Doctoreren

Twee jaar geleden behaalde ik een economische master en ben daarna aan de slag gegaan bij een bank. Dit lag mij niet en heb de overstap gemaakt naar het onderwijs. Sinds de start van dit academische jaar geef ik voltijds IT lessen op een hogeschool aan studenten bedrijfskunde. Dit bevalt mij heel erg en ik zou dan ook graag verdergaan op dit elan.

Hoewel mijn huidige job zowat alles heeft wat ik verlang, ben ik ook best ambitieus ingesteld. Een van de "problemen" van mijn huidige job is dat er slechts weinig promotiemogelijkheden zijn. Momenteel ben ik aangesteld als Lector en mijn salaris groeit doormiddel van anciënniteit. De enige promotiemogelijkheid is naar Hoofdlector. Het is mij echter onduidelijk hoe dit verloopt. In de Codex Hoger Onderwijs Artikel 150 (https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=14650#1096) staat dat je ten minste twee jaar anciënniteit dient te hebben verworven als Lector. Dat is dus de minimumvereiste, maar hoe de eigenlijke promotie dan verloopt is mij evenwel onduidelijk. Iemand die meer informatie heeft hieromtrent?

Nu is het zo dat er recent een vacature werd opengesteld als Assistent aan mijn oude universiteit, die mij echt op het lijf is geschreven (combinatie bedrijfskunde en IT). Ik schat de kans dat, indien ik sollicitieer, aangenomen wordt vrij hoog in. Dat zou mij dus in staat stellen om de komende 4 - 6 jaar aan een doctoraat te werken. Lesgeven vind ik zalig, onderzoek voeren iets minder.

Dus mocht ik voor het doctoraat gaan dan zou ik daarna zeker niet verder onderzoek willen voeren. Wel zou ik bijvoorbeeld graag lesgeven aan de universiteit. Is dat mogelijk met een minimum aan onderzoek? Is het realistisch om professor te worden aan een Vlaamse universiteit binnen het gebied Bedrijfskunde? Hoe verhoog ik mijn kansen om professor te worden? Indien dat niet lukt, welke opties heb ik nog?

Daarnaast vroeg ik mij ook af in welke mate het mogelijk is om bijvoorbeeld een doctoraat in je "vrije tijd" te schrijven. De formele voorwaarden om een doctoraat te behalen zijn het schrijven van drie conferentiepapers, deze presenteren en op basis daarvan drie A1 tijdschriftartikels te publiceren. Heb je daar echt 4 - 6 jaar voor nodig of is het realistisch om dit sneller af te werken?

Algemene ervaringen of informatie over doctoreren is zeker ook welkom.
Ik kom van de wetenschappen/toegepaste wetenschappen dus mogelijk is alles niet 1:1 vergelijkbaar.

Lector naar hoofdlector zal denk ik werken zoals bij ons docent > hoofdocent > ...
Dat zijn bevorderingen, dus periodiek kan je hiervoor een dossier indienen. Of dit lukt hangt ook af van de interne keuken, en de financiële middelen.

Assistentschap is veel oefeningensessies geven bovenop een doctoraat. Het hoofddoel van een doctoraat is natuurlijk onderzoek voeren om dit doctoraat te schrijven. Als je al aangeeft niet graag onderzoek te doen, lijkt mij dat wel iets waar je eens over moet nadenken.

Na het doctoraat blijven de meeste mensen niet in de academische wereld, je kan dat op dat moment bv. terug voor een positie als lector gaan (of het doctoraat dan een meerwaarde heeft weet ik niet). Als je in de academische wereld blijft, is dat om onderzoek uit te voeren als postdoc. Van daaruit kunnen een paar "happy few" misschien prof worden, dit dan omdat ze een goed onderzoeksdossier kunnen voorleggen. De taken van een prof zijn zeer hard gericht op onderzoek, en lesgeven wordt vaak bijzaak (spijtig genoeg). Het lijkt mij dus voor jouw profiel geen goed idee. Vroeger waren er profposities die op lesgeven waren gericht maar zover ik weet ga je die nu niet meer vinden.

Een doctoraat schrijven in je vrije tijd is verre van optimaal. Sommigen doen dit omdat de funding afloopt en ze geen keuze hebben. Wat zeer weinig gebeurt is dat mensen hun doctoraat vroeger afronden dan begroot. Vooral hier ligt dit misschien anders bij de economie omdat er geen labowerk aan te pas komt. Maar een A1 paper schrijf je na redelijk wat onderzoek hé, dus daar kruipt wel wat tijd in, waarvan je er minder hebt omdat je assistent bent. Ik vermoed dat de 6 jaar van daar komt, het assistentschap is 2 jaar langer klassiek door het vele lesgeven. Ik weet echter niet hoe dat bij jullie zit, hier wordt dat sterk teruggeschroefd omdat je iemand 4 jaar als beursstudent kan betalen (bruto=netto praktisch), en na 4 jaar wordt dat een wedde (kost werkgever wordt 3x het nettoloon ongeveer). 4 jaar is meestal geen overbodige luxe, als er al eens iets misloopt.

Kortom, je bent aan het praten over jobs die gericht zijn op onderzoek, maar je wil dat eigenlijk niet doen. Assistentschap kan je dan nog overwegen, maar de meerwaarde is niet helemaal duidelijk. Prof zet je beter uit je hoofd. Het doctoraat zelf vond ik een leuke periode, er is uiteraard de stress en de hoeveelheid werk, maar ook een groot deel vrijheid om je eigen onderzoek in te plannen en je dagen zelf in te delen. Maar het gaat dus wel voornamelijk om onderzoek, waarop je ook zal worden beoordeeld.
 
Laatst bewerkt:
Doctoreren draait om onderzoek, dus doctoreren om dan niet graag onderzoek te doen lijkt me een slecht idee... prof worden zonder onderzoek is praktisch uitgesloten.

Een phd schrijven in uw vrije tijd is mogelijk maar er is een reden waarom zo goed als niemand het doet.

En een paper op phd niveau is iets helemaal anders dan op masterniveau.
 
Als het je puur om lesgeven te doen is, is prof worden niet direct iets voor jou lijkt me. Er gaat meer tijd, veel meer tijd, naar onderzoek dan naar onderwijs. Bij een FWO beurs mag trouwens maar 8u per week naar onderwijs gaan, de rest moet naar het onderzoek gaan.

Dan denk ik eerlijk dat je nu redelijk goed zit. Wat je wel kan doen is zien of je nergens als gasdocent kunt optreden? Heel zelfdzaam zijn er wel assistent posities die puur voor onderwijs zijn, zodat de doctoraatstudenten zelf minder belast zijn met onderwijs. Maar aangezien dit een kost is zonder directe winst, je zal namelijk niet uit een project betaald kunnen worden, zijn er niet heel veel zulke posities. En wat de doorgroeimogelijkheden daar zijn, weet ik ook niet.
 
Wat gebeurt er met je onderzoek als je promotor overstapt naar de privésector?
Kan heel uiteenlopend zijn:

1) er wordt een andere promotor gezocht, maar in praktijk niet veel verschil
2) er wordt een andere promotor gezocht met veel verschil in de praktijk (ander soort onderzoek,...)
3) project loopt ten einde en dus ook je financiering

Ik ken enkel gevallen van proffen die met emeritus gaan. Afhankelijk hoe actief ze blijven verandert er niets of is het geval 1.
 
Twee jaar geleden behaalde ik een economische master en ben daarna aan de slag gegaan bij een bank. Dit lag mij niet en heb de overstap gemaakt naar het onderwijs. Sinds de start van dit academische jaar geef ik voltijds IT lessen op een hogeschool aan studenten bedrijfskunde. Dit bevalt mij heel erg en ik zou dan ook graag verdergaan op dit elan.

Hoewel mijn huidige job zowat alles heeft wat ik verlang, ben ik ook best ambitieus ingesteld. Een van de "problemen" van mijn huidige job is dat er slechts weinig promotiemogelijkheden zijn. Momenteel ben ik aangesteld als Lector en mijn salaris groeit doormiddel van anciënniteit. De enige promotiemogelijkheid is naar Hoofdlector. Het is mij echter onduidelijk hoe dit verloopt. In de Codex Hoger Onderwijs Artikel 150 (https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=14650#1096) staat dat je ten minste twee jaar anciënniteit dient te hebben verworven als Lector. Dat is dus de minimumvereiste, maar hoe de eigenlijke promotie dan verloopt is mij evenwel onduidelijk. Iemand die meer informatie heeft hieromtrent?

It is what it is... Normaal gezien ga je elk jaar naar beneden in de kolom en spring je om de zoveel jaar een kolom naar rechts. Je weet wel hoe dat gaat? elleboog elleboog.... Er zullen per faculteit wel objectieve criteria zijn die omschrijven hoe je 'voorgedragen' kunt worden voor promotie.

Nu is het zo dat er recent een vacature werd opengesteld als Assistent aan mijn oude universiteit, die mij echt op het lijf is geschreven (combinatie bedrijfskunde en IT). Ik schat de kans dat, indien ik sollicitieer, aangenomen wordt vrij hoog in. Dat zou mij dus in staat stellen om de komende 4 - 6 jaar aan een doctoraat te werken. Lesgeven vind ik zalig, onderzoek voeren iets minder.

Dat wordt een moeilijk doctoraat dan....

Dus mocht ik voor het doctoraat gaan dan zou ik daarna zeker niet verder onderzoek willen voeren. Wel zou ik bijvoorbeeld graag lesgeven aan de universiteit. Is dat mogelijk met een minimum aan onderzoek? Is het realistisch om professor te worden aan een Vlaamse universiteit binnen het gebied Bedrijfskunde? Hoe verhoog ik mijn kansen om professor te worden? Indien dat niet lukt, welke opties heb ik nog?

Er is iets als een "doctor-assistent" (of whatever dat nu genoemd wordt). Dat is een full-time assistent post-doc die grotendeels les geeft. Maar uiteraard zijn die dun bezaaid. Niemand gaat zijn budget spenderen aan iemand die niks bijdraagt en veel kost... Is nu eenmaal een realiteit dat je afgerekend wordt als groep, faculteit, ... op onderzoeksoutput.

Daarnaast vroeg ik mij ook af in welke mate het mogelijk is om bijvoorbeeld een doctoraat in je "vrije tijd" te schrijven. De formele voorwaarden om een doctoraat te behalen zijn het schrijven van drie conferentiepapers, deze presenteren en op basis daarvan drie A1 tijdschriftartikels te publiceren. Heb je daar echt 4 - 6 jaar voor nodig of is het realistisch om dit sneller af te werken?

Algemene ervaringen of informatie over doctoreren is zeker ook welkom.

Theoretisch is het mogelijk, praktisch niet. Drie A1 artikels is veel. Doorlooptijd voor publicatie is lang. Zelfs als je nu 3 artikels in draft zou hebben, kan het nog 1-2y duren om die gepubliceerd te krijgen. Reviews kunnen lang duren, en je moet typisch slepen aan het spreekwoordelijke dode paard om iets uiteindelijk over de streep te krijgen. En het kan best zijn dat je 1-2-3x volledig afgewezen wordt na 6mnd en opnieuw mag beginnen bij andere journal.

Verder moet je rekenen dat alles veel kost in de academische wereld. Artikel publiceren, kan soms 1000k kosten. Conferences ook. Zonder academische partner/financiele steun is het een kostelijke hobby. Zonder deftige academische ondersteuning zal het ook moeilijk zijn om iets gepubliceerd te krijgen. Weinig professoren gaan blanco cheque gewijs iemand academisch willen steunen en promotor zijn, zonder een vinger in het onderzoek te hebben en er wat vaart achter te laten zetten.
 
Twee jaar geleden behaalde ik een economische master en ben daarna aan de slag gegaan bij een bank. Dit lag mij niet en heb de overstap gemaakt naar het onderwijs. Sinds de start van dit academische jaar geef ik voltijds IT lessen op een hogeschool aan studenten bedrijfskunde. Dit bevalt mij heel erg en ik zou dan ook graag verdergaan op dit elan.

Hoewel mijn huidige job zowat alles heeft wat ik verlang, ben ik ook best ambitieus ingesteld. Een van de "problemen" van mijn huidige job is dat er slechts weinig promotiemogelijkheden zijn. Momenteel ben ik aangesteld als Lector en mijn salaris groeit doormiddel van anciënniteit. De enige promotiemogelijkheid is naar Hoofdlector. Het is mij echter onduidelijk hoe dit verloopt. In de Codex Hoger Onderwijs Artikel 150 (https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=14650#1096) staat dat je ten minste twee jaar anciënniteit dient te hebben verworven als Lector. Dat is dus de minimumvereiste, maar hoe de eigenlijke promotie dan verloopt is mij evenwel onduidelijk. Iemand die meer informatie heeft hieromtrent?

Nu is het zo dat er recent een vacature werd opengesteld als Assistent aan mijn oude universiteit, die mij echt op het lijf is geschreven (combinatie bedrijfskunde en IT). Ik schat de kans dat, indien ik sollicitieer, aangenomen wordt vrij hoog in. Dat zou mij dus in staat stellen om de komende 4 - 6 jaar aan een doctoraat te werken. Lesgeven vind ik zalig, onderzoek voeren iets minder.

Dus mocht ik voor het doctoraat gaan dan zou ik daarna zeker niet verder onderzoek willen voeren. Wel zou ik bijvoorbeeld graag lesgeven aan de universiteit. Is dat mogelijk met een minimum aan onderzoek? Is het realistisch om professor te worden aan een Vlaamse universiteit binnen het gebied Bedrijfskunde? Hoe verhoog ik mijn kansen om professor te worden? Indien dat niet lukt, welke opties heb ik nog?

Daarnaast vroeg ik mij ook af in welke mate het mogelijk is om bijvoorbeeld een doctoraat in je "vrije tijd" te schrijven. De formele voorwaarden om een doctoraat te behalen zijn het schrijven van drie conferentiepapers, deze presenteren en op basis daarvan drie A1 tijdschriftartikels te publiceren. Heb je daar echt 4 - 6 jaar voor nodig of is het realistisch om dit sneller af te werken?

Algemene ervaringen of informatie over doctoreren is zeker ook welkom.
Is het dan zo slecht aan een hogeschool, barema 502 is toch niet zo slecht betaald?Hoeveel verlofdagen heb je daar, 6 weken verlof in de zomer en alle kleine schoolvakanties?
Ps heb je eigenlijk een pedagogisch diploma of is dat niet nodig aan een hogeschool?
 
Wat gebeurt er met je onderzoek als je promotor overstapt naar de privésector?
In België zullen ze dan wel alles doen zodat je jouw onderzoek kan afronden op de normale termijn, in de praktijk wordt dan iemand anders promotor en/of blijft jouw originele promotor je na zijn uren opvolgen. Verder wat off-topic.
 
Terug
Bovenaan