ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Bedankt beide!
Je zou een jaar kunnen sparen en dan 1x per jaar instappen.
Is inderdaad een mogelijkheid, maar zou liefst een formule hebben waar ik maandelijks kan instappen om zo te kunnen spreiden in tijd. Bij een jaarlijkse aankoop zou je al wat meer moeten kijken naar het moment van aankoop, anders zou je hiermee al een groot deel van je rendement kunnen verliezen.
Al die fondsen bij Keyplan zijn vrij kostelijk. jaarlijkse beheerskosten van 1,5 tot 2% + nog distributiekosten.

Dit terwijl passieve fondsen van Ishares tussen de 0,1 en 0,5% zitten.

Waarom zo'n klein bedrag? Omdat je schrik hebt of omdat je niet anders kan?
De reden voor het beperkte bedrag is omdat ik momenteel zoveel mogelijk probeer te sparen voor een woning (over +- 5 jaar) waardoor het merendeel van mijn “beleggingen” op een spaarrekening staat. Daarnaast probeer ik af en toe wat te investeren in aandelen en elke maand gaat ook een deel naar pensioensparen.
Dit alles zorgt dus voor het beperkte bedrag dat ik maandelijks zou willen investeren. Vond het Keyplan vooral handig aangezien ik daar makkelijk kan spreiden, zowel in tijd als in sectoren, regio,...
 
Je kan het geld dat je opzij zet voor een huis toch ook (deels) in een ETF steken? Zeker als je nog geen exacte termijn hebt, moet je je niet echt zorgen maken over een dipje. De jaarlijkse opbrengst is vele malen groter dan een spaarrekeningetje. In het aanloop naar onze verbouwing heb ik ook de helft zo belegd, het heeft ons toch iets meer budget gegeven.

Anders koop je gewoon elke twee maanden, hé.
 
Je kan het geld dat je opzij zet voor een huis toch ook (deels) in een ETF steken? Zeker als je nog geen exacte termijn hebt, moet je je niet echt zorgen maken over een dipje. De jaarlijkse opbrengst is vele malen groter dan een spaarrekeningetje. In het aanloop naar onze verbouwing heb ik ook de helft zo belegd, het heeft ons toch iets meer budget gegeven.
ik ben geen expert, maar een groot gedeelte van uw spaargeld in de beurs steken wanneer ge er net mee begint én het in de nabije toekomst zeker terug moet hebben ... Dat gaat in tegen al het advies dat ik ooit gelezen heb over investeren.
 
Je kan het geld dat je opzij zet voor een huis toch ook (deels) in een ETF steken? Zeker als je nog geen exacte termijn hebt, moet je je niet echt zorgen maken over een dipje. De jaarlijkse opbrengst is vele malen groter dan een spaarrekeningetje. In het aanloop naar onze verbouwing heb ik ook de helft zo belegd, het heeft ons toch iets meer budget gegeven.

Anders koop je gewoon elke twee maanden, hé.
Je hebt het geluk gehad dat er de voorbije 10 jaar een bull market was waardoor je inderdaad een mooie return behaald hebt. Maar het kan perfect dat het de komende jaren negatieve return zal zijn. Daarom geen geld investeren dat je in de toekomst nodig kan hebben.
 
ik ben geen expert, maar een groot gedeelte van uw spaargeld in de beurs steken wanneer ge er net mee begint én het in de nabije toekomst zeker terug moet hebben ... Dat gaat in tegen al het advies dat ik ooit gelezen heb over investeren.
Je hebt het geluk gehad dat er de voorbije 10 jaar een bull market was waardoor je inderdaad een mooie return behaald hebt. Maar het kan perfect dat het de komende jaren negatieve return zal zijn. Daarom geen geld investeren dat je in de toekomst nodig kan hebben.
Inderdaad dit is dan ook de reden dat ik de meerderheid in spaargeld wil houden.
De kans is inderdaad groot dat ik een hoger rendement zou halen met ETFs/fondsen, maar het is mij het risico niet waard.
De markt moet maar net in een dip zitten wanneer er zich een kans voordoet om een huis te kopen
 
Je hebt het geluk gehad dat er de voorbije 10 jaar een bull market was waardoor je inderdaad een mooie return behaald hebt. Maar het kan perfect dat het de komende jaren negatieve return zal zijn. Daarom geen geld investeren dat je in de toekomst nodig kan hebben.

Wacht eens...dus het geld dat je investeert mag je in de toekomst niet nodig hebben? Hier volg ik niet?

Omdat het hier een onduidelijk einddatum is, lijkt me prima om voor ETF te gaan. Eens de plannen concreter worden, kan je naar een geschikt moment kijken om uit stappen.

Ik ben ook verre van een expert en enige voorzichtigheid door met minder dan de helft te gaan bvb mag wel. Ik heb net even gezocht naar de oudste ETFs en die geven al 30-40j een mooie gemiddelde jaarlijkse opbrengst. https://edgefolio.com/league-tables/oldest-etf-funds/

Dalingen zijn natuurlijk nooit te voorspellen, maar als je een paar maanden kan schuiven, vang je de dip meestal wel op. Het hangt er ook vanaf hoeveel de daling is en vooral hoe dicht die bij je aankoop zit. Als je een jaar +10% hebt, maar een dip van 5% is dat nog steeds +5% voor je investering. Het is dan natuurlijk jammer dat je die 5% mist, maar je hebt nog steeds 5% meer dan het jaar daarvoor tov. een spaarrekening bvb.

Concreter voor @Neveneffect: zet opzij waar je je comfortabel mee voelt en koop bvb dan elke twee maanden ipv elke maand, zo'n wereld van verschil zal het ook niet uitmaken. Degiro lijkt me inderdaad met zijn gratis kernselectie een goeie, ik ben ook net een account gemaakt om met kleinere bedragen aan te kunnen kopen zonder kosten.
 
Wacht eens...dus het geld dat je investeert mag je in de toekomst niet nodig hebben? Hier volg ik niet?

Omdat het hier een onduidelijk einddatum is, lijkt me prima om voor ETF te gaan. Eens de plannen concreter worden, kan je naar een geschikt moment kijken om uit stappen.

Ik ben ook verre van een expert en enige voorzichtigheid door met minder dan de helft te gaan bvb mag wel. Ik heb net even gezocht naar de oudste ETFs en die geven al 30-40j een mooie gemiddelde jaarlijkse opbrengst. https://edgefolio.com/league-tables/oldest-etf-funds/

Dalingen zijn natuurlijk nooit te voorspellen, maar als je een paar maanden kan schuiven, vang je de dip meestal wel op. Het hangt er ook vanaf hoeveel de daling is en vooral hoe dicht die bij je aankoop zit. Als je een jaar +10% hebt, maar een dip van 5% is dat nog steeds +5% voor je investering. Het is dan natuurlijk jammer dat je die 5% mist, maar je hebt nog steeds 5% meer dan het jaar daarvoor tov. een spaarrekening bvb.

Concreter voor @Neveneffect: zet opzij waar je je comfortabel mee voelt en koop bvb dan elke twee maanden ipv elke maand, zo'n wereld van verschil zal het ook niet uitmaken. Degiro lijkt me inderdaad met zijn gratis kernselectie een goeie, ik ben ook net een account gemaakt om met kleinere bedragen aan te kunnen kopen zonder kosten.
Je wil de markt timen maar dat gaat niet. Na de crash van 2000 heeft het 7 jaar geduurd tot de markt terug op hetzelfde niveau was en na de crash van 2007 heeft het een goede 5 jaar geduurd. Dus een paar maanden schuiven gaat het niet altijd doen, het is niet omdat het vorig jaar zo snel gerecupereerd is dat het volgende keer ook zo snel zal gaan. Dus als je uw geld in de toekomst nodig zal hebben gewoon investeren in dingen met een vaste rente.
 
Ik heb de periodes even nagekeken en je hebt helemaal gelijk. Dat is inderdaad iets anders dan enkele maanden, max een jaar. Ik plan vanaf nu ETFs voor lange termijn. (y)
 
Je moet inderdaad wel oppassen met het scenario van vorig jaar, dat is ongezien en zeker geen referentie voor vroegere correcties/crashes.
Das het gevaar dat veel mensen nu in hun hoofd hebben, "het zal na een paar maanden wel bijtrekken".
 
Dalingen zijn natuurlijk nooit te voorspellen, maar als je een paar maanden kan schuiven, vang je de dip meestal wel op. Het hangt er ook vanaf hoeveel de daling is en vooral hoe dicht die bij je aankoop zit. Als je een jaar +10% hebt, maar een dip van 5% is dat nog steeds +5% voor je investering. Het is dan natuurlijk jammer dat je die 5% mist, maar je hebt nog steeds 5% meer dan het jaar daarvoor tov. een spaarrekening bvb.
Misschien muggenzifterij maar:
jaar 1. 100€ + 10% = 110€
jaar 2. 110€ - 5% = 104,5€.

--> maar +4,5% voor je investering.
 
Misschien muggenzifterij maar:
jaar 1. 100€ + 10% = 110€
jaar 2. 110€ - 5% = 104,5€.

--> maar +4,5% voor je investering.

Met die percentages en periodes scheelt dat inderdaad niet veel, maar bij een echte beurscrash maakt dat inderdaad wel veel uit:
Jaar 1. € 100 - 40% = € 60
Om terug op € 100 te komen, moet je daarna +66% gaan
 
Hier ook eens posten:

Hallo iedereen. Ik zou graag voor mijn kinderen wat beleggen ipv het op een spaarboek te zetten (voor obvious reasons).

Nu heb ik hier wat zitten lezen en ook wat vakjargon gelezen en het lijkt me dus gewoon het beste om een EFT te doen die de SP500 index volgt. Of misschien is er een betere?

Nu heb ik hier gelezen over Bolero, Keytrade, binck en geniro. Allemaal hebben transactiekosten natuurlijk dus de manier waarop we nu sparen zal niet ideaal zijn.

Voor het ogenblik sparen wij 25€ per maand voor mijn zoon. Op een jaar is dit dus 300€. Nu zou ik dat perfect kunnen verhogen naar bv 500€ 1x per jaar ofzo dan investeren (en dus maar 1x transactiekosten betalen).

Ik zag hier in de thread geregeld mensen die er zelf mee wouden beginnen en wat info kregen, maar zag niet wat ze dan uiteindelijk gedaan hebben. Kan er iemand me zeggen wat de beste strategie is dan?
 
Hier ook eens posten:

Hallo iedereen. Ik zou graag voor mijn kinderen wat beleggen ipv het op een spaarboek te zetten (voor obvious reasons).

Nu heb ik hier wat zitten lezen en ook wat vakjargon gelezen en het lijkt me dus gewoon het beste om een EFT te doen die de SP500 index volgt. Of misschien is er een betere?

Nu heb ik hier gelezen over Bolero, Keytrade, binck en geniro. Allemaal hebben transactiekosten natuurlijk dus de manier waarop we nu sparen zal niet ideaal zijn.

Voor het ogenblik sparen wij 25€ per maand voor mijn zoon. Op een jaar is dit dus 300€. Nu zou ik dat perfect kunnen verhogen naar bv 500€ 1x per jaar ofzo dan investeren (en dus maar 1x transactiekosten betalen).

Ik zag hier in de thread geregeld mensen die er zelf mee wouden beginnen en wat info kregen, maar zag niet wat ze dan uiteindelijk gedaan hebben. Kan er iemand me zeggen wat de beste strategie is dan?
Degiro heeft een selectie waarbij de kosten wegvallen 1x per maand. Kernselectie heet het.
SP500 is een goede keus, al kan je ook voor een world index gaan. Iets meer high risk is Nasdaq 100 wat zich meer toelegt op technologie maar er is niets mis met de SP 500.

Ps: ETF is een perfecte keuze voor wat je zoekt. Zeker als het gaat om een beginnend spaarboekje is het goed om weg te blijven van individuele aandelen en dergelijke maar gewoon de markt zijn werk te laten doen en maandelijks in te kopen.
 
Inderdaad goed idee imo.

Wat betreft de ETF: kies voor S&P500 of een all world ETF/IWDA (ik zou persoonlijk voor deze laatste gaan : nog meer spreiding).

Wat betreft de broker via welk je inkoopt: Degiro is inderdaad een prijzenbreker (of beter gezegd: gratis voor dergelijke ETF's) en om die reden zeker te overwegen (des te meer gelet het relatief beperkte bedrag).

Nadeel is dat dit platform misschien wat ingewikkelder is (en je moet deze rekening ook aangeven als buitenlandse rekening, maar dat is amper werk). Anderzijds: het is ook geen rocket science en, indien ik het goed begrijp, zou je het toch maar 1x per jaar 'gebruiken').

Overige brokers die je vermeldt rekenen wél kosten aan, maar hebben misschien wat meer gebruiksvriendelijke platformen. Indien dat voor jou een belangrijk element/doorslaggevend is, best eens de tarieven tussen die brokers vergelijken.
 
Ik heb daar recent nog over gepost op mijn blog:

Wij gaan voor DeGiro.nl en VWCE met een inleg van 5k en sporadisch wat extra + spaarrekening maar dat is vooral omdat werkgever zakgeld geeft.

Dit!

VWCE heeft echt een mooie spreiding met circa 3900 bedrijven in 50 (opkomende) landen. Het geherinvesteerde dividend is iets van een 2%. Sinds kort zit deze in de kernselectie van Degiro dus elke maand kan je gratis een aankoop/verkoop doen.

Wij investeren een loon per maand en voor ons kind hebben wij ook een rekening geopend. Voor haar kopen we een aandeel per maand, een kleine 100 euro. Als het we het gemiddeld rendement van 8% halen heeft ze op haar 25ste ongeveer 100k, drie keer zoveel als een spaarboekje.

May the FIRE be with us \o/
 
Laatst bewerkt:
Dit!

VWCE heeft echt een mooie spreiding met circa 3900 bedrijven in 50 (opkomende) landen. Het geherinvesteerde dividend is iets van een 2%. Sinds kort zit deze in de kernselectie van Degiro dus elke maand kan je gratis een aankoop/verkoop doen.

Wij investeren een loon per maand en voor ons kind hebben wij ook een rekening geopend. Voor haar kopen we een aandeel per maand, een kleine 100 euro. Als het we het gemiddeld rendement van 8% halen heeft ze op haar 25ste ongeveer 100k, drie keer zoveel als een spaarboekje.

May the FIRE be with us \o/
Akkoord met uw aanbeveling, zo gaan wij het ook doen, maar het is toch compleet onrealistisch om een gemiddeld jaar rendement van 8% te verwachten over 20 jaar?
 
Akkoord met uw aanbeveling, zo gaan wij het ook doen, maar het is toch compleet onrealistisch om een gemiddeld jaar rendement van 8% te verwachten over 20 jaar?
Historisch gezien wel. De SPY heeft zelfs meer dan 10% gemiddeld over meerdere periodes van 20 jaar. Helaas zakt dat percentage stilletjes maar niemand heeft een glazen bol uiteraard.

4542-C775-CA61-460-C-B360-168-A31418-ECE.png
 
Trackers die ik persoonlijk volg en regelmatig koop:

- SPY (trackt de S&P 500)
- QQQ (trackt de Nasdaq 100)
- VXX (trackt de mid-term VIX index)

Pro's:
  • Gemakkelijk aan te kopen
  • Meestal lage transactiekosten
  • Geschikt als lange-termijn belegging
  • Veel sterker rendement dan spaargeld of obligaties
Cons:
  • Ze kunnen volatiel zijn op korte termijn
  • Equities kunnen scherp dalen op korte termijn en het kan even duren vooraleer ze weer "bovenwater" staan
  • Relatief saai, je koopt ze gewoon en je houdt ze vast voor de lange termijn
De spy kan niet meer aangekocht worden door europeanen
 
Het verleden is geen garantie voor de toekomst. Dat back testen is altijd wel leuk maar je toekomstige rendementen hangen van veel zaken af. Kijk maar nu naar de corona pandemie, vorig jaar was het tech die fors steeg, dit jaar de klassieke en cyclische aandelen.

Je zal zowiezo een beter rendement halen op termijn dan een verliesboekje, maar om nu 8%/jaar te verwachten gebaseerd op het verleden is wat te simpel denken vrees ik.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan