ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Waarschijnlijk is deze vraag hier al meermaals gesteld, maar ik zie effe het bos door de bomen niet meer. Graag zou ik maandelijks een kleine som beleggen, in de trend van €100. Welke is de beste manier om dit te doen? Heb al gekeken bij onze huisbank maar heb het vooroordeel dat enkel de bank daar beter van wordt ofzo? :p

Heb ook niet de intentie om er veel mee bezig te zijn, dus in dat opzicht is de bank misschien toch een goed alternatief?
 
Waarschijnlijk is deze vraag hier al meermaals gesteld, maar ik zie effe het bos door de bomen niet meer. Graag zou ik maandelijks een kleine som beleggen, in de trend van €100. Welke is de beste manier om dit te doen? Heb al gekeken bij onze huisbank maar heb het vooroordeel dat enkel de bank daar beter van wordt ofzo? :p

Heb ook niet de intentie om er veel mee bezig te zijn, dus in dat opzicht is de bank misschien toch een goed alternatief?
Hiervoor zou ik aanraden om maandelijks dit bedrag te beleggen in een ETF uit de kernselectie van Degiro, hierop betaal je geen transactiekosten (indien 1 x per maand en onder bepaald bedrag, zie voorwaarden op Degiro Kernselectie). En bij een ETF zijn de lopende kosten ook laag in vergelijking met een fonds (typisch 0.x % vs 1.x %). Met €100 per maand zal je misschien niet elke ETF elke maand kunnen kopen, aangezien sommige duurder zijn €100. Maar dan kan je nog elke maand €100 op je rekening zetten en dan elke 2 maand kopen bvb.
Welke ETF je dan koopt hangt wat van jezelf af. Zelf zou ik een wereldwijd accumulerende aanraden zoals: Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc. Eventueel aangevuld met een S&P 500, Nasdaq of een Eurostoxx. Zou wel altijd voor een accumulerende ETF gaan en niet voor een distribuerende aangezien er bij een distribuerende roerende voorheffing (30%) betaald wordt op de dividenden die je ontvangt.
Maar misschien nog het belangrijkste alvorens hiermee te starten is om je toch even in te lezen in wat ETF's zijn, hoe deze werken, ...
Hoeft zeker niet diep te zijn en kan op een half uurtje of minder gedaan worden maar zo weet je toch in wat je geld zit, en hoe dit kan opbrengen.
Eens je dit weet hoef je er in principe niet meer naar om te kijken en kan je gewoon maandelijks kopen in je ETF's naar keuze, en deze laten werken voor jou ;)
Zit zelf bij Degiro en stort maandelijks in ETF's dus laat maar weten indien je nog vragen hebt.
 
Ik heb zowat dezelfde strategie.
Wel paar keer grootste deel zit idd in accumulerende ETF's S&P 500 + world
Daarnaast een klein deeltje Emerging en Cannabis ETF's.

Naast dan enkele individuele aandelen.
Gewoon elke maand een deel storten op mijn degiro en hup.
 
Ik had gedacht om een aanzienlijk bedrag in VWCE te investeren, maar nu blijkt Bolero daar sinds deze maand 1,32% beurstaks voor aan te rekenen. Gezien het bedrag en de geplande lange termijn wou ik dit eerder bij een voor mij vertrouwde broker beleggen, ik heb een custody account maar toch geen 100% vertrouwen in Degiro. Gebruiken jullie Degiro ook voor grote bedragen of eerder om maandelijks een bedrag te investeren in hun kernselectie van ETF's?
 
Ik had gedacht om een aanzienlijk bedrag in VWCE te investeren, maar nu blijkt Bolero daar sinds deze maand 1,32% beurstaks voor aan te rekenen. Gezien het bedrag en de geplande lange termijn wou ik dit eerder bij een voor mij vertrouwde broker beleggen, ik heb een custody account maar toch geen 100% vertrouwen in Degiro. Gebruiken jullie Degiro ook voor grote bedragen of eerder om maandelijks een bedrag te investeren in hun kernselectie van ETF's?
Momenteel koop ik maandelijks VWCE via DeGiro maar ik ben wel van plan om op termijn eens een transfer te doen naar een andere broker.

Naar Keytrade kan het bijvoorbeeld gratis en betalen ze de transactiekosten tot €2.500 per jaar volledig terug en zonder bewaarlonen.

Op die manier heb je dus voordelige transactiekosten maar toch wat meer veiligheid als het om grote bedragen gaat.
 
Aha das goed om weten! Keytrade rekent op dit moment voor VWCE nog steeds 0,12% beurstaks en 24,95 voor een transactie tot 50k, dan is het voor een grote inleg al interessanter om direct via Keytrade te gaan.
 
Ik zeg het eigenlijk ook al lang dat ik er dringend eens werk van moet maken.
Geld staat nu eigenlijk maar op een spaarrekening weg te rotten.
Ik zou zeker ergens maandelijks een 500€ willen in steken en dat klinkt wel interessant via degiro kernselectie etf's.
Account heb ik al eens aangemaakt.
Maar steek je die 500€ dan in ETF of spreid je dat nog onder verschillende?
Maar hoe pak je het best aan als je pakweg een 50K hebt om toch iets of wat 'safe' te beleggen?
Spreiden over meerdere etf's? Is dat een te groot bedrag om daar in te steken? Andere betere ideeën?
Of zou het eens interessant zijn om met een bank te gaan praten, zit voorlopig bij kbc en bnp.
 
Ik zie dat de meeste hier voor VWCE kiezen, waarom niet IWDA?

IWDA bestaat voor een groter deel uit Amerikaanse aandelen, maar andere zaken waarom toch VWCE te kiezen?
 
Ik zie dat de meeste hier voor VWCE kiezen, waarom niet IWDA?

IWDA bestaat voor een groter deel uit Amerikaanse aandelen, maar andere zaken waarom toch VWCE te kiezen?
IWDA ongeveer 1500 bedrijven wereldwijd en VWCE 3600 bedrijven. Ook meer spreiding naar Azië bij VWCE.
 
Als ik bij degiro bijvoorbeeld zoek naar vwce krijg ik ook 2 hits.
Verschil dat ik opmerk is XET en MIL => Xetra en borsa italiana beurs

Zelfde met s&p500 => xet/eam (die van gbx/usd negeer ik dan nog)

Zijn daar verschillen in?
 
Als ik bij degiro bijvoorbeeld zoek naar vwce krijg ik ook 2 hits.
Verschil dat ik opmerk is XET en MIL => Xetra en borsa italiana beurs

Zelfde met s&p500 => xet/eam (die van gbx/usd negeer ik dan nog)

Zijn daar verschillen in?
Best kijken welke beurs je moet nemen om van de gratis kernselectie te kunnen profiteren
 
Waar kan je van een bepaalde etf exact zien welke aandelen er in zitten?
Of hoe kan ik weten wat juist het verschil is van bedrijven in de VWCE vs S&P500

https://www.justetf.com/en/etf-prof...eld=index&from=search&isin=IE00B5BMR087#chart
Dit vind je terug op de website van de aanbieder, in dit geval Vanguard. Hier vindt je meestal dan een link naar een Excel sheet met de volledige samenstelling van de ETF. In jouw geval: FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating en dan doorklikken naar holding details. Hier kan je ze in een lijst zien of exporteren naar Excel.
Mijn aanpak om te weten wat de samenstelling van een etf is als volgt:
  1. Zoek ISIN code van ETF
  2. Geef deze in in Google
  3. Hier staat vaak een link naar Morningstar
  4. Hier zie je een mooie samenvatting van de ETF (zoals de 10 grootst wegende aandelen)
  5. Ga terug naar je Google resultaten en ga dan naar de link leidend naar de aanbieder (Vanguard, iShares, ...)
  6. Hier vind je de volledige details van de ETF.
Stap 3 en 4 hoef je natuurlijk niet te doen, maar ik vind dit wel handig om te vergelijken aangezien alle ETF's op Morningstar op dezelfde manier worden voorgesteld. Dit maakt het vergelijken tussen ETF's van verschillende aanbieders makkelijker.

Om op je vraag te beantwoorden wat het verschil is tussen VWCE en S&P500, deze volgen beide een verschillende index.
Bij VWCE is dit een wereldwijde index met meer dan 3500 aandelen, bij de S&P500 is dit een indexbestaande uit enkel Amerikaanse bedrijven.
 
Waar kan je van een bepaalde etf exact zien welke aandelen er in zitten?
Of hoe kan ik weten wat juist het verschil is van bedrijven in de VWCE vs S&P500

https://www.justetf.com/en/etf-prof...eld=index&from=search&isin=IE00B5BMR087#chart
Op JustETF kan je dit vaak zien door de "factsheet" te downloaden. Let wel: vaak enkel de top 10 holdings die daarin staan. Als je alles wil zien moet je op de site van de aanbieder zelf kijken (voor iShares ETFs bv. kan je altijd % van alle posities terugvinden op hun site).
 
Via de bank krijg ik deze 2 aanbevolen:



Nu dit in het achterhoofd om eenmalig een storting te doen met lagere instapkosten gevolgd door een maandelijks bedrag.
Zoals gezegd zouden we over een 5-tal jaar een investering doen waarvan ik denk dat we dat geld dan niet extra gaan nodig hebben. Worst case scenario zouden we dan toch iets nodig hebben, is het dan meer waard des te beter. Is het minder waard dan is het de bluts met de buil en sowieso voor een langere periode te bekijken.

Mijn bedenkingen met zoiets zijn de instapkosten dewelke 2,5% bedragen maandelijks. Anderzijds nog de beheerskosten (maar die heb je met een ETF ook) en uitstapkosten (beurstaks van 1,32%).
Voordeel: actief beheer en ik hoef er niet naar om te kijken.

Een ETF op een broker zoals Degiro spreekt mij ook aan. Enkel krijg ik hier minder het vertrouwen van mijn vriendin in aangezien ze geld bij de bank als een veiligere optie ziet.
 
Beide voorstellen van KBC presteren slechter dan de gemiddelde wereld index. En dan heb je nog hogere kosten. Instapkosten van 2.5% = waanzin (tenzij er geen minimum is waardoor beleggen voor kleine bedragen als 100 EUR/maand makkelijker wordt).

Maak een rekening aan bij DEGIRO (geen transactiekosten indien > 1000 EUR/transactie) of Binck/Saxobank of eender welke andere broker en kies een ETF zoals bv. een Vanguard FTSE All-World (Accumulating) index: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00BK5BQT80#overview
De "accumulating" variant van deze ETF bestaat nog maar 1 jaar ofzo, dus als je het historisch rendement ervan wil bekijken kan je de "distributing" versie erbij nemen, die zal op een paar procentpunten hetzelfde resultaat opleveren: https://www.justetf.com/en/etf-prof...roupField=index&from=search&isin=IE00B3RBWM25

Kostprijs hiervan (TER) is 0.22% op jaarbasis + transactiekosten aankoop/verkoop + beurstaks bij aankoop/verkoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Inv
Een ETF op een broker zoals Degiro spreekt mij ook aan. Enkel krijg ik hier minder het vertrouwen van mijn vriendin in aangezien ze geld bij de bank als een veiligere optie ziet.
Goed nieuws voor je vriendin, DeGiro is sinds kort samen met FlatexBank. Opgelost ;)
Nee serieus, tel met jou mogelijke inleg eens uit hoeveel geld je mist vs DeGiro. Op 5 jaar tijd spreek je over ettelijke maandlonen hoor. Zoals @SharkyXTS zegt zijn er betere opties.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan