Domotica Topic

Ja, maar dat is vooral in de zin van "je kunt van elke knop wijzigen wat er moet gebeuren als je 1x, 2x, 3x, kort, lang, enz. drukt". En scènes herdefiniëren, enz.
Met niko home zijn alle schakelaars verbonden in 1 lijn zeg maar.. 2 kleine draadjes. Heel eenvoudig extra schakelaars, sensors bij te plaatsen.
 
Met niko home zijn alle schakelaars verbonden in 1 lijn zeg maar.. 2 kleine draadjes. Heel eenvoudig extra schakelaars, sensors bij te plaatsen.
Je vergeet wel dat je dan moet slijpen in de muren? Kabels bijtrekken is nooit eenvoudig, of je nu een buskabel gebruikt of niet.
 
Ik heb thuis een Qbus installatie gelegd.
Zeer tevreden van. Heb wel alle deelnemers naar de kast gebracht en op PT klemmen gezet. In geval van worst case het merk niet meer te verkrijgen , faillissement, whatever zou zijn.
 
Heeft iemand ervaring met Niko home control?
Onze sleutel op de deur firma voorziet dit in de woningen. Dit met het idee dat je op het moment dat de zonnepanelen veel opbrengen je automagisch je wasmachine kan starten, sluimer verbruik onder controle kan houden etc. Maar verder zie ik niet heel veel meerwaarde in dat systeem.

Please enlighten me 🤔
 
Heeft iemand ervaring met Niko home control?
Onze sleutel op de deur firma voorziet dit in de woningen. Dit met het idee dat je op het moment dat de zonnepanelen veel opbrengen je automagisch je wasmachine kan starten, sluimer verbruik onder controle kan houden etc. Maar verder zie ik niet heel veel meerwaarde in dat systeem.

Please enlighten me 🤔
Sluimerverbruik onder controle houden doe je met een P1 meter die je je instantaan verbruik toont.

Mijn "smart" wasmachine zegt uitdrukkelijk in het boekske dat deze niet zomaar aan en uit geschakeld mag worden aan het stopcontact, want daar kan de elektronica niet tegen. Deze hebben tegenwoordig allemaal hun eigen merkgebonden app om vanop afstand te starten. Vertraagd opstarten stel je in op de machine zelf. Je domotica komt daar nergens in tussen (laat staan dat die integraties allemaal bestaan en deftig werken).

De meerwaarde zit em in de koppeling van schakelaars met meerdere lichtkringen en instellingen daarvoor (kleur, sterkte, etc.). Eventueel kan je als je "music after work" aanzet automatisch je stereo aanzwengelen (dat gaat dan toch buiten die Niko Home Control moeten geregeld worden...).
Er zijn ook "slimme" schakelaars met touch screens die al dan niet handig in gebruik zijn.
Verder doen die dingen allemaal bitter weinig hoor. De sleutel van een full-blown domoticasysteem is de integratie van AL je toestellen. En net daar loopt het sowieso mis. Die dingen hebben allemaal wel een "smart" functie en een app, maar die overleggen niet met elkaar, laat staan met een Niko Home Control.

Wij hebben hier op enkele strategische plaatsen de 6-voudige drukknoppen van NIko hangen aan een "simpel" teleruptor systeem. Dat is dan wat de meesten aanzien/gebruiken als "domotica" maar voor de helft van de prijs (excl manuren, want het gefoefel met de signaalkabeltjes heeft wel wat tijd gekost).
Ooit ga ik er wel iets van een Home Assistant of dergelijke tegenaan gooien, maar dan moet ik ofwel de 24V lijn aansturen/uitlezen ofwel alle teleruptoren vervangen door iets dat benaderbaar is door dat systeem, wat in elk geval veel geld kost, voor in mijn ogen een foefke dat ik alleszins niet veel ga gebruiken.
 
Loxone kan praten met het Home Connect platform van Bosch/Siemens.

En in Home Connect zijn volgende huishoudtoestellen reeds mogelijk (als je het juiste model koopt tenminste): Dampkap, Droogkast, Koffiemachine (volautomaat), Koelkast, Kookplaat, Oven, Robotstofzuiger, Vaatwasser, Wasmachine.
 
je wasmachine kan starten, sluimer verbruik onder controle kan houden etc. Maar verder zie ik niet heel veel meerwaarde in dat systeem.
Hangt af, ge hebt diepvriezers die door een signaal lager kunnen koelen, boilers die dan meer warmte in hun vat steken. Dus dan duwt ge ook uw extra energie in uw eigen huis.
 
Loxone kan praten met het Home Connect platform van Bosch/Siemens.

En in Home Connect zijn volgende huishoudtoestellen reeds mogelijk (als je het juiste model koopt tenminste): Dampkap, Droogkast, Koffiemachine (volautomaat), Koelkast, Kookplaat, Oven, Robotstofzuiger, Vaatwasser, Wasmachine.
Maar je weet ook wel dat veel van die standaarden als "home connect" eigenlijk niet zo'n lange levensduur hebben.
Een permanente manier om een wasmachine etc slim te starten, ik zie het nog niet direct komen. Alleen hebben onze politici dat niet door.
 
Maar je weet ook wel dat veel van die standaarden als "home connect" eigenlijk niet zo'n lange levensduur hebben.
Dan ken je dat ecosysteem nog niet zo goed, vrees ik. Van alle fabrikanten van huishoudtoestellen, staan die op kop, o.a. door hun strategie om zoveel mogelijk open te zijn naar andere Smart Home ecosystemen toe.

Ter vergelijking: de Home Connect app heeft in de Play store tussen de 1 en 5 miljoen downloads, terwijl de Loxone app "maar" tussen de 100.000 en 500.000 downloads heeft. Dan zou je statistisch gezien kunnen stellen dat het Loxone ecosysteem kwetsbaarder is qua levensduur.

Ik ben het er wel mee eens dat andere, zogezegde "open APIs" van bepaalde fabrikanten wel een bedenkelijke reputatie en levensduur hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar de reviews/downloads van de Novy app. Trekt momenteel op niks, ondanks hun ijzersterke reputatie in de markt van dampkappen. Hetzelfde bij AEG.

Een permanente manier om een wasmachine etc slim te starten, ik zie het nog niet direct komen. Alleen hebben onze politici dat niet door.
Een open standaard via de politiek forceren zie ik inderdaad nog niet zo snel gebeuren. Op dit moment moet je inderdaad zelf op onderzoek gaan om te zien welk merk / ecosysteem zich het best toelaat tot integratie met andere systemen.

Door nu zelf een Loxone project uit te voeren, valt het mij ook op dat er aangeraden wordt om bepaalde zaken zo weinig mogelijk te koppelen, tenzij dan voor statistieken te verzamelen. Ik heb het dan over onze Daikin airco's, Renson ventilatie, en ATAG gasketel. Al die zaken hebben hun eigen app en onze Loxone partner ziet er geen meerwaarde in om die dingen te sturen via Loxone. Tot daar de theorie om alles te koppelen dus...
 
Wij hebben hier op enkele strategische plaatsen de 6-voudige drukknoppen van NIko hangen aan een "simpel" teleruptor systeem. Dat is dan wat de meesten aanzien/gebruiken als "domotica" maar voor de helft van de prijs (excl manuren, want het gefoefel met de signaalkabeltjes heeft wel wat tijd gekost).
Ooit ga ik er wel iets van een Home Assistant of dergelijke tegenaan gooien, maar dan moet ik ofwel de 24V lijn aansturen/uitlezen ofwel alle teleruptoren vervangen door iets dat benaderbaar is door dat systeem, wat in elk geval veel geld kost, voor in mijn ogen een foefke dat ik alleszins niet veel ga gebruiken.

Hoe meer ik in dit huis automatiseer hoe meer ik ervan overtuigd geraak dat je als gewone consument het beter niet doet.

Momenteel hebben wij een Home Assistant instance op een Raspberry Pi. Die communiceert over MQTT met onze Wago PLC's en die controllers doen dan de effectieve signaalaansturing op telerupters en dimmers. Voor enkele speciallekes zoals dimbare tuinverlichting spreken die controllers dan over modbus met eigen ontworpen dimmers. Dat werkt ook alleen maar omdat als het kapot gaat ik er niet mee inzit om op zaterdag ochtend met de oscilloscoop in de voortuin signaalanalyse te doen om uit te zoeken welke RS485 driver in die ketting slecht signaal geeft.

Mijn advies is tegenwoordig eenvoudig. Zet alles in ster en investeer in SVV16 kabels naar al je schakelcontacten. Zet dan een bank teleruptors op en daarmee ga je al nagenoeg al je wensen kunnen realiseren. Als dan blijkt dat je meer wil kan je bovenop die teleruptors sturing brengen met een Loxone.
 
Dan ken je dat ecosysteem nog niet zo goed, vrees ik. Van alle fabrikanten van huishoudtoestellen, staan die op kop, o.a. door hun strategie om zoveel mogelijk open te zijn naar andere Smart Home ecosystemen toe.

Ter vergelijking: de Home Connect app heeft in de Play store tussen de 1 en 5 miljoen downloads, terwijl de Loxone app "maar" tussen de 100.000 en 500.000 downloads heeft. Dan zou je statistisch gezien kunnen stellen dat het Loxone ecosysteem kwetsbaarder is qua levensduur.

Ik ben het er wel mee eens dat andere, zogezegde "open APIs" van bepaalde fabrikanten wel een bedenkelijke reputatie en levensduur hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar de reviews/downloads van de Novy app. Trekt momenteel op niks, ondanks hun ijzersterke reputatie in de markt van dampkappen. Hetzelfde bij AEG.


Een open standaard via de politiek forceren zie ik inderdaad nog niet zo snel gebeuren. Op dit moment moet je inderdaad zelf op onderzoek gaan om te zien welk merk / ecosysteem zich het best toelaat tot integratie met andere systemen.

Door nu zelf een Loxone project uit te voeren, valt het mij ook op dat er aangeraden wordt om bepaalde zaken zo weinig mogelijk te koppelen, tenzij dan voor statistieken te verzamelen. Ik heb het dan over onze Daikin airco's, Renson ventilatie, en ATAG gasketel. Al die zaken hebben hun eigen app en onze Loxone partner ziet er geen meerwaarde in om die dingen te sturen via Loxone. Tot daar de theorie om alles te koppelen dus...
Ik heb hier zelf een volledige domotica installatie gedaan (zonder partner dus) en hij heeft wel een punt hoor.
Airco's zijn eerder een "on demand" toestel, waardoor je ofwel quasi heel de app moet overbouwen (temperatuur, blaasrichting, modus, ventilatiesnelheid, ...). Uw ventilatiesysteem is waarschijnlijk zelfsturend op basis van sensoren. Verwarming werkt gewoon beter op goed op basis van thermostaat, zéker als je vloerverwarming zou hebben.
Zo die héél vergaande automatiseringen zijn eerder demo-projectjes, in praktijk is dat vaker irritant omdat je niet altijd heel die combinatie wil.
Ik kan hier in theorie ook iets maken waarbij ik zeg "hey Loxone, ik wil binnen een half uur een film zien", waarbij hij de verwarming in de home cinema opzet, het licht aan de trap aandoet een half uur later. Detecteert dat ik daar passeer en dan het licht in de homecinema aandoen. Dan alle apparatuur opstarten en als ik op play duw, dan wordt alles uitgeschakeld behalve de home cinema.

Maar, dat is véél werk om dan 2x te gebruiken, want in praktijk moet de verwarming helemaal niet altijd op staan als ik daar ga zitten.
 
Mijn advies is tegenwoordig eenvoudig. Zet alles in ster en investeer in SVV16 kabels naar al je schakelcontacten. Zet dan een bank teleruptors op en daarmee ga je al nagenoeg al je wensen kunnen realiseren. Als dan blijkt dat je meer wil kan je bovenop die teleruptors sturing brengen met een Loxone.
Zo doe ik het ook, desondanks dat die svv 16 kabels veel geld kosten gaat er 400m liggen :p .
Zo kan ik daarna kiezen wat ik met elke schakelaar wil doen.
Elke serie van lampen heeft een 5g1.5 en elke kamer heeft ook nog eens een 5g1.5 voor aanwezigheidsmelder...
Dus kan in theorie bijna onbeperkt uitbreiden.
 
Mijn advies is tegenwoordig eenvoudig. Zet alles in ster en investeer in SVV16 kabels naar al je schakelcontacten.
Bij ons is er SVV8 voorzien. Maar het is me niet duidelijk waarom. Kan je dit eens uitleggen (of linken naar uitleg)?

ook nog eens een 5g1.5 voor aanwezigheidsmelder...
Interessant, bij ons is dat ingetekend op EIB. Ook hier is me niet duidelijk waarom... of wat er beter is.
 
Bij ons is er SVV8 voorzien. Maar het is me niet duidelijk waarom. Kan je dit eens uitleggen (of linken naar uitleg)?


Interessant, bij ons is dat ingetekend op EIB. Ook hier is me niet duidelijk waarom... of wat er beter is.

Meer aders geeft meer mogelijkheden.

Bijvoorbeeld SVV8 heeft 8 aders. Stel nu dat je op die plaats een 4-voudige drukknop hebt en na een jaar wil je die vervangen met een 4-voudige knop met LED lichtjes in.

Ader 1: +24V
Aders 2, 3, 4, 5: 1 knopje per ader
Aders 6, 7, 8, ... A, shit. Niet genoeg aders voor in elke knop ook het verklikkertje aan te sluiten.

8 aders lijkt op de kop veel maar kan snel krap worden.

Er zijn nog voordelen. Zo kan je je ster systeem ook gebruik als bustopologie door voor elke buslijn een heen-en-terug aderpaar naar je kast te gebruiken. Hier en daar een draadloos relay'tje mee in het potje? Aders genoeg. Het zal u enkele honderden euro's meer kosten en misschien wat gezucht van uw elektricien omdat hij liever zijn stock SVV8 aan u had verpatst maar de voordelen wegen daar wel tegen op wat mij betreft.
 
Bij ons is er SVV8 voorzien. Maar het is me niet duidelijk waarom. Kan je dit eens uitleggen (of linken naar uitleg)?
Zie uitleg van Avi,
Als je 6 drukknoppen wil aansluiten met terugmelding ben je er 14 kwijt.
Maar gewoon het aantal uitbreidingen is immens, stel je dat je binnen enkele maanden toch een bepaald licht wil sturen van een schakelaar, dan gaat dat gewoon...
Of toch een paniekknop wil installeren boven (bv alle lichten aan of knipperen) of een alles uit beneden... Als de kabels er liggen ben je er met wat aanpassingen in de kast.

Interessant, bij ons is dat ingetekend op EIB. Ook hier is me niet duidelijk waarom... of wat er beter is.
Voor een lichtpunt heb je minstens 1.5 nodig. De reden dat ik een 5 aderige trek is beetje zelfde als hier boven...
Vermits ik alles zelf trek kost mij het niet zoveel meer.
 
Hier ligt een mengeling van SVV 16, 10 en 8, naar gelang waar nodig en overal wel een extra draadje minstens. Een stuk of acht draden die binnenkomen.

Overal terugmelding lijkt me echt heel raar om te doen. Ik heb enkel een verkleinlampje voor de schakelaars buiten de ruimtes waarvan de deur meestal toe is (WC beneden en kelder), voor de rest zie je toch dat het licht brand?

Nu, SVV werkt normaal gezien voor ieder bus systeem van eender welke domotica, maar ik steek m'n hand niet in t vuur om te garanderen dat het binnen 10 jaar nog meekan met UTP. Aan de andere kant vraag ik me dan toch af wat er dan allemaal over die bus moet verzonden worden naar die schakelaars, en in t slechtste geval zijn het dan duurdere wifi knoppen he...
 
Hier ligt een mengeling van SVV 16, 10 en 8, naar gelang waar nodig en overal wel een extra draadje minstens. Een stuk of acht draden die binnenkomen.

Overal terugmelding lijkt me echt heel raar om te doen. Ik heb enkel een verkleinlampje voor de schakelaars buiten de ruimtes waarvan de deur meestal toe is (WC beneden en kelder), voor de rest zie je toch dat het licht brand?

Nu, SVV werkt normaal gezien voor ieder bus systeem van eender welke domotica, maar ik steek m'n hand niet in t vuur om te garanderen dat het binnen 10 jaar nog meekan met UTP. Aan de andere kant vraag ik me dan toch af wat er dan allemaal over die bus moet verzonden worden naar die schakelaars, en in t slechtste geval zijn het dan duurdere wifi knoppen he...

Waarom zou dat over 10 jaar niet kunnen. Eender welk gesloten protocol is gewoon een eigen implementatie bovenop een differentiële signaalstandaard zoals RS485. Twisted pair is iets bestendiger tegen inkoppeling als SVV. Maar als je in de private woning dermate zware motoren hebt staan waarbij dat verschil een dealbreaker wordt val je waarschijnlijk wel al voorzieningen hebben getroffen bij uw bouw.
 
Waarom zou dat over 10 jaar niet kunnen. Eender welk gesloten protocol is gewoon een eigen implementatie bovenop een differentiële signaalstandaard zoals RS485. Twisted pair is iets bestendiger tegen inkoppeling als SVV. Maar als je in de private woning dermate zware motoren hebt staan waarbij dat verschil een dealbreaker wordt val je waarschijnlijk wel al voorzieningen hebben getroffen bij uw bouw.
Nja probeer maar eens 100Mbit ethernet over een SVV8 te krijgen aan de andere kant van je huis, of gewoon al een 10Mbit. Ik wil op mijn toekomstige knop slash badkamerspiegel wel het ochtendnieuws bekijken terwijl ik me scheer.
I know, vergezocht. Maar dat die protocols zo eenvoudig blijven is een grote aanname van jou, waarvoor ik dus niet mijn hand voor in het vuur wil steken.

Uiteindelijk is er voor alle wel een draadloze verbinding te fixen. Ik heb gewoon weinig vertrouwen in SVV als signaaldrager voor de toekomst. En ik heb spijt dat ik de resterende UTP kabel niet heb gebruikt voor de knoppen hier. Ach, we zullen wel zien of dat binnen 10-20 jaar iberhtaupt allemaal nog uitmaakt en er niet gewoon een enkele brain-house interface is met fancy brain-projexted HUD.
 
Terug
Bovenaan