Wanneer op zoek gaan naar een doctoraatspositie

Dag iedereen,

Omdat er hier redelijk wat personen zijn die ervaring hebben met doctoreren, had ik deze vraag hier graag gesteld. Momenteel zit ik in mijn laatste masterjaar aan de faculteit wetenschappen (domein wiskunde/informatica/data science... dus geen labowerk) en heb juist mijn examens van januari achter de rug. Ik ben vrij zeker dat ik op al mijn vakken geslaagd zal zijn en het volgende semester heb ik dan enkel nog mijn masterproef en nog een vak (ik heb al mijn keuzevakken bewust in het eerste semester gekozen). Met andere woorden: zonder ongelukken zal ik in juni afstuderen. Mijn resultaten zijn behoorlijk en tijdens het werken aan mijn masterproef heb ik ontdekt dat ik ook graag (zelfstandig) onderzoek doe en dat ik hier ook wel redelijk goed in ben. Ik heb dan ook beslist dat ik graag na het afstuderen zou doctoreren. Nu hou ik al een tijdje de jobsites van de universiteiten in het oog, maar ik zou graag ook spontaan bepaalde instanties en eventueel proffen mailen (of is dat not done?). Mijn vraag is nu wanneer ik dit het beste doe. Uiteraard is mijn promotor een mogelijk aanspreekpunt maar ik zou graag ook andere opties verkennen. Nu vind ik het moeilijk om te weten hoe ik dit het beste aanpak. Kan ik bijvoorbeeld naar andere professoren mailen met de vraag of ze een positie hebben? En als ze dan "ja" zeggen, kan ik dan wel nog weigeren? Wanneer doe ik dit het beste? Moet ik nog even wachten en de jobsites in het hoog blijven houden of weten de meeste proffen nu al welke projecten ze in september zullen hebben (en of er financiering zal zijn)?

Ik weet dat de meesten die geïnteresseerd zijn in een doctoraat er vroeger aan beginnen en zich kandidaat stellen voor een beurs bij het FWO, maar dit heb ik bewust niet gedaan wegens de kleine kans op slagen en het feit dat je het resultaat pas in oktober weet. Iemand van mijn vriendenkring heeft dit vorig jaar gedaan en een aantal leuke jobs afgewezen om dan in oktober te horen te krijgen dat ze toch geen beurs kreeg. (en je moet je kandidatuur al eind februari doorsturen dus ik ben nu toch al te laat).

Andere tips over wie ik moet/kan contacteren voor een doctoraat zijn altijd welkom! Alvast bedankt!
 
Ik zou er toch al mee starten. Screenen welke departementen/disciplines u aanstaan en die aanschrijven. Ge doet er absoluut niks mis mee interesse te tonen en wat uitleg te vragen wat een doctoraat daar zou inhouden. Er zijn ook public calls, maar dat is veel beperkter en daar springt enorm veel volk op. Uw promotor is een prima aanspreekpunt, ongeacht of ge dat daar zou doen. Die kan (als hij/zij tevreden was) de nodige referenties geven. Wat dat nee zeggen betreft: ook dat is geen probleem.

Tenzij ge een absolute topper zijt, gaat ge geen 10 posities vinden. Financiering zal altijd een pijnpunt blijven. Als de financiering vastligt, gaat dit meestal naar ofwel rechtstreekse contacten waar men potentieel in zit of de zogezegde high performers. Via mijn werkgever sponsoren we verschillende post docs en PhDs op een aantal topics. We geven daarbij de garantie van funding voor een aantal jaar. Kan u zeggen dat welke universiteit ook maar al te graag meegaat.
- Voor de volgende positie (4 jaar PhD positie in data science) zijn we al van mei vorig jaar gesprekken aangegaan met verschillende universiteiten. Project is afgerond en de positie zal in september van dit jaar starten. De mogelijke kandidaten zijn daar reeds gescreened.
- Voor een groter project (2 PhDs en 1 post doc voor 3 jaar) zijn we nu gesprekken bezig om in het eerste kwartaal van 2022 te starten. Daar hebben we nu ook al zicht op de kandidaten.
 
Ik zou er toch al mee starten. Screenen welke departementen/disciplines u aanstaan en die aanschrijven. Ge doet er absoluut niks mis mee interesse te tonen en wat uitleg te vragen wat een doctoraat daar zou inhouden. Er zijn ook public calls, maar dat is veel beperkter en daar springt enorm veel volk op. Uw promotor is een prima aanspreekpunt, ongeacht of ge dat daar zou doen. Die kan (als hij/zij tevreden was) de nodige referenties geven. Wat dat nee zeggen betreft: ook dat is geen probleem.

Tenzij ge een absolute topper zijt, gaat ge geen 10 posities vinden. Financiering zal altijd een pijnpunt blijven. Als de financiering vastligt, gaat dit meestal naar ofwel rechtstreekse contacten waar men potentieel in zit of de zogezegde high performers. Via mijn werkgever sponsoren we verschillende post docs en PhDs op een aantal topics. We geven daarbij de garantie van funding voor een aantal jaar. Kan u zeggen dat welke universiteit ook maar al te graag meegaat.
- Voor de volgende positie (4 jaar PhD positie in data science) zijn we al van mei vorig jaar gesprekken aangegaan met verschillende universiteiten. Project is afgerond en de positie zal in september van dit jaar starten. De mogelijke kandidaten zijn daar reeds gescreened.
- Voor een groter project (2 PhDs en 1 post doc voor 3 jaar) zijn we nu gesprekken bezig om in het eerste kwartaal van 2022 te starten. Daar hebben we nu ook al zicht op de kandidaten.

Dank u voor de snelle reactie! Dan zal ik er precies inderdaad snel aan moeten beginnen. Nu, starten in januari 2022 zou ik in principe ook niet echt een probleem vinden indien het onderwerp mij zou liggen. Mag ik vragen hoe jullie dan aan die kandidaten komen? Is dat dan via professoren die studenten aanraden? Want als ik het zo hoor zou dat willen zeggen dat dat dan studenten zijn die in hun eerste master pas zitten?
 
Dank u voor de snelle reactie! Dan zal ik er precies inderdaad snel aan moeten beginnen. Nu, starten in januari 2022 zou ik in principe ook niet echt een probleem vinden indien het onderwerp mij zou liggen. Mag ik vragen hoe jullie dan aan die kandidaten komen? Is dat dan via professoren die studenten aanraden? Want als ik het zo hoor zou dat willen zeggen dat dat dan studenten zijn die in hun eerste master pas zitten?

Er zijn altijd studenten die opvallen en soms al lange tijd voor afstuderen de mogelijkheid om te doctoreren bespreken. Veel buitenlandse universiteiten werken ook rond een bepaald center of excellence samen en kunnen mogelijke kandidaten uitwisselen. Andere opties zijn studenten die al een jaar bezig zijn en een goede indruk nalaten, maar hun beurs niet hebben behaald (VLAIO, FWO...). Daar wordt vaak toch al het mogelijke gedaan om ze aan boord te houden.
 
Nu is de moment inderdaad. De gegeerde plekken gaan al snel besproken zijn, en aangezien je sowieso zelf voor je funding gaat moeten proberen zorgen (FWO-beurs komt het vaakste voor), kun je best al zo spoedig mogelijk beginnen met je in te lezen & te studeren over het onderwerp waar je potentieel doctoraat over gaat, teneinde de kans te vergroten dat je die begeerde beurs binnenhaalt. Die "examens" van het FWO waren sowieso al niet om te lachen, en tegenwoordig (met maar 1 contactmoment per jaar, en het IWT is opgeslorpt door het FWO, dus je gaat van 4 kansen per jaar naar 1 kans per jaar) al helemaal niet. Er zijn niet echt veel onderzoeksgroepen die de funding hebben om een doctoraatsstudent de volle 4 jaar uit eigen zak te betalen, voor velen zijn die beurzen & grants absoluut noodzakelijke zuurstoflijnen (ik ken meerdere PhD kandidaten die na 2 jaar zijn moeten stoppen omdat ze de beurs niet gehaald hebben, en het geld van het labo gewoon op was).

Zelf faculteiten/onderzoeksgroepen/labo's aanschrijven is absoluut niet "frowned upon", vaak zelfs omgekeerd, het toont enthousiasme en drive, en als er nu 1 ding is wat je als PhD-kandidaat moet hebben is het dat (en goede punten in uw Masterjaren, 15/20 minimum). Veel van de doctoraatsposities worden nooit echt geadverteerd heb ik al gemerkt, maar worden gevuld door spontane aanschrijvingen, sollicitaties, word of mouth en het aanschrijven van de top-studenten uit dat masterjaar. Als er posities geadverteerd worden, is dat vaak omdat die niet ingevuld geraken.

(zelf geen PhD, maar MrsFingers is dat wel, en heb heel dat traject van de zijlijn meegemaakt. Nu zit zij als PostDoc aan "de andere kant")
 
Ben zelf in mijn 2de masterjaar begonnen met de zoektocht naar PhD positie, maar heb er pas eentje twee jaar later gekregen.

Vraag zeker aan je promotor om raad of kansen, maar het is natuurlijk moeilijk om een student te beoordelen voor de masterproef gelezen te hebben. Die zegt toch al veel, maar zeker niet alles. PhD is ook een veel hoger niveau dan de masterproef, daar heb ik mezelf eigenlijk aan mispakt.

Als ik zo rondhoor hebben velen de posities aangeboden gekregen, maar de realiteit is dat je er toch ook voor moet solliciteren. Dat heb ik gedaan, waar heel wat werk in kruipt. Zelf heb ik 32x gesolliciteerd voor een PhD en ik mocht 2x ergens beginnen.
 
Terug
Bovenaan