ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik ben van plan VWCE te kopen, ik zit al op bolero (ook gemakkelijk belastingen gewijs). Maar is degiro zoveel goedkoper?
Bolero: TOB (Tax on transactions): 1,32%
Is dat bij Degiro: TOB (Tax on transactions): 0,12%?? Want dan lijkt het me wel de moeite om over te stappen naar Degiro.

Degiro is inderdaad 0.12%. Ook hebben ze de kernselectie waar de VWCE en SP500 inzitten waardoor je 1x per maand een order kan plaatsen zonder transactiekosten op 1 van deze kernselectie producten.
 
Ik ben van plan VWCE te kopen, ik zit al op bolero (ook gemakkelijk belastingen gewijs). Maar is degiro zoveel goedkoper?
Bolero: TOB (Tax on transactions): 1,32%
Is dat bij Degiro: TOB (Tax on transactions): 0,12%?? Want dan lijkt het me wel de moeite om over te stappen naar Degiro.
TOB is een belasting die je betaalt en is onafhaneklijk van je broker. Het verschil dat jij opnoemt: 0.12% vs 1.32% is het verschil in TOB tussen een kapitaliserende en distribuerende ETF. Om de kosten tussen brokers te vergelijken kijk je naar de transactiekosten, en voor een ETF bedragen deze meestal €7.5 (op Euronext beurzen) bij Bolero. En bij Degiro bedragen deze voor Belgische en Nederlandse beurzen €2 + 0.03%. Heb hieronder een linkje naar de tarieven van Bolero en Degiro
Bolero tarieven en Degiro
Bij de tarieven van Degiro zie je trouwens dat er sommige ETF's eenmaal per maand zonder transactiekosten kan kopen zoals hierboven al vermeld. Dit is ideaal om maandelijks of regelamatig een vast maar niet zo hoog bedrag te investeren
 
Laatst bewerkt:
TOB is een belasting die je betaalt en is onafhaneklijk van je broker. Het verschil dat jij opnoemt: 0.12% vs 1.32% is het verschil in TOB tussen een kapitaliserende en distribuerende ETF. Om de kosten tussen brokers te vergelijken kijk je naar de transactiekosten, en voor een ETF bedragen deze meestal €7.5 (op Euronext beurzen) bij Bolero. En bij Degiro bedragen deze voor Belgische en Nederlandse beurzen €2 + 0.03%. Heb hieronder een linkje naar de tarieven van Bolero en Degiro
Bolero tarieven en Degiro
Bij de tarieven van Degiro zie je trouwens dat er sommige ETF's eenmaal per maand zonder transactiekosten kan kopen zoals hierboven al vermeld. Dit is ideaal om maandelijks of regelamatig een vast maar niet zo hoog bedrag te investeren
Thanks, oh ja voor een verschil van 5,5€ per transactie lijkt me het helemaal niet de moeite(zeker al niet als je voor 10K per keer inkoopt DCA). Om dan nog zelf het aan te geven aan de belastingen.
 
Thanks, oh ja voor een verschil van 5,5€ per transactie lijkt me het helemaal niet de moeite(zeker al niet als je voor 10K per keer inkoopt DCA). Om dan nog zelf het aan te geven aan de belastingen.
Bij Degiro dien je ook niets meer aan te geven bij je belastingen, enkel dat je een buitenlandse rekening hebt. Maar inderdaad als je al bij Bolero zit en van plan bent om voor 10k per keer te kopen gaat het verschil in transactiekosten niet veel uit maken
 
btw: is het eigenlijk mogelijk om vanuit KBC een automatische overschrijving te doen naar bolero en dan bolero dan automatisch investeert in VWCE? Zodanig er eigenlijk ook geen manueel werk aan te pas komt?
 
De expense ratio van VCWE is 0,22%, maar bv in de states bv VTSAX is de expense ratio 0,04%. Eigenlijk wel een groot verschil. Of worden ze daar nog nadien harder belast? Of zijn we als belg een beetje de pineut?
 
De expense ratio van VCWE is 0,22%, maar bv in de states bv VTSAX is de expense ratio 0,04%. Eigenlijk wel een groot verschil. Of worden ze daar nog nadien harder belast? Of zijn we als belg een beetje de pineut?
De expense ratio staat los van eventuele taksen. De expense ratio is het percentage kosten dat jij aan de uitgever van een ETF betaald (Vanguard bij VCWE). Deze kosten dienen voor het in stand houden en beheren van de ETF. Dit is niet afhankelijk van de locatie iedereen waar ook ter werled betaald voor eenzelfde ETF dezelfde expense ratio. De grootte-orde van de expense ratio is dan ook niet gelinkt aan de geografische spreiding van de ETF, zo zal je Amerikaanse ETF's vinden met een hoge expense ratio, en wereldwijde of Europese met een lage expense ratio.
Vaak geldt dat hoe specifieker de ETF (bv Robotics en Automation ETF) hoe hoger de expense ratio. ETF's die simpelweg een index volgen hebben algemeen gezien een lagere expense ratio.
 
De expense ratio staat los van eventuele taksen. De expense ratio is het percentage kosten dat jij aan de uitgever van een ETF betaald (Vanguard bij VCWE). Deze kosten dienen voor het in stand houden en beheren van de ETF. Dit is niet afhankelijk van de locatie iedereen waar ook ter werled betaald voor eenzelfde ETF dezelfde expense ratio. De grootte-orde van de expense ratio is dan ook niet gelinkt aan de geografische spreiding van de ETF, zo zal je Amerikaanse ETF's vinden met een hoge expense ratio, en wereldwijde of Europese met een lage expense ratio.
Vaak geldt dat hoe specifieker de ETF (bv Robotics en Automation ETF) hoe hoger de expense ratio. ETF's die simpelweg een index volgen hebben algemeen gezien een lagere expense ratio.
Maar VTSAX is toch voordeliger voor mensen in de US, en VWCE voordeliger voor Belgen he?
 
Maar VTSAX is toch voordeliger voor mensen in de US, en VWCE voordeliger voor Belgen he?
Waar zou je VTSAX aankopen, via welke broker, zie dat deze op niet veel plaatsen aangekocht kan worden? Zie ook nu pas dat dit een mutual funds is en geen ETF.
Om te kijken welke in jou geval het interessantst is zou ik de transactiekosten en expense ratios eens naast elkaar leggen van je opties.
Als je echt overtuigd bent van VTSAX kan je deze ook in ETF vorm kopen trouwens bij Bolero (Vanguard Total World Stock ETF (VT)
ISIN: US9220427424) deze heeft een expense ratio van 0.08%.
VCWE en VTSAX zijn dus mijns inziens ook niet echt te vergelijken (ETF vs Funds, Wereldwijd vs US, ...)
 
TOB is een belasting die je betaalt en is onafhaneklijk van je broker. Het verschil dat jij opnoemt: 0.12% vs 1.32% is het verschil in TOB tussen een kapitaliserende en distribuerende ETF.

Bolero rekent nu ook 1,32% voor distribuerende ETF.
Andere brokers zijn voorlopig nog niet gevolgd in afwachting van verdere verduidelijking.

Dit artikel van De Tijd dateert al van vorige maand maar ik zag het hier nog niet gepost precies.

Voor dezelfde tracker 1,32 procent beurstaks betalen bij de ene bank, en 0,12 procent bij de andere bank. Het gebeurt, leert een rondvraag van de redactie.
Trackers of beursgenoteerde indexfondsen zijn populaire beleggingsproducten waarmee belegd wordt in een beursindex. Maar achter die eenvoudige producten schuilt een fiscale behandeling die in ons land uiterst complex is. Liefst drie verschillende tarieven voor de beurstaks zijn van toepassing. En de criteria die bepalen welk tarief voor welke tracker geldt, worden niet op dezelfde manier geïnterpreteerd.

De essentie​

  • Voor trackers of beursgenoteerde indexfondsen geldt zowel bij de aankoop als de verkoop een beurstaks van 1,32 procent als de tracker geregistreerd is in België én geen dividenden uitkeert. Voor de dividendversie is dat 0,12 procent.
  • Aanbieders van trackers maken daarom een onderscheid tussen de registratie van een kapitalisatieversie en die van een distributieversie. Dat onderscheid kan volgens de fiscus niet worden gemaakt.
  • Het verschil in interpretatie leidt soms tot een verschillende toepassing van de beurstaks bij banken.
Een van de elementen die spelen, is het land waar de tracker is geregistreerd. Is dat in ons land, en keert de tracker geen dividenden uit, dan betaalt de belegger zowel bij de aankoop als de verkoop een beurstaks van 1,32 procent. Is de kapitalisatietracker niet in België geregistreerd, maar wel in een ander Europees land, dan betaalt de belegger een taks van 0,12 procent. Gaat het om een distributieversie, die wel dividenden uitkeert, dan geldt in beide gevallen een beurstaks van 0,12 procent.

Verschillende aanbieders van trackers geven om die reden aan dat ze enkel de distributieversie van de tracker registreren in ons land, en niet de kapitalisatieversie. Op die manier wordt ontkomen aan de beurstaks van 1,32 procent, menen ze. Maar dat is niet de zienswijze van de fiscus. ‘De registratie van een tracker moet gebeuren op het niveau van het compartiment’, zegt Francis Adyns, de woordvoerder van de FOD Financiën. Het compartiment is de 'enveloppe' die de kapitalisatie- en de distributieversie van een tracker bundelt. Dit betekent dat zodra een compartiment geregistreerd is bij de toezichthouder FSMA, beide versies van de tracker als geregistreerd worden bestempeld.

Verwarring​

Die verschillende interpretatie leidt ook bij de banken tot verwarring. De redactie vroeg acht banken en onlinebrokers naar de beurstaks die ze toepassen voor xTrackers Euro Stoxx 50, een kapitalisatietracker waarvan het compartiment geregistreerd is bij de FSMA. Volgens de fiscus moet de tracker dan onderworpen worden aan een beurstaks van 1,32 procent. Uit de rondvraag blijkt echter dat de helft van de banken een beurstaks van 0,12 procent toepast, omdat ze ervan uitgaan dat de kapitalisatietracker niet is geregistreerd.
Volgens ingewijden is de verschillende interpretatie bij aanbieders én banken geen verrassing. ‘De fiscaliteit van trackers is één grote soep, en de complexiteit is enorm. Een verduidelijking dringt zich op, zeker omdat trackers steeds populairder worden’, klinkt het. In Europa staan de trackers al in voor meer dan 1.000 miljard euro onder beheer. Ook het feit dat bij trackers de beurstaks bij zowel de aankoop als de verkoop van toepassing is, is een doorn in het oog. 'Wie wil nog trackers in België registreren?’, vraagt een trackerfabrikant zich af. ‘En als er minder registraties zijn, zitten ook minder trackers in het aanbod van de banken. Het gevolg is dat we meer beleggers krijgen die op de beurzen zelf hun weg zoeken naar niet-geregistreerde trackers. Is het dat wat we willen?’
De fiscaliteit van trackers is één grote soep, en de complexiteit is enorm.

Alle ogen zijn gericht op minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V), die werkt aan een brede fiscale vereenvoudiging. De eerste plannen zouden eind dit jaar worden voorgesteld. ‘Op dit ogenblik hebben we geen specifieke plannen in verband met de fiscaliteit van trackers, maar in het kader van de bredere fiscale hervorming kunnen ook die taksen onder de loep worden genomen’, luidt het op het kabinet.

https://www.tijd.be/markten-live/fo...urstaks-aan-voor-zelfde-tracker/10313628.html

Oorspronkelijk was ik dit tegengekomen via BEFire reddit
 
Iemand ervaring mee VWCE te kopen voor je kind? Bij Bolero en degiro kan het blijkbaar niet. Maar waar kan ik het best wel terecht? Of zou je gewoon een nieuwe account opstarten onder je eigen naam en doorgeven wanneer ze 18 worden?
 
Iemand ervaring mee VWCE te kopen voor je kind? Bij Bolero en degiro kan het blijkbaar niet. Maar waar kan ik het best wel terecht? Of zou je gewoon een nieuwe account opstarten onder je eigen naam en doorgeven wanneer ze 18 worden?
Werd al gevraagd.
Kijk even terug in deze thread 😉

Edit: hier dus:

Bericht in onderwerp 'ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...'
https://www.beyondgaming.be/threads...ssive-investing-mutual-funds.1593/post-162464

Edit 2: hier vind je ook heel wat info terug
 
Laatst bewerkt:
Zelf aan het zien om ook wat te beleggen.
Contact gehad met de bank maar als je alles met elkaar vergelijkt zijn de instap-, beheers- en uittreedkosten groot waardoor je op het einde van de rit een aardige som ontloopt.

ETF lijken mij wel een goed alternatief als ik het zo bekijk en zeker aangezien ik niet de kennis en tijd heb om mij continu te verdiepen in de aandelenwereld.

Ik denk dat ik eerder richting de VCWE van Vanguard zal gaan maar iets dat de S&P500 volgt spreekt me ook aan om te beginnen.
Kan je dit best ook spreiden of is 1 ETF voldoende?

Zijn er nog andere opties buiten ETF die relatief veilig zijn en globaal gezien een goed rendement geven. Ik zag TINC passeren in dit topic maar dit is vooral gebaseerd op dividenden?

Ik kan nu maandelijks samen met mijn vriendin een hele som aan de kant zetten. We hebben nu al vastgoed maar het plan is om binnen 5 jaar opnieuw iets te kopen of eventueel te bouwen afhankelijk wat we willen. We hebben nu al een degelijk bedrag opzij staan plus het huis is tegen dan ook al meer afbetaald waardoor hier ook kapitaal in zit. Ik zou een som willen beleggen met nadien een vast maandelijks bedrag gedurende deze 5 jaar. Dit bedrag kunnen we missen en tegelijkertijd bouwen we ook nog onze reserve op voor de investering binnen 5 jaar. Worst-case scenario zouden we misschien toch het geld dat we nu beleggen nodig hebben waardoor we het vervroegd zouden uithalen.

Dus het is de bedoeling om te investeren op lange termijn, normaal ga ik het niet nodig hebben binnen 5 jaar maar in een worst-case scenario zou dit wel van pas kunnen komen waardoor het toch mogelijks een kortere loopduur heeft.

Iemand bijkomend advies / inzichten?
 
Ik denk dat je met een ETF als VWCE en/of S&P500 weinig mis kan doen. Ze overlappen deels maar dat kan geen kwaad als je vertrouwen hebt in deze grotendeels Amerikaanse bedrijven. Een divident ETF is doorgaans minder interessant door de hogere belasting in België, toch als beginner.

Ik zou wel rekening houden met het feit dat net binnen 5 jaar wanneer je het geld nodig hebt, het evengoed lager kan staan wanneer er een correctie heeft plaatsgevonden. Enkel beleggen met het geld dat je niet binnen 5 jaar nodig hebt, is misschien beter. Anderzijds is het ook best mogelijk dat je op die 5 jaar een mooi rendement gemaakt hebt. Maar op een vaste datum 'moeten' verkopen is altijd gevaarlijk.
 
Laatst bewerkt:
Zoals Kenpachi zegt, is riskant als je dan net dat geld nodig hebt en er een dikke crash komt van 40-50%.

En TINC is inderdaad een dividendaandeel, maar wel een quasi risicoloze 4% netto per jaar.
 
Zoals Kenpachi zegt, is riskant als je dan net dat geld nodig hebt en er een dikke crash komt van 40-50%.

En TINC is inderdaad een dividendaandeel, maar wel een quasi risicoloze 4% netto per jaar.
Hier zie ik 0.52 EUR dividend, oftewel 4.15% brutorendement.
Je spreekt van 4% netto. Betaal je hier dan geen RV op?
 
Hier zie ik 0.52 EUR dividend, oftewel 4.15% brutorendement.
Je spreekt van 4% netto. Betaal je hier dan geen RV op?
Nope, 95% keren ze als kapitaal uit. Heb het hier toch al gezegd, dit aandeel is ideaal voor wie dividendjes zoekt en al aan de max. zit voor belastingteruggave. Dit is wel echt een aandeel dat je koopt voor het dividend, je moet hier geen 50% koersstijging verwachten op 6 maand.
 
Nope, 95% keren ze als kapitaal uit. Heb het hier toch al gezegd, dit aandeel is ideaal voor wie dividendjes zoekt en al aan de max. zit voor belastingteruggave. Dit is wel echt een aandeel dat je koopt voor het dividend, je moet hier geen 50% koersstijging verwachten op 6 maand.
Ik heb er de helft van mijn spaargeld inzitten, quasi risicoloos.
 
Is dat dan geen betere optie ? Risicoloos en een vast rendement. Na 5 jaar kan ik het desnoods eruit halen moest ik het echt nodig hebben en anders kan ik iets anders bijkomend zoeken om te beleggen. Of maakt dat verschil omdat het met dividenden is in mijn geval.
 
Is dat dan geen betere optie ? Risicoloos en een vast rendement. Na 5 jaar kan ik het desnoods eruit halen moest ik het echt nodig hebben en anders kan ik iets anders bijkomend zoeken om te beleggen. Of maakt dat verschil omdat het met dividenden is in mijn geval.
Tja, dat moet je voor jezelf uitmaken. Ik geef geen advies, alleen tips om rendement te halen en liefst op een zo fiscaalvriendelijk mogelijke manier.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan