Voor de zaken die wij uitbesteed hebben zijn we wel tevreden op wat kleinigheidjes na.
Voorbeeld:
-de vloerder was ervan uitgegaan dat het deurblad langs de andere kant ging opengaan. Gevolg de voeg niet onder het deurblad.
-een hoekraam, of eerder 2 ramen in een hoek waarvan de hoek een stenen pilaar is. Het ene raam is 0,5 cm lager opgemeten.
Gevolg weer wat denkwerk bij de bepleistering. Dat zie je nu wel niet meer tenzij ik het zou vertellen.
-Wat (kleinere) schades bij het plaatsen.
-niet echt een probleem geweest maar bij het plaatsen van een schuifdeur moest vanonder een klein ankerpunt in de vloer vastgezet worden. Ik vroeg de plaatsers hoe ze dit gingen doen en ze vertelde mij dat ze dit gingen boren en Pluggen. Ik zei hen dat er overal vloerverwarming loopt. Daarop kreeg ik terug dat ze zo diep niet gaan. Nadat ik de pluggen zag geen probleem bij ons maar ik zou dat niet proberen bij anhydrietchape..
-kleinere grondwerker voor wat betonplaten af te breken in de tuin. Bijna niet daar te krijgen en ineens staat er een klein kraantje. Moet ik snel snel een container voorzien. Is die na het plaatsen van de container weer spoorloos en staat de minigraver daar weken. Niks communicatie en niet vast te krijgen. Dan plots staat hij daar met de vraag om snel de poort te openen. En daarna nog wat zever. Anyway hij mocht z'n kraantje komen ophalen en ben direct voor een deftige gegaan. Heeft dat kraantje daar nog is weken in de weg gestaan.
Ik heb wel gemerkt dat de meeste in vakjes denken en vaak niet hun werk in relatie tot het algemeen plan of werk van andere (voor en na) kunnen plaatsen.
De reden dat we volgens mij minder problemen hebben gehad is omdat we bij de offerte en start van de werken altijd ter plaatse alles nog is goed overlopen en aangeven wat belangrijk is.
Omwille van Corona kon ik op de middag altijd nog wel is gaan kijken om bij te sturen en dat was soms ook wel nodig. Je geeft wel je gsm nummer en vraagt ze om te bellen bij problemen, maar dat wordt toch niet altijd (op tijd) gedaan. Assumptions are...
Wat ook geholpen heeft is natuurlijk een deel zelf doen en bijleren. Zo kan je tussen de werken de nodige aanpassingen en voorbereidingen doen.
En natuurlijk vriendelijk en constructief zijn en ze een propere werf geven om te beginnen. Een propere werf nodigt uit proper en voorzichtig te werken. Beetje als garagisten in propere of vuile wagens
.
Maar ik deel wel de algemene mening dat het allemaal stressy is en dat je het soms liever of beter zelf doet. En krijg soms maar is een planning waar aan gehouden wordt. Wel ook wat kudo's voor sommigen hier.
Anyway blij dat die periode voor het grootste deel voorbij is.
Misschien ook een tip is voor de grotere werken de vorige jaarrekeningen te raadplegen op NBB.