Domotica Topic

De trends tegenwoordig:
Licht groeperen (2 spotjes samen zetten), decentrale plaatsing, richtbare staafspotjes, lichtstroken vertikaal inbouwen in wanden (ledstrips of armaturen), afwisselen tussen inbouw/opbouw/pendel in 1 ruimte.

De echt "klassieke" up of downlight wandarmaturen nog zelden

En natuurlijk, spotjes en spotjes is 2. Boormaat 70 zoals hier vermeld is al redelijk stevig naar hedendaagse normen. En zo "grote" spots zijn nu meestal diep verzonken en richtbaar.

En om terug wat OT te gaan: helaas is Loxone hun eigen materiaal imo lelijk, over de knoppen kunt ge nog discussiëren das smaak. Maar die bewegingsdetectors of spotjes zijn precies omgebouwde jaren '80 stock uit een faillissement. Tegenwoordig kan en mag het toch allemaal iets fijner en strakker en minder bulky

En om terug wat OT te gaan: helaas is Loxone hun eigen materiaal imo lelijk, over de knoppen kunt ge nog discussiëren das smaak. Maar die bewegingsdetectors of spotjes zijn precies omgebouwde jaren '80 stock uit een faillissement. Tegenwoordig kan en mag het toch allemaal iets fijner en strakker en minder bulky
Heb je dan voorbeelden van inbouw (dus verzonken) aanwezigheidsmelders (niet zomaar beweging dus) die er fijn en strak uitzien?

Ik zie trouwens dat dmlights.be ook lichtstudies doet. Iemand daar ervaring mee?

Heb je dan voorbeelden van inbouw (dus verzonken) aanwezigheidsmelders (niet zomaar beweging dus) die er fijn en strak uitzien?

Ik zie trouwens dat dmlights.be ook lichtstudies doet. Iemand daar ervaring mee?
De Niko minimelder (voor klassiek, NHC en nu ook KNX), steekt relatief "hoog" uit maar is wel maar 25mm doorsnee
Voor KNX is de keuze wel groter, Jung, Gira, BEG/Luxomat hebben allen minimelders, die zijn rond de 40mm doorsnee en nagenoeg vlakke inbouw
Zo degene die ik meteen kan opnoemen en ook ken (al geplaatst heb).

Ben je tevreden met je lichtstudie? Heb je dit bij je vorige bouw ook laten doen? En waar (mag in PB)?

Verder akkoord dat vendor lock-in vermeden moet worden. Ik wil gewoon dimmen zonder definitief afhankelijk te zijn van een merk en voor een aanvaardbare prijs. Vandaar ook mijn afschuw voor hun Tree bekabeling voor verlichting. Dat zwier je er zomaar niet meer uit.

Loxone man schuift graag Loxone extensies of zelfs hun eigen verlichting. Die sprak eerst zelfs dat ik mijn Hue componenten maar moet weg doen, wegens niet compatibel. Bleek achteraf niet te kloppen na onderzoek online.

Ik kan me gewoon niet van de indruk ontdoen dat ieder voor z'n eigen winkel gaat praten. Dat zal voor een klassieke lichtwinkel die een plan opmaakt niet anders zijn.
Of ik tevreden ga zijn, zal ik u volgend jaar weten te zeggen. :D
De armaturen dat ze voorstelde en lichtpunten waren we vrij snel mee akkoord. Het zal er meer afhangen wie je krijgt denk ik.

Maar wij hadden ook wel een bepaalde visie en ze zijn daarmee verder gegaan. Ik heb dat bij DMlights gedaan omdat ik daar wel vaker verlichting koop. Dan kost u lichtstudie niks, dus dacht ik waarom niet.

Bij mijn vorige woning had ik dat niet gedaan.

Of ik tevreden ga zijn, zal ik u volgend jaar weten te zeggen. :D
De armaturen dat ze voorstelde en lichtpunten waren we vrij snel mee akkoord. Het zal er meer afhangen wie je krijgt denk ik.

Maar wij hadden ook wel een bepaalde visie en ze zijn daarmee verder gegaan. Ik heb dat bij DMlights gedaan omdat ik daar wel vaker verlichting koop. Dan kost u lichtstudie niks, dus dacht ik waarom niet.

Bij mijn vorige woning had ik dat niet gedaan.
In welke fase van de nieuwbouw heb je die lichtstudie gedaan?
Op het werk zeggen ze "ge moet dat doen voor de ruwbouw begint"..
Ma lijkt me toch bizar, want uw licht wordt toch ook bepaald door uw omgeving/al dan geen overkapping ed. Moet er dan niemand in de ruwbouw fase even langskomen om dzt grondig na te kijken?

Ma lijkt me toch bizar, want uw licht wordt toch ook bepaald door uw omgeving/al dan geen overkapping ed. Moet er dan niemand in de ruwbouw fase even langskomen om dzt grondig na te kijken?
Wij hebben de onze laten maken als het plan definitief was.
Zo is die op tijd af voor ge kabels trekt.
Moest ik wachten tot de ruwbouw fase zou het mss te laat zijn. Houtskelet gaat nog al snel. Als dan uw studie wat achter blijft...

Hoe ga je uw elektriciteit klaarleggen als uw lichtplan er nog niet is ;)? In principe moet je het hebben voor uw ruwbouw klaar is, maar soms ga je ruimtes ook anders indelen door lichtplan natuurlijk.

Wel opletten met lichtplannen, de kans is groot dat ge uw indeling van elke kamer gaat vastleggen en nooit meer gaat kunnen aanpassen...

Wij hebben dat gedaan toen onze bouwaanvraag is ingediend.
Dan kan de stabiliteitsingenieur er ook ineens naar kijken. Zo liggen er extra stalen staven bij spots. Als je u ventilatie leidingen voorziet in de beton, dan weet je ineens welke zones je moet vermijden.
Wij hebben ook een plat dak en daar gaan we volgende week Chape leggen, want de dakdekker wilt graag beginnen (gevelsteen is nog niet volledig klaar). Dus moet de verlichting er al liggen (heb ik gisteren gedaan).

De lichtstudie dat ik heb laten doen is nu niet dat die gaan langs komen met een lux meter. Ze houden wel rekening met de omgeving en overkappingen (want deze staan op het plan). Maar in de winter wil ik graag dat de ruimte ook deftig verlicht is wanneer het pikken donker is en de gordijnen toe.

wanneer we het gingen aftekenen in de ruwbouw, zei hij wel dat je er moet bij stil staan. Als je dan met vragen hebt stel deze dan, want op plan is het soms toch nog iets anders.

Laatst bewerkt:
Wel opletten met lichtplannen, de kans is groot dat ge uw indeling van elke kamer gaat vastleggen en nooit meer gaat kunnen aanpassen...
Daar kies je dan zelf voor en ben je in mijn ogen niet goed geïnformeerd.

Bij ons is bijvoorbeeld onze slaapkamer vrij vast qua indeling. Omdat hier nu ook niet zoveel keuze is om u bed anders te plaatsen.

Maar de andere slaapkamers is de verlichting zo voorzien dat er geen vaste indeling is. Deze ruimtes gaan loop der jaren aangepast worden.

Heeft er iemand ervaring met sequenties of automatiseringe programmeren voor KNX ? Ik heb hier een KNX installatie van Hager + een TJA670 Domovea server. Dit is een basic versie dus ik kan geen sequenties aanmaken, wel kan ik via de bijgeleverde domovea app domogrammen aanmaken, iets vergelijkbaars maar eerder beperkt qua opties. Ik kan wel verbinden met 3rd party applicaties zoals Alexa of Google home, maar ook hier vind ik niet meteen een oplossing voor wat ik wil bereiken. IFTTT is ook een mogelijkheid.

Wat ik wil bereiken is:
1. Ik druk op een willekeurige knop in huis die een scene oproept (bvb alle lichten uit en alarm aan)
2. Indien het na zonsondergang is dan gaat het licht aan de achterdeur voor 5 minuten aan.

Ik kan wel een domogrammen bouwen die starten op een bepaald tijdstip, bvb bij zonsonderdag, maar ik kan het niet als parameter of conditie gebruiken

Hoe zou je dan te werk gaan om de indeling van elke kamer nog "flexibel" te houden? Gewoon bij wijze van spreken een lichtpunt in het midden van de kamer en klaar?

Is dat niet het leuke aan domotica, dat je achterna heel gemakkelijk dingen kunt wijzigen?
Ja, maar dat is vooral in de zin van "je kunt van elke knop wijzigen wat er moet gebeuren als je 1x, 2x, 3x, kort, lang, enz. drukt". En scènes herdefiniëren, enz.

Richtbare spots op genoeg tactische plaatsen...
Ja, deftig richtbare spots zijn ook belangrijk inderdaad. Wij hebben er zo 2 boven onze zetel, maar als ons salon ooit draait dan worden dat verlichtingspunten voor kunstwerken tegen de muur bvb.

Heeft er iemand ervaring met "myhome" van Bticino ?
Het huis hier is voorzien van "domotica" en automatisatie enzo, maar ik ben geen electricien, zelfs geen amateur-doe-het-zelver, dus ik probeer nu uit te zoeken hoe alles werkt, en hoe bepaalde zaken geherprogrammeerd zouden kunnen worden.
Er zijn spots in het plafond ingebouwd, alles Led uiteraard. Er zitten zelfs ledjes in de traptreden :)
Er zijn al bepaalde lichtknoppen die lampen en spots groeperen, en er is een "paniekknop" die alle verlichting doet branden, zowel binnen als buiten. In de living is een touchpad "myhome" met enkele voorbeeld icons erop, om bv. stopcontacten in de living te activeren of deactiveren. Maar alle andere programmatie is er uit gewist door de vorige eigenaar.
De electriciteitskast in de garage ziet er heel professioneel uit, zal morgen wat foto's uploaden. Maar mij zegt het dus allemaal niets :-( (als in, ja, ik vind het interessant en leuk, maar ik ken er zelf niks van af).

Terug
Bovenaan