Dokter altijd te laat op afspraak

Neen, maar het gaat toch om prioriteiten?

Het gaat hier om een zenuw die aan het ontsteken is, waarvan de pijn moet onderdrukt worden met constante pijnstilling. Dat is het equivalent van een klant bij wie de productie enkel nog verder kan door de rammelende machine met plakband bij elkaar te houden. Ik kan mij niet inbeelden dat ik tegen dergelijke klanten zou kunnen zeggen: "Ah meneer de klant, het eerste vrije momentje in onze agenda is binnen een week of 5. Op dag x, op uur y. Te nemen of te laten."

Ze zouden mij zien afkomen, ik denk dat ze mij door de telefoon trekken. En dan gaat dan over een onnozele machine. Niet over uw bloedeigen lichaam.

En zelfs nog gegeven het feit dat er een numerus clausus is, is het daarnaast ook nog een pure kwestie van planning. Wanneer je ziet dat vrij dringende zaken consistent 5 weken vertraging beginnen krijgen, dan antecipeer je daar toch op door gewoon wat meer vrije ruimte in uw agenda te bouwen voor dringende gevallen?
Ja, ok, met het risico dat er in een kalmere periode eens een gat in uw agenda zal zitten van een uur. En daar knelt het schoentje waarschijnlijk. Dat verloren niet-factureerbaar uurtje moet ten allen tijde vermeden worden, zelfs als dat betekent dat je patiënten met zenuwpijn 5 weken moet laten wachten.



Wel, gezien ik geen last had voor ik naar de tandarts ging, was de kans toch reëel dat ik nu 5 dagen later ook nog geen last zou gehad hebben. Zou wel wreed toevallig geweest zijn.

Maar met uw "wat als" scenario gaan we weer tot de essentie: dokters hebben de luxe om zich altijd te verschuilen achter het menselijk lichaam die geen exacte wetenschap is. Waardoor ze de facto geen verantwoordelijkheid dragen.



Bedankt voor de tip!
Ge formuleert het zelf. Je bent geen prioriteit. Hebt ge al eens teruggebeld naar uw tandarts?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
De insinuatie dat tandartsen hun agenda volstouwen met patiënten zuiver en alleen uit winstbejag is eigenlijk redelijk pervers. Maar gelet op de algemene houding van de maatschappij tegenover medische beroepen niet geheel onverwacht.
 
Ge formuleert het zelf. Je bent geen prioriteit.

Prioriteiten zijn relatief hé. Als een klant van mij nog maar bezorgd is over de voortgang van een project, ook al is er achterliggend niets aan de hand en worden deadlines gehaald, dan wordt alles in het werk gesteld om zaken naar voor te schuiven. Klantentevredenheid heet dat in een vrije markt.

Als iemand 5 weken met zenuwpijn moet rondlopen? Nah, geen prioriteit. Agenda zit vol.

Hebt ge al eens teruggebeld naar uw tandarts?

Uiteraard, zij heeft me doorverwezen naar de endodontoloog. Het magische "doorverwijzen", die een holle doos blijkt te zijn. Zoals eerder aangehaald en zoals de dag erna ook bewezen werd op VRT NWS, hier gepost door mij.
 
De insinuatie dat tandartsen hun agenda volstouwen met patiënten zuiver en alleen uit winstbejag is eigenlijk redelijk pervers. Maar gelet op de algemene houding van de maatschappij tegenover medische beroepen niet geheel onverwacht.

Waarom houden ze dan geen voldoende buffer in hun agenda om de dringende gevallen te behandelen op een redelijke termijn (zoals ik zonet nog heb aangegeven maar je straal hebt genegeerd)?

Neen, de enige factor waar rekening mee wordt gehouden is de volgende: "Hoe kan de dokter zijn tijd zo efficiënt mogelijk ingezet worden?", de patiënt komt in die evenwichtsoefening niet voor. Als de kost daarvan een wachtrij is van tientallen patiënten die weken aan een stuk met pijn moeten rondlopen, dan is dat maar zo.

Dat is geen insinuatie, dat is een vaststelling. Een vaststelling van de maatschappelijke piëdestal waar de dokter nog steeds op staat. Toch een goede poging om te doen alsof ik hier alle medische beroepen zou viseren.
 
Wat voor een kuttandarts heb jij eigenlijk? Als ik naar de mijne bel omdat ik dagelijks met pijn zit, dan neemt die er mij tussen hoor. Desnoods op zaterdag of om 22u.

Voor een controle of gaatje kan je langer wachten ja (as in : 1-2 maanden), maar als het dringend is, is het toch dringend? Ik heb ooit eens 'smorgens een stuk van een tand gebeten en om 12u zat ik op zijn stoel (heeft nadien snel zijn boterhammen naar binnen gewerkt).
 
Waarom houden ze dan geen voldoende buffer in hun agenda om de dringende gevallen te behandelen op een redelijke termijn (zoals ik zonet nog heb aangegeven maar je straal hebt genegeerd)?

Neen, de enige factor waar rekening mee wordt gehouden is de volgende: "Hoe kan de dokter zijn tijd zo efficiënt mogelijk ingezet worden?", de patiënt komt in die evenwichtsoefening niet voor. Als de kost daarvan een wachtrij is van tientallen patiënten die weken aan een stuk met pijn moeten rondlopen, dan is dat maar zo.

Dat is geen insinuatie, dat is een vaststelling. Een vaststelling van de maatschappelijke piëdestal waar de dokter nog steeds op staat. Toch een goede poging om te doen alsof ik hier alle medische beroepen zou viseren.

Heb je eigenlijk mijn antwoorden op je posts volledig gelezen? Daarin beschrijf ik letterlijk dat tandartsen in het algemeen een urgentie-uur vastleggen en dat op een dagelijkse basis om de meest acute noodgevallen toch te kunnen behandelen.

Ik begrijp dat je met pijn zit en dat is vervelend. Maar ik wou dat je kon inzien dat je niet alleen bent daarmee en dat tandartsen over het algemeen en oprecht proberen mensen in een menselijke volgorde te helpen. Dat doet jouw tandarts namelijk ook aangezien ze hebben aangeboden van bij een verergering je tijdelijk te depanneren. Dat doet de tandarts niet om snel nog wat geld uit je zakken te kloppen maar omdat hij of zij op die dag zonder twijfel nog telefoons zal krijgen van mensen met pijn en hij dus geen twee uur kan uittrekken voor een volledige endo.

Indien het effectief over geld zou gaan dan schrapte hij of zij je trouwens uit haar klantenbestand om jouw plaats in te vullen met kroon-en-brug of een estetische opbouw waarvoor men een veelvoud kan vragen van de kostprijs voor jouw endo met vulling.

Je lijkt ook niet te begrijpen dat er in Vlaanderen een compleet scheefgetrokken relatie bestaat tussen de vraag en het aanbod van tandartsen. Ik ken tandartsen die vandaag afspraken boeken voor de zomer van 2022 omdat dat letterlijk het eerste gaatje in hun agenda is. Het feit dat veel tandartsen daardoor een patiëntenstop moeten hanteren is een teken aan de wand dat men wel degelijk het eigen patiëntenbestand zo goed mogelijk probeert te helpen.

Je vaststellingen hebben geen basis in de realiteit.
 
Ivm tandartsen:
Als er op uw attest: 'werkelijk betaald bedrag' 300€ staat en je betaalde er 385€.
Waar is die 85€ dan naartoe? :thinking:

Verder geen klagen van onze tandarts.
Oudere, enorm bekwame, beul die helaas volgend jaar op pensioen gaat. :confused2:
 
Ivm tandartsen:
Als er op uw attest: 'werkelijk betaald bedrag' 300€ staat en je betaalde er 385€.
Waar is die 85€ dan naartoe? :thinking:

Verder geen klagen van onze tandarts.
Oudere, enorm bekwame, beul die helaas volgend jaar op pensioen gaat. :confused2:
Ultradental! 👌👌👌
 
Thanks voor de tip!
We staan op de wachtlijst. :smile:
Voordeel: eens 1 iemand van het gezin is binnen geraakt, mag de rest mee! 😇
Ik heb 4 maand op de wachtlijst gestaan voor simpele controle (prima, geen probleem mee). Ex krijgt in volle corona zware tandpijn. Hij belt op mijn advies en vermeldt expliciet dat ik al patiënt ben en zijn "vaste" tandarts 60km verderop zit -> 2 dagen later al controle voor hem.
Dochter heeft sinds dinsdag haar 3de controle achter de rug (6-maandelijks én gratis omdat ze het rechtstreeks regelen met het ziekenfonds) en de tandarts is nog steeds leuk, want daar krijgt ze een cadeautje. 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Heb je eigenlijk mijn antwoorden op je posts volledig gelezen? Daarin beschrijf ik letterlijk dat tandartsen in het algemeen een urgentie-uur vastleggen en dat op een dagelijkse basis om de meest acute noodgevallen toch te kunnen behandelen.

Ik begrijp dat je met pijn zit en dat is vervelend. Maar ik wou dat je kon inzien dat je niet alleen bent daarmee en dat tandartsen over het algemeen en oprecht proberen mensen in een menselijke volgorde te helpen. Dat doet jouw tandarts namelijk ook aangezien ze hebben aangeboden van bij een verergering je tijdelijk te depanneren. Dat doet de tandarts niet om snel nog wat geld uit je zakken te kloppen maar omdat hij of zij op die dag zonder twijfel nog telefoons zal krijgen van mensen met pijn en hij dus geen twee uur kan uittrekken voor een volledige endo.

Maar als men op systematische wijze ontzenuwingen pas kan uitvoeren met wachtperiodes van meer dan een maand, dan moet je toch even stilstaan bij uw planning en bij uw agenda. Misschien moet je van dat urgentie-uurtje, dan een urgentie-twee-uurtje maken zodat er wél ruimte is voor een volledige (relatief dringende) ontzenuwing?

Dat lijkt me toch de logica zelve? Dat is toch gewoon basis-skills plannen en management, hetgeen we toch mogen verwachten van mensen met dergelijke lonen?

Indien het effectief over geld zou gaan dan schrapte hij of zij je trouwens uit haar klantenbestand om jouw plaats in te vullen met kroon-en-brug of een estetische opbouw waarvoor men een veelvoud kan vragen van de kostprijs voor jouw endo met vulling.

Akkoord.

Je lijkt ook niet te begrijpen dat er in Vlaanderen een compleet scheefgetrokken relatie bestaat tussen de vraag en het aanbod van tandartsen. Ik ken tandartsen die vandaag afspraken boeken voor de zomer van 2022 omdat dat letterlijk het eerste gaatje in hun agenda is. Het feit dat veel tandartsen daardoor een patiëntenstop moeten hanteren is een teken aan de wand dat men wel degelijk het eigen patiëntenbestand zo goed mogelijk probeert te helpen.

Je vaststellingen hebben geen basis in de realiteit.

Dat begrijp ik maar al te goed, en vormt eigenlijk zelfs de basis van mijn kritiek. Die compleet scheefgetrokken relatie tussen vraag en aanbod is namelijk de hoofdreden waarom het altijd zo lang moet duren.
 
Ivm tandartsen:
Als er op uw attest: 'werkelijk betaald bedrag' 300€ staat en je betaalde er 385€.
Waar is die 85€ dan naartoe? :thinking:

Verder geen klagen van onze tandarts.
Oudere, enorm bekwame, beul die helaas volgend jaar op pensioen gaat. :confused2:

Zoals ik hier al zo vaak heb gezegd: dat is omdat zwartgeld bij dokters een echte plaag is. Ik las zonet dit artikel op VRT NWS. I hate to say "told you so".

Orde der Artsen over zwart geld bij dokters: "Beschamend, men schendt het vertrouwen voor een habbekrats"

De orde der artsen is "diepbeschaamd". Alsof dit de eerste keer is dat ze er van horen. Alsof ze niet verdomd goed weten wat er allemaal gebeurt in hun sector. De orde der artsen is in eerste instantie een lobbygroep en een zelfbeschermingsgroep, geen neutraal controleorgaan of waakhond zoals ze zich zo vaak voordoen.
Of ben ik de enige die het nogal opmerkelijk vindt dat de orde der artsen aanraadt om fiscale fraude te melden bij... de orde der artsen? Zo kunnen ze "een gesprek aanknopen" met die arts. :laugh: Wij van WC-eend gaan onze WC-eend eens op het matje roepen. Pas op, ze doen al in hun broek van angst.

Bij gewone stervelingen wordt dit gemeld aan de fiscus waardoor je vervolgd kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Dit is ook werk voor de fiscus, de Orde legt je gewoon een extra straf op. Nu ja, ik heb het verhaal hier al eens gedaan over een groep oogartsen die aan de lopende band LASIKs doen en er steeds cash voor willen betaald worden: 3500 tot 4000 euro. Geen cash, geen operatie. Verwerpelijk gedrag, maar ongetwijfeld het tipje van de ijsberg.
 
Neen, dokters zijn niet ALTIJD te laat... ok, het gebeurt niet vaak, maar hier een uitzonderlijke ervaring van het tegendeel: ik had een afspraak met een specialist, in het ziekenhuis, om 10u20. Ik was wat te vroeg, om 9u55 meldde ik mij aan bij het secretariaat: "zet u maar in de wachtzaal, mijnheer". Nog geen halve minuut later roept de specialist mij binnen. Om 10u05 stond ik weer buiten.
Mijn vrouw schrok zich een bult toen ik nog vóór mijn afspraaktijdstip van 10u20 thuis weer binnen wandel.
De wonderen zijn dus de wereld nog niet uit.
 
Neen, dokters zijn niet ALTIJD te laat... ok, het gebeurt niet vaak, maar hier een uitzonderlijke ervaring van het tegendeel: ik had een afspraak met een specialist, in het ziekenhuis, om 10u20. Ik was wat te vroeg, om 9u55 meldde ik mij aan bij het secretariaat: "zet u maar in de wachtzaal, mijnheer". Nog geen halve minuut later roept de specialist mij binnen. Om 10u05 stond ik weer buiten.
Mijn vrouw schrok zich een bult toen ik nog vóór mijn afspraaktijdstip van 10u20 thuis weer binnen wandel.
De wonderen zijn dus de wereld nog niet uit.
Ik heb eenzelfde ervaring gehad enkele weken geleden. Na een operatie zijn de draadjes verteerd maar mijn wonde was niet goed toegegroeid. Ik was er vrij gerust in maar mijn vrouw kon het niet meer aanzien. Dus heb ik gebeld naar het secretariaat van de afdeling en ik mocht een uur later al langsgaan. Ik was ook iets te vroeg en mocht direct binnen, ik was buiten voor de ingeplande tijd. Dan begin je je af te vragen of het wel een goede dokter is :p
 
1 patiënt die annuleert (vb omdat die wacht op het resultaat van zijn covid test) en een specialist die goed zijn timing kan houden, kan dan inderdaad voor lopen op zijn planning 😉
 
De numerus clausus was er toch voor de patiënten te beschermen e ;-)




“Mijn man (55) en ik werken lange dagen in de groepspraktijk en zitten aan onze limiet. We schakelen al verpleegkundigen in om een aantal taken van ons over te nemen. Het is echt niet mogelijk om er nog duizend patiënten bij te nemen. Het is vervelend, want patiënten bellen naar de praktijk. Onze secretaressen krijgen dan ook vaak kwade reacties te slikken.”

“We kunnen nu al niet meer de geneeskunde bieden die we gewend waren omdat we met te weinig artsen zijn. Patiënten die geen acuut probleem hebben, moeten meer geduld uitoefenen. We doen dit niet graag, maar kunnen gewoonweg niet meer anders. Daarnaast geven we voortaan ook voorrang aan de eigen inwoners.”

Isabelle Moriau wijt dit probleem niet aan de pandemie. “Dat heeft het probleem alleen maar pijnlijker gemaakt, maar zonder corona hadden we ook met dit probleem gezeten.” Zij en ook andere artsen wijzen met de vinger naar de overheid. “Er studeren te weinig artsen af. De overheid moet meer studenten toelaten tot dit beroep en het ook aantrekkelijker maken. Te weinig studenten kiezen voor huisarts. Van sommige specialismen is er een overaanbod”, benadrukt de huisarts.
 
Het probleem wordt schrijnender, en het is inderdaad al jaren aan de gang...toch beweren sommige artsen(organisaties) dat er geen tekort is. En laat waarschijnlijk dat net de boodschap zijn die toekwam bij de overheid de afgelopen jaren. Het is alsof je willens wetens naar de afgrond aan het rijden bent en niet wil hebben dat er moet ingegrepen worden. Een mooi voorbeeld is nu ook weer de covidvaccinatie. 4000 Apothekers willen inspringen met het vaccineren, maar mogen niet van de artsen. Uiteindelijk draait het hem natuurlijk over de centen en het beschermen van het beroep. We zijn in een pandemie zoals de moderne geschiedenis nog nooit gekend heeft, maar 'neen'...Er mag geen halve taak overgeheveld worden en geen arts extra afstuderen.

Newsflash: er is geen gigantisch tekort aan huisartsen en vandaag maatregelen nemen zal pas over vele jaren het tekort oplossen.
 
en de oplossingen die ze voorstellen zijn "werken aan de financiering" (huisartsen kregen tot voor kort al een mooie vestigingspremie)
Vanuit de lobby orde gezien ook logisch, gezien hun strategie nog steeds is: aanbod kunstmatig laag houden, en dus hoofdprijs vangen. Als het hen lukt om de overheid extra geld te ontfutselen, zouden ze stom zijn om het niet te proberen.
 
Terug
Bovenaan