Studie Gaan doctoreren?

Akkoord, dat is tekenend voor de problemen in de academische wereld. Bij ons gaat het zo ver dat de nieuwe prof (die ietskes ouder is dan mij, dus nog jong) positieve veranderingen wil doorvoeren met meer aandacht voor work-life balans, en dat die daardoor gewoon meteen in conflict ligt met de chief. Dusja, eigenlijk toxisch, maar we keep on trucking.

De academische wereld is eigenlijk heel hard. Veel werk, lange uren, weinig complimenten, veel concurrentie en na phd weinig mogelijkheden om te blijven in academia behalve als je super gepresteerd hebt tijdens phd (lees: publicaties hebt). Ben eigenlijk benieuwd wat ik na mijn PhD ga doen. Weet jij dat al? Of was jij al postdoc/prof?

Trouwens een goeie serie op netflix over academia (grappige fictiereeks): The Chair.
Ik heb na mijn PhD een postdoc in de VS gedaan en ben dan kunnen starten in een tenure track die nog wel even duurt, ik mag dus de titel van prof al gebruiken. Ik had een vrij goed dossier, maar ik maak me ook wel geen illusies dat hier een serieuze portie geluk mee is gemoeid.

Het afgelopen jaar was ook heel mager, met verschillende veelbelovende projectvoorstellen die dan toch net niet werden goedgekeurd. Als je dan andere collega's met meer sexy onderzoekstopics meer succes ziet hebben is dat bij momenten wel zuur. Nu goed, ik zit er uiteraard ook in uit interesse, en er dienen zich echt wel leuke toekomstige zaken aan. Maar ik zit door al die zaken wel een beetje in een "contemplatieve periode" waar ik mij bij momenten afvraag of lesgeven (wat ik graag doe) op een hogeschool eigenlijk niet optimaal is; loon opgeven maar wel van een hoop shit vanaf zijn :unsure:

The Chair staat inderdaad op de lijst om ooit te bekijken :)

Trouwens, ik wist ook tijdens mijn PhD niet wat erna. De meesten van mijn generatiegenoten zijn naar de industrie getrokken en zijn daar perfect gelukkig, en zeker na enkele jaren en wat promoties is dat financieel ook wel aanlokkelijker. Na je PhD een postdoc doen in het buitenland is denk ik altijd wel een goed idee, en zo hou je alle opties open.
Het is wanneer je die begint op te stapelen dat je in de "postdoc val" terecht komt waar je voor veel bedrijven niet meer interessant bent wegens te duur en te "academisch", maar doordat er zo weinig permanente posities zijn in de academische wereld moet je daar ook zeer veel geluk hebben. De meeste contracten zijn 1 of 2 jaar, en ook die zoeken ze niet overal. Velen zitten dus vast in een soort limbo waar ze na enkele jaren alweer van land moeten veranderen om toch maar werk te vinden, wat gezien je ongeveer tot de meest hooggeschoolde personen behoort wel redelijk schrijnend is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die weirde work-life balance niet ervaren op unif. Ja, ik was jong, geen kinderen, nog veel pinten drinken.

Somige dagen startten om 10h en tot 20 of 21h. Andere dagen 9 to 5. Soms in het weekend analyses opzetten, of tot een kot in de nacht met computers foefelen tot ze weer werken (want ja, nooit geld om deftig te onderhouden). Maar er waren jaren dat ik 3-4x op reis ging in de zomer. 2 weken Amerika, 2 weken werken, 1week in de bergen zonder ontvangst, 1 week werken, 2 weken roadtrippen met vrienden. Repeat.

De pressure hier in een public company is vele malen hoger dan aan de unif. Op de unif is er niemand die je opzettelijk stokken in de wielen steekt of weirde corporate beslissingen omdat het aandeel 10% gezakt is. Hier in de company is het soms "dag allen, tof project, vuilbak want de marge is niet hoog genoeg en we moeten winst oppompen". Of "3mnd wachten met je consumables te bestellen want Quarter cost cutting"...

Maar goed, op unif heb ik mijn promotor misschien 10 of 20x een halve dag per jaar gezien (als hij les moest geven typisch), voor de rest liet die mij met rust. Op mijn werk ben ik er ook altijd in geslaagd dat er niemand mij micro-managet en ik toch altijd de goals haal. I guess dat het ergens wel een verdienste van mij zal zijn dat een baas geen A-hole moet zijn tegen mij :)
 
Zijn er mogelijkheden om betaald te worden voor deeltijds doctoraatsonderzoek? Ik wil mijn huidige freelance activiteit (via vennootschap) niet opgeven, maar zou wel graag deeltijds doctoreren. Kan dit uiteraard op eigen kosten doen, maar zou wel fijn zijn om hier ook betaald voor te worden. Alle beurzen die ik tot nu toe ben tegengekomen verbieden dit uitdrukkelijk. Eventueel kan ik assistent zijn voor de prof, maar gezien ik deeltijds wil doctoreren (max 1 a 2 dagen in de week + avond en weekend) weet ik niet of dit kan / de moeite is. Kan je bijvoorbeeld als freelancer / onderzoeker betaald worden voor onderzoekt waar je op werkt en tegelijkertijd opgenomen worden als auteur bij publicaties? Iemand ervaring met doctoreren en werken te combineren?

Denk dat ik zou doctoreren op basis van publicaties of zijn andere manieren interessanter?
 
Zijn er mogelijkheden om betaald te worden voor deeltijds doctoraatsonderzoek? Ik wil mijn huidige freelance activiteit (via vennootschap) niet opgeven, maar zou wel graag deeltijds doctoreren. Kan dit uiteraard op eigen kosten doen, maar zou wel fijn zijn om hier ook betaald voor te worden. Alle beurzen die ik tot nu toe ben tegengekomen verbieden dit uitdrukkelijk. Eventueel kan ik assistent zijn voor de prof, maar gezien ik deeltijds wil doctoreren (max 1 a 2 dagen in de week + avond en weekend) weet ik niet of dit kan / de moeite is. Kan je bijvoorbeeld als freelancer / onderzoeker betaald worden voor onderzoekt waar je op werkt en tegelijkertijd opgenomen worden als auteur bij publicaties? Iemand ervaring met doctoreren en werken te combineren?

Denk dat ik zou doctoreren op basis van publicaties of zijn andere manieren interessanter?

Praktisch moeilijk. Je kunt ook niet deeltijds zwanger zijn. Ik zie niet in hoe je op 1-2d per week kunt doctoreren.

In veel gevallen ook regelgewijs niet mogelijk. In veel contracten staat dat er geen andere activiteiten mogen zijn.

In veel gevallen is het bursaal gegeven ook niet combineerbaar met ander inkomen.


Los van de dollars, als je niks wil verdienen, zijn er waarschijnlijk wel mogelijkheden om deeltijds iets te doen als je een promotor vindt.
 
Zijn er mogelijkheden om betaald te worden voor deeltijds doctoraatsonderzoek? Ik wil mijn huidige freelance activiteit (via vennootschap) niet opgeven, maar zou wel graag deeltijds doctoreren. Kan dit uiteraard op eigen kosten doen, maar zou wel fijn zijn om hier ook betaald voor te worden. Alle beurzen die ik tot nu toe ben tegengekomen verbieden dit uitdrukkelijk. Eventueel kan ik assistent zijn voor de prof, maar gezien ik deeltijds wil doctoreren (max 1 a 2 dagen in de week + avond en weekend) weet ik niet of dit kan / de moeite is. Kan je bijvoorbeeld als freelancer / onderzoeker betaald worden voor onderzoekt waar je op werkt en tegelijkertijd opgenomen worden als auteur bij publicaties? Iemand ervaring met doctoreren en werken te combineren?

Denk dat ik zou doctoreren op basis van publicaties of zijn andere manieren interessanter?

Ik heb ook de toelating gekregen om deeltijds e doctoreren in combinatie met mijn job.

@cege, dat is mogelijk omdat je dan geen onderwijsactiviteiten hebt en enkel je onderzoek moet doen.

Bij mijn intake sprak men van 1 dag per week voltijd bezig zijn met je doctoraat maar ik heb ondertussen met enkele andere deeltijds promovendi gesproken en die spenderen toch veel meer tijd aan hun doctoraat, bijna een fulltime job naast hun (al dan niet part-time) job.

Ben zelf ook nog aan het twijfelen.
 
Ik heb ook de toelating gekregen om deeltijds e doctoreren in combinatie met mijn job.

@cege, dat is mogelijk omdat je dan geen onderwijsactiviteiten hebt en enkel je onderzoek moet doen.

Bij mijn intake sprak men van 1 dag per week voltijd bezig zijn met je doctoraat maar ik heb ondertussen met enkele andere deeltijds promovendi gesproken en die spenderen toch veel meer tijd aan hun doctoraat, bijna een fulltime job naast hun (al dan niet part-time) job.

Ben zelf ook nog aan het twijfelen.
Het aanbod dat je gekregen hebt is dit volledig op eigen kosten?
 
Zijn er mogelijkheden om betaald te worden voor deeltijds doctoraatsonderzoek? Ik wil mijn huidige freelance activiteit (via vennootschap) niet opgeven, maar zou wel graag deeltijds doctoreren. Kan dit uiteraard op eigen kosten doen, maar zou wel fijn zijn om hier ook betaald voor te worden. Alle beurzen die ik tot nu toe ben tegengekomen verbieden dit uitdrukkelijk. Eventueel kan ik assistent zijn voor de prof, maar gezien ik deeltijds wil doctoreren (max 1 a 2 dagen in de week + avond en weekend) weet ik niet of dit kan / de moeite is. Kan je bijvoorbeeld als freelancer / onderzoeker betaald worden voor onderzoekt waar je op werkt en tegelijkertijd opgenomen worden als auteur bij publicaties? Iemand ervaring met doctoreren en werken te combineren?

Denk dat ik zou doctoreren op basis van publicaties of zijn andere manieren interessanter?

Met een beurs mag je volgens mij geen bijverdiensten hebben. Als mandaatassistent kan dat wel, maar zelfs voltijds is dat al 6 jaar.
Een doctoraat halen op "max. 1 à 2 dagen in de week", dat is letterlijk een 20-jarenplan. Welke promotor zou dat zelfs toelaten? Een doctoraat is gigantisch veel werk en iets wat je niet tussen de soep en patatten kunt doen.
 
Het aanbod dat je gekregen hebt is dit volledig op eigen kosten?
yes, wel met een onderzoeksbudget.
In Nederland is ongeveer de helft van de promovendi niet in dienst van de universiteit
Met een beurs mag je volgens mij geen bijverdiensten hebben. Als mandaatassistent kan dat wel, maar zelfs voltijds is dat al 6 jaar.
Een doctoraat halen op "max. 1 à 2 dagen in de week", dat is letterlijk een 20-jarenplan. Welke promotor zou dat zelfs toelaten? Een doctoraat is gigantisch veel werk en iets wat je niet tussen de soep en patatten kunt doen.
een doctoraat is idd zeer veel werk maar dan ook vooral door alles wat niet aan je onderzoek zelf gerelateerd is.
 
Ik heb ook de toelating gekregen om deeltijds e doctoreren in combinatie met mijn job.

@cege, dat is mogelijk omdat je dan geen onderwijsactiviteiten hebt en enkel je onderzoek moet doen.

Bij mijn intake sprak men van 1 dag per week voltijd bezig zijn met je doctoraat maar ik heb ondertussen met enkele andere deeltijds promovendi gesproken en die spenderen toch veel meer tijd aan hun doctoraat, bijna een fulltime job naast hun (al dan niet part-time) job.

Ben zelf ook nog aan het twijfelen.

Mij moet je niet overtuigen. Ik heb mijn doctoraat al.

En in een deftig onderzoeksveld ga je niet ver schieten met 1 of 2d per week bezig te zijn.
 
een doctoraat is idd zeer veel werk maar dan ook vooral door alles wat niet aan je onderzoek zelf gerelateerd is.

Maar dat hoort natuurlijk allemaal bij een doctoraatsopleiding eh. Een goede onderzoeker moet heel wat meer zijn dan iemand die als een wereldvreemde 4 jaar lang enkel met z'n neus in de boeken en Word heeft gezeten. Wat ben je als je bv. je resultaten niet deftig kan presenteren of een complex onderwerp niet op een eenvoudige manier kan uitleggen aan studenten.
 
Als je de kans hebt, zeker doctoreren. Het is een absolute meerwaarde in de zoektocht naar een job na uw academische carrière, uw onderzoek helpt de mensheid met wat geluk vooruit op een wetenschappelijke manier, je bouwt een netwerk van slimme mensen uit, mogelijks ook internationale ervaringen, je begeleidt studenten van het 1e jaar,… alleen maar troeven.
 
Als je de kans hebt, zeker doctoreren. Het is een absolute meerwaarde in de zoektocht naar een job na uw academische carrière, uw onderzoek helpt de mensheid met wat geluk vooruit op een wetenschappelijke manier, je bouwt een netwerk van slimme mensen uit, mogelijks ook internationale ervaringen, je begeleidt studenten van het 1e jaar,… alleen maar troeven.

Hangt er natuurlijk ook wel wat vanaf in wat hij/zij wil doctoreren. Sommige doctoraten bieden echt geen meerwaarde in de niet-academische wereld.
 
Maar dat hoort natuurlijk allemaal bij een doctoraatsopleiding eh. Een goede onderzoeker moet heel wat meer zijn dan iemand die als een wereldvreemde 4 jaar lang enkel met z'n neus in de boeken en Word heeft gezeten. Wat ben je als je bv. je resultaten niet deftig kan presenteren of een complex onderwerp niet op een eenvoudige manier kan uitleggen aan studenten.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens,
als je naast je doctoraat ook werkt, in een sector/job relevant aan je doctoraat ben je helemaal niet "wereldvreemd bezig", integendeel, daar haal je volgens mij evenveel of zelfs meer uit dan als je lesgeeft, vooral als je niet de ambitie hebt docent te worden.
 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens,
als je naast je doctoraat ook werkt, in een sector/job relevant aan je doctoraat ben je helemaal niet "wereldvreemd bezig", integendeel, daar haal je volgens mij evenveel of zelfs meer uit dan als je lesgeeft, vooral als je niet de ambitie hebt docent te worden.

Is helemaal naast de kwestie. Een doctoraatsopleiding bereid je voor op een academische carrière (ongeacht of dat nu je toekomstplan is of niet), en dan moet je ook veel meer kunnen dan enkel zuiver onderzoek.
En het hangt er ook vanaf wat die job is die je naast uw doctoraat doet (puur hypothetisch, want gl om een promotor te vinden en een beurs waar dat mag). Pakweg freelance recruiter zijn, dat zal ook niet veel nut hebben.
 
yes, wel met een onderzoeksbudget.
In Nederland is ongeveer de helft van de promovendi niet in dienst van de universiteit

een doctoraat is idd zeer veel werk maar dan ook vooral door alles wat niet aan je onderzoek zelf gerelateerd is.

Ja, dat is dus niet waar. Een standaard bursaal is 4y. Een assistent mandaat is 6y. Die 2y extra compenseren voor de extra taken.

Als je de geschiedenis van een of ander gedicht in de 17e eeuw wil bestuderen. Ja, dat zul je tussen de soep en de patatten kunnen doen.


Maar als je in een competitieve field zit, dan ga je met 1-2d per week veel te traag vooruit gaan en nooit iets nieuw kunnen bijdragen tot de field.
 
Ja, dat is dus niet waar. Een standaard bursaal is 4y. Een assistent mandaat is 6y. Die 2y extra compenseren voor de extra taken.

Als je de geschiedenis van een of ander gedicht in de 17e eeuw wil bestuderen. Ja, dat zul je tussen de soep en de patatten kunnen doen.


Maar als je in een competitieve field zit, dan ga je met 1-2d per week veel te traag vooruit gaan en nooit iets nieuw kunnen bijdragen tot de field.

Bedankt Cege,
wat ik schreef is wat de opleidingsverantwoordelijke en promotor me vertelden,
ik had hier echter al mijn twijfels over en uit navraag bij externe promovendi blijkt idd dat je er met 1-2 dagen zeker niet geraakt.
 
Bedankt Cege,
wat ik schreef is wat de opleidingsverantwoordelijke en promotor me vertelden,
ik had hier echter al mijn twijfels over en uit navraag bij externe promovendi blijkt idd dat je er met 1-2 dagen zeker niet geraakt.

Zoals alle vorige berichten ook al zeiden.
 
Bedankt Cege,
wat ik schreef is wat de opleidingsverantwoordelijke en promotor me vertelden,
ik had hier echter al mijn twijfels over en uit navraag bij externe promovendi blijkt idd dat je er met 1-2 dagen zeker niet geraakt.

Ik zou ook iemand in dienst nemen die deeltijds komt, zijn eigen zak geld meebrengt en 1-2d werkt. Kost je niks, je moet enkel een bureautje voorzien. Misschien komt er nog een artikel uit, misschien niet.

Niks te verliezen, enkel wat te winnen.

Maar of je er zelf iets uit zult halen, twijfelachtig.

Welk domein spreken we hier? Economie? Literatuur? Wetenschap met experimentn zal het wel niet zijn, daar zie ik het niet gebeuren dat ze op 1-2d/week geloven iets te kunnen realiseren.
 
Terug
Bovenaan