ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik zou graag een ETF aankopen voor mijn kinderen. Iemand daar ervaring mee? Kan ik dat legaal op hun naam zetten? (Zit zelf op bolero btw)

Thanks
 
Ik zou graag een ETF aankopen voor mijn kinderen. Iemand daar ervaring mee? Kan ik dat legaal op hun naam zetten? (Zit zelf op bolero btw)

Thanks
Dat is eigenlijk niet verstandig. Vanaf dat ze 18 worden kan jij er dan niet meer aan. Uw 18jarige kan dat dan perfect verkopen om te gaan feesten in Ibiza bij wijze van spreken. Maak een 2de account voor uzelf?
 
Dat is eigenlijk niet verstandig. Vanaf dat ze 18 worden kan jij er dan niet meer aan. Uw 18jarige kan dat dan perfect verkopen om te gaan feesten in Ibiza bij wijze van spreken. Maak een 2de account voor uzelf?
Als ik het op hun spaarrekening zet ook. Maar dan zit er zo goed als geen rente op. (zeker niet met de huidige inflatie)
 
Als je maximale controle wil houden over het geld en de beleggingen best 2de rekening aanmaken op naam van jezelf en/of partner en dat gebruiken.
 
Houden jullie eigenlijk rekening met een eventuele beurscrash?
Er wordt al lang een crash aangekondigd (in de trend van crash 1929, een stevige dus)
Dat die er komt, is zeker, alleen weet niemand wanneer.

Cash aan de kant houden om dan in te kopen, is uiteraard altijd handig.
Maar blijven jullie in tussentijd gewoon bijkopen?

Is natuurlijk zonde om nu aan te kopen en volgend jaar alles -60% te zien staan...
Niemand weet natuurlijk wanneer het zal zijn, dus die crash (-50%, -60%, -70%, wie zal het zeggen) kan er ook pas over enkele jaren komen.

Maar de procenten winst die je in tussentijd hebt (ETF is ook longterm, dus verkopen doe je niet), ben je dan uiteraard kwijt.
En waarschijnlijk nog een deel van je inleg (hangt er vanaf wanneer je bent begonnen/hebt bijgekocht) ook.

Of bekijk ik het wat te negatief?
Ik vraag het mij maar af :)
 
Zolang de centrale banken ondersteunend blijven zie ik geen reden om uit te gaan van een zware crash. En ik zie die ondersteuning niet wegvallen.

Natuurlijke kunnen externe factoren daar wel voor zorgen (nieuwe pandemie, nucleaire oorlog, andere extremiteiten), maar anders zie ik niet direct een aanleiding voor zware crashes. Maar niemand heeft een glazen bol natuurlijk.
 
Houden jullie eigenlijk rekening met een eventuele beurscrash?
Er wordt al lang een crash aangekondigd (in de trend van crash 1929, een stevige dus)
Dat die er komt, is zeker, alleen weet niemand wanneer.

Cash aan de kant houden om dan in te kopen, is uiteraard altijd handig.
Maar blijven jullie in tussentijd gewoon bijkopen?


Is natuurlijk zonde om nu aan te kopen en volgend jaar alles -60% te zien staan...
Niemand weet natuurlijk wanneer het zal zijn, dus die crash (-50%, -60%, -70%, wie zal het zeggen) kan er ook pas over enkele jaren komen.

Maar de procenten winst die je in tussentijd hebt (ETF is ook longterm, dus verkopen doe je niet), ben je dan uiteraard kwijt.
En waarschijnlijk nog een deel van je inleg (hangt er vanaf wanneer je bent begonnen/hebt bijgekocht) ook.

Of bekijk ik het wat te negatief?
Ik vraag het mij maar af :)
Waarom zou je dat niet doen? Stel dat je nu zegt "binnenkort gaat het crashen ze, ik koop niet meer bij". Maar blijkt dat binnenkort pas binnen 3 jaar is, en dat het dieptepunt dan hoger ligt dan de koers vandaag? Dan ben je dus slechter af.

Stel dat de crash morgen is, en je hebt vandaag nog gekocht, ja, dan moet je wachten tot het herstelt he (in 1929 was dat 10 jaar). Zolang je in die 10 jaar na de crash ook bijkoopt, maak je nog altijd winst he...
 
Waarom zou je dat niet doen? Stel dat je nu zegt "binnenkort gaat het crashen ze, ik koop niet meer bij". Maar blijkt dat binnenkort pas binnen 3 jaar is, en dat het dieptepunt dan hoger ligt dan de koers vandaag? Dan ben je dus slechter af.

Stel dat de crash morgen is, en je hebt vandaag nog gekocht, ja, dan moet je wachten tot het herstelt he (in 1929 was dat 10 jaar). Zolang je in die 10 jaar na de crash ook bijkoopt, maak je nog altijd winst he...
Het is allemaal hypothetisch natuurlijk.
Niemand weet wanneer het zal zijn en hoe diep het zal gaan.
Ik vraag me gewoon af hoe iedereen er hier mee omgaat.

Zodra er een crash komt, koop ik sowieso bij (hopelijk dicht tegen de bodem, eventueel meerdere aankopen om zo dicht mogelijk erbij te kopen :) ) maar het zou wel jammer zijn om de huidige investering (incl de nieuwe aankopen in tussentijd) die tegen dan op +xx% staat, dan te zien zakken tot -xx% (worst case, want kan uiteraard ook positief blijven)
 
Op welk moment dan ook in de historie van de markt werd een crash voorspeld.
1j geleden, 2j, 3j, 4j, ...

Niemand weet wanneer maar als je de komende 40j nog in de markt zit zal je minstens eentje meemaken.
Ik hou er eerlijk gezegd weinig rekening mee.

Zelf heb ik er wel nog een verdere vraag bij. Binnen een 2-3 j zal ik het geld dat in mijn ETFs zit nodig hebben. Ik zoek nu een exit strategie om een eventuele crash tegen te gaan.

Op dit moment zit ik 0% cash 90% ETF 10% Crypto.
Wat is een goede manier om uit te stappen ? Toch nog zo lang mogelijk alles laten staan en dan in eenmaal verkopen ? DCA verkopen ? Op dit moment al wat winsten nemen en terug in cash gaan ?

Als hier niet genoeg respons komt probeer ik een apart topic maar ik wil het hier toch even proberen.
 
Op welk moment dan ook in de historie van de markt werd een crash voorspeld.
1j geleden, 2j, 3j, 4j, ...

Niemand weet wanneer maar als je de komende 40j nog in de markt zit zal je minstens eentje meemaken.
Ik hou er eerlijk gezegd weinig rekening mee.

Zelf heb ik er wel nog een verdere vraag bij. Binnen een 2-3 j zal ik het geld dat in mijn ETFs zit nodig hebben. Ik zoek nu een exit strategie om een eventuele crash tegen te gaan.

Op dit moment zit ik 0% cash 90% ETF 10% Crypto.
Wat is een goede manier om uit te stappen ? Toch nog zo lang mogelijk alles laten staan en dan in eenmaal verkopen ? DCA verkopen ? Op dit moment al wat winsten nemen en terug in cash gaan ?

Als hier niet genoeg respons komt probeer ik een apart topic maar ik wil het hier toch even proberen.
Dat vind ik een makkelijke. Enkel beleggen met geld dat je niet nodig hebt, uw exit-strategie is dus nu alles verkopen. Wat ga je doen als er morgen een crash is en het zakt 60%? Heb je dan nog genoeg geld voor datgene waar je het voor nodig hebt (ik vermoed vastgoed)?
 
Dat vind ik een makkelijke. Enkel beleggen met geld dat je niet nodig hebt, uw exit-strategie is dus nu alles verkopen. Wat ga je doen als er morgen een crash is en het zakt 60%? Heb je dan nog genoeg geld voor datgene waar je het voor nodig hebt (ik vermoed vastgoed)?
Het geld dat ik nu in ETF heb zitten zou mijn eigen inbreng zijn bij het aankopen van vastgoed idd. Het gaat om en bij de 70K. Als ik morgen 30K EUR kwijt raak zal dit veel pijn doen maar een kleiner huis kopen denk ik niet. De lening zal enkel groter zijn.
 
Het geld dat ik nu in ETF heb zitten zou mijn eigen inbreng zijn bij het aankopen van vastgoed idd. Het gaat om en bij de 70K. Als ik morgen 30K EUR kwijt raak zal dit veel pijn doen maar een kleiner huis kopen denk ik niet. De lening zal enkel groter zijn.
In dat geval, uw lening gaat u minder kosten dan wat uw ETF's gaan opbrengen. Dus laat gewoon zoveel mogelijk op de ETF's staan en ga zoveel mogelijk lenen?
 
In dat geval, uw lening gaat u minder kosten dan wat uw ETF's gaan opbrengen. Dus laat gewoon zoveel mogelijk op de ETF's staan en ga zoveel mogelijk lenen?
Da's inderdaad een andere optie, ik vermoed dat ik beter eerst uitmaak wat voor een huis we willen kopen en van daaruit de analyse maak.
 
Houden jullie eigenlijk rekening met een eventuele beurscrash?
Er wordt al lang een crash aangekondigd (in de trend van crash 1929, een stevige dus)
Dat die er komt, is zeker, alleen weet niemand wanneer.

Cash aan de kant houden om dan in te kopen, is uiteraard altijd handig.
Maar blijven jullie in tussentijd gewoon bijkopen?

Is natuurlijk zonde om nu aan te kopen en volgend jaar alles -60% te zien staan...
Niemand weet natuurlijk wanneer het zal zijn, dus die crash (-50%, -60%, -70%, wie zal het zeggen) kan er ook pas over enkele jaren komen.

Maar de procenten winst die je in tussentijd hebt (ETF is ook longterm, dus verkopen doe je niet), ben je dan uiteraard kwijt.
En waarschijnlijk nog een deel van je inleg (hangt er vanaf wanneer je bent begonnen/hebt bijgekocht) ook.

Of bekijk ik het wat te negatief?
Ik vraag het mij maar af :)

Die crash is er geweest met corona. Heeft een jaar geduurd voor we terug waren.

Je kan niet voorspellen, gewoon periodiek kopen. Als het zakt, stijgt het ooit wel. En als je periodiek koopt, koop je Toppen en punten.
 
Iemand die zich ook zorgen maakt over de stijgende inflatie en de impact hiervan op bv de S&P 500?
 
Ik zou graag een ETF aankopen voor mijn kinderen. Iemand daar ervaring mee? Kan ik dat legaal op hun naam zetten? (Zit zelf op bolero btw)

Thanks
Nee in België kan dat niet. Maar je kan gewoon een nieuwe rekening op jouw naam openen en op 18-jarige leeftijd kosteloos wijzigen (ik heb hetzelfde nagevraagd).
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan