Doctoreren?

NewspaperDogs

New member
Bij deze wat hulp gevraagd omdat ik de volgende vragen niet met behulp van het internet beantwoord krijg:
  1. Kan je ergens op het internet terugvinden wat de voorwaarden zijn qua gemiddelde? Specifiek voor opleidingen zoals FW, GK, en BMW. Op de websites van de universiteiten zelf kan ik enkel informatie terugvinden over hoe je kan beginnen aan je doctoraat en wat je hiervoor allemaal in orde moet brengen. Bij de KUL staat er bijvoorbeeld wel dat je ten minste een onderscheiding moet behaald hebben, maar niet of dit dan over de gehele opleiding zo moet zijn, of enkel de bachelor/master.
  2. Als je na het afstuderen nog een aantal jaar gaat werken, en nadien pas wil doctoreren, vormt dat dan een probleem qua het vinden van funding?
  3. Ik had vernomen dat je ook bij een bedrijf kan doctoreren (met de bedoeling dat je daar nadien dan ook blijft werken). Dat zou dan via de Baekeland-mandaten verlopen, maar op de website kan ik geen lijst van bedrijven die hieraan meedoen terugvinden. Weet iemand hier meer over?
Hoe je moet beginnen aan een doctoraat, wat je in orde moet brengen, hoe je een promotor kan vinden, enzovoort is me allemaal wel vrij duidelijk. Het is ook puur uit interesse.

Alvast bedankt! :)
 
Bij deze wat hulp gevraagd omdat ik de volgende vragen niet met behulp van het internet beantwoord krijg:
  1. Kan je ergens op het internet terugvinden wat de voorwaarden zijn qua gemiddelde? Specifiek voor opleidingen zoals FW, GK, en BMW. Op de websites van de universiteiten zelf kan ik enkel informatie terugvinden over hoe je kan beginnen aan je doctoraat en wat je hiervoor allemaal in orde moet brengen. Bij de KUL staat er bijvoorbeeld wel dat je ten minste een onderscheiding moet behaald hebben, maar niet of dit dan over de gehele opleiding zo moet zijn, of enkel de bachelor/master.
KUL Farmaceutische Wetenschappen: minimum voorwaarde is onderscheiding in de master.
  1. Als je na het afstuderen nog een aantal jaar gaat werken, en nadien pas wil doctoreren, vormt dat dan een probleem qua het vinden van funding?
Dat gaat zeker.
 
Zijn er bepaalde beurs- of fundingstechnieken die toelaten om naast het doctoraat nog een zelfstandige activiteit uit te oefenen?
 
Zijn er bepaalde beurs- of fundingstechnieken die toelaten om naast het doctoraat nog een zelfstandige activiteit uit te oefenen?
Een doctoraat is op zich maar een doctoraat. Wil je dat combineren met een job, dan kan dat zonder beperkingen. Alleen zal jenatuurlijk wel je doctoraat moeten kunnen doen, dus de nodige tijd daarvoor reserveren.

Als je betaald wordt aan een hogeschool, moet je als personeelslid (niet noodzakelijk van toepassing op doctoraat) wel deze regels volgen: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/...gbaarheden-onderwijzend-personeel-hogescholen

Als je een doctoraat met een beurs doet, dan kan de beursverlenende instelling natuurlijk ook nog andere regels opleggen.
 
Over die graad zou ik me zeker niet te druk maken. Onderscheiding, grote of grootste onderscheiding, dat boeit niet zo heel veel. Veel belangrijker is je masterproef. Iemand met een 17/20 op z'n thesis, met "maar" een onderscheiding, zal eerder aangenomen worden dan iemand met pakweg grote onderscheiding, maar met maar een 12 ofzo op z'n scriptie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Terug
Bovenaan