Studie Gaan doctoreren?

I3S

New member
Hallo iedereen

Ik ben een laatstejaarsstudent industrieel ingenieur. Dit semester had ik een keuzevak waarbij een project hoorde met presentatie etc. Blijkwaar was dat project zo goed dat er een week later een verwante, maar voor mij onbekende prof, peilde naar mijn interesse om te doctoreren.

Het project kadert rond SolidLab. Mocht je interesse hebben waarover dat gaat , zie link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/03/solidlab/ .

Ik ben zeker geïnteresseerd om te doctoreren , maar ik ben verrast door de spontane vraag. Ik heb de prof. reeds gecontacteerd waarbij wat uitleg werd gegeven over het doctoraat. Op het einde van de presentatie heb ik wat denktijd gevraagd, waarbij we het binnen een maand terug zullen bespreken.

Pro's:
  • Blijven leren, maar betaald! (Ik zou anders mss burgerlijk erbij studeren).
  • Zeer interessant onderwerp
  • Ik ging sws blijven wonen in m'n studentenstad. Wat dus wel ook praktisch goed uitkomt.

Con's:
  • Niet geheel in m'n studiegebied, maar daarom mss leerrijker (ik doe afstudeerrichting automatisering).
  • Veel onbekenden....

Zijn er mensen die ervaringen willen delen i.v.m. doctoreren? Enkele richtvragen:
  • Hoe ervaarden jullie dat?
  • Gezonde "Work-life" balance? (Natuurlijk moet je er een passie voor hebben!)
  • Hoe bereid je je erop voor?
  • Hoe snel moet je beslissen of je het doet? Kandidaten >>> Plaatsen?
  • Hoe verliep de overgang naar een andere werkgever?

Cafépraat is ook zeker welkom, alvast bedankt!
 
Hallo iedereen

Ik ben een laatstejaarsstudent industrieel ingenieur. Dit semester had ik een keuzevak waarbij een project hoorde met presentatie etc. Blijkwaar was dat project zo goed dat er een week later een verwante, maar voor mij onbekende prof, peilde naar mijn interesse om te doctoreren.

Het project kadert rond SolidLab. Mocht je interesse hebben waarover dat gaat , zie link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/03/solidlab/ .

Ik ben zeker geïnteresseerd om te doctoreren , maar ik ben verrast door de spontane vraag. Ik heb de prof. reeds gecontacteerd waarbij wat uitleg werd gegeven over het doctoraat. Op het einde van de presentatie heb ik wat denktijd gevraagd, waarbij we het binnen een maand terug zullen bespreken.

Pro's:
  • Blijven leren, maar betaald! (Ik zou anders mss burgerlijk erbij studeren).
  • Zeer interessant onderwerp
  • Ik ging sws blijven wonen in m'n studentenstad. Wat dus wel ook praktisch goed uitkomt.

Con's:
  • Niet geheel in m'n studiegebied, maar daarom mss leerrijker (ik doe afstudeerrichting automatisering).
  • Veel onbekenden....

Zijn er mensen die ervaringen willen delen i.v.m. doctoreren? Enkele richtvragen:
  • Hoe ervaarden jullie dat?
  • Gezonde "Work-life" balance? (Natuurlijk moet je er een passie voor hebben!)
  • Hoe bereid je je erop voor?
  • Hoe snel moet je beslissen of je het doet? Kandidaten >>> Plaatsen?
  • Hoe verliep de overgang naar een andere werkgever?

Cafépraat is ook zeker welkom, alvast bedankt!
Een hele goede kennis van mij is gaan doctoreren als industrieel. Verdienste is niet slecht om mee te starten. Ik dacht iets van 2100 netto en per jaar 100 bruto bij. Nadeel is dat je er vaak helemaal alleen voor staat. Met vragen kun je vaak nergens terecht omdat het andere personeel het veel te druk heeft. Door de hoge verwachtingen en druk is hij gestopt na een jaar en het werk was ook wat eentonig.

Een doctoraat heeft volgens mij geen meerwaarde tenzij je in R&D gaat of gaat lesgeven. Voor de rest ben je veel te duur voor wat het maar is en heeft het diploma geen meerwaarde voor je loon in de privé. Met een burgerlijk ben je beter af in de privésector. Soms vragen multinationals wel eens een doctoraat voor een R&D project, maar dat is vaak een tijdelijk contract.

Het belangrijkste: je moet doen wat je graag doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: I3S
Ik heb een doctoraat gedaan in de organische scheikunde (staat bekend voor de lange uren in het labo) en heb me dit tot nog toe zeker niet beklaagd.

  • Hoe ervaarden jullie dat?
Het overgrote deel van de tijd heb ik dit zeer leuk gevonden. Het helpt natuurlijk wel dat ik enorm geïnteresseerd was/ben in mijn project en ik dit op zelfstandige wijze mocht uitwerken. Een enorm gevarieerde uitdaging met vele aspecten (4j academisch onderzoek, projecten uitwerken, studenten begeleiden, practica/werkcolleges geven, ...)
  • Gezonde "Work-life" balance? (Natuurlijk moet je er een passie voor hebben!)
Er zijn uiteraard lange dagen (moeilijke of belangrijke experimenten, zaken die onverwachts uitlopen, ...), maar dit werd in onze onderzoeksgroep mooi gecompenseerd door een vrije invulling van de dagen. Wij hadden namelijk geen vaste uren waarop wij verwacht werden aanwezig te zijn (of zelfs dagen). Een werkdag van 11u werd dan steevast gevolgd door eens goed uit te slapen. Ik heb soms wel extreem lange dagen gedraaid, maar enkel omdat ik dit echt zelf wou doen. Andere onderzoeksgroepen hadden soms vaste uren (9-5 letterlijk) of werkten 3/5 van thuis uit.
  • Hoe bereid je je erop voor?
In mijn geval heb ik een FWO-beurs behaald, wat enorm veel studeren betekent voor een korte, maar zeer belangrijke verdediging. Indien succesvol werd er aangenomen dat je voldoende capabel was om onderzoek uit te voeren, mits nodige begeleiding van de prof en collega's. Als jouw prof je zelf zal betalen, kan je best bij hem eens informeren welke (voor)kennis hij cruciaal acht. Dit kan zich eventueel vertalen naar het volgen van bepaalde vakken (uit interesse, niet per sé met examen).
  • Hoe snel moet je beslissen of je het doet? Kandidaten >>> Plaatsen?
Moeilijk te zeggen. Grotendeels afhankelijk hoeveel kandidaten er zijn versus de plaatsen. Een prof durft wel eens rekenen in "nieuwe PhD's / jaar". Hoe lager het aantal waarvoor ze budget hebben, hoe selectiever ze zijn. Alleszins lijkt het me wel een goed teken dat deze prof jou heeft gecontacteerd. Ofwel is hij hopeloos op zoek naar geïnteresseerden ofwel heb je een goede indruk gemaakt!
  • Hoe verliep de overgang naar een andere werkgever?
Same as above. Ik zit momenteel in de zoektocht naar werk met een aanbod in zicht. Het bedrijf in kwestie betaalt niet super, maar ze nemen me wel aan voor een conform loon als master met 4j relevante ervaring. Ik kan natuurlijk niet spreken voor een ingenieursfunctie (hoewel ik wel -tig keer gebeld werd voor functies met engineer in de titel :unsure:), maar de meerwaarde van een PhD is moeilijk te bepalen. Sommige bedrijven hebben graag de "mindset van een PhD" voor bepaalde functies om zeer zelfstandig "onderzoek" te doen, maar voor vele functies zoeken ze nu eenmaal relevante ervaring en kan dat doctoraat hun geen hol schelen. Soms heb je dan wel (deels) relevante ervaring, je mist wel nog de industriële invulling hiervan. Op zo'n momenten sta je daar dan inderdaad als een oude schoolverlater, wat niet meteen een meerwaarde is t.o.v. verse masters.
 
Ik doe zelf een doctoraat.

Pro's:
  • Blijven leren, maar betaald! (Ik zou anders mss burgerlijk erbij studeren).
Hier ben ik het uiteraard mee eens. Tijdens een doctoraat krijg je de kans om zelfstandig bij te leren, onderzoek te doen, uzelf te ontwikkelen... en dat dan nog tegen betaling. Persoonlijk denk ik dat je in geen enkel andere job zoveel kan bijleren op 4 jaar tijd, zowel op wetenschappelijk vlak als op persoonlijk vlak. Echter ben ik ook van mening dat een doctoraat pas nuttig is als je er zelf iets van maakt. Je kan perfect een doctoraat behalen door te voldoen aan de minimum eisen van de doctoral school, maar ik ben van mening dat je tijdens die 4 of 6 jaar er alles moet uithalen wat er in zit: zoveel mogelijk cursussen volgen (ook cursussen die misschien minder van toepassing zijn op jouw specifiek onderwerp), zelf op zoek gaan naar buitenlandse congressen, eventueel een interessante summer school,... hier speelt een je promotor een zeer belangrijke rol (en daar kom ik verder nog op terug). Heb je een promotor die wilt dat je enkel met je onderwerp bezig bent en verder niets? Of is je promotor iemand die je de vrijheid geeft en keuze geeft om zelf initiatief te nemen om dingen bij te leren?
  • Zeer interessant onderwerp
Je onderwerp is uiteraard zeer belangrijk en je moet het dan ook erg interessant vinden. Maar probeer ook verder te kijken dan dat. Wat zijn je ambities na het doctoraat? Wil je daarna alsnog in de industrie/bedrijfswereld gaan of wil je een academische carrière uitbouwen? Als je in de bedrijfswereld wil gaan, dan is het beter om een iets toegepaster onderwerp te doen dat ook relevant is voor de industrie. Is het een zeer theoretisch onderwerp, dan zullen bedrijven zich meer de vraag stellen waarom ze jou, een phd, zouden moeten verkiezen boven een burgerlijk ingenieur. (hier km ik later ook nog op terug)
  • Ik ging sws blijven wonen in m'n studentenstad. Wat dus wel ook praktisch goed uitkomt.
In Gent (technologiepark), Leuven (imec,...), Brussel, Antwerpen,... zijn er genoeg bedrijven die industrieel en burgerlijk ingenieurs zoeken, dus dit lijkt mij niet echt een argument voor het doctoraat.

Con's:
  • Niet geheel in m'n studiegebied, maar daarom mss leerrijker (ik doe afstudeerrichting automatisering).
Veel studenten/doctorandi doen een doctoraat dat buiten hun studiegebied ligt. De eerste maanden zal je je moeten inlezen/inwerken in het onderwerp, maar het belangrijkste is dat je de capaciteiten hebt om snel en veel bij te leren. En dit ook zelfstandig, je promotor zal misschien wat papers doorsturen, maar je zal vooral zelf moeten initiatief nemen en op zoek gaan naar informatie. Een doctoraat is iets wat je voor jezelf doet en waar je zelf verantwoordelijkheid voor moet nemen, er is niemand dat over je schouder zal meekijken en zal zeggen hoe je iets moet doen of wat je moet doen. Je promotor zal uiteraard wel tips en tricks geven en een goede promotor zal je ook begeleiden en aansturen waar mogelijk, maar hij zal je niet echt elke dag komen zeggen wat je moet doen.
  • Veel onbekenden....
Is dat niet zo in elke job? Ik geef toe dat je bij een doctoraat vaak de onzekerheid hebt "kan ik dit wel?" "zal ik het halen?", maar als je het niet probeert...

Andere con's: veel werkdruk, veel deadlines, afhankelijk van het onderwerp kan het soms "eenzaam" zijn, constant nieuwe problemen moeten oplossen, nieuwe manieren moeten zoeken om iets te doen,...

Zijn er mensen die ervaringen willen delen i.v.m. doctoreren? Enkele richtvragen:
  • Hoe ervaarden jullie dat?
  • Gezonde "Work-life" balance? (Natuurlijk moet je er een passie voor hebben!)
Ja en nee. Er is heel veel werkdruk, deadlines die te halen zijn,... maar ik mag wel werken waar en wanneer ik wil. Bij ons is de mentaliteit niet "je moet werken van 9 tot 5" maar "je moet zien dat je werk gedaan is", of je dit werk doet overdag, 's avonds, 's nachts, in het weekend,... dat maakt niet uit. Het voordeel daaraan is dat ik gemakkelijk in de voormiddag naar de winkel ga, ga sporten, eens langer uitslapen als ik moe ben,... het nadeel daaraan is dat de scheiding tussen werk/privé niet bestaat. Ik werk eigenlijk praktisch elk weekend, elke vakantie/verlofdag,... wanneer ik niets anders gepland heb. Ik probeer wel nooit dingen in het weekend af te zeggen omdat ik moet werken. Er zijn ook weken dat ik 's avonds vaak tot 23u werk om dan 's ochtends om 8u meteen terug te beginnen. Ik vind dat persoonlijk geen probleem dat mijn vrije tijd en werk heel hard door elkaar lopen, ik vind de vrijheid om te mogen werken waar en wanneer ik wil zalig, maar ik heb al veel mededoctorandi een burnout zien krijgen hierdoor. Dus je moet zelf een beetje weten of je hier mee om kunt of niet en of je dit ziet zitten. Pas op, hier geldt weer dat dit erg afhankelijk is van wat je promotor verwacht. Maar ongeacht welk doctoraat je ook doet, het zal altijd veel werk zijn en een 9-to-5 mentaliteit is het nooit.
  • Hoe bereid je je erop voor?
Euh... niet? Nu nog zoveel mogelijk genieten van je rustig leven als student ;)
  • Hoe snel moet je beslissen of je het doet? Kandidaten >>> Plaatsen?
Moeilijk te zeggen... komende maanden zullen steeds meer vacatures online komen, maar dat zijn natuurlijk posities waarvoor je moet solliciteren en waarvoor je dus in concurrentie moet gaan met andere (burgerlijk) ingenieurs. Ik vermoed dat een doctoraatspositie voor industrieel ingenieurs moeilijker is te krijgen dan voor burgies. Je moet voor vacatures ook altijd heel erg concurreren met buitenlandse studenten. Ik zou dus eerst en vooral nadenken of je een doctoraat wilt doen, en kijken of het onderwerp dat u werd voorgesteld interessant genoeg is.
  • Hoe verliep de overgang naar een andere werkgever?
Hier kan ik niet op antwoorden, maar in jouw geval zou ik vooral goed nadenken of een industrieel ingenieur met een phd meer of even veel waard is als een burgie in de industrie, en dan vrees ik dat het antwoord nee is. Werkgevers in de bedrijfswereld gaan een burgie altijd hoger inschatten dan een industrieel, en gaan vaak een phd niet belangrijk achten tenzij het natuurlijk een phd is dat rechtstreeks van toepassing is voor hun bedrijf. Als je dus carrière wilt maken in de industrie, zou ik toch overwegen of burgerlijk te doen... en eventueel daarna een phd? Het hoeft geen of of verhaal te zijn. Een vriend van mij heeft ook eerst industrieel gedaan, daarna burgerlijk en doet nu een phd. Dat kan dus ook. Je hoeft ook geen schrik te hebben dat als je nu dat doctoraat niet aanvaardt, dat je later geen kansen meer zal krijgen. Als je tijdens je studies burgerlijk je goed inzet met goede resultaten en goed contacten legt, dan ben je praktisch zeker dat je een phd kan doen (vacatures voor burgies zijn er altijd heel veel).

Verder wil ik benadrukken dat je promotor echt van cruciaal belang is voor je doctoraat. Ik zou dus zeker proberen contact te leggen met (eerdere) doctoraatsstudenten van hem om te kijken wat zijn werkwijze is, eventueel praten met studenten die van hem les kregen,... probeer echt zoveel mogelijk op te zoeken over hem (hoeveel doctorandi heeft hij al begeleidt en hoeveel daarvan hebben hun phd gehaald?). Waarom biedt hij jou zo snel deze positie aan? Kan hij niemand anders vinden? Meestal bieden promotoren hun posities aan aan studenten waarmee ze al eerder hebben samengewerkt (master thesis, projecten,...), dus waarom kiest hij jou? Ik zou daar toch echt kritisch over zijn en niet zomaar denken "mijn presentatie was waarschijnlijk echt uitzonderlijk goed".
 
Zelf geen ervaring gezien ik nog masterstudent ben, maar ik heb wel een heel goede vriendin die vorig jaar begonnen is aan haar doctoraat.
Sowieso legt een doctoraat heel wat druk op u, zoveel in aantal uren als op vlak van deadlines, stress, etc.
Zeker de kans grijpen als je enorm veel goesting hebt om u enkele jaren volledig te verdiepen in een onderwerp dat u interesseert en ligt. Maar als je echt twijfels hebt en al met een zwaar gevoel begint omdat onderzoek/papers schrijven u niet echt voor de volle 100% liggen, dan ga je beter 'gewoon' werken. Een doctoraatbeurs lijkt mooi, maar voor het aantal gewerkte uren tamelijk pover. Voor het luilekkerleven van de gemiddelde student te behouden is doctoreren echt niet de beste optie. :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: I3S
Ik moet zeggen dat de druk en deadlines en zever in bedrijf toch een pak hoger is dan tijdens mijn doctoraat. En ik deed dan nog een doctoraat in wetenschappelijke sector en 8 of 9 papers.

Je hebt het voordeel dat je je eigen ding doet en weet dat je na 4-5 y apres-moi-la-deluge gewijs kunt verdwijnen...

Tenzij je denkt dat je in een wetenschappelijke job dikke flappen gaat verdienen om papiertjes te perforeren of mapjes te sorteren.

Op de unif is de druk niks vergeleken met in bedrijf ;)
 
Misschien dat ik het door ouder worden ook romantischer herinner dat het werkelijk was maar echt veel stress of druk heb ik toch ook niet gehad (PhD bio-ingenieur). Doctoraat was voor mij echt een verlengde van het studentenleven met een leuke wedde voor een starter erbij, ik heb mij nooit meer zo rijk gevoeld als toen ook al verdien ik nu een veelvoud ervan.
Het nut van doctoreren is ook relatief. Ik heb nooit meer aan een "bench" gestaan en mijn carrièrepad is afgeweken naar de financiële sector. Je zou dus verwachten dat een PhD niet relevant is en ondanks het zeker geen voorwaarde is hebben >80% van mijn directe collega's een doctoraat gedaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: I3S
Verder wil ik benadrukken dat je promotor echt van cruciaal belang is voor je doctoraat. Ik zou dus zeker proberen contact te leggen met (eerdere) doctoraatsstudenten van hem om te kijken wat zijn werkwijze is, eventueel praten met studenten die van hem les kregen,... probeer echt zoveel mogelijk op te zoeken over hem (hoeveel doctorandi heeft hij al begeleidt en hoeveel daarvan hebben hun phd gehaald?). Waarom biedt hij jou zo snel deze positie aan? Kan hij niemand anders vinden? Meestal bieden promotoren hun posities aan aan studenten waarmee ze al eerder hebben samengewerkt (master thesis, projecten,...), dus waarom kiest hij jou? Ik zou daar toch echt kritisch over zijn en niet zomaar denken "mijn presentatie was waarschijnlijk echt uitzonderlijk goed".

Dit 100%. Checken dat je promotor geen eikel is, die ofwel extreem veeleisend en gevoelloos is, ofwel te weinig begeleiding geeft (bv. wegens te weinig tijd)...

Niet teveel nadenken over "waarom vraagt die dat aan mij". Heeft waarschijnlijk een potje geld (bv. goedgekeurd project), en zoekt een goede Belgische student. (wel zeker even verifiëren dat de volledige funding er is, dat em niet afkomt na een jaar dat je een beursaanvraag moet schrijven om verder te kunnen doen).

Je zal waarschijnlijk ook moeten helpen met oefenzittingen enzo. Ik vond dat persoonlijk meestal wel plezant.

En de vraag voor jezelf: wil je 4 jaar lang daaraan werken? Er is wel wat volharding nodig op het einde, want quasi elk onderwerp wordt saai na 4 jaar. En er is vooral op het einde druk om alles af te werken.

Ik zelf heb gemengde gevoelens bij mijn PhD. Wel afgewerkt, veel verrijkende (inter)nationale contacten met interessante mensen, maar bij momenten toch ook zwaar afgezien op mentaal vlak. Na ongeveer anderhalf jaar dacht ik quasi elke dag aan stoppen (daarna begonnen er eindelijk wat degelijke resultaten te komen). En ook op het einde bij het schrijven van de thesis draai je soms wat zot, omdat het zó specifiek is allemaal dat je het eigenlijk niet meer in detail met iemand kan bespreken. Mijn promotor was ook niet ok (en was niet mijn 1e keuze eigenlijk), wegens veel te weinig sturing en begeleiding (wat je toch nodig hebt het 1e jaar), en te weinig tijd, en eigenlijk ook te weinig kennis over mijn onderwerp (klinkt vreemd, maar toch was het zo).

Nog een kernvraag is: heb je interesse om onderzoek te doen of niet? Vond je je masterproef maken tof?
En trouwens, na een PhD gaan de meesten nog altijd uiteindelijk naar een bedrijf he (ik dacht dat maar ongeveer 5% van mensen met een PhD uiteindelijk in een vaste job in de academische sector belanden, dus 95% naar de privé).
 
  • Leuk
Waarderingen: I3S
Vooral zelf willen doen. Ik heb er achteraf alleen maar genot van gehad. Maar tis niet altijd even leuk, dingen mislukken, relevantie is soms moeilijk in te schatten.

Nu het moet evenzeer gezegd: tov industrie is het achteraf bekeken vooral een leerrijke speeltuin. De druk tijdens een doctoraat is peanuts ivm deadlines op industriële schaal. Geniet er maar van :)
 
Ik heb de vraag ook gekregen van de promotor van mijn thesis om te doctoreren (economische master). Heb het uiteindelijk niet gedaan en vandaag toch wel wat spijt van.

Ik zou het zeker overwegen. Werken voor een grote corporate kan je nog heel je leven.
 
  • Leuk
Waarderingen: I3S
Ik denk dat er voor de topicstarter toch nog een iets andere keuze is dan voor de meeste mensen met master ervaring.
Hij heeft met name een alternatief om ook nog burgerlijk ingenieur te studeren. Wat volgens mij ook echt wel een alternatief is.

Financieel gezien is doctoreren interessanter, wat op lange termijn het interessantste is kan ik gewoon niet voor hem opmaken. Ook niet op financieel vlak.
 
  • Leuk
Waarderingen: I3S
Net zoals ugar zou ik toch nog willen opmerken dat het hier gaat over de keuze tussen ing. + phd of ing. + ir. (en daarna eventueel phd). In de industrie zitten ze volgens mij toch eerder te wachten op een ir. dan een ing. + phd.
 
Net zoals ugar zou ik toch nog willen opmerken dat het hier gaat over de keuze tussen ing. + phd of ing. + ir. (en daarna eventueel phd). In de industrie zitten ze volgens mij toch eerder te wachten op een ir. dan een ing. + phd.

Is dat niet in quasi de meeste jobs? De enige echte uitzondering waar ik aan zou kunnen denken is bv. de health sciences, waar een PhD wel een echte meerwaarde kan zijn op de arbeidsmarkt.
Maar een handelsingenieur/econoom (in mijn geval), psycholoog, ingenieur (eender welke), fysicus, ... loont dat zelfs op de lange termijn, en is 4-... jaar 'echte' werkervaring niet belangrijker?
 
  • Leuk
Waarderingen: I3S
In richtingen die minder populair zijn op de arbeidsmarkt, is een doctoraat niet altijd positief omdat je nadien moet gaan solliciteren tegen kandidaten die jonger zijn en dus minder loon verwachten. Je komt dan vaak in het "overgekwalificeerd" vakje terecht.

Maar als industrieel ingenieur heb je imo weinig te verliezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: I3S
Is dat niet in quasi de meeste jobs? De enige echte uitzondering waar ik aan zou kunnen denken is bv. de health sciences, waar een PhD wel een echte meerwaarde kan zijn op de arbeidsmarkt.
Maar een handelsingenieur/econoom (in mijn geval), psycholoog, ingenieur (eender welke), fysicus, ... loont dat zelfs op de lange termijn, en is 4-... jaar 'echte' werkervaring niet belangrijker?
Om in de R&D te werken wordt een doctoraat meestal hoger gewaardeerd, niet enkel in health sciences. Hier is het "issue" dat in België ing. bestaat als een meer praktijkgerichte/minder theoretisch onderbouwde ingenieur. Voor jobs waar men dus een stap "hoger" als ing. wil aannemen is ir. de standaard. Ik denk dat op de arbeidsmarkt men niet altijd weet wat aan te vangen met de combinatie ing. + PhD. Bij de andere opleidingen die je noemt speelt dat niet.

Dat gezegd zijnde ga ik wel akkoord met @anders. Er is een tekort aan ingenieurs veelal, dus ik denk niet er veel deuren gaan sluiten door zo'n PhD te doen op dit moment. De vraag lijkt me dan ook wel wat persoonlijke voorkeur. Ook is het niet uitgesloten om na de opleiding ir. alsnog een doctoraat te starten, ik denk dat in die onderzoeksgroepen daar misschien wel meer nood is aan PhD-kandidaten.

Over het PhD zelf: de voorstanders, waaronder ik, zullen aanhalen dat aangezien je redelijk los wordt gelaten het wel een zekere zelfstandigheid/zelfredzaamheid aanleert. Daarbij komt dan een zeer sterke specialisatie in een bepaald onderwerp. Ook denk ik dat tegenwoordig men je wel aanzet tot het volgen van allerhande extra cursusjes/workshops voor "transferable skills' wat best mooi meegenomen is als algemene vorming.
Uiteraard zullen er stressvolle momenten komen door nakende deadlines, zoals in elke job vermoed ik. Doordat je je tijd grotendeels zelf indeelt kan je dit ook wel zelf een beetje opvangen. Wat vele doctorandi minder leuk vinden is de eindfase, het schrijven dus. Als je bij je masterthesis hier een hekel aan had denk je wel best 2x na.
Belangrijk is dat je weet of er funding is, of je dus kan betaald worden op een onderzoeksproject. Als je zelf nog een beurs moet aanvragen ZONDER opvang door bv. een project, verkeer je in een onzekere situatie, dus dat bekijk je best.
Ook helpt het als je een idee hebt van je promotor, soms heb je wel mensen die een "leven buiten het werk" niet begrijpen (ook zoals overal), maar door de structuur van een onderzoeksgroep kan dit een groter probleem zijn dan in bv. een bedrijf.
 
  • Leuk
Waarderingen: I3S
Om in de R&D te werken wordt een doctoraat meestal hoger gewaardeerd, niet enkel in health sciences. Hier is het "issue" dat in België ing. bestaat als een meer praktijkgerichte/minder theoretisch onderbouwde ingenieur. Voor jobs waar men dus een stap "hoger" als ing. wil aannemen is ir. de standaard. Ik denk dat op de arbeidsmarkt men niet altijd weet wat aan te vangen met de combinatie ing. + PhD. Bij de andere opleidingen die je noemt speelt dat niet.

Dat gezegd zijnde ga ik wel akkoord met @anders. Er is een tekort aan ingenieurs veelal, dus ik denk niet er veel deuren gaan sluiten door zo'n PhD te doen op dit moment. De vraag lijkt me dan ook wel wat persoonlijke voorkeur. Ook is het niet uitgesloten om na de opleiding ir. alsnog een doctoraat te starten, ik denk dat in die onderzoeksgroepen daar misschien wel meer nood is aan PhD-kandidaten.

Over het PhD zelf: de voorstanders, waaronder ik, zullen aanhalen dat aangezien je redelijk los wordt gelaten het wel een zekere zelfstandigheid/zelfredzaamheid aanleert. Daarbij komt dan een zeer sterke specialisatie in een bepaald onderwerp. Ook denk ik dat tegenwoordig men je wel aanzet tot het volgen van allerhande extra cursusjes/workshops voor "transferable skills' wat best mooi meegenomen is als algemene vorming.
Uiteraard zullen er stressvolle momenten komen door nakende deadlines, zoals in elke job vermoed ik. Doordat je je tijd grotendeels zelf indeelt kan je dit ook wel zelf een beetje opvangen. Wat vele doctorandi minder leuk vinden is de eindfase, het schrijven dus. Als je bij je masterthesis hier een hekel aan had denk je wel best 2x na.
Belangrijk is dat je weet of er funding is, of je dus kan betaald worden op een onderzoeksproject. Als je zelf nog een beurs moet aanvragen ZONDER opvang door bv. een project, verkeer je in een onzekere situatie, dus dat bekijk je best.
Ook helpt het als je een idee hebt van je promotor, soms heb je wel mensen die een "leven buiten het werk" niet begrijpen (ook zoals overal), maar door de structuur van een onderzoeksgroep kan dit een groter probleem zijn dan in bv. een bedrijf.

Uhmm als je in R&D terecht komt, ja dan wel. Maar de meeste richtingen (de gehele human sciences al bv.) eindigen quasi nooit daar, en is het dan wel de 'moeite' om te doctoreren? Staat natuurlijk los dat doctoreren een persoonlijke en intellectuele verrijking is.
Enfin, een corporate life kan je daarna nog 40 jaar hebben, dus who cares denk ik.
 
Uhmm als je in R&D terecht komt, ja dan wel. Maar de meeste richtingen (de gehele human sciences al bv.) eindigen quasi nooit daar, en is het dan wel de 'moeite' om te doctoreren? Staat natuurlijk los dat doctoreren een persoonlijke en intellectuele verrijking is.
Enfin, een corporate life kan je daarna nog 40 jaar hebben, dus who cares denk ik.
Om u een idee te geven, mijn vrouw heeft gedoctoreerd in de psychologie. Van haar afstudeerrichting heeft er 1 iemand niet gedoctoreerd.

Van diegenen die gedoctoreerd hebben, zitten ze quasi allemaal in een job waar dat doctoraat voor nodig was (enkel mijn vrouw niet, maar die werkt op 500m van ons huis...). De meesten werken als data-analyst trouwens.
 
Experimentele/theoretische psychologie is nu ook wel een richting die enorm focust op wetenschappelijk onderzoek (+ heel weinig mensen die voor deze richting kiezen). Een doctoraat is daar heel logisch. In de klinische of bedrijfspsychologie (een veel groter aantal dan experimentele/theoretische) ligt dat helemaal anders.
Jaja, dat is absoluut een uitzondering in de humane wetenschappen. maar in de klinische en bedrijfspsychologie doctoreert ook gewoon veel minder volk. Maar het is dus ook niet zo simpel als het soms klinkt, er zullen wel veel richtingen zijn met ergens een theoretische afstudeerrichting die plots veel wetenschappelijker is dan men denkt.
 
Terug
Bovenaan