Ervaringen met aannemers

Zet uw offerten hier eens geanonimiseerd op want zo kan je daar weinig tot niets nuttig over zeggen.

Betreft controle van die jaarrekeningen zegt dat niet fantastisch veel. Veel eenvoudiger en directer is controle op verplichte inhouding RSZ (en dat is ook veel korter op de bal gespeeld).
Mensen die het zien zitten om er hun mening eens over te geven, wil ik het gerust in pm sturen. De volledige meetstaat openbaar zetten doe ik liever niet.
 
Eerste prijzen binnen gekregen voor ruwbouw van onze nieuwbouwwoning. Bovengronds en ondergronds gedeelte. Initieel ingeschat op 146.000 euro. Prijzen die binnen gekomen zijn: 176.000 euro, 181.000 euro en 204.000 euro... Toch een streep door de rekening... Dat bouwmaterialen, isolatie etc wat duurder zijn geworden, wist ik, maar dat de algemene ruwbouw 20% hoger zou liggen, had ik toch niet zien aankomen. Toch eens bekijken wat de opties zijn. Nog mensen die ervaring?
Ons huis is in zijn geheel uiteindelijk 15% duurder uitgevallen dan de schattingen van de architect, viel toch ook tegen... Een deel aan ons zelf te wijten, boven budget gegaan voor de keuken + verwarming (geo WP), maar die hebben we gekozen toen ons budget er nog rooskleurig uitzag ;-).

1000 euro hier extra, 2000 daar, loopt snel op.

(in 2020 gebouwd trouwens, schattingen architect waren uit 2019)
 
En op wat komt ge dan uit voor totale kost constructie? Welke bewoonbare oppervlakte?
Ik krijg daar zo moeilijk een beeld over. Gezien de ene 1300€/M2 en de andere 1750€/M2 schat.

Grondprijs+kosten, Aansluitkosten, epb, stabiliteit enz... Zijn allemaal vrij voor de handliggend. Maar zou graag eens een beeld kunnen schetsen voor een totale kostprijs om te zien of ons budget toereikend zou zijn of dat we msn beter nog een paar jaar verder sparen.
 
Wij zijn hier uitgekomen op 2300 euro/m2 BTW inclusief en hadden voorzien op 2150. Maar wat zegt dat? Eigenlijks niets hé. Wij hebben meer dan 3km elektriciteit liggen (ben gestopt met tellen daarna). Dat was een keuze. Maar iemand met hetzelfde bedrag op het einde van de rit kan tegelijk een klassieke installatie hebben maar wel zuiver parket op elke vloer aan 175euro/m2.
 
2300 met enkel btw en zonder grond, architect en alle andere kosten zou enorm boven ons budget zijn.

Wij zouden mikken op een zo klassiek mogelijke bouw. Rechthoek met zadeldak. Veel zelf doen zoals elektriciteit, keuken en sanitair. Eventueel dienen bij de aannemer als dat mogelijk is.

(Ergens had ik gehoopt op een 500 all in)
 
Eerste prijzen binnen gekregen voor ruwbouw van onze nieuwbouwwoning. Bovengronds en ondergronds gedeelte. Initieel ingeschat op 146.000 euro. Prijzen die binnen gekomen zijn: 176.000 euro, 181.000 euro en 204.000 euro... Toch een streep door de rekening... Dat bouwmaterialen, isolatie etc wat duurder zijn geworden, wist ik, maar dat de algemene ruwbouw 20% hoger zou liggen, had ik toch niet zien aankomen. Toch eens bekijken wat de opties zijn. Nog mensen die ervaring?
Welke afmetingen? :)
 
2300 met enkel btw en zonder grond, architect en alle andere kosten zou enorm boven ons budget zijn.

Wij zouden mikken op een zo klassiek mogelijke bouw. Rechthoek met zadeldak. Veel zelf doen zoals elektriciteit, keuken en sanitair. Eventueel dienen bij de aannemer als dat mogelijk is.

(Ergens had ik gehoopt op een 500 all in)
Ik heb met mijn budgetberekening eens geupdatete met de recente cijfers voor ruwbouw. Ik kom momenteel toch ook op €2230/m²... wel inclusief architect, stabiliteit, EPB, veiligheid etc.
 
Laatst bewerkt:
Welke afmetingen? :)
220 m² bovenbouw (plat dak), 120 m² onderbouw. Onderbouw niet afgewerkt, dus niet volledig meegerekend. Als ik de kelder er volledig uitlaat en de kost voor de kelder er aftrek, dan kom ik op €1950/m².
 
Laatst bewerkt:
Bij ons zijn ze aan de laatste fase bezig voor het volgende:
- Gelijkvloers + verdiep van 7,2 * 9m + onafgewerkte zolder onder een zadeldak.
- Vloerverwarming (behalve slaapkamers en zolder), Ventilatie D, bij de meeste afwerkingen iets "gemiddeld gekozen" (niet het goedkoopste, zeker niet het duurste).

Incl. BTW en architect (en stabiliteit, EPB, ....), excl grond gaan wij iets onder de 300k landen normaal.

Buiten moet nog wel alles aangelegd worden natuurlijk. Maar aan het huis zelf hebben wij bijna niets gedaan (behalve de laminaat die we boven gaan leggen en schilderen).

Als je de Zolder niet mee telt kom je dus ook rond de €2300/m2 per m2. Tel je de Zolder half mee is het ineens maar €1850/m2. Tel hem volledig mee en het is €1500/m2.
Het is dus inderdaad nogal moeilijk om puur dat cijfer te vergelijken
 
Zelf af te werken zolder, dus zolderverdieping niet meegerekend.
2300/M2 moet wel flink in te perken zijn door zaken zelf te doen, neem ik aan.
 
220 m² bovenbouw (plat dak), 120 m² onderbouw. Onderbouw niet afgewerkt, dus niet volledig meegerekend. Als ik de kelder er volledig uitlaat en de kost voor de kelder er aftrek, dan kom ik op €1950/m².
Als die €146.000 incl. BTW is dan is het inderdaad laag geschat maar excl. BTW lijkt me dat wel cava.
 
2300 met enkel btw en zonder grond, architect en alle andere kosten zou enorm boven ons budget zijn.

Wij zouden mikken op een zo klassiek mogelijke bouw. Rechthoek met zadeldak. Veel zelf doen zoals elektriciteit, keuken en sanitair. Eventueel dienen bij de aannemer als dat mogelijk is.

(Ergens had ik gehoopt op een 500 all in)

Zelf af te werken zolder, dus zolderverdieping niet meegerekend.
2300/M2 moet wel flink in te perken zijn door zaken zelf te doen, neem ik aan.

Dus voor de duidelijkheid die 2300 was bij ons elke mogelijke factuur inclusief BTW die we konden vinden opgeteld en dat gedeeld door de brutto vloeroppervlakten. Daar zit dus alles in wat je maar kan bedenken met uitzondering van de aankoop en belastingen op de grond.

Hoeveel je gaat winnen door zaken zelf te doen is afhankelijk van wat jij allemaal kan en hoeveel tijd je hebt. Maar onderschat alsjeblieft dat tijdselement niet hé. Ik ken zo iemand die op twee weken tijd de hele elektriciteit van zijn huis ging gedaan hebben na de ruwbouw. Hij is er 2 maand mee bezig geweest en had uiteindelijk toch hulp nodig om een aardlek te vinden.

De elektriciteit hebben wij hier hoofdzakelijk zelf gedaan. Dat was dan werken overdag en dan na de kindje in bed op de werf nog in de donker van 19h00 tot na middernacht. En dan de ochtend erna eruit met de kinderen om 7h. Dat sloopt :(
 
Excuseer, moet duidelijker zijn, is inderdaad excl. BTW.
Offertes zijn dan inderdaad pittig.
Wat rekenen ze voor de kelder? Gaan hier misschien ook nog eens bouwen maar twijfelen of we een kelder nemen.
 
Offertes zijn dan inderdaad pittig.
Wat rekenen ze voor de kelder? Gaan hier misschien ook nog eens bouwen maar twijfelen of we een kelder nemen.
Als ik alles uitreken inclusief grondafvoer, kom ik op €56.000 excl. BTW. Kelder ruw, waterdicht, etc, maar dus niet afgewerkt.
 
elektriciteit hebben wij hier hoofdzakelijk zelf gedaan. Dat was dan werken overdag en dan na de kindje in bed op de werf nog in de donker van 19h00 tot na middernacht. En dan de ochtend erna eruit met de kinderen om 7h. Dat sloopt :(
Mijn broer en pa zijn elektriciens en mijn pa heeft zijn huis zo goed als zelf gezet (is ook op pensioen ondertussen). Dus daar kan ik wel flink wat ondersteuning krijgen.

Hier ook een huishouden met 3 kinderen, dus ik mag mij ook verwachten aan enkele slopende jaren 🙈
 
Wij zouden mikken op een zo klassiek mogelijke bouw. Rechthoek met zadeldak. Veel zelf doen zoals elektriciteit, keuken en sanitair. Eventueel dienen bij de aannemer als dat mogelijk is.

(Ergens had ik gehoopt op een 500 all in)
Je kunt altijd eens polsen bij u architect of die metsers kent die per uur werken (dan kun je ook meehelpen als je wilt). Dan ga je eens langs bij u lokale bouwhandel en geef je daar u bouwplannen en meetstaat af en heb je al ongeveer zicht hoeveel het bouwmateriaal kost voor u bouw. Telt daar dan nog een hoop werkuren bij en heb je ongeveer een zicht hoeveel het kost.

Bij mij was het prijsverschil ook gigantisch tussen offertes van een firma's die de volledig ruwbouw wegzetten en uiteindelijk een metser die de bouw komt zetten, ik heb dan nog goed meegeholpen wat de prijs dan ook weer mooi drukt.
Uiteindelijk springen die mannen ook mee op de kar van de markt. De betonnen kelder zat mee in de offerte (maar werd dan volledig uitbesteed door firma die betonnen kelders plaatst). Hun vroegen dan €18.250 excl btw (106m²), ik heb een paar weken later een mail gestuurd naar diezelfde firma om mijn kelder te komen plaatsen en toen vroegen ze 14.900 excl BTW. Dat is wel even een meerprijs van €4.000 incl btw voor dezelfde kelder, gezet door dezelfde mannen en zelf moet je niks doen.
En zo waren er vaak zaken bij van prijzen waar ik serieus eens moest fronsen. Had meer het gevoel van we vragen maar wat en zolang de mensen ons boeken is het goed en kunnen we de volgende keer nog wat stijgen in prijs.

Ik ga bij mijn nieuwe bouw ook weer werken met een lokale bouwfirma (waar 1 of 2 man werkt) en die ook per uur werken, om zo dan ook nog mee te helpen met dienen. Als ik nu wat rond hoor, valt het me op dat de uurloon niet zoveel gestegen is of zelfs gelijk ligt als toen, enkel materiaal zal wel een stuk omhoog zijn gegaan.
 
Bij ons zijn ze aan de laatste fase bezig voor het volgende:
- Gelijkvloers + verdiep van 7,2 * 9m + onafgewerkte zolder onder een zadeldak.
- Vloerverwarming (behalve slaapkamers en zolder), Ventilatie D, bij de meeste afwerkingen iets "gemiddeld gekozen" (niet het goedkoopste, zeker niet het duurste).

Incl. BTW en architect (en stabiliteit, EPB, ....), excl grond gaan wij iets onder de 300k landen normaal.

Buiten moet nog wel alles aangelegd worden natuurlijk. Maar aan het huis zelf hebben wij bijna niets gedaan (behalve de laminaat die we boven gaan leggen en schilderen).

Als je de Zolder niet mee telt kom je dus ook rond de €2300/m2 per m2. Tel je de Zolder half mee is het ineens maar €1850/m2. Tel hem volledig mee en het is €1500/m2.
Het is dus inderdaad nogal moeilijk om puur dat cijfer te vergelijken

😳

Ongelooflijk hoeveel er veranderd is op 4 jaar. Ik heb iets heel vergelijkbaar: basis 8 op 9, maar bij de beneden is nog een blok van 4,5 op 3 bij aan vanachter met stuk plat dak.
Zelfde opzet kwa verwarming en dan D+ ventilatie. Ken natuurlijk niet al uw posten, maar kwa afwerken zaten we ook gemiddeld. Keuken van 15k. En wij hebben 230k betaald incl btw, epb ed :/

Je gaat trouwens heel content zijn met uw zolder :) Net onze afgewerkt en die oppervlakte bij in het “hoofdgebouw” steken had je 50k meer gekost denk ik.
 
2300 met enkel btw en zonder grond, architect en alle andere kosten zou enorm boven ons budget zijn.

Wij zouden mikken op een zo klassiek mogelijke bouw. Rechthoek met zadeldak. Veel zelf doen zoals elektriciteit, keuken en sanitair. Eventueel dienen bij de aannemer als dat mogelijk is.

(Ergens had ik gehoopt op een 500 all in)
500 in totaal of 500/M2?

Hoe groter hoe goedkoper (relatief gezien) aangezien je dan vooral basismateriaal meer gaat hebben.
 
Terug
Bovenaan