Domotica Topic

Dat is dus het probleem. Mijn ruimteregeling stuurt een constante 1 op de AS-input. Maar toch doet de sturing niks, deze blijft in manuele modus staan. Dat zie ik ook als ik de QA-output bekijk, deze blijft op 0 en dus geen automatische modus actief.
Pas als ik via de visualisatie kies voor alles in automatisch te zetten dan gaat de QA-output naar 1 en lopen mijn screen naar beneden.

Heb ook eens op de centrale sturing op AS eens een constante 1 gehangen, doet ook niks tot ik in de visualisatie de blok in automatisch zet :p

Doe ik in de ochtend alles via visualisering op automatisch dan blijven de screens mooi omhoog en gaan deze pas omlaag als de zon op het raam gaat schijnen. Dus de blok werkt wel, instellingen lijken mij goed te zijn van zonnerichting en constante 1 op AS-input. Het probleem is dus echt dat de die sturing niet naar automatisch wilt gaan, elke nacht terug op manueel gaat en enkel via visualisatie in automatisch gaat voor die dag alleen.

Dat is straf, bij mij geeft dat geen probleem.

Bij mij is er steeds een constante wanneer ik "hittegolf" opzet op AS van de centrale sturing en dan gaat die elke dag opnieuw terug naar automatisch, tot ik die virtuele schakelaar terug afzet. Dus het is niet zo dat je elke dag een nieuwe puls moet geven.

Dat is straf, bij mij geeft dat geen probleem.

Bij mij is er steeds een constante wanneer ik "hittegolf" opzet op AS van de centrale sturing en dan gaat die elke dag opnieuw terug naar automatisch, tot ik die virtuele schakelaar terug afzet. Dus het is niet zo dat je elke dag een nieuwe puls moet geven.
Heb hier vanalles getest maar het werkt niet.
Is uw programma al aangepast aan de nieuwste versie van loxone config?

Heb een support ticket ingediend. Kan zijn dat ik effectief een probleem heb gevonden, of dat het een gekend probleem is natuurlijk.

Heb hier vanalles getest maar het werkt niet.
Is uw programma al aangepast aan de nieuwste versie van loxone config?

Heb een support ticket ingediend. Kan zijn dat ik effectief een probleem heb gevonden, of dat het een gekend probleem is natuurlijk.
Ik heb 2 weken terug alles ge-update.

Ik heb in begin ook wel eens iets voor gehad wat niet klopte. Toen heb ik de functie blok verwijderd en opnieuw begonnen. Krak hetzelfde gedaan en dan werkte het ineens wel.

Ik heb 2 weken terug alles ge-update.

Ik heb in begin ook wel eens iets voor gehad wat niet klopte. Toen heb ik de functie blok verwijderd en opnieuw begonnen. Krak hetzelfde gedaan en dan werkte het ineens wel.
Even nog een kleine update, eigenlijk beschamend maar ik vertel het toch maar voor als iemand anders hier ook mee sukkelt.

Wat blijkt nu, de optie zonneschijn gebruiken stond bij alle blokken aan.
Het probleem is dat mijn weerstation nog niet ophangt en ik de weer service dus nog niet geactiveerd heb. En hij gebruikt natuurlijk deze weer service om de zonneschijn te bepalen.
Geen weerservice is geen zonneschijn in de parameter, is dus geen zonneschijn aanwezig en dus gaan de screens niet naar automatisch want er is geen zonneschijn.

Bon dat staat dus nergens super expliciet beschreven, en de config geeft ook nergens een melding hiervan.

Dat zal dus dat het weerstation spuiten (dat wit steekt af, zwart zal beter zijn) en daarna ophangen worden op korte tijd.

Dat zal dus dat het weerstation spuiten (dat wit steekt af, zwart zal beter zijn) en daarna ophangen worden op korte tijd.
Gewoon ff hierop inpikken: er is een reden dat weerstations en Stevenson screens wit zijn. Ik weet niet welke sensoren er in je weerstation zitten en welke je gaat gebruiken; maar waarschijnlijk zeker temperatuur die van geen kanten gaat kloppen als je dat zwart verft...
Als de lux-sensor (lichtsterkte, die wordt waarschijnlijk voor zonneschijn gebruikt) ook gewoon binnenin zit zonder transparant schermke of gaatje ervoor, gaat die ook een compleet andere waarde geven dan wat hij verwacht als je dit zwart verft.

Gewoon ff hierop inpikken: er is een reden dat weerstations en Stevenson screens wit zijn. Ik weet niet welke sensoren er in je weerstation zitten en welke je gaat gebruiken; maar waarschijnlijk zeker temperatuur die van geen kanten gaat kloppen als je dat zwart verft...
Als de lux-sensor (lichtsterkte, die wordt waarschijnlijk voor zonneschijn gebruikt) ook gewoon binnenin zit zonder transparant schermke of gaatje ervoor, gaat die ook een compleet andere waarde geven dan wat hij verwacht als je dit zwart verft.
Ben ik me van bewust dat de temperatuur zal afwijken. Maar dit is voor mij minder van belang.

Zijn er hier ervaringen met velbus als domotica systeem?
Een elektricien raadde dit ook aan als alternatief voor Loxone omdat hij daar nog nooit van gehoord had. Hij zei dat je best iets kiest dat niet zomaar van de markt gaat verdwijnen.

Even marktonderzoek gedaan op basis van Google Play Store installaties:
Loxone: 100.000+
Niko Home Control II: 10.000+
Qbus: 1.000+
Velbus: 500+ :smurf:

Voor onze nieuwbouw ben ik nu bezig met Loxone, maar bij de verlichting zie ik het bos door de bomen niet meer. Betonboringen moeten ingepland worden, dus ik moet het bijna gaan weten.

Loxone partner wilde er zich ook makkelijk vanaf maken door me elders een lichtstudie te laten bestellen.

Zetten jullie aanwezigheidsmelders in alle ruimtes? Ik lees online soms dat mensen achteraf spijt hebben dat ze teveel schakelaars en te weinig sensors hebben geplaatst.

Een elektricien raadde dit ook aan als alternatief voor Loxone omdat hij daar nog nooit van gehoord had. Hij zei dat je best iets kiest dat niet zomaar van de markt gaat verdwijnen.

Voor onze nieuwbouw ben ik nu bezig met Loxone, maar bij de verlichting zie ik het bos door de bomen niet meer. Betonboringen moeten ingepland worden, dus ik moet het bijna gaan weten.

Loxone partner wilde er zich ook makkelijk vanaf maken door me elders een lichtstudie te laten bestellen.

Zetten jullie aanwezigheidsmelders in alle ruimtes? Ik lees online soms dat mensen achteraf spijt hebben dat ze teveel schakelaars en te weinig sensors hebben geplaatst.

Als je elektricien nog nooit van Loxone gehoord heeft zoek je een best een andere elektricien. Whowza.

Loxone heeft via AIR ook gewoon draadloze sensoren. Ze zjn wat prijzig maar werken goed. Heb er hie 2 draaien, al heb er wel 24V voeding liggen. Maar op batterijen werkt dat ook 2 jaar+ ofzo en krijg je melding op voorhand.

Zelfde voor draadloze schakelaars moest je ergens is eentje vergeten zijn.

Ben je wat IT minded kan je goedkopere prul kopen en Loxone schakelen via UDP commands of via OpenHAB/HA en dergelijke.

Lichten is toch wel lastig...
Dat is ieders zijn smaak maar een goede lichtsfeer maken is niet iedereen gegeven.

Downward ingeboorde spots wil ik bijvoorbeeld al nooit in m'n living... Nogtans kom je dat veel tegen.

Geef mij maar mooie opwaardse lichteffecten en muur/hanglichten op tactische plaatsen.

Maar goed als je het zelf niet weet is een lichtstudie geen slecht plan.

Hier heel tevreden van mijn Loxone installatie uit 2017 (toen je nog gewoon de lox. componenten los kon aankopen). Mijn elektricien heeft de installatie gedaan, ik heb zelf de volledige programmatie gedaan. Onlangs nog mijn denon receiver gekoppeld, zodat ik bv in de keuken mijn TV audio kan doorsturen. Had bv ook een druksensor in mijn regenwatertank die door loxone gelezen werd om de resterende inhoud te berekenen (helaas heeft de chinese sensor de geest gegeven).
Ik gebruik niet veel bewegingssensoren om lichten te sturen, en mis ze niet.
Betrouwbaarheid loxone: zeer goed, werkt en hoef je nooit aan te komen.

Loxone heeft via AIR ook gewoon draadloze sensoren. Ze zjn wat prijzig maar werken goed. Heb er hie 2 draaien, al heb er wel 24V voeding liggen. Maar op batterijen werkt dat ook 2 jaar+ ofzo en krijg je melding op voorhand.
Klopt, maar draadloos wil ik voorlopig zoveel mogelijk vermijden. Ik heb nu eenmaal de kans om alles bekabeld te doen.

Daarnaast is de inbouw aanwezigheidsmelder enkel bekabeld te verkrijgen. M'n Loxone partner vertelde me dat hij sinds de lancering van het inbouw model, enkel dat nog verkoopt als zoete broodjes omdat de opbouw versie nogal lelijk is in vergelijking. Achteraf een betonboring doen omdat ik zo'n sensor vergeten ben, is ook niet vanzelfsprekend natuurlijk.

Bij mij hebben ze gisteren komen boren. Vandaag ga ik voor het plat dak kabels leggen, zodat de dakwerker volgende week kan beginnen.

Ik weet niet wat je exact wilt bedoelen met "zie het bos door de bomen niet meer" (verlichting).
Maar bij mij was het vooral hoe ik de verlichting ging aansturen, dat ik het bos door de bomen niet meer zag. :) Uiteindelijk ga ik voor DALI. Waar ik de lichtstudie gedaan heb werkte ze ook het liefst met stroomgestuurde led lampen. Dus komen de LED drivers naast de kast te hangen.

In mijn eerste woning (waar ook Loxone voorzien was), was ik eerst van plan om enkel in de doorgaande ruimtes en korte verblijf ruimtes bewegingsmelders te voorzien. (dus hallen, WC/berging). Na wat praten met andere die al reeds Loxone hadden toch ook bewegingsmelders geplaatst in de leefruimtes. Achteraf blij dat ik dat gedaan heb. (Heb je dat echt nodig, neen. Maar dat kun je over heel veel dingen zeggen in een woning.)
Nu voorzie ik bijna in elke ruimte een bewegingsmelder. Enkel de slaapkamers niet. Onze slaapkamer wel, maar dan onder het bed. Had dat uiteindelijk ook gedaan in mijn vorige woning.
Mijn vriendin moet regelmatig naar de wc s'nachts. Dan was dat wel gemakkelijk dat je u voeten op de grond zette, het huis terug wist dat het wakker mocht worden. Dan ging er licht onder het bed aan dat gedimd was, zodat je kan zien waar je liep maar mij niet wakker maakte.

Ik weet niet wat je exact wilt bedoelen met "zie het bos door de bomen niet meer" (verlichting).
Maar bij mij was het vooral hoe ik de verlichting ging aansturen, dat ik het bos door de bomen niet meer zag. :) Uiteindelijk ga ik voor DALI. Waar ik de lichtstudie gedaan heb werkte ze ook het liefst met stroomgestuurde led lampen. Dus komen de LED drivers naast de kast te hangen.
Ja, dit onder andere. Ik kende niet veel over LED aansturing, maar wat voor een nest is me dat zeg:
Dimmer Extensie, RGBW 24V Dimmer (waar je dan 1 lichtkring met kleur mee kan aansturen of 4 kringen warmwit), 0-10V, PWM, DMX, DALI, KNX, ...

En dan zijn er nog Loxone gebruikers die bovenstaande opties helemaal vermijden en gewoon overal 230V lichtkringen voorzien, om die dan met Hue/Tradfri uit te rusten die je via een Loxone script kan aansturen. :woohoo:

De enige gouden (?) raad die ik tot nu gehad heb, is om alle lichtkringen in ster te bekabelen en te voorzien van vijfaderige kabels, zodat de keuze tussen 230/24V verlichting achteraf nog open ligt.

Maar dan zit je nog met betonboringen. Die Loxone spots vind ik wel leuk, maar mijn vriendin dan weer niet. Die hebben ook een afwijkende boormaat t.o.v. van generieke spots. Dus als die later stuk gaan en ze maken die niet meer, ben ik daar ook beperkt om die te vervangen.

Ah, keuzestress. :crazy:

De piste met Hue/Tradfri lijkt me ergens wel interessant, omdat ik de keuzes dan later pas moet maken. :laugh:

Maar dan zit je nog met betonboringen. Die Loxone spots vind ik wel leuk, maar mijn vriendin dan weer niet. Die hebben ook een afwijkende boormaat t.o.v. van generieke spots. Dus als die later stuk gaan en ze maken die niet meer, ben ik daar ook beperkt om die te vervangen.

De piste met Hue/Tradfri lijkt me ergens wel interessant, omdat ik de keuzes dan later pas moet maken. :laugh:
Het zullen niet enkel de Loxone spots zijn met "afwijkende" maten. Ieder merk en ieder model heeft wel net een iets andere diameter...
Geen idee wat je bedoelt met "generieke" spots; die van de IKEA? Niets zegt dat zij binnen X jaar niet ineens een andere diameter gaan verkopen...

Wij hebben overal gewoon 3g1,5 gebruikt. Kan je (indien niet al te ver) 24V op zetten. Alle LED voedingen steken in de kast, behalve de keuken LED strip, die steekt ergens achterin de keukenkast. Er is een kring 48V, vier van 24V, en de rest is standaard 230V. Wel geen slimme sturing, maar of het nu door gewone Eltako's of Loxone/Velbus/QBus gebeurt maakt in principe toch niet uit? Die dingen hebben allemaal dimmers/relais om dingen aan en uit te laten gaan.

Wij hebben overal 80mm boringen laten plaatsen en vervolgens gewoon generieke armaturen met GU10 spotjes in. Praktisch alles is 3g1,5 met uitzondering van hier en daar 5g1,5.

Uit zuivere miserie heb ik besloten dat als het later ooit DC verlichting wordt ik voor elke groep in de welfsels wel een ESP32 dimmer steek die ik dan kan aansturen via WiFi. Voor verlichting maakt het toch geen zak uit of die lamp nu onmiddellijk dimt of met 100ms vertraging.

Ja, dit onder andere. Ik kende niet veel over LED aansturing, maar wat voor een nest is me dat zeg:
Dimmer Extensie, RGBW 24V Dimmer (waar je dan 1 lichtkring met kleur mee kan aansturen of 4 kringen warmwit), 0-10V, PWM, DMX, DALI, KNX, ...

En dan zijn er nog Loxone gebruikers die bovenstaande opties helemaal vermijden en gewoon overal 230V lichtkringen voorzien, om die dan met Hue/Tradfri uit te rusten die je via een Loxone script kan aansturen. :woohoo:

De enige gouden (?) raad die ik tot nu gehad heb, is om alle lichtkringen in ster te bekabelen en te voorzien van vijfaderige kabels, zodat de keuze tussen 230/24V verlichting achteraf nog open ligt.

Je hebt inderdaad veel verschillende mogelijkheden. Reden bij mij DALI is gewoon omdat de drivers die hun voorstellen 1-10V/PUSH/DALI zijn. Dan kwam DALI het goedkoopst uit met Loxone. Alsook breek je zo toch wat de afhankelijkheid met Loxone.

Heb ook nog even nagedacht om overal 5G te trekken, maar ik vind het wat overkill. Dus ga voor 3G. Ik verwacht niet dat in de toekomst de drivers/voedingen uitsluitend in de verlichting zal zitten.

Voor de loxone spots moet je een boring voorzien van 70mm, daar zijn heus wel een hoop andere spots ook voor te vinden. Uiteindelijk ga je dat probleem altijd hebben. Want je hebt zoveel verschillende maten van spots. Als je eens wilt veranderen zoek je gewoon naar spots dat voor die maat bestemd zijn.

Je hebt inderdaad veel verschillende mogelijkheden. Reden bij mij DALI is gewoon omdat de drivers die hun voorstellen 1-10V/PUSH/DALI zijn. Dan kwam DALI het goedkoopst uit met Loxone. Alsook breek je zo toch wat de afhankelijkheid met Loxone.
Ben je tevreden met je lichtstudie? Heb je dit bij je vorige bouw ook laten doen? En waar (mag in PB)?

Verder akkoord dat vendor lock-in vermeden moet worden. Ik wil gewoon dimmen zonder definitief afhankelijk te zijn van een merk en voor een aanvaardbare prijs. Vandaar ook mijn afschuw voor hun Tree bekabeling voor verlichting. Dat zwier je er zomaar niet meer uit.

Loxone man schuift graag Loxone extensies of zelfs hun eigen verlichting. Die sprak eerst zelfs dat ik mijn Hue componenten maar moet weg doen, wegens niet compatibel. Bleek achteraf niet te kloppen na onderzoek online.

Ik kan me gewoon niet van de indruk ontdoen dat ieder voor z'n eigen winkel gaat praten. Dat zal voor een klassieke lichtwinkel die een plan opmaakt niet anders zijn.

Ik kan me gewoon niet van de indruk ontdoen dat ieder voor z'n eigen winkel gaat praten. Dat zal voor een klassieke lichtwinkel die een plan opmaakt niet anders zijn.
Je kan ook je lichtplan laten opmaken door een grotere elektro zaak. Die hangen niet per se aan een bepaalde implementatie of merk van verlichting.

Je kan ook je lichtplan laten opmaken door een grotere elektro zaak. Die hangen niet per se aan een bepaalde implementatie of merk van verlichting.
Tuurlijk wel, die promoten ook maar gewoon het merk/type waar zij de meeste marge op hebben hoor.
T is een commerciële sector, een echt onafhankelijk lichtstudiebureau bestaat niet, tenzij de technische lichtstudies. Die bepalen dan gewoon waar een lichtpunt met X-Lumen en Y-spreiding moet komen om op locatie Z die lichtwaarde nog te halen. Daar zijt ge dus ook niet veel mee

Tuurlijk wel, die promoten ook maar gewoon het merk/type waar zij de meeste marge op hebben hoor.
T is een commerciële sector, een echt onafhankelijk lichtstudiebureau bestaat niet, tenzij de technische lichtstudies. Die bepalen dan gewoon waar een lichtpunt met X-Lumen en Y-spreiding moet komen om op locatie Z die lichtwaarde nog te halen. Daar zijt ge dus ook niet veel mee
Een elektrozaak verdeelt meestal wel meerdere merken.
En veel merken maken ook gewoon gelijkaardige armaturen.

Over licht wordt nogal snel gedaan alsof het grote exacte wetenschap is. Maar er is toch gewoon ruimte voor veel nuance hoor. Nadenken over uw licht, zeker. Minutieus uw licht plannen en enkel uw ideale match willen en kopen, doe toch normaal!

Bij verlichting is het vooral less is more, spots zijn niet alles en er is meer dan enkel maar downlight.

Terug
Bovenaan