ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Merci allemaal voor de info! Ga me een degiro account aanmaken dan en in de VWCE doen. Tot binnen 20 jaar om te zien wat het opgebracht heeft! 😝
 
Het verleden is geen garantie voor de toekomst. Dat back testen is altijd wel leuk maar je toekomstige rendementen hangen van veel zaken af. Kijk maar nu naar de corona pandemie, vorig jaar was het tech die fors steeg, dit jaar de klassieke en cyclische aandelen.

Je zal zowiezo een beter rendement halen op termijn dan een verliesboekje, maar om nu 8%/jaar te verwachten gebaseerd op het verleden is wat te simpel denken vrees ik.
Zoals ik dus zei: niemand heeft een glazen bol. Bewust kies ik daarom ook voor een maximale spreiding in plaats van individuele aandelen. Die 8% is uiteraard maar een richtcijfer. De historie is bij gebrek aan beter de enige houvast die we hebben. Als het complexer en accurater kan hoor ik het heel graag. Mijn fire-getal is berekend met een monte-carlosimulatie maar dat is ook op basis van oude gegevens en standaarddeviatie. Fingers crossed.
 
Het verleden is geen garantie voor de toekomst. Dat back testen is altijd wel leuk maar je toekomstige rendementen hangen van veel zaken af. Kijk maar nu naar de corona pandemie, vorig jaar was het tech die fors steeg, dit jaar de klassieke en cyclische aandelen.

Je zal zowiezo een beter rendement halen op termijn dan een verliesboekje, maar om nu 8%/jaar te verwachten gebaseerd op het verleden is wat te simpel denken vrees ik.
De s&p500 is dit jaar al 11,3% gestegen, ondanks dat tech het zogezegd niet goed doet.
Uiteraard dat we pas over 20 jaar kunnen zeggen wat vandaag de beste keuze was. Maar wat mij betreft is er geen reden om er van uit te gaan dat we de komende 20 jaar onder het historisch rendement van 6 a 8% gaan blijven. Als dit sinds 1900 niet gebeurd is, waarom dan nu plots wel? Zolang de wereldbevolking blijft groeien zal men meer consumeren.
 
Kan iemand me verwijzen naar een goeie tracker die een focus heeft op water?
Ik heb destijds geïnvesteerd in Pictet Water en heb daar ondertussen een ongerealiseerd rendement op van 200%
Maar de lopende kosten lijken me wel hoog?
https://www.tijd.be/markten-live/fondsen/pictet--water-p-eur.60186846.html

Extra vraag, Binck Bank is deel van Saxobank die in handen zijn van chinezen.
Iets om zorgen over te maken op lange termijn of kan ik met een gerust hart dit platform blijven gebruiken?
 
Kan iemand me verwijzen naar een goeie tracker die een focus heeft op water?
Ik heb destijds geïnvesteerd in Pictet Water en heb daar ondertussen een ongerealiseerd rendement op van 200%
Maar de lopende kosten lijken me wel hoog?
https://www.tijd.be/markten-live/fondsen/pictet--water-p-eur.60186846.html
Ik zat de ETF's uit de kernselectie eens te bekijken en ik vond de kosten tussen 0,5 en 0,65% al niet bepaald laag. 2% is wel best pittig.

https://www.morningstar.be/be/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0001IF1U
https://www.morningstar.be/be/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0000N98I
https://www.morningstar.be/be/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P000090G4
 
@coldvinc Leuk om Pictet ook in dat overzicht te zien.

@Airjinx
Van diegene in het overzicht is enkel L&G Clean Water UCITS ETF accumulerend ipv distributing.
Heb begrepen dat dat beter is om belastingen op dividenden te vermijden.

Pictet is ook accumulerend maar dat onderscheid kende ik destijds niet.
Per ongeluk goed gedaan dan :p
 
Ik heb daar recent nog over gepost op mijn blog:

Wij gaan voor DeGiro.nl en VWCE met een inleg van 5k en sporadisch wat extra + spaarrekening maar dat is vooral omdat werkgever zakgeld geeft.
Heb hier alles in orde gebracht en ik zie 2 VMCE ETF’s. Wat is het verschil juist? En welke moet ik nemen? Ze hebben dezelfde waarde ongeveer ook..

- Vanguard ftse all-world ucits etf a
- Vanguard ftse all-world ucits etf USD acc
 
Laatst bewerkt:
Die bovenste met DIS keert een dividend uit en die met Acc herinvesteert de opbrengsten.
In belgië betaal je 30% belastingen op dividenten dus hier wordt doorgaans de voorkeur aan de Acc gegeven.

Verbeter mij als ik fout ben.
 
Die bovenste met DIS keert een dividend uit en die met Acc herinvesteert de opbrengsten.
In belgië betaal je 30% belastingen op dividenten dus hier wordt doorgaans de voorkeur aan de Acc gegeven.

Verbeter mij als ik fout ben.
Ja vind er zelf heel weinig van op het internet. De ene is MIL en de andere is XET, maar dat maakt blijkbaar niets uit.

Had net nog gevonden dat ze precies allebei accumulating zijn. Dus het enige verschil lijkt me de beurs waarom het verhandelt word?
 
Laatst bewerkt:
Ja vind er zelf heel weinig van op het internet. De ene is MIL en de andere is XET, maar dat maakt blijkbaar niets uit.

Had net nog gevonden dat ze precies allebei accumulating zijn. Dus het enige verschil lijkt me de beurs waarom het verhandelt word?
Pas op, dat maakt wel uit voor de kernselectie van Degiro.nl. dus idd, er is geen verschil.
 
Heb hier alles in orde gebracht en ik zie 2 VMCE ETF’s. Wat is het verschil juist? En welke moet ik nemen? Ze hebben dezelfde waarde ongeveer ook..

- Vanguard ftse all-world ucits etf a
- Vanguard ftse all-world ucits etf USD acc
VWCE zal je bedoelen. Diegene die je wilt hebben is de acc(umulerende) versie.

IE00BK5BQT80 op de Duitse beurs (XET).
Die bovenste met DIS keert een dividend uit en die met Acc herinvesteert de opbrengsten.
In belgië betaal je 30% belastingen op dividenten dus hier wordt doorgaans de voorkeur aan de Acc gegeven.

Verbeter mij als ik fout ben.
Juist!
 
De s&p500 is dit jaar al 11,3% gestegen, ondanks dat tech het zogezegd niet goed doet.
Uiteraard dat we pas over 20 jaar kunnen zeggen wat vandaag de beste keuze was. Maar wat mij betreft is er geen reden om er van uit te gaan dat we de komende 20 jaar onder het historisch rendement van 6 a 8% gaan blijven. Als dit sinds 1900 niet gebeurd is, waarom dan nu plots wel? Zolang de wereldbevolking blijft groeien zal men meer consumeren.
Je vergeet 2 zaken hier:
- Interest rates zijn sinds de jaren 70 alleen maar gezakt, wat positief is voor het rendement en de aandelenkoersen. Echter kunnen ze nu niet meer echt verder zakken.
- Multiples staan (historisch gezien) heel hoog, wat wellicht deels gerechtvaardigd is door de lagere interesten. Maar dus ook weer dat een deel van dat goede rendement in het verleden, namelijk multiple expansion, in de toekomst geen duw in de rug meer zal geven

Waarbij ik niet wil beweren dat de indexen die 8% niet gaan halen of zo, enkel dat bepaalde tailwinds van het verleden niet echt meer toepasbaar zijn in voor de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Hij maakte idd een typefout. Het is weldegelijk VWCE. VWRL is de distribuerende versie.

Maar, je hebt idd meerdere entries van VWCE zoals je in de officiele documentatie ook kan zien:

Praktisch maakt dit normaal geen zak uit, maar om gebruik te kunnen maken van de kernselectie van DeGiro moet je wel de juiste exchange nemen.

nog laatste vraagje! Geld staat er nu op en wil dus een order plaatsen. Ik pak de juiste Vanguard all world en wil een Market order (order duur dag order) plaatsen (dus kopen aan de prijs van nu). Met 500€ kan ik 5 stuks kopen. Er staan toch transactiekosten terwijl ik dacht dat die bij deze kernselectie niet het geval was? (0,44€)
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan