Ervaringen met aannemers

500K all in idd. Totaal budget.
Had eerder gehoopt op 450K, maar krijg meer en meer de indruk dat het niet haalbaar gaat worden.

Wij wonen nu 6-7 jaar in ons gerenoveerde woning, ondertussen flink bijgespaard, en zijn op zoek naar een nieuwere woning van rond de 450K zonder kosten.

De huizen die we tot nu toe bezocht hebben...
Laat ons zeggen, er is altijd wel iets en ik kan mij gewoon niet van de indruk ontdoen dat ge voor die prijs iets volledig nieuw bouwt.
 
Vorige week telefoon gekregen dat er vertraging zal zijn op onze ramen, omdat de productie stil ligt door een aantal covid gevallen. We moesten alreeds 16 weken wachten, met nu die week vertraging 17 weken. Kan dus nog langer worden indien productie binnen de week niet opnieuw open gaat.

Da's nu toch wel erg lang of zijn dat de normale wachttijden voor alu ramen?
 
Vorige week telefoon gekregen dat er vertraging zal zijn op onze ramen, omdat de productie stil ligt door een aantal covid gevallen. We moesten alreeds 16 weken wachten, met nu die week vertraging 17 weken. Kan dus nog langer worden indien productie binnen de week niet opnieuw open gaat.

Da's nu toch wel erg lang of zijn dat de normale wachttijden voor alu ramen?
Is meestal rond de 8 weken.
 
Vorige week telefoon gekregen dat er vertraging zal zijn op onze ramen, omdat de productie stil ligt door een aantal covid gevallen. We moesten alreeds 16 weken wachten, met nu die week vertraging 17 weken. Kan dus nog langer worden indien productie binnen de week niet opnieuw open gaat.

Da's nu toch wel erg lang of zijn dat de normale wachttijden voor alu ramen?
De meeste offertes dat ik had spraken ze over max 12 weken, na opmeting. Je kunt eens kijken wat er in u offerte staat, meestal staat dat er wel en zeggen ze dat ook wanneer je tekent
 
Vorige week telefoon gekregen dat er vertraging zal zijn op onze ramen, omdat de productie stil ligt door een aantal covid gevallen. We moesten alreeds 16 weken wachten, met nu die week vertraging 17 weken. Kan dus nog langer worden indien productie binnen de week niet opnieuw open gaat.

Da's nu toch wel erg lang of zijn dat de normale wachttijden voor alu ramen?
Dat door covid-gevallen levertermijnen opschuiven is meestal een excuus. Er zijn ontzettend veel grondstoftekorten bij toeleveranciers van dergelijke zaken. Geloof me, ik zit in die sector. En dit is nog maar het begin hoor.
 
Vorige week telefoon gekregen dat er vertraging zal zijn op onze ramen, omdat de productie stil ligt door een aantal covid gevallen. We moesten alreeds 16 weken wachten, met nu die week vertraging 17 weken. Kan dus nog langer worden indien productie binnen de week niet opnieuw open gaat.

Da's nu toch wel erg lang of zijn dat de normale wachttijden voor alu ramen?
Onze alu ramen zijn midden februari geplaatst 12 weken na opmeting, zoals ook vermeld was in de offerte (merk is Aliplast). Onze architect zei ons wel dat we haar enige huidige werf zijn waar de ramen geen serieuze vertragingen hebben opgelopen, dus u situatie is blijkbaar niet heel uitzonderlijk momenteel.
 
De meeste offertes dat ik had spraken ze over max 12 weken, na opmeting. Je kunt eens kijken wat er in u offerte staat, meestal staat dat er wel en zeggen ze dat ook wanneer je tekent
8 tot 12 weken staat er...

Dat door covid-gevallen levertermijnen opschuiven is meestal een excuus. Er zijn ontzettend veel grondstoftekorten bij toeleveranciers van dergelijke zaken. Geloof me, ik zit in die sector. En dit is nog maar het begin hoor.
Tja, is inderdaad nu wel zo voor bijna alle zaken binnen de bouw, maar vind het toch vrij lang zonder dat het deftig gecommuniceerd is vooraf.

Onze alu ramen zijn midden februari geplaatst 12 weken na opmeting, zoals ook vermeld was in de offerte (merk is Aliplast). Onze architect zei ons wel dat we haar enige huidige werf zijn waar de ramen geen serieuze vertragingen hebben opgelopen, dus u situatie is blijkbaar niet heel uitzonderlijk momenteel.
Alé, ben dan toch niet alleen :p
 
Onze ketel begint het wat te begeven, dus een firma uitgenodigd om prijs te maken om hem te vervangen en verplaatsen.

Ter plekke dan ook eens gepolst naar de mogelijkheden van een LW warmtepomp en wat dat zou kosten. Kwestie van zelf eens de hele berekening te maken.

Man wist niet wat hem overkwam precies

"ge hebt toch gas liggen, waarom zou ge kiezen voor WP?".

Nadat ik hem zei dat ik geïnteresseerd was in het totale kostenplaatje om evt toekomstgerichte keuze te maken, kwam het antwoord dat ik Allicht nooit zal vergeten:

"Gasketel kost u 5k, LW warmtepomp 13-14k, dan zou ik zelfs zeggen om voor geothermische te gaan, mar dat kost u weer minstens het dubbel. Maar toekomstgericht meneer, wie weet wat er allemaal bestaat over tien jaar! Ge hebt uw gas, geniet van uw gas!"
:unsure:

Nogal een kras antwoord van een firma dat wilt meedenken rond een modern verwarmingssysteem... Om nog maar te zwijgen van de onmogelijkheid om zelf een keuze te mogen maken over de verwarmingswijze die ik zou willen :laugh:
 
Onze ketel begint het wat te begeven, dus een firma uitgenodigd om prijs te maken om hem te vervangen en verplaatsen.

Ter plekke dan ook eens gepolst naar de mogelijkheden van een LW warmtepomp en wat dat zou kosten. Kwestie van zelf eens de hele berekening te maken.

Man wist niet wat hem overkwam precies

"ge hebt toch gas liggen, waarom zou ge kiezen voor WP?".

Nadat ik hem zei dat ik geïnteresseerd was in het totale kostenplaatje om evt toekomstgerichte keuze te maken, kwam het antwoord dat ik Allicht nooit zal vergeten:

"Gasketel kost u 5k, LW warmtepomp 13-14k, dan zou ik zelfs zeggen om voor geothermische te gaan, mar dat kost u weer minstens het dubbel. Maar toekomstgericht meneer, wie weet wat er allemaal bestaat over tien jaar! Ge hebt uw gas, geniet van uw gas!"
:unsure:

Nogal een kras antwoord van een firma dat wilt meedenken rond een modern verwarmingssysteem... Om nog maar te zwijgen van de onmogelijkheid om zelf een keuze te mogen maken over de verwarmingswijze die ik zou willen :laugh:
Hij heeft wel gelijk.
 
De jeugd met hun speciallekes altijd 😄.
dat is zowat de samenvatting van de bouw, hou het simpel en uw werf krijgt zelfs voorrang.

voor mijn renovatieproject ramen besteld, pvc wit, op elke vraag da die mens stelde heb ik geantwoord. “Wa voor u het gemakkelijkste uitkomt.“. Voordeur + 7 grote ramen + achterdeur in glas voor 7400€ en over 7 weken staan ze erin.

waar blijf ik die mannen toch vinden 😂
 
De jeugd met hun speciallekes altijd 😄.
dat is zowat de samenvatting van de bouw, hou het simpel en uw werf krijgt zelfs voorrang.

voor mijn renovatieproject ramen besteld, pvc wit, op elke vraag da die mens stelde heb ik geantwoord. “Wa voor u het gemakkelijkste uitkomt.“. Voordeur + 7 grote ramen + achterdeur in glas voor 7400€ en over 7 weken staan ze erin.

waar blijf ik die mannen toch vinden 😂
Als je het lelijkste pakt omdat dat goed uitkomt voor die mens, is het logisch dat je snel iemand vindt he.
 
Ok ik zal nooit meer de ambitie hebben om mezelf volledig te informeren alvorens een beslissing te nemen :unsure:
Dat hebben we niet gezegd.
Gas komt voorlopig voordeligste uit, zeker als je het al hebt liggen.

Ikzelf ga geen wp zetten in onze nieuwbouw maar gas binnentrekken.
Net voor de reden dat het 1/3 is van de prijs van een wp + als gasketel kapot is bekijk ik op dat moment wel wat voordeligste uitkomt.

Doe je het puur uit ecologische overweging be my guest. Maar de aankoop kost meer alsook de jaarlijkse afrekening.

Heb je zonnepanelen liggen?
 
Zelfde voorbeeld van onze badkameraannemer toen ik vroeg of hij al had gewerkt met van die smeerbare waterdichting voor inloopdouches (soort van rubber die je aanbrengt met een brede borstel). Die mens werkt al 20 jaar met Kherdi doeken en heeft daar nog nooit noemenswaardige problemen mee gehad (mits correct geplaatst). Dat nieuwe product was schijnbaar eenvoudiger aan te brengen voor hun, maar kost natuurlijk wel wat meer. Misschien wat conservatief, maar ik heb toch liever dat dan dat hij gaat werken met iets waar hij (nog) niet veel vertrouwen in heeft.
 
Ikzelf ga geen wp zetten in onze nieuwbouw maar gas binnentrekken.
Net voor de reden dat het 1/3 is van de prijs van een wp + als gasketel kapot is bekijk ik op dat moment wel wat voordeligste uitkomt.

Doe je het puur uit ecologische overweging be my guest. Maar de aankoop kost meer alsook de jaarlijkse afrekening.

Heb je zonnepanelen liggen?
Is misschien niet de juiste plaats om dat de bediscussiëren, maar bon.
Initiële aankoopprijs duurder: akkoord, maar belangen niet zo groot als m doet uitschijnen (getuige de offerte die m heeft gemaakt bij een kameraad voor zijn project). 2-3k is realistischer, wat ook niet niks is.

Jaarlijkse afrekening duurder: goh...
We zitten momenten op een kantelpunt denk ik, het zal er imo sterk van afhangen hoe de tarieven voor gas en elektriciteit gaan veranderen mogelijks.

Combinatie vloerverwarming en LW warmtepomp lijkt me geen slechte combinatie IVM gasketel. LW warmtepomp haalt op jaarbasis COP van 5.2. Vanaf 12graden buiten zelfs al een cop van 7 volgens de manual.

Wanneer ik dat de berekening maar zou het qua verbruik op jaarbasis ongeveer even duur zijn. De temperatuur buiten moet zelfs al onder de 7graden zakken vooraleer verwarmen met de warmtepomp (met de huidige prijzen) duurder is.

Dus imo is het belange niet zo zwart wit als veel mensen willen laten uitschijnen. De keuze die ik nu maak is een keuze voor 10-15 jaar. Ik zie in de komende 5jaar de prijs van gas eerder toenemen dan de prijs van elektriciteit. En gezien het weinige verschil in verbruikskost NU, denk ik dat ik slechter af zou zijn met gas eens er een stijging in gasprijs voordoet.
 
Ok ik zal nooit meer de ambitie hebben om mezelf volledig te informeren alvorens een beslissing te nemen :unsure:

Die heeft u toch geïnformeerd? Niet doen was de boodschap. Dat zijn mensen die denken vanuit een economisch perspectief. Dan is er geen enkele reden om zelfs maar aan die nieuwe technologie te denken. Als ge uw ecologische voetafdruk wilt verkleinen ok. Maar dan moet ge de hele boetiek zo doen ..
 
Discussie kan hier verder:
 
Terug
Bovenaan