Ervaringen met aannemers

Ik heb verleden week een tuinaannemer aangesteld voor onze voortuin die beweert een pietje precies te zijn. Perfect of geen oplevering.

Zou het kunnen?
Ze bestaan wel degelijk. Mijn buurman is zo iemand. Is een ingenieur die een bedrijf gestart is voor elektriciteitswerken, zonnepanelen, ventilatie en domotica.

Als die kerel zegt dat die op dag x uur x komt dan staat hij daar.

Die kickt op perfect symmetrische elektriciteitskasten. Die mens heeft daar ook zoveel inzicht in dat die meedenkt en voorbereidingen doet waar iemand anders niet aan zou denken.

Ik weet dat ik hier achteraf nog belde voor een kabel in de garage waar ik niet aan gedacht had.

Zijn antwoord: 'ja die ligt er zenne, khad wel verwacht dat ge die ging nodig hebben.

Etc. Uiteraard zijn die z'n offertes zeker niet bij de goedkoopste.
 
Da's wel gigantisch veel :') aleja, hangt af van de werken natuurlijk. Ik ben nu zelf bezig met een kleinere badkamer en dat was alles afschieten, leidingen herleggen, alles opnieuw installeren, nieuwe tegels etc.

Als die wat ervaring hebben weten ze op voorhand wel welk materiaal ze nodig hebben hé. Maar als je die drie uur niet wilt betalen dan moet je met fixed prijs werken en wees maar zeker dat ze ook hun marge pakken. Ge komt altijd wel eens iets tegen wat u gigantisch veel tijdsverlies bezorgt. Ik ben ook geen fan van in regie werken maar mensen vergeten vaak nogal dat er veel voorbereiding bij komt, bestelwagen vullen en legen, etc.

Ik heb het niet bijgehouden qua uren voorlopig maar ik had ook hulp van iemand. Maar eigenlijk sta je de helft van de tijd niet met twee man effectief bezig. Bij tegelen is dat dan één iemand effectief aan het tegelen en één iemand afmeten en snijden etc. Maar voor een buitenstaander lijkt dat of die tweede man bijna niet "aan het werken" is.
Nu ben ik in zee gegaan met een andere aannemer, eentje die vnl. full renovatiewerken doet en mijn werfje er zo bij kan pakken om zijn stukadoor, loodgieter, etc. te laten passeren.

Een prijs afgesproken van 12k, wat een gigantisch verschil is t.o.v. 19 à 20k want dezelfde materialen gekozen.

De afwerking moet nog wel gebeuren, maar van de geleverde werken tot nu ben ik erg tevreden.
 
Laatste tuinaanemer die ik heb laten afkomen alles behalve content van. Was een kennis van men zus en op zijn facebook en dergelijke had hij wel mooie voorbeelden. Was ook goedkoper dan de rest.

Uiteindelijk te weten gekomen waarom hij juist pak goedkoper was.

De tegels van de oprit totaal niet gelijk gelegd, de steentjes van de oprit ook maar gewoon erop gegooid,...
Ging gazon gelijk trekken (frezen enzo) uiteindelijk daar ook totaal niet goed gedaan en gras kwam maar niet. Dan maar zelf gezaaid.

Ging die normaal dan nog gebruiken voor hek en dergelijke, niet dus

Uiteindelijk iemand anders laten komen om de oprit te fixen voor het bedrag dat we hadden uitgespaard.
 
In juni via een kennis een aannemer laten komen kijken om mijn werkkot op te knappen. Offerte gekregen een paar weken later en akkoord mee gegaan. Werken gingen voor september zijn. Goed, dan ist in orde voor de winter... Niks meer gehoord in september.
Dan ging het voor oktober zijn...
En dan voor november...
En nu zijn we half december en heb ik er nogaltijd niks van gehoord...
Tzal niet in orde zij van de winter dus.

Van de tuinaannemer een paar jaar geleden dan weer niks dan goeds. Voor een haag uit te trekken en een afsluiting te plaatsen.
Maandag is hij langsgeweest om alles te bespreken, dinsdag voor alles akkoord gegeven en voorschot betaald. Woensdag is hij al het nodige gaan halen en donderdag was hij al de palen aan het plaatsen. In de winter terwijl het goed koud was. Die mens was dan ook enorm gelukkig want hij had amper werk tijdens de wintermaanden.
Dan duidelijk laten weten dat ze vrijdag de beton rond de palen gingen laten drogen en de week erop terug kwamen. Op geen 2 weken was alles in orde, van offerte tot plaatsing
Hij was zelfs komen vragen om een metaalboortje te mogen lenen en heeft dat de laatste werkdag mooi op de vensterbank gelegd omdat ik niet thuis was.
En dan nog 10% korting gekregen omdat de eindfactuur binnen 3 dagen betaald werd.
 
In juni via een kennis een aannemer laten komen kijken om mijn werkkot op te knappen. Offerte gekregen een paar weken later en akkoord mee gegaan. Werken gingen voor september zijn. Goed, dan ist in orde voor de winter... Niks meer gehoord in september.
Dan ging het voor oktober zijn...
En dan voor november...
En nu zijn we half december en heb ik er nogaltijd niks van gehoord...
Tzal niet in orde zij van de winter dus.

Van de tuinaannemer een paar jaar geleden dan weer niks dan goeds. Voor een haag uit te trekken en een afsluiting te plaatsen.
Maandag is hij langsgeweest om alles te bespreken, dinsdag voor alles akkoord gegeven en voorschot betaald. Woensdag is hij al het nodige gaan halen en donderdag was hij al de palen aan het plaatsen. In de winter terwijl het goed koud was. Die mens was dan ook enorm gelukkig want hij had amper werk tijdens de wintermaanden.
Dan duidelijk laten weten dat ze vrijdag de beton rond de palen gingen laten drogen en de week erop terug kwamen. Op geen 2 weken was alles in orde, van offerte tot plaatsing
Hij was zelfs komen vragen om een metaalboortje te mogen lenen en heeft dat de laatste werkdag mooi op de vensterbank gelegd omdat ik niet thuis was.
En dan nog 10% korting gekregen omdat de eindfactuur binnen 3 dagen betaald werd.
Imo hoor je zo'n laatste verhalen te weinig terwijl er zeker meer dan genoeg zijn.
 
Volgende situatie/probleem (Niet echt een aannemer, maar ik zou niet weten welk ander topic)

Onze vaatwasser ging niet meer open met het easy open/close systeem.
+2 jaar dus Buiten garantie, bijgevolg een technieker van elektro zaak laten komen, het stuk om te vervangen kost +-115€, totale prijs bijna 230€
Ingebouwde vaatwasser dus de deur moest eraf, plint moest van onder het eiland, het vervangen van het onderdeel op zich was geen werk maar het uithalen + terugplaatsen wel.

Hij zegt me de vaatwasser enkele uren niet te gebruiken, hij heeft silicone gebruikt rondom en die moet goed drogen.
Dus wij gebruiken de vaatwasser die dag (N) niet, dag N+1 zetten we de vaatwasser pas 'avonds laat op.

's morgens ziet mijn vriendin dat hij niet heel zijn programma heeft doorlopen en een foutmelding geeft. (Te weinig water toevoer)
Technieker terug laten komen en hij zegt nu "dat is de debietmeter", die kan vervangen worden maar de vaatwasser moet er terug uit.
Volgens hem heeft deze schade niks te maken met het feit dat hij dat andere heeft vervangen.

Gekke is dat de vaatwasser continu heeft gewerkt behalve de dag dat hij hier was en de dag na de werken defect was.
Ik vind dat te toevallig om toeval te zijn dat er dan iets anders stuk gaat.

Ik wil er nog mee akkoord gaan dat ik het wisselstuk moet betalen, maar moet ik nu weer die 120€ gaan betalen om die vaatwasser eruit te halen en terug te plaatsen ? In mijn ogen is het ook zijn fout want hij heeft hem niet getest voor hij vertrok. Heeft toen enkel het deurtje getest.

Wat kan ik hiermee ? :)
 
Zulke toevalligheden gebeuren echt wel Zenne, kom dat heel regelmatig tegen. Is gewoon pech hebben, is natuurlijk makkelijk om die mens direct de schuld te geven.
Wat moet die mens doen, stoeltje pakken en ne volledige cyclus voor die vaatwas zitten kijken?
 
Zulke toevalligheden gebeuren echt wel Zenne, kom dat heel regelmatig tegen. Is gewoon pech hebben, is natuurlijk makkelijk om die mens direct de schuld te geven.
Wat moet die mens doen, stoeltje pakken en ne volledige cyclus voor die vaatwas zitten kijken?

Natuurlijk wel eigenaardig dat het net opdat moment toevallig stuk zou zijn gegaan.

De kans dat hij daar iets mispeuterd heeft lijkt me niet onbestaande.
 
Zulke toevalligheden gebeuren echt wel Zenne, kom dat heel regelmatig tegen. Is gewoon pech hebben, is natuurlijk makkelijk om die mens direct de schuld te geven.
Wat moet die mens doen, stoeltje pakken en ne volledige cyclus voor die vaatwas zitten kijken?
Makkelijk vind ik niet :)
Maar hij was alleen, heeft die er alleen uitgetrokken en terug ingeschoven dus redelijke wat zitten rammelen.
Spoelprogramma is 15 minuten dus dat had hij wel kunnen wachten, nuja we hebben er zelf ook niet aan gedacht hè.

Het is natuurlijk wel, als hij hem had aangezet had hij het gezien voor die plint terugstond en alles afgekit was 😅
 
Makkelijk vind ik niet :)
Maar hij was alleen, heeft die er alleen uitgetrokken en terug ingeschoven dus redelijke wat zitten rammelen.
Spoelprogramma is 15 minuten dus dat had hij wel kunnen wachten, nuja we hebben er zelf ook niet aan gedacht hè.

Het is natuurlijk wel, als hij hem had aangezet had hij het gezien voor die plint terugstond en alles afgekit was 😅
Maar die debietmeter heeft niets te zien met dat deursysteem, dat is een stuk dat regelmatig kapot gaat. Die vaatwasmannen proberen dat dan soms op de watertoevoer te steken en ik moet dan gaan kijken, maar meestal ist da stuk in dat toestel die dan kapot is.
 
Maar die debietmeter heeft niets te zien met dat deursysteem, dat is een stuk dat regelmatig kapot gaat. Die vaatwasmannen proberen dat dan soms op de watertoevoer te steken en ik moet dan gaan kijken, maar meestal ist da stuk in dat toestel die dan kapot is.
Ik zeg nie dat dat in verbinding staat met elkaar. Maar als dat zo gevoelig is en er is met het machien gerammeld, of de toevoer heeft zo een snok gehad.
Het zou wel bijzonder zonde zijn om hem nu, enkele dagen later nog eens +100€ te moeten betalen om nog eens die vaatwasser eruit te halen.

Ik hoop dat hij er ergens in tegemoet komt qua prijs.
 
Bij degene die voor particulieren werken lopen de echte vakmannen toch vrij dun hoor. (of ge kunt er 6 maand op wachten)

Als wij een klein werkje moeten doen, word daar gewoon al 300€ "opstart" in verrekend. (welke particulier wil dat betalen?)
Deze week een speciaal 'moeilijk' werk gaan uitvoeren op een school. 8,5K voor uiteindelijk 1,5 dag werk. (60-70% winst)

Beetje particuliere klant staat dan meteen mijn rekening te maken van "amai, gij verdiend hier dik aan, dat moet ik toch niet volledig betalen!"
Dat je mensen bijhebt met unieke skills, dat 3 andere aannemers niet eens prijs wilden geven is dan meteen vergeten.
Dat ik 2 dagen reserve had geteld omdat het dik kon tegevenvallen enzo..
 
Bij degene die voor particulieren werken lopen de echte vakmannen toch vrij dun hoor. (of ge kunt er 6 maand op wachten)

Als wij een klein werkje moeten doen, word daar gewoon al 300€ "opstart" in verrekend. (welke particulier wil dat betalen?)
Deze week een speciaal 'moeilijk' werk gaan uitvoeren op een school. 8,5K voor uiteindelijk 1,5 dag werk. (60-70% winst)

Beetje particuliere klant staat dan meteen mijn rekening te maken van "amai, gij verdiend hier dik aan, dat moet ik toch niet volledig betalen!"
Dat je mensen bijhebt met unieke skills, dat 3 andere aannemers niet eens prijs wilden geven is dan meteen vergeten.
Dat ik 2 dagen reserve had geteld omdat het dik kon tegevenvallen enzo..
Is natuurlijk wel spijtig. Ik ken ook enkele schrijnwerkers en dat zijn ook échte vakmannen met ferme skills. Die zijn ook gewoon gestopt met particuliere klanten aan te nemen (buiten zo wat tussendoor voor kennissen) om de miserie met particulieren te vermijden. (Ja die hun maatkasten zijn duurder dan iets wat je at random online besteld, maar dan heb je ook wel wat. Iets wat veel mensen niet eens doorhebben)

Langs de andere kant is het zo wel erg dat je als particulier dus eigenlijk niks fatsoenlijk gedaan krijgt zonder er een serieuze premium voor te betalen.
 
Ik zeg nie dat dat in verbinding staat met elkaar. Maar als dat zo gevoelig is en er is met het machien gerammeld, of de toevoer heeft zo een snok gehad.
Het zou wel bijzonder zonde zijn om hem nu, enkele dagen later nog eens +100€ te moeten betalen om nog eens die vaatwasser eruit te halen.

Ik hoop dat hij er ergens in tegemoet komt qua prijs.
Mja gij gaat der nu direct van uit dat dat kapot is door die machine eens uit te schuiven, wat als dat niet zo is? 90% kans is dat echt toeval dat dat net nu kapot gaat.
Ga eens een anecdote vertellen waarvan ge ook zou zeggen van dat kan toch niet.

Stel u een grote stookplaats voor, 12 meter lang en 6 meter breed, met aan de ene kant 2 industriële verwarmingsketels en een hoop collectoren en pompen, aan de andere kant nog een, en in de midden een hoop waterbehandelingstoestellen.

Er komt dus door een of andere reden in 1 van die vele buizen van het sanitair gedeelte een miniem lekje. Dat lekje, dat spuit dus een water straaltje van enkele mm "dik" maar spuit wel enkele meter ver. Dat straaltje spuit dus enkele meter verder, recht op den elektronica van 1 van die 2 industriële ketels die heel dat gebouw van cv en warm water voorzien (pakt 40-50 appartementen)
Dus, die sturing naar de kloten, stukken besteld, gelukkig stond die 2de er nog om dat wat op te vangen.

1 WEEK LATER ergens op een compleet andere plek, in een ander soort buis zelfs, WEER een miniem gaatje, waar weer een miniem straaltje water enkele meter uit spuit, ge gaat nooit raden waar het op spuit. RECHT OP DIENEN ELEKTRONICA van die 2de ketel die dus alles alleen moest doen, da spel OOK naar de kloten eh!

Sindsdien geloof ik veel meer in toeval. Das gewoon Murphy
 
Bovenstaande staat er toch compleet los van
Moest hij nu de vaatwasser gemaakt hebben en de wasmachine (andere buis = ander toestel) pakt geen water meer, dan heeft dat idd niks met elkaar te maken nee

Als diezelfde buis opeens een stukje verder opnieuw een lek heeft dan zal er toch ook eens gepraat worden veronderstel ik :)

Het gaat me ook niet om het stuk hé, dat betaal ik wel gewoon.
Als hij hem gewoon eens had aangezet voor hij hem had teruggeplaatst had hij de foutmelding ook gezien en dan stond het toestel nog uit de kast en moest ik geen 2x betalen om datzelfde toestel weer uit die kast te halen.
 
Bovenstaande staat er toch compleet los van
Moest hij nu de vaatwasser gemaakt hebben en de wasmachine (andere buis = ander toestel) pakt geen water meer, dan heeft dat idd niks met elkaar te maken nee

Als diezelfde buis opeens een stukje verder opnieuw een lek heeft dan zal er toch ook eens gepraat worden veronderstel ik :)

Het gaat me ook niet om het stuk hé, dat betaal ik wel gewoon.
Als hij hem gewoon eens had aangezet voor hij hem had teruggeplaatst had hij de foutmelding ook gezien en dan stond het toestel nog uit de kast en moest ik geen 2x betalen om datzelfde toestel weer uit die kast te halen.
Dit hoor. Ik snap niet dat je iets gaat inbouwen en afkitten zonder het eens te testen. Hier ook eens iets laten vervangen in de vaatwasser, eerste wat die man deed na herstelling is het testprogramma draaien (kan je met bepaalde toetsencombinatie, duurt 15 min)

Kan me voorstellen dat ieder machine dat tegenwoordig wel heeft?

Nu snap ik precies ook wel niet waarom je niet gewoon zelf dat toestel uit de kast haalt ipv daar €130 aan te verschijten?
 
Dit hoor. Ik snap niet dat je iets gaat inbouwen en afkitten zonder het eens te testen. Hier ook eens iets laten vervangen in de vaatwasser, eerste wat die man deed na herstelling is het testprogramma draaien (kan je met bepaalde toetsencombinatie, duurt 15 min)

Kan me voorstellen dat ieder machine dat tegenwoordig wel heeft?

Nu snap ik precies ook wel niet waarom je niet gewoon zelf dat toestel uit de kast haalt ipv daar €130 aan te verschijten?
Gewoon spoelprogramma is ook maar 15 minuten. Geen idee of er een testprogramma op zit maar hij geeft al na 2-3 minuten een foutmelding.

De deur zou ik er wel zelf kunnen afdraaien ja, maar de plint moet onder het eiland uit en geen idee hoe hij die nu heeft vastgemaakt. Als die breekt bij hem is de kost voor hem..
Afkitten ga ik wel terug zelf doen want dat trekt op nie veel hoe het gedaan is
 
Vandaag worden de laatste grasmatten gelegd en dan is de tuin klaar. Was dan ook ineens de laatste aannemer voor de bouw en nu is alles af.

Zeer tevreden van de persoon die het hier heeft komen doen, zeer proper gewerkt, kwam netjes zijn planning na.

Gezien naar heel het traject van de bouw, best zeer tevreden met de aannemers waar ik mee heb samengewerkt. Enkel de firma van de ramen, ben ik niet tevreden over. (spijtig want dat zou normaal net hetgeen zijn waar ik mij het minst van moest aan trekken. Een firma met een hoop personeel in dienst die het van A tot Z zelfregelen en waar ik normaal enkel een kribbel moest zetten.)

Al de andere aannemers ga ik zeker terug vragen voor de volgende bouw. Spijtig genoeg is “mijne” metser ermee gestopt, die werkt nu enkel nog maar halftijds voor een baas. Zijn vrouw en kind waren het beu dat hij zo vaak weg was en ondertussen heeft die toch wat woningen gezet die hij verhuurd. Dus zal wel een andere metser moeten zoeken.
Ondertussen zijn ze achter ons aan het bouwen en ga ik die metsers eens in het oog houden. :D (via via kennen we die en werkt ook per uur om zo te kunnen meehelpen)
 
Bij degene die voor particulieren werken lopen de echte vakmannen toch vrij dun hoor. (of ge kunt er 6 maand op wachten)

Als wij een klein werkje moeten doen, word daar gewoon al 300€ "opstart" in verrekend. (welke particulier wil dat betalen?)
Deze week een speciaal 'moeilijk' werk gaan uitvoeren op een school. 8,5K voor uiteindelijk 1,5 dag werk. (60-70% winst)

Beetje particuliere klant staat dan meteen mijn rekening te maken van "amai, gij verdiend hier dik aan, dat moet ik toch niet volledig betalen!"
Dat je mensen bijhebt met unieke skills, dat 3 andere aannemers niet eens prijs wilden geven is dan meteen vergeten.
Dat ik 2 dagen reserve had geteld omdat het dik kon tegevenvallen enzo..
Welke stiel doe jij wel?
 
Terug
Bovenaan