Ervaringen met aannemers

Iemand die me goei architect omgeving Mechelen kan aanraden? Mag in pb.
 
Op 6 januari tegen de persoon van mijn ramen gezegd dat hij ze mocht bestellen, het zou een 6 tal weken duren.

midden maart zijn ze toegekomen.
Blijkbaar komen de rolluiken van ergens anders en 4 van de 6 rolluiken zijn gisteren toegekomen.
Ze steken de vertraging op corona

badkamer en toilet is al geplaatst en afgewerkt langs binnen.

nu willen we aan de andere ramen beginnen,
Blijkt dat er 1 raam zonder glas is geleverd.

onze rolluiken zijn ral 9005 (gitzwart) zoals bestelt
En de ramen ral 7026 (antraciet) niet zoals bestelt.

De ramenplaatser heeft laten zien dat hij ral 9005 bestelt heeft, maarja daar is mijn probleem niet met opgelost.

normaal gezien komen ze 10mei te polybeton gieten maar heb 3 verzonken ramen. Dus denk dat ik nu ook niet verder kan

geen idee wa ik nu moet doen.
- Kleurverschil accepteren?

- Eisen dat ze de rolluiken ook ral 7026 maken (maar das een andere firma dus wie gaat dat betalen?)

- de ramen terugsturen, 3 maand wachten op nieuwe en wie betaald dan die ramen die al afgewerkt zijn.

ik heb de leverbon nooit gezien want da was geregeld door de plaatser (net zoals de bestelling)

4000€ voorschot voor de ramen is betaalt
3000€ voorschot voor rolluiken is ook betaalt.

en dan nog maar te zwijen over het feit dat de plaatser een betonnen rand niet had gezien in de uitsparing waar de rolluiklast komt.

waardoor ik die overal heb kunnen uitkappen, terwijl ik expliciet vroeg tijdens het opmeten: “da ga toch zeker passen” omdat ik da randje wel gezien had.

khad al beter 5000€ meer betaald op een ander.

Edit:
nu sturen ze door dat de ramen wel degelijk ral 9005 zijn en zo uit het fabriek komt

dusja
 
Laatst bewerkt:
Dat is hét probleem als ze hun materiaal op verschillende locaties halen. Ons schuifvliegenraam hebben ze komen naplaatsen, alsook verlengde dorpels over ons houtwerk.
De mensen die dat zijn komen doen waren daar vrij kordaat over: ik moest een fysiek kleurstaal afgeven van de ramenboer want RAL9005 is overal lichtjes anders.

Nu bon, bij u is er echt een duidelijk verschil in kleur ze. Ik kijk hier plat op RAL9005 en dat van is geen gitzwart. Het is uw ramenboer zijn verantwoordelijkheid dat die zaken op mekaar matchen. Op zich is dat ook zo geen drama he, glas en kaders zijn normaal altijd apart (of uit elkaar te halen, dat hij ze maar op zijn kosten laat spuiten in dezelfde kleur als de rolluiken.
Er zijn tal van firmas (zoals bv RESPO REPAIR) die dat zelfs op locatie komen doen als de kaders al staan. Dat mag echt geen obstakel vormen.

Dat kleurverschil accepteren zou ik alleszins niet doen want dat trekt op geen hol. Zelfs al geeft em de kaders gratis, uw huis gaat er gewoon niet uit zien.


Als ik morgen naar BMW ga en ik bestel mijn wagen in Tansanit Blauw en een dakkofer in Tansanit Blauw, dan moeten ze mij geen dakkoffer leveren in Phytonic Blauw met de melding "tis ook blauw en die dakkofer komt van ergens anders". Ze zullen hem rap kunnen herspuiten of bijhouden.
 
Ze zeggen dat da de ral is van aliplast polen.
Ik ga nu fotos doorsturen op 70cm afstand. Vanuit allerlei hoeken.

heb nu het raam er toch eens ingezet, op te zien of ik er kan mee leven.

Dit geeft dan toch weer een totaal ander beeld, en is mss toch acceptabel?

zou dit dan toch ral kleir verschil zijn van verzchillende bedrijven?

geen enkele foto is bewerkt voor alle duidelijkheid.
Ja ik weet het nimeer goed nu.
Voor mij is het acceptabel, voor mijn vrouw niet maar kan hel er bij neerleggen
 
Zoals @desolation ook zegt, als het van verschillende plaatsen komt kan je kleur verschil hebben
Ik weet nog dat de mannen van de ramen mij toen ook een poedercode hebben gegeven, deze moest ik dan doorgeven aan die van de poort zodat het zeker dezelfde kleur zou zijn.

Al lijkt mij dat van u echt wel geen zwart.
Zou die kleur ook niet accepteren. 1 raam zonder glas kan wel gebeuren, gewoon maar een houten plank inzetten.

Edit: Zelfs op die laatste foto's zie je toch een duidelijk verschil.
Wat is hun voorstel ?
 
Ik moet nu fotos doorsturen op 70cm afstand van verschillende hoeken,

zodat ze da kunnen aankaarten bij aliplast. En dan zouden ze mss wel een tegemoetkoming zien zitten.

mijn vrouw is vrij pis, en ik wil gewoon mijn huis af.

ik zou met dit kleurverschil kunnen leven denk ik? Maar mijn drang om het huis af te hebben beïnvloed mijn mening.
 
Ik vind het persoonlijk niet acceptabel. De chance is er dat zoals ik hierboven omschreven het 2 kleuren zijn die dicht genoeg bij elkaar liggen om te kunnen herlakken.
Bekijk dat ook goed onder verschillende situaties he (ochtend, avond, felle zon, wolken, etc...). Lichtinval doet heel veel met kleurverschillen.

Of ik er mee zou kunnen leven mits financiële compensatie? Misschien wel, maar dan hangt het toch fel af van over hoeveel centjes we hier spreken. Ik heb ongeveer 23k ex betaald voor mijn ramen, om dit soort fouten te tolereren moeten ze niet met minder als 20% korting afkomen.

Het is heel simpel he: om hun fout recht te zetten moeten ze alles terug uitbreken, al het glas demonteren en alle kaders herlakken.
Korte rekensom voor mijn eigen situatie bv
- 4 man 2 dagen werk demonteren = 2000 EUR
- 4 man 2 dagen werk monteren = 2000 EUR
- huur glaskraan montage & demontage = 1500 EUR
- Kostprijs poedercoaten raamkaders (op basis van ander lakwerk dat ik al heb laten doen) zal in spoedprocedure rond de 3000 EUR liggen

Komt op een totaal van 8500 EUR ex BTW kosten én het risico dat er zaken worden beschadigd zoals uw buitengevel of het glas/kaderwerk bij deze handelingen. Als er binnen al is gepleisterd moet dat ook allemaal worden bijgewerkt, wat eveneens rap 1500 EUR zal kosten.


Een korting van 4-5000 EUR is dan maar de helft van wat het hun zou kosten om de boel op te lossen.


Niemand zou met zich mogen laten sollen. Ik verwacht van een professional dat die zijn materiaal nakijkt VOOR hij het in de gevel kletst. Die zou dan toch zelf het verschil mogen zien en op de moment zelf al tegen u zeggen "mijn excuses maar we hebben dit en dit voor, ik kan u oplossing a, b of c aanbieden met deze gevolgen. wat wilt ge?"
Niet gewoon alles monteren, u voor een voldongen feit stellen en dan doen alsof ge het maar moet aanvaarden.

Nu bon, Aliplast is ook niks waar ik ne smile van krijg. Het is vooral goedkoop, maar bij de buren van mijn schoonouders hebben ze in hun huurhuis allemaal Aliplast gestoken toen ze het gerenoveerd hebben. Op dezelfde levering zat daar in exact dezelfde kleur nog steeds kleurverschil op de voordeur/ramen en de achterdeur. Al een chance dat er rond die achterdeur geen schrijnwerk in de buurt staat.
 
Op 6 januari tegen de persoon van mijn ramen gezegd dat hij ze mocht bestellen, het zou een 6 tal weken duren.

midden maart zijn ze toegekomen.
Blijkbaar komen de rolluiken van ergens anders en 4 van de 6 rolluiken zijn gisteren toegekomen.
Ze steken de vertraging op corona

badkamer en toilet is al geplaatst en afgewerkt langs binnen.

nu willen we aan de andere ramen beginnen,
Blijkt dat er 1 raam zonder glas is geleverd.

onze rolluiken zijn ral 9005 (gitzwart) zoals bestelt
En de ramen ral 7026 (antraciet) niet zoals bestelt.

De ramenplaatser heeft laten zien dat hij ral 9005 bestelt heeft, maarja daar is mijn probleem niet met opgelost.

normaal gezien komen ze 10mei te polybeton gieten maar heb 3 verzonken ramen. Dus denk dat ik nu ook niet verder kan

geen idee wa ik nu moet doen.
- Kleurverschil accepteren?

- Eisen dat ze de rolluiken ook ral 7026 maken (maar das een andere firma dus wie gaat dat betalen?)

- de ramen terugsturen, 3 maand wachten op nieuwe en wie betaald dan die ramen die al afgewerkt zijn.

ik heb de leverbon nooit gezien want da was geregeld door de plaatser (net zoals de bestelling)

4000€ voorschot voor de ramen is betaalt
3000€ voorschot voor rolluiken is ook betaalt.

en dan nog maar te zwijen over het feit dat de plaatser een betonnen rand niet had gezien in de uitsparing waar de rolluiklast komt.

waardoor ik die overal heb kunnen uitkappen, terwijl ik expliciet vroeg tijdens het opmeten: “da ga toch zeker passen” omdat ik da randje wel gezien had.

khad al beter 5000€ meer betaald op een ander.

Edit:
nu sturen ze door dat de ramen wel degelijk ral 9005 zijn en zo uit het fabriek komt

dusja
De t's en d's in deze post mag je omdraaien ;)

On topic: ik zou voet bij stuk houden en eisen waar je recht op hebt. Bovendien zou ik alle kosten die voortvloeien uit de foutieve levering verhalen op de aannemer. Hij (of zijn leverancier, maar dat is ook zijn verantwoordelijkheid) heeft een fout gemaakt waardoor hij niet kan leveren wat jij hebt besteld dus is er in dit geval geen sprake van overmacht waardoor hij zijn verplichtingen niet kan nakomen. Aangetekend ingebrekestelling opsturen en best een advocaat inschakelen.

Als beide items (ramen en rolluiken) dezelfde RAL kleur hebben dan zou er toch geen kleurverschil kunnen zijn? Dat stukje is mijn expertise niet...
 
Gisteren de laatste dingen qua sanitair gedaan. Weer hilarisch. Hij had dus al de bevestigingsbeugel opgehangen voor de laatste chauffage in de slaapkamer. Ging dus perfect onder het raam komen. Opeens hoor ik een geboor en geschroef. Ja hoor, heeft de beugel opeens 30 cm naar links verhangen omdat het niet mooi zou zijn.

Natuurlijk is het nú net niet mooi. Chauffage hangt half onder raam, wtf kerel? Plus natuurlijk 2 gaten in men muur die lelijk toegeprutst zijn met kit... Geez.
 
Dus ge zijt zelf op de werf en hij is niet komen vragen of dat goed was? Waarschijnlijk heeft hem zijn buizen of zo verkeerd afgesneden en dan maar alles wat opgeschoven.
Of had hij alles voorzien voor radiatoren met een zij aansluiting en zijn het er met een midden aansluiting. Of vice versa
 
@ramen: No offence maar als je op een forum moet komen vragen of het acceptabel is dan weet je diep vanbinnen dat het niet zo is... oké, je wil je bouw afkrijgen maar je gaat daar echt nog lang op moeten kijken dus het is de moeite waard om hierover door te duwen. Of ze moeten 50 procent van de prijs afdoen, dan tekende ik direct voor akkoord.
 
@ramen: No offence maar als je op een forum moet komen vragen of het acceptabel is dan weet je diep vanbinnen dat het niet zo is... oké, je wil je bouw afkrijgen maar je gaat daar echt nog lang op moeten kijken dus het is de moeite waard om hierover door te duwen. Of ze moeten 50 procent van de prijs afdoen, dan tekende ik direct voor akkoord.

fotos zijn nu doorgestuurd want aliplast polen beweert dat het ral 9005 is.
Dus daar is iets foutgelopen, mss ne kleurenblinde werknemer in de productie
Dus morgen hopelijk meer daarover.

we gaan wss al de profielen en randjes van de rolluiken laten lakken in hetzelfde kleur als de ramen.

Alleen moeten we ons informeren in welke kleur,
Ofja welke ral, wss vergelijken met kleureplaten. Want ik noem het wel antraciet maar dat is niet 100%

en dat bedrag betalen we dan minder aan de aannemer van de ramen.

dan ben ik nog tolerant heb ik de indruk?
Of afwachten op antwoord van de mensen in polen?
 
Gisteren de laatste dingen qua sanitair gedaan. Weer hilarisch. Hij had dus al de bevestigingsbeugel opgehangen voor de laatste chauffage in de slaapkamer. Ging dus perfect onder het raam komen. Opeens hoor ik een geboor en geschroef. Ja hoor, heeft de beugel opeens 30 cm naar links verhangen omdat het niet mooi zou zijn.

Natuurlijk is het nú net niet mooi. Chauffage hangt half onder raam, wtf kerel? Plus natuurlijk 2 gaten in men muur die lelijk toegeprutst zijn met kit... Geez.
Normaal hangt ge uw radiator volgens dat de buizen zitten, kunt daar niet echt veel mee zeuren eigenlijk. Of zou moeten zijn dat em van center aansluiting naar zijkant veranderd heeft ofzo
 
Als jij dat op 1 plek besteld dan verwacht je ook dat dat dezelfde kleur is.

Onze vliegenraam van schuifdeur en zonnewering is ook nagelplaats maar ook adhv kleurpalet gekeken dat die kleur ook effectief dezelfde is.
 
fotos zijn nu doorgestuurd want aliplast polen beweert dat het ral 9005 is.
Dus daar is iets foutgelopen, mss ne kleurenblinde werknemer in de productie
Dus morgen hopelijk meer daarover.

we gaan wss al de profielen en randjes van de rolluiken laten lakken in hetzelfde kleur als de ramen.

Alleen moeten we ons informeren in welke kleur,
Ofja welke ral, wss vergelijken met kleureplaten. Want ik noem het wel antraciet maar dat is niet 100%

en dat bedrag betalen we dan minder aan de aannemer van de ramen.

dan ben ik nog tolerant heb ik de indruk?
Of afwachten op antwoord van de mensen in polen?
Gij zijt veel te tolerant. Uw ongemak en de vertraging op uw werf moet ook vergoed worden.
Minder betalen aan de aannemer moet ge ook niet doen, hij moet dat op zijn kosten oplossen. Want voor hetzelfde geld hebt gij het lakken betaalt en zegt hij “dat is teveel daar ga ik niet mee akkoord”. Veel plezier ermee dan.

daarnaast zijn uw rolluiken correct en de vensters fout, dus het zijn de vensters die gelakt moeten worden. Uiteraard willen ze u naar het omgekeerde pushen want dat is veel goedkoper. Maar sta maar op uw strepen en eis dat ze van al uw raamkaders de kleur aanpassen naar die van de rolluiken. Dat kost een fortuin en de kans is dan veel groter dat ze akkoord zullen gaan met “we herlakken uw rolluiken + een dikke korting”
 
Dit hoor. Ik snap niet dat je iets gaat inbouwen en afkitten zonder het eens te testen. Hier ook eens iets laten vervangen in de vaatwasser, eerste wat die man deed na herstelling is het testprogramma draaien (kan je met bepaalde toetsencombinatie, duurt 15 min)

Kan me voorstellen dat ieder machine dat tegenwoordig wel heeft?

Nu snap ik precies ook wel niet waarom je niet gewoon zelf dat toestel uit de kast haalt ipv daar €130 aan te verschijten?
De farce gaat nog verder

Vorige week zei hij dat het de debietsensor dan wss wel was. Vaatwasser pakt water, stopt dan en voert het ook af. Dus geen probleem met aanvoer of afvoer, maar de sensor detecteert niet hoeveel water er doorloopt.
Oké hij besteld die sensor, komt hier. Vaatwasser eruit, zijkant open. Opeens zegt hij "voila dat was het al". Het was niet de sensor die kapot was maar een waterrad wat niet draaide, als die niet draait dan kan de sensor niet registeren. Tik erop gegeven en hij ging terug. (Sensor is niet vervangen).

En effectief, vaatwasser ging hè, spoelprogramma gedaan enal. Dinsdag niet gebruikt omdat ik het wou laten drogen, gisteren was hij niet vol, we zetten hem zonet aan.. rarara na 3 minuten opnieuw zelfde foutmelding. Echt ik ben dit zo beu hè.
 
Terug
Bovenaan