ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Maak je daar maar niet te veel zorgen over. Gewoon buy and hold.

Idd, toch nog 1 ding. Ik had dus 500€ gestort en heb er hier 5 mee kunnen kopen aan rond de 90€. Maar er schiet dus nog een kleine 50€ over. Laten jullie dat dan gewoon staan tot de volgende keer wanneer je koopt? Wat in mijn geval dus pas binnen een jaar zou zijn.
 
Dat is het inderdaad, staat bij overzicht transactiebelasting België. Ale we zijn vertrokken :) Nu proberen er niet elke dag ene te kijken want het zakte al nadat ik gekocht had! 😝
Logisch dat die in het rood staat op het moment da ge die koopt. Ge koopt aan de bid terwijl de waarde vermeld in uw portefeuille de ask is. Van het moment da ge iets koopt zit ge in het rood door de spread die er is tussen ask & bid :)

Maar gl :)
 
Laatst bewerkt:
Logisch dat die in het rood staat op het moment da ge die koopt. Ge koopt aan de bid terwijl de waarde vermeld in uw portefeuille de ask is. Van het moment da ge iets koopt zit ge in het rood door de spread die er is tussen ask & bid :)
Plus het feit dat in je aankoopkoers de transactiekosten in verrekend zijn. Minder zichtbaar bij ETF's uiteraard, maar bij individuele aandelen zit je dan al vaak 1-2% in het rood vlak na je aankoop.
 
Plus het feit dat in je aankoopkoers de transactiekosten in verrekend zijn. Minder zichtbaar bij ETF's uiteraard, maar bij individuele aandelen zit je dan al vaak 1-2% in het rood vlak na je aankoop.

Dan koop je toch wel erg kleine tickets of heb je een dure broker..
 
Storten jullie maandelijks een bedrag naar Degiro of is dat eerder per jaar of per kwartaal? Doel is om verder te sparen voor dochter via etf fondsen ipv spaarrekening.

Kheb zojuist een nieuwe rekening proberen te maken bij DeGiro. Selfies nemen via de ap was wel nieuw voor mij, maar leuk :) Hij blokkeert wel bij "accountcontrole".
 
Storten jullie maandelijks een bedrag naar Degiro of is dat eerder per jaar of per kwartaal? Doel is om verder te sparen voor dochter via etf fondsen ipv spaarrekening.

Kheb zojuist een nieuwe rekening proberen te maken bij DeGiro. Selfies nemen via de ap was wel nieuw voor mij, maar leuk :) Hij blokkeert wel bij "accountcontrole".

Ja die selfies dat was een zicht 🤣 Was bij mij ook, werkdag erna hebben ze mij gecontacteerd om bewijs te leveren van mijn volledige naam bij mijn rekening. Het probleem was dat ik een gemeenschappelijke rekening gebruikte. Was dus de dag erna in orde.
Ben nog maar van deze week begonnen maar zal gewoon 1x per jaar een bedrag storten erop en daar dan ETF mee kopen.
 
Ja die selfies dat was een zicht 🤣 Was bij mij ook, werkdag erna hebben ze mij gecontacteerd om bewijs te leveren van mijn volledige naam bij mijn rekening. Het probleem was dat ik een gemeenschappelijke rekening gebruikte. Was dus de dag erna in orde.
Ben nog maar van deze week begonnen maar zal gewoon 1x per jaar een bedrag storten erop en daar dan ETF mee kopen.
Ik heb deze ochtend een mail gekregen dat de rekening geactiveerd is. Khad dit in een weekend niet verwacht ofwel wordt dit volautomatisch gedaan. Ik kan dus eindelijk inloggen. Best wel aangenaam verrast.




Jullie beleggen allemaal dan in een voorzichtige ETF zie ik. De klassiekers zoals IWDA passeren hier altijd. Maar is er dan niemand die 5% van hun totale portefeuille belegt in hoog risicovolle beleggingen? Ik dacht eerder aan 95% ETF en 5% meer risico(kweet enkel niet goed wat). Kheb crypto in m'n hoofd, maar echt passief is dat niet? Obligaties in Turkse munt met hoge intresten, ....zijn er dan ook ETF fondsen die wat risicovoller zijn?
 
Ik heb deze ochtend een mail gekregen dat de rekening geactiveerd is. Khad dit in een weekend niet verwacht ofwel wordt dit volautomatisch gedaan. Ik kan dus eindelijk inloggen. Best wel aangenaam verrast.




Jullie beleggen allemaal dan in een voorzichtige ETF zie ik. De klassiekers zoals IWDA passeren hier altijd. Maar is er dan niemand die 5% van hun totale portefeuille belegt in hoog risicovolle beleggingen? Ik dacht eerder aan 95% ETF en 5% meer risico(kweet enkel niet goed wat). Kheb crypto in m'n hoofd, maar echt passief is dat niet? Obligaties in Turkse munt met hoge intresten, ....zijn er dan ook ETF fondsen die wat risicovoller zijn?

Ja ik doe het voor het ogenblik gewoon voor mijn zoon, dus dan leek het makkelijkste om gewoon een ETF te nemen. Het gaat ook om redelijk kleine bedragen hier dus al te zot wil ik daar niet mee doen. Ik wil gewoon de inflatie bovenblijven eigenlijk, alle extra is mooi meegenomen.
Er schiet wel nog ongeveer 50€ over van het spaarbedrag dit jaar vermits je in eenheden moet kopen, dus moest er nu iets zijn dat een wat hoger risico/hogere beloning zijn dat ik wat ken zou ik het nog wel riskeren. Maar ken er eerlijk gezegd zelf te weinig van.
 
De situatie hier is zo: DeGiro is geopend om via maandelijks verder te sparen voor dochter van 4(zelf werk ik via Binckbank). Ik spaar maandelijks 100 euro voor haar.
Ze heeft een kleine 6k op haar spaarboekje.
Ik weet nu dus niet of ik met die 6k meteen in een ETF steek, of mss maar de helft? Of zou ik eerder de 6k op een spaarboekje laten staan en vanaf nu elke maand 100 euro in een ETF steek?
 
De situatie hier is zo: DeGiro is geopend om via maandelijks verder te sparen voor dochter van 4(zelf werk ik via Binckbank). Ik spaar maandelijks 100 euro voor haar.
Ze heeft een kleine 6k op haar spaarboekje.
Ik weet nu dus niet of ik met die 6k meteen in een ETF steek, of mss maar de helft? Of zou ik eerder de 6k op een spaarboekje laten staan en vanaf nu elke maand 100 euro in een ETF steek?

Kan je dat wel doen eigenlijk, dat van de spaarboek halen voor dat te beleggen? Je moet toch altijd aantonen waarom je daar geld van haalt?

Wij laten de ouders nog storten op de spaarboek en gaan wat daarop staat gewoon laten staan.

Je kan 1x per maand gratis een ETF transactie doen op degiro van de kernselectie, dus dat zou perfect zo gaan.
 
Ik heb deze ochtend een mail gekregen dat de rekening geactiveerd is. Khad dit in een weekend niet verwacht ofwel wordt dit volautomatisch gedaan. Ik kan dus eindelijk inloggen. Best wel aangenaam verrast.

Jullie beleggen allemaal dan in een voorzichtige ETF zie ik. De klassiekers zoals IWDA passeren hier altijd. Maar is er dan niemand die 5% van hun totale portefeuille belegt in hoog risicovolle beleggingen? Ik dacht eerder aan 95% ETF en 5% meer risico(kweet enkel niet goed wat). Kheb crypto in m'n hoofd, maar echt passief is dat niet? Obligaties in Turkse munt met hoge intresten, ....zijn er dan ook ETF fondsen die wat risicovoller zijn?

Er zijn ook ETFs die zich richten op meer groei en daarmee gepaard hoger risico. Vaak tech gerelateerd, of wat meer niche zoals artificial intelligence.
Crypto is natuurlijk een andere grootte-orde qua risico en volatiliteit.
 
Jullie beleggen allemaal dan in een voorzichtige ETF zie ik. De klassiekers zoals IWDA passeren hier altijd. Maar is er dan niemand die 5% van hun totale portefeuille belegt in hoog risicovolle beleggingen? Ik dacht eerder aan 95% ETF en 5% meer risico(kweet enkel niet goed wat). Kheb crypto in m'n hoofd, maar echt passief is dat niet? Obligaties in Turkse munt met hoge intresten, ....zijn er dan ook ETF fondsen die wat risicovoller zijn?

Ik vermoed dat de meeste mensen die een deel van hun portfolio voor iets riskantere beleggingen gebruiken dat voornamelijk met individuele aandelen doen.
 
Jullie beleggen allemaal dan in een voorzichtige ETF zie ik. De klassiekers zoals IWDA passeren hier altijd. Maar is er dan niemand die 5% van hun totale portefeuille belegt in hoog risicovolle beleggingen? Ik dacht eerder aan 95% ETF en 5% meer risico(kweet enkel niet goed wat). Kheb crypto in m'n hoofd, maar echt passief is dat niet? Obligaties in Turkse munt met hoge intresten, ....zijn er dan ook ETF fondsen die wat risicovoller zijn?
Voor crypto hoef je niet perse actief te traden. Je hebt bv. zelfs ETFs die Bitcoin/Ethereum koers volgen, dat spaart je een hoop gepruts met wallets en exchanges uit. Maar om op je 1ste vraag te antwoorden: ik doe het zelf ook zo, meerderheid in ETFs en de rest verdeeld over andere aandelen/ETFs/crypto... Verhouding daarvan moet je naar mijn insziens zelf wat kiezen. Hangt ook af van wat je inkomen/portefeuille is.
 
Jullie beleggen allemaal dan in een voorzichtige ETF zie ik. De klassiekers zoals IWDA passeren hier altijd. Maar is er dan niemand die 5% van hun totale portefeuille belegt in hoog risicovolle beleggingen? Ik dacht eerder aan 95% ETF en 5% meer risico(kweet enkel niet goed wat). Kheb crypto in m'n hoofd, maar echt passief is dat niet? Obligaties in Turkse munt met hoge intresten, ....zijn er dan ook ETF fondsen die wat risicovoller zijn?
Ik zit in SPY, QQQ, en ANX (eur versie van de QQQ) net omdat dat grote index trackers zijn.
Voor volatielere beleggingen ben ik niet zo'n voorstander van ETF's (m.u.v. bijv. volatility trackers), daarvoor ga ik richting op opties op aandelen. of futures op grondstoffen.
Btw, let op met die Turkse lira qua beleggingen, de winst van zo'n high yielding bond wordt volledig teniet gedaan door het wisselrisico.
 
Moet vandaag voor de eerste keer een ETF verkopen, verdwijnt uit de kernselectie dus zou niet interessant zijn om te houden wegens transactiekosten.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan