ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Hebben jullie op Degiro die overschakeling gedaan naar de bank voor je cash geld die er op staat? Is die negatieve rente vanaf elk bedrag of pas als je een bepaald bedrag overschrijdt?
 
Ik niet. Negatieve rente start vanaf 2500 euro.
Als ik mijn aankoop in een ETF gedaan heb stort ik de komende dagen al wel geld naar DeGiro, in principe doe ik toch maar 1 aankoop per maand dus tijd genoeg om het potje bij DeGiro terug aan te vullen.
 
Weinig om benieuwd naar te zijn imo :unsure:. GEwoon laten staan en niet omkijken, dat is wat ik doe.
 
Bestaan er 'algemene' grondstoffen ETF's? (bijvoorbeeld op industriële metalen als koper, aluminium, etc.) Op internet vind ik precies alleen maar specifieke ETF's op alleen maar goud of zink,...
 
Via justETF vind ik dit lijstje. Meeste van die etf's werken wel op basis van futurecontracten. Voor grondstoffen heb ik eind vorig jaar gewoon een mutual fund aangekocht via m'n bank (blackrock world mining) voor een mix van industriële en edelmetalen + aangevuld met opties op XLE voor olie .
 
Ik zie hier nu 2x die vwce via degiro passeren.
Is dat ook interessant voor jezelf om daar geld in te steken.
Ik zou ook wat meer geld willen beleggen ipv op een spaarrekening te laten staan, maar aandelen heb ik geen zin/tijd in, dus zie wel vaker etf's passeren. Heb gezien dat je via degiro maandelijks kosteloos kan bijstorten, dus lijkt mij wel interessant.
S&P500 en vwce is nu hier al paar keer gepasseerd.
Of is er een specifieke reden dat jullie die vwce voor de kinderen kiezen?
Op aanraden in het andere topic zal ik deze dan ook hier even posten.
 
VWCE is de meest gespreide ETF. Wereldwijd en in alle sectoren dus daardoor is deze één van de 'veiligste' wat het een goede keuze maakt voor je kinderen, omdat je het risico daarbij toch lager wilt houden dan bv. voor je persoonlijke beleggingen. Daarnaast herinvesteert deze ETF zijn dividend ipv uit te betalen en erop belast te worden.
S&P zit enkel in Amerika dus als het daar slecht gaat, ben je gezien. Bij VWCE kan dit opgevangen worden door de rest.
 
Na tweetal weken eindelijk alle verificaties in orde, geld gestort, etc. Twee orders ingelegd, hopelijk morgenvroeg succesvol erdoor.

Gekozen voor deze twee:
 
Bij zo gigantische fondsen en met een looptijd van ettelijke jaren stuur ik gewoon een marktorder naar de beurs. Op die paar cent gaat het niet aankomen
 
Payment for orderflow brokers danken u zeer.
Wat is de spread op een IWDA doorgaans? (ik zou het echt niet weten, ik vermoed niet veel)
Als je daar maandelijks een paar honderd euro in smijt, zoals ik (= 5 - 10 aandelen), hoeveel geld verlies je dan écht?
Daartegenover staat een limietorder dat misschien niet gevuld raakt omdat je 5 cent per stuk wou besparen, als het al zo veel is.
 
Wat is de spread op een IWDA doorgaans? (ik zou het echt niet weten, ik vermoed niet veel)
Als je daar maandelijks een paar honderd euro in smijt, zoals ik (= 5 - 10 aandelen), hoeveel geld verlies je dan écht?
Daartegenover staat een limietorder dat misschien niet gevuld raakt omdat je 5 cent per stuk wou besparen, als het al zo veel is.
Maandag (of dinsdag, is de XETRA open?) eens kijken. Zelf ook al heel vaak gewoon market orders ingeknald. Echter kan de spread een paar procenten zijn. Dus dan spreken we wel over een tientje in plaats van centen. Geen idee, we gaan het checken.
 
Maandag (of dinsdag, is de XETRA open?) eens kijken. Zelf ook al heel vaak gewoon market orders ingeknald. Echter kan de spread een paar procenten zijn. Dus dan spreken we wel over een tientje in plaats van centen. Geen idee, we gaan het checken.
1% betekent een spread van ~0.65€.
Het zou mij sterk verbazen dat de spread op deze gigafondsen hoger komt te liggen dan 20 cent, en zelfs dat klinkt hoog
Op 10 aandelen 2 euro dus. Op 10 jaar 240€ (+mislopen rente als je het zo ver wilt doordrijven).

Het is echter ook niet omdat je een limietorder inlegt rond de biedprijs, dat de laatprijs sowieso weer naar daar zakt.

Maar goed, inderdaad iets om in de gaten te houden dinsdag.
 
Voor 1 cent of 2 cent moet je niet op de spread letten, maar dat is wel belangrijk als je bijv. opties gaat verkopen op aandelen. Dan kan de spread tot tientallen dollars oplopen per optiecontract, dan moet je wel duidelijk maken tegen welke prijs het nog interessant voor je is.
Ik heb onlangs bijv. OTM puts verkocht op Visa en de bid zat op 0.47 en de ask op 0.95. Als je dan een marketorder ingeeft om het te verkopen wordt het echt niet met een prijs in het midden verkocht.
 
VWCE is de meest gespreide ETF. Wereldwijd en in alle sectoren dus daardoor is deze één van de 'veiligste' wat het een goede keuze maakt voor je kinderen, omdat je het risico daarbij toch lager wilt houden dan bv. voor je persoonlijke beleggingen. Daarnaast herinvesteert deze ETF zijn dividend ipv uit te betalen en erop belast te worden.
S&P zit enkel in Amerika dus als het daar slecht gaat, ben je gezien. Bij VWCE kan dit opgevangen worden door de rest.
En waarom bij Degiro? Is dat geen Nederlandse broker? Dacht dat dat ingewikkeld was qua belastingen? Scheelt dat zoveel qua kosten met pakweg Bolero of Keytrade?
 
Ik zit zelf ook niet bij Degiro maar ze hebben daar wel een grote kernselectie waarbij je maandelijks kosteloos kan inleggen. Als je maandelijks stort ipv minder regelmatig een groter bedrag, kan dat voor de kleinere spaarders wel aantrekkelijk zijn, denk ik. Die kosten schrikken beginners en jonge beleggers wel af dus dat verlaagt de instapdrempel wel. Maar de NL-rekening en dergelijk hield mij ook wat tegen om naar daar te gaan, ik zit bij Binck voor die reden. Maar blijkbaar stelt dat niet veel voor en zitten er ook veel Belgen bij Degiro.
Maar een concrete kostenvergelijking wanneer je regelmatig inlegt, kan ik ook niet voorleggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tits

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan