Ervaringen met aannemers

Bloembak

Well-known member
Crowdfunder FE
Post hier je ervaringen, frustraties,... over aannemers of andere bedrijven waarmee je hebt gewerkt tijdens je (ver)bouw project.


Hopelijk komt mijn aannemer deze namiddag langs. Enkele dagen geleden zat ik hem nog een bloemetje toe te werpen, en nu houdt hij zich niet aan de planning.
Heeft wel gebeld om zich te excuseren en te vragen als deze namiddag past. Ben benieuws.
 
Goh, ik werk professioneel met heel wat aannemers. Vooral voor kleinere klussen.
En ik moet zeggen dat in een groot deel van de gevallen toch altijd hetzelfde is se. Die mannen zeggen dat ze iets morgen gaan doen, dan komen ze niet opdagen want er is iets tussen gekomen. Dan is het zeker de dag erna, dan de week erna,...

De echt goeie zijn moeilijk te vinden, zeker voor kleinere klusjes. Het zou mijn job alleszins aangenamer maken mocht ik niet zo achter iedereen zijn veren moeten zitten. :)
 
Gisteren ging een plaatsing gebeuren. We gaan 's avonds kijken en niets te bespeuren. Korte telefoon later weten we dat het voor maandag zal zijn. Moet niet denken dat dat gecommuniceerd werd.

Ik. begrijp. dat. niet.

Letterlijk drie seconden een mailtje sturen "het is voor maandag" is er te veel aan. Te denken dat wij op het werk jaarlijks een cursus communicatie en alle aspecten ervan opgelegd krijgen.
 
Gisteren ging een plaatsing gebeuren. We gaan 's avonds kijken en niets te bespeuren. Korte telefoon later weten we dat het voor maandag zal zijn. Moet niet denken dat dat gecommuniceerd werd.

Ik. begrijp. dat. niet.

Letterlijk drie seconden een mailtje sturen "het is voor maandag" is er te veel aan. Te denken dat wij op het werk jaarlijks een cursus communicatie en alle aspecten ervan opgelegd krijgen.
Volgens mij is het gewoon (te) aanvaard als normaal gedrag. Als ik over hetzelfde gedrag aan het klagen was toen onze ramen moesten geplaatst worden, hoorde ik van anderen meestal "Ahja zo gaat dat bij stielmannen" of "ja dat gaat bij iedereen zo zijn". Ik heb destijds meer dan wekelijks aan de telefoon gehangen met dat bedrijf, om meestal geen antwoord te krijgen of de secretaresse mijn nummer laten op te schrijven zodat ze konden terugbellen (yeah right). Het enige dat ik wou weten was een schatting van wanneer ze het dachten te doen, want dat is nu eenmaal iets dat je graag weet om de volgende werken in te plannen. Onbegonnen werk, tot ze zelf contact opnemen met een datum, dan kunnen ze plots meteen antwoorden.

Gedeeltelijk is dat natuurlijk omdat er geen alternatief is, iedereen heeft werk genoeg en er zijn stielmannen te weinig.
 
Gedeeltelijk is dat natuurlijk omdat er geen alternatief is, iedereen heeft werk genoeg en er zijn stielmannen te weinig.

Dit. En zeker als ge al een bestelling hebt geplaatst, kunt ge moeilijk nog terug (en al zeker niet snel). Denk dat veel van die mannen ook zo denken. Zeggen dat ze het binnen de week kunnen doen, terwijl ze goed genoeg weten dat het langer gaat duren. Maar eens ge aan hen vasthangt, kunt ge moeilijk nog weg.
 
Dit. En zeker als ge al een bestelling hebt geplaatst, kunt ge moeilijk nog terug (en al zeker niet snel). Denk dat veel van die mannen ook zo denken. Zeggen dat ze het binnen de week kunnen doen, terwijl ze goed genoeg weten dat het langer gaat duren. Maar eens ge aan hen vasthangt, kunt ge moeilijk nog weg.
Ja, eenmaal de offerte getekend is het wachten op Godot vaak. Dat hebben we nu voor met de dakwerker, kan ik weer beginnen stalken.
 
Dit. En zeker als ge al een bestelling hebt geplaatst, kunt ge moeilijk nog terug (en al zeker niet snel). Denk dat veel van die mannen ook zo denken. Zeggen dat ze het binnen de week kunnen doen, terwijl ze goed genoeg weten dat het langer gaat duren. Maar eens ge aan hen vasthangt, kunt ge moeilijk nog weg.

Dat is inderdaad het probleem. Plus die mannen zijn nu over het algemeen ook niet zo klantvriendelijk of communicatief ingesteld. Die doen hun werk en de rest tja...

En de miserie is inderdaad dat ge ze dan een werk toewijst en ze op ne bepaalde datum komen, die ze bijna nooit nakomen en dan zijt ge vertrokken om daar wekelijks achter aan te zitten. En vermits de offerte getekend is zijt ge ook niet zo happig om ne andere te zoeken want hoe zit het dan met die andere offerte en ge loopt natuurlijk het risico dat ge met den andere hetzelfde spelletje meemaakt...
 
Dat is inderdaad het probleem. Plus die mannen zijn nu over het algemeen ook niet zo klantvriendelijk of communicatief ingesteld. Die doen hun werk en de rest tja...

En de miserie is inderdaad dat ge ze dan een werk toewijst en ze op ne bepaalde datum komen, die ze bijna nooit nakomen en dan zijt ge vertrokken om daar wekelijks achter aan te zitten. En vermits de offerte getekend is zijt ge ook niet zo happig om ne andere te zoeken want hoe zit het dan met die andere offerte en ge loopt natuurlijk het risico dat ge met den andere hetzelfde spelletje meemaakt...

Ik heb verleden week een tuinaannemer aangesteld voor onze voortuin die beweert een pietje precies te zijn. Perfect of geen oplevering.

Zou het kunnen?
 
Ik heb verleden week een tuinaannemer aangesteld voor onze voortuin die beweert een pietje precies te zijn. Perfect of geen oplevering.

Zou het kunnen?
Ik geloof daar wel in. Ik had ook zo iemand over de vloer voor de renovatie van mijn badkamer van 5m². Gewoon wat degelijke basismaterialen voorzien, maar niks overdreven, maar dan wel een offerte van meer dan 20k bezorgen.

Allemaal fijn en wel dat ge pietje precies zijt, maar als ge zoveel meer werkuren nodig hebt, dan ben ik niet per se beter af. Of dan heb ik dat het er niet voor over.
 
Ik heb verleden week een tuinaannemer aangesteld voor onze voortuin die beweert een pietje precies te zijn. Perfect of geen oplevering.

Zou het kunnen?

Het kan hé. Nu ik moet zeggen dat de meesten die ik ken hun werk wel goed doen uiteindelijk. Maar het is er aan beginnen en afwerken dat het probleem is :p
 
Gisteren een clown op mijn werf gehad die mijn schuifraam kapot heeft gedaan...
Komt hij af met “zeg is het normaal dat uw schuifraam zo stroef gaat?”. Bleek dus dat het hefschuifraam met driedubbel glas van zijn rail was geschoten/ gehoffen en de rubber helemaal was losgekomen.
Hij zegt dat dit al zo was, wat zeer vreemd is natuurlijk want we hadden het die ochtend open gezet met een houten lat tussen. Hij heeft het gewoon proberen opendoen terwijl de lat er nog lag en alles kapot getrokken natuurlijk. Ergste is dat die man nog al mijn tegels moet leggen en dit zijn eerste werkdag was...

Schuifraam zal eruit moeten gehaald worden met een kraantje om te moeten repareren....
 
Rolluik laten plaatsen. Top ervaring. 0€ voorschot moeten betalen, geplaatst op dag die gemeld is en 2 weken na plaatsing factuur gekregen.


Vorige huis ramen en deuren laten plaatsen. 80% voorschot moeten betalen. Ze kwamen wel zoals beloofd de dag van plaatsing het plaatsen. Ik was niet thuis ex wel. Eerst tablet krijgen we niet stond zogezegd niet op offerte, 2u later telefoon u krijgt toch tablet want u oude moeten we afbreken. Daarna oude rolluik verwijderen en de leegte isoleren niet gebeurt. Ook niet achteraf konden ze zogezegd niet. Kom ik thuis heel de deur vol krassen zijn ze die pvc deur gewoon even komen opschuren. ( geen enkele persoon die nederlands kon praten)

Als dat normale gang van zaken is een nieuwe deur plaatsen vol krassen en dan gewoon erop schuren.

Sindsdien betaal ik enkel na levering.
 
Ik geloof daar wel in. Ik had ook zo iemand over de vloer voor de renovatie van mijn badkamer van 5m². Gewoon wat degelijke basismaterialen voorzien, maar niks overdreven, maar dan wel een offerte van meer dan 20k bezorgen.

Allemaal fijn en wel dat ge pietje precies zijt, maar als ge zoveel meer werkuren nodig hebt, dan ben ik niet per se beter af. Of dan heb ik dat het er niet voor over.
Laat die offerte eens zien, ben wel benieuwd.

Kleine badkamers zijn nu ook eenmaal niet gemakkelijk om te renoveren.
 
Laat die offerte eens zien, ben wel benieuwd.

Kleine badkamers zijn nu ook eenmaal niet gemakkelijk om te renoveren.
Er werd voorzien: 2 mensen die 12 werkdagen dagelijks 10u presteren, aan 43 euro/uur. Een kost van 10.320 euro.

Plus: erg transparante offerte
Plus: als er minder tijd in zou kruipen, zou minder gefactureerd worden
Min: ik kan op voorhand niet inschatten hoe snel ze werken. Evengoed zijn ze 3u weg nr een winkel omdat ze een schroefke vergeten zijn of het verkeerde mee hadden. Dan kom je al eens sneller dan 240 werkuren.
 
Da's wel gigantisch veel :') aleja, hangt af van de werken natuurlijk. Ik ben nu zelf bezig met een kleinere badkamer en dat was alles afschieten, leidingen herleggen, alles opnieuw installeren, nieuwe tegels etc.

Als die wat ervaring hebben weten ze op voorhand wel welk materiaal ze nodig hebben hé. Maar als je die drie uur niet wilt betalen dan moet je met fixed prijs werken en wees maar zeker dat ze ook hun marge pakken. Ge komt altijd wel eens iets tegen wat u gigantisch veel tijdsverlies bezorgt. Ik ben ook geen fan van in regie werken maar mensen vergeten vaak nogal dat er veel voorbereiding bij komt, bestelwagen vullen en legen, etc.

Ik heb het niet bijgehouden qua uren voorlopig maar ik had ook hulp van iemand. Maar eigenlijk sta je de helft van de tijd niet met twee man effectief bezig. Bij tegelen is dat dan één iemand effectief aan het tegelen en één iemand afmeten en snijden etc. Maar voor een buitenstaander lijkt dat of die tweede man bijna niet "aan het werken" is.
 
Terug
Bovenaan