Studie Gaan doctoreren?

I3S

New member
Hallo iedereen

Ik ben een laatstejaarsstudent industrieel ingenieur. Dit semester had ik een keuzevak waarbij een project hoorde met presentatie etc. Blijkwaar was dat project zo goed dat er een week later een verwante, maar voor mij onbekende prof, peilde naar mijn interesse om te doctoreren.

Het project kadert rond SolidLab. Mocht je interesse hebben waarover dat gaat , zie link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/03/solidlab/ .

Ik ben zeker geïnteresseerd om te doctoreren , maar ik ben verrast door de spontane vraag. Ik heb de prof. reeds gecontacteerd waarbij wat uitleg werd gegeven over het doctoraat. Op het einde van de presentatie heb ik wat denktijd gevraagd, waarbij we het binnen een maand terug zullen bespreken.

Pro's:
  • Blijven leren, maar betaald! (Ik zou anders mss burgerlijk erbij studeren).
  • Zeer interessant onderwerp
  • Ik ging sws blijven wonen in m'n studentenstad. Wat dus wel ook praktisch goed uitkomt.

Con's:
  • Niet geheel in m'n studiegebied, maar daarom mss leerrijker (ik doe afstudeerrichting automatisering).
  • Veel onbekenden....

Zijn er mensen die ervaringen willen delen i.v.m. doctoreren? Enkele richtvragen:
  • Hoe ervaarden jullie dat?
  • Gezonde "Work-life" balance? (Natuurlijk moet je er een passie voor hebben!)
  • Hoe bereid je je erop voor?
  • Hoe snel moet je beslissen of je het doet? Kandidaten >>> Plaatsen?
  • Hoe verliep de overgang naar een andere werkgever?

Cafépraat is ook zeker welkom, alvast bedankt!
 
Hallo iedereen

Ik ben een laatstejaarsstudent industrieel ingenieur. Dit semester had ik een keuzevak waarbij een project hoorde met presentatie etc. Blijkwaar was dat project zo goed dat er een week later een verwante, maar voor mij onbekende prof, peilde naar mijn interesse om te doctoreren.

Het project kadert rond SolidLab. Mocht je interesse hebben waarover dat gaat , zie link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/03/solidlab/ .