Ervaringen met aannemers

Ik durf de “Bestelbon“ nauwelijks te tonen.
Het trekt op niets maar de kleuren staan er wel op.
Langs de andere kant heb ik die ook niet getekend.
Enige wat ik heb getekend zijn 2 handgeschreven papieren.
Dat ik hem een voorschot heb betaald
Voor de ramen en de rolluiken.

Ik had mijn buikgevoel moeten volgen, ik was eigenlijk van toen al ongerust.

Bij een ander Bedrijf was het maar 2000€ meer.
(Wetende dat dit zelf nog 7000€ onder het budget was dat ik bereid was om
Neer te leggen voor wat we wouden)
Zegt mijn vader doodleuk “aah dan was ik toch daar geweest”
Terwijl hij gezegd had om bij de overbuur prijs te vragen.
Op zich of dat nu digitaal is opgemaakt of met de hand lijkt me niet veel verschil te maken
Alles wat er moet opstaan, en zeker de kleuren staan er toch op.

Hoe heb jij dit bevestigd aan hem ? Gewoon mondeling gezegd van kom dit zo maar plaatsen ?
 
Op zich of dat nu digitaal is opgemaakt of met de hand lijkt me niet veel verschil te maken
Alles wat er moet opstaan, en zeker de kleuren staan er toch op.

Hoe heb jij dit bevestigd aan hem ? Gewoon mondeling gezegd van kom dit zo maar plaatsen ?

ja idd
Pay peanuts, get monkeys.
Inderdaad.
Maar opzich heb ik geen klachten over de ramen eh.
Als ik 2000€ moet betalen om het juiste kleur te bestellen...
 
De blunderlijst van de week:
- Loodgieter die beweert dat handdoekdroger x niet past op handenwasser y. Ik stuur dus een mail naar Desco: hebben jullie verkeerd geoffreerd of liegt mijn aannemer? Mijn aannemer liegt blijkbaar want beiden zaken staan op elkaar gemonteerd in de showroom.
- Omdat de tegelman niet 's morgens kon komen voor mijn werk, en niet tijdens mijn middagpauze, ... had ik hem de vorige keer de huissleutel meegegeven. Constructief zijn als klant, weet je wel. Goodwill kweken, weet je wel. Twee weken later moest hij nog iets komen afwerken. 3 weken verstrijken, 4 weken verstrijken, ik hoor hem niet. Ik bel hem op: "Ja euh... mijn werkmensen zijn uw sleutel kwijt". Joepie. Toffe gedachte om te weten dat uw sleutel ergens de ronde doet bij wat random Bulgaren of Roemenen die hem "kwijt" zijn. Echt kwijt of "kwijt" kwijt? Wat nu? Slot van mijn voordeur laten vervangen op zijn kosten? *Zucht*
- De badkamer-afwerker vorige week: "Jaja, ik kom maandag! Zet maar parkeerborden voor maandag, dinsdag en woensdag!". Ik zet braafjes parkeerborden. Ik had maandagmorgen niemand gehoord. Dan weet ik al dat er sowieso weer iets niet klopt. Ik ga maandag over de middag een kijkje nemen om te zien hoe ver ze al staan met de werken. Niemand te zien. :wtf: Ik bel. Pakt niet op. :wtf:

Had ik al gezegd dat gans die sector een sociaal tewerkstellingsproject is voor zwakbegaafden en broekvegers eerste klas? Gaat dat nu godverdomme nooit stoppen? Er blijft nog één aannemer over waar ik onomwonden content van ben: mijn elektricien die 5 jaar geleden in een depressie sukkelde omwille van alle miserie in de bouwsector. Beter kan je het niet samenvatten denk ik.
 
Op zich of dat nu digitaal is opgemaakt of met de hand lijkt me niet veel verschil te maken
Alles wat er moet opstaan, en zeker de kleuren staan er toch op.

Hoe heb jij dit bevestigd aan hem ? Gewoon mondeling gezegd van kom dit zo maar plaatsen ?
De RAL kleur van de kruken staat inderdaad vermeld, die van de krukken is nergens te bespeuren ;) :p
 
Ja, het ergste is dat veel dingen niet eens helemaal zo moeilijk zijn doe fout lopen.
natuurlijk missen is menselijk maar
Toch
 
Het punt is natuurlijk dat je vaak allesbehalve peanuts betaalt, en toch niet serieus wordt genomen of slechte kwaliteit krijgt.
Jaja zeker en vast. Maar je hebt ook veel mensen die offertes laten maken bij verschillende aannemers en dan gewoon de goedkoopste nemen, om dan achteraf te klagen.

Ik heb 3 keer de duurste aannemer gekozen voor bepaalde werken en je mag raden bij welke 3 aannemers ik uiteindelijk niks op aan te merken had qua afwerking en planning/communicatie. :)
 
Jaja zeker en vast. Maar je hebt ook veel mensen die offertes laten maken bij verschillende aannemers en dan gewoon de goedkoopste nemen, om dan achteraf te klagen.

Ik heb 3 keer de duurste aannemer gekozen voor bepaalde werken en je mag raden bij welke 3 aannemers ik uiteindelijk niks op aan te merken had qua afwerking en planning/communicatie. :)

Je beseft dat er ook heel middelmatige en zelfs slechte aannemers zijn die op drukke momenten hun prijs gewoon drastisch verhogen?
- Als ze het niet hebben, niet erg want druk genoeg op dat moment
- Als ze het wél hebben, dan proppen ze dat er wel ergens tussen door andere klanten hun planning overhoop te halen. Maar ach, voor die 50% extra marge kun je al eens wat zagende klanten verdragen zeker?

Mochten prijs en kwaliteit zo lineair zijn zoals je hier voorstelt, dan zou het leven simpel zijn. Dan had ik ook telkens de duurste genomen. Maar ik heb al de duurste aannemers gekozen, ik heb al de goedkoopste genomen en ik heb al de middenmoot gekozen. Neen, ik zie er totaal geen constante in. Het enige wat ik heb is wanneer die duurste zijn werk niet goed doet, dat je dubbel gefrustreerd bent. Zijn werk is niet in orde en hij vraagt verdomme stukken van mensen.
 
Je beseft dat er ook heel middelmatige en zelfs slechte aannemers zijn die op drukke momenten hun prijs gewoon drastisch verhogen?
- Als ze het niet hebben, niet erg want druk genoeg op dat moment
- Als ze het wél hebben, dan proppen ze dat er wel ergens tussen door andere klanten hun planning overhoop te halen. Maar ach, voor die 50% extra marge kun je al eens wat zagende klanten verdragen zeker?

Mochten prijs en kwaliteit zo lineair zijn zoals je hier voorstelt, dan zou het leven simpel zijn. Dan had ik ook telkens de duurste genomen. Maar ik heb al de duurste aannemers gekozen, ik heb al de goedkoopste genomen en ik heb al de middenmoot gekozen. Neen, ik zie er totaal geen constante in. Het enige wat ik heb is wanneer die duurste zijn werk niet goed doet, dat je dubbel gefrustreerd bent. Zijn werk is niet in orde en hij vraagt verdomme stukken van mensen.
Ik ben wel akkoord. Ik moest er ook bij vermelden dat dat telkens aannemers waren die mij niet onbekend waren. (vrienden/kennissen met positieve ervaringen met betreffende aannemer, al een tijdje gevolgd uit interesse op sociale media, ...)

Dus nee inderdaad, ik heb niet blindelings de duurste genomen, maar wel de premiumprijs willen betalen omdat het gevoel heel goed zat.
 
Vorige week ook mijn portie bah-bah-bah gehad.

- Stukwerk trok op niks. Scheef, vol vegen, absoluut niet schilderklaar. In totaal 4 dagen stukwerk en zeer matige kwaliteit. Werfleider maar eens opgebeld, snel komen kijken en deze week is het rechtgezet. Nog eens 3 dagen werk voor 2 man. Gelukkig is de beschrijving van de werking en de offerte duidelijk.

- Vloerder weet dat er nieuwe deuren komen, ik zeg nog speciaal om de deurkader af te zagen en tot tegen de muur te vloeren en niet tot vlak onder de kader. Er komen bredere deuren in. Ze snijden 2 cm af van het kader en vloeren zo een cm eronder. Deuropening is 90cm, komt een deur in van 83cm en heb nauwelijks 80cm vloer liggen. Nu moeten er dus 12 vloertegels van 120x60 uitgebroken worden aan 70€ / m². Niet genoeg in voorraad, moet uit de fabriek in Italië komen. Ook hier weer weer duidelijke omschrijving, instructies nog eens extra voor die kaders via mail en op offerte. Hop, weer naar de werfleider, vloer meteen besteld en wordt rechtgezet binnen 3 weken.

Eerlijk gezegd, ik ben blij dat ik waarschijnlijk een halve rib kwijt ben aan een wat grotere firma met goede reputatie. Afspraken zijn zeer duidelijk, werfleider is correct en bereikbaar. Er wordt niet moeilijk gedaan en ze zitten serieus achter hun onderaannemers. Over het algemeen wordt er zeer goed gewerkt en dit soort frustrerende toestanden wordt heel efficient afgehandeld. Als particulier hebt ge daar geen verhaal bij, maar die mannen bezorgen hun 50% van hun werven.
 
Wij zijn aan het kijken voor een firma/loodgieter voor onze badkamer te renoveren.
Iemand ervaring met Creating Bathrooms uit Rumst?
 
Is het ooit al anders geweest (de afgelopen 20 jaar)? Wat er ook gebeurt, de orderboekjes zitten altijd vol.
Ik zie dit soort artikels bijna woord voor woord terugkomen om de twee jaar.
 
Mijn ervaringen met aannemers zijn eigenlijk grotendeels positief maar dat was 1)op professioneel vlak, 2)als "collega" en 3)ik/wij spelen altijd heel kort op de bal, zeker wat betreft uitvoering die ons deel aangaat.


Vandaag ben ik ff een kameraad gaan helpen op zijn verbouwing omdat het hem wat te veel werd en echt, ik snap sommige verzuchting hier nu veel beter.
De aannemer was (plots, zonder voorafgaande waarschuwing) nog eens geweest, voor de afvoeren te steken. Kleine bloemlezing uit waar zo meteen mijn oog op viel:
- RWR aanzuigleiding op -15 om dan ad gevel bovengronds de kelder (half ingegraven) in te gaan.
- RWA variërend van -20 tot -5, gewoon totaal geen rekening gehouden met terreinhelling/maaiveld
- Aannemer vond rioolaansluiting niet aan straatkant en is dan maar gestopt met een gegraven put knal op de oprit .... misschien, heel misschien omdat uw buis nu (maar) op -30 tov van maaiveld steekt en dat is nog altijd maar 0 tot zelfs +10 tov straat! Dat huis ligt half in/op een helling! Laat staan dat de aansluiting ook effectief daar zit, die is gewoon op goed geluk beginnen graven
- RWA tot tegen de huidige gevelsteen voorzien voor dakafvoer.... wel ff vergeten dat hij zelf nog 20cm gevelisolatie moet voorzien en de afvoeren duidelijk NIET verzonken waren gevraagd.
- Afvoeren id kelder compleet onnodig en onlogisch omgelegd op plaatsen, waarschijnlijk omdat ze de juiste koppelingen niet bij hadden en maar hebben behelpen met wat ze hadden
- Gevelisolatie zelf ligt al sinds februari op de werf onder de voeten om "volgende week" te starten.

Echt, ik had compassie met hem, ik snap perfect dat hij er wat onderdoor aant gaan is.
 
Probleem is dat er heel veel cowboys tussen zitten. En het is niet altijd duidelijk wie ge wel kunt vertrouwen. Ik ga gewoon af op goeie ervaringen van kennis en vrienden en dat is eigenlijk ook nog altijd geen garantie. Iedereen heeft wel eens een off-day....
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dat er heel veel cowboys tussen zitten. En het is niet altijd duidelijk wie ge wel kunt vertrouwen. Ik ga gewoon af op goeie ervaringen van kennis en vrienden en dat is eigenlijk ook nog altijd geen garantie. Iedereen heeft wel eens een off-day....
Wij waren heel tevreden van onze aannemer voor de ruwbouw, daarom deze ook aangeraden aan goede vrienden. Maar daar heeft de aannemer er serieus zijn voeten aan geveegd, veel miserie gehad. Dan voel je je ook schuldig. Nu doe ik dat niet meer.
 
Voor de zaken die wij uitbesteed hebben zijn we wel tevreden op wat kleinigheidjes na.

Voorbeeld:
-de vloerder was ervan uitgegaan dat het deurblad langs de andere kant ging opengaan. Gevolg de voeg niet onder het deurblad.

-een hoekraam, of eerder 2 ramen in een hoek waarvan de hoek een stenen pilaar is. Het ene raam is 0,5 cm lager opgemeten.
Gevolg weer wat denkwerk bij de bepleistering. Dat zie je nu wel niet meer tenzij ik het zou vertellen.

-Wat (kleinere) schades bij het plaatsen.

-niet echt een probleem geweest maar bij het plaatsen van een schuifdeur moest vanonder een klein ankerpunt in de vloer vastgezet worden. Ik vroeg de plaatsers hoe ze dit gingen doen en ze vertelde mij dat ze dit gingen boren en Pluggen. Ik zei hen dat er overal vloerverwarming loopt. Daarop kreeg ik terug dat ze zo diep niet gaan. Nadat ik de pluggen zag geen probleem bij ons maar ik zou dat niet proberen bij anhydrietchape..

-kleinere grondwerker voor wat betonplaten af te breken in de tuin. Bijna niet daar te krijgen en ineens staat er een klein kraantje. Moet ik snel snel een container voorzien. Is die na het plaatsen van de container weer spoorloos en staat de minigraver daar weken. Niks communicatie en niet vast te krijgen. Dan plots staat hij daar met de vraag om snel de poort te openen. En daarna nog wat zever. Anyway hij mocht z'n kraantje komen ophalen en ben direct voor een deftige gegaan. Heeft dat kraantje daar nog is weken in de weg gestaan.


Ik heb wel gemerkt dat de meeste in vakjes denken en vaak niet hun werk in relatie tot het algemeen plan of werk van andere (voor en na) kunnen plaatsen.

De reden dat we volgens mij minder problemen hebben gehad is omdat we bij de offerte en start van de werken altijd ter plaatse alles nog is goed overlopen en aangeven wat belangrijk is.
Omwille van Corona kon ik op de middag altijd nog wel is gaan kijken om bij te sturen en dat was soms ook wel nodig. Je geeft wel je gsm nummer en vraagt ze om te bellen bij problemen, maar dat wordt toch niet altijd (op tijd) gedaan. Assumptions are...

Wat ook geholpen heeft is natuurlijk een deel zelf doen en bijleren. Zo kan je tussen de werken de nodige aanpassingen en voorbereidingen doen.

En natuurlijk vriendelijk en constructief zijn en ze een propere werf geven om te beginnen. Een propere werf nodigt uit proper en voorzichtig te werken. Beetje als garagisten in propere of vuile wagens :).

Maar ik deel wel de algemene mening dat het allemaal stressy is en dat je het soms liever of beter zelf doet. En krijg soms maar is een planning waar aan gehouden wordt. Wel ook wat kudo's voor sommigen hier.

Anyway blij dat die periode voor het grootste deel voorbij is.

Misschien ook een tip is voor de grotere werken de vorige jaarrekeningen te raadplegen op NBB.
 
Laatst bewerkt:
Eerste prijzen binnen gekregen voor ruwbouw van onze nieuwbouwwoning. Bovengronds en ondergronds gedeelte. Initieel ingeschat op 146.000 euro. Prijzen die binnen gekomen zijn: 176.000 euro, 181.000 euro en 204.000 euro... Toch een streep door de rekening... Dat bouwmaterialen, isolatie etc wat duurder zijn geworden, wist ik, maar dat de algemene ruwbouw 20% hoger zou liggen, had ik toch niet zien aankomen. Toch eens bekijken wat de opties zijn. Nog mensen die ervaring?
 
Zet uw offerten hier eens geanonimiseerd op want zo kan je daar weinig tot niets nuttig over zeggen.

Betreft controle van die jaarrekeningen zegt dat niet fantastisch veel. Veel eenvoudiger en directer is controle op verplichte inhouding RSZ (en dat is ook veel korter op de bal gespeeld).
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Terug
Bovenaan