYVQ9F29 iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc) EUR Xetra
 
Als we het nu toch hebben voor die buitenlandse rekening aangeven bij de Nationale Bank, werkt dat voor iemand hier online? Ik heb nog nooit de login met eID bij hen werkend gekregen…
Nope werkt bij mij ook nooit. Duidelijk niet goed getest geweest.
 
Sinds vandaag is mijn account bij DEGIRO in orde, dus zal me er ook eens in gaan verdiepen. :) Investment goal: gewoon inflatie tegengaan.
 
Sinds vandaag is mijn account bij DEGIRO in orde, dus zal me er ook eens in gaan verdiepen. :) Investment goal: gewoon inflatie tegengaan.
Zo ben ik ook ooit begonnen, kende wel ETFs toen nog niet, dus zit nog in die vieze dure fondsen :coolbrows:, wel met zo weinig mogelijk bijkomende kosten (aankoop/verkoop/effectenrekening).
Heb ook een paar keer op zeer slechte momenten ingekocht, maar voel me anderzijds wel goed in welke bedrijven dat geld "steekt".

Zo heb ik bvb nog geen enkele ETF gevonden die belooft "nuttig" (duurzaam/ethisch/...) te stemmen in aandeelhoudersvergaderingen van bedrijven, want daar is er waarschijnlijk geen geld voor binnen die ETF kostenstructuur. Niet tegenstaande dat mijn geinvesteerde habbekrats geen enkele merkbare invloed heeft op de beslissingen van een bedrijf, geeft het mij toch maar een goed gevoel vanbinnen.
 
Kan iemand mij aangifte van etf in belastingaangifte uitleggen?
Ik dacht dat Bolero dit automatisch voor mij deed.
Nu verneem ik via een vriend dat je een deel van de dividenden terugtrekt (post 1437/2437?)


alvast dank!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan